Tråden startades av: Daniel  2021-12-23 06:54:27
Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?  
Som rubriken lyder så undrar jag vad som har hänt med Sunclass OY-VKF? Den har inte rört sig sedan den 15 december då den flög från Oslo till Köpenhamn.

Trasig eller enbart fråga om att den är på vanlig service? Även om jag tycker att tiden för en vanlig service är väldigt lång.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Daniel
2022-01-20 21:21:46
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
@Henke - då rör det i så fall sig om delar som det är lång leveranstid på. Går det inte att flyga planet tomt till Köpenhamn med enbart en fungerande motor? Det kanske är bättre att planet är på hemma basen och väntar på delar där.
Henke
2022-01-20 14:36:35
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Talas om något trubbel med vänster motor. Så troligen inväntas delar/beslut vad som ska ske härnäst.

2022-01-20 11:51:17
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Ja, den står kvar i LPA pga teknik.
Lasse
2022-01-20 11:10:56
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Nån som vet om OY-VKF står kvar på Gran Canaria? Inte rört på sig på snart två veckor…Nån med insyn eller nån som vet om reparationer pågår eller bara står den?
Daniel
2022-01-16 20:22:46
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
@Hasse - när man kollar historiken för deras A321 så ser man att flighter till och från Norge har mellanlandat på väg till sin slutdestination. Exempelvis har OY-TCH den 15 januari flugit som flight DK1515 från Gran Canaria till Trondheim och därefter fortsatt som samma flight till Oslo så det indikerar att resandet inte är så stort ju om de kan klämma in två slutdestinationer i Norge på ett och samma plan.

Återstår att se när man kan se det planet i trafik igen, såvida det inte är ett så stort fel att man inte tar den i trafik igen men det låter osannolikt.
Klasse
2022-01-16 18:00:17
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Tror det finns möjligheter att byta motor på LPA så det är nog inga problem.
Lasse
2022-01-16 18:00:13
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Håller med om att OY-VKF har nog ett större fel på motorn och kan nog inte flyga med befintlig motor utan nog bäst att byta den eftersom man ser planet bara stå - det måste betyda att de antingen väntar på en motor eller reservdelar som inte finns utan måste tillverkas eller hittas nånstans i Europa eller världen? Hur löser Sunclass situationen och varifrån får de tag i en motor? Kostar nog Sunclass mycket pengar att planet står och motorn kostar…Har för mig att jag sett gamla Thomas Cook fixa sina motorer i Abu Dhabi, har för mig att OY-VKF fick en motor därifrån. Men var nya bolaget Sunclass fixar sina motorer undrar man? Och om Gran Canarias flygplats håller måttet för att fixa en stor motor? I Toulouse och i Hamburg har de Airbus fabriker - de kanske hjälper? Men Trent Rolls Royce fabriken ligger i England som gör dessa motorer.
sv Hasse
2022-01-16 16:16:54
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Har du varit med och byt någon motor? Tror inte det.
Hasse
2022-01-16 14:13:03
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Ja det måste ju vara ett omfattande motorfel på OY-VKF som gör att maskinen inte gått att fixa på något sätt för den stått still 1 vecka, och inte går att flyga hem till basen i Köpenhamn eftersom det är för långt dit. Nu står ju den dåligt till på Gran Canaria, långt ifrån någon större reparations bas. Undrar om de måste byta ut hela motorn mot en ny och då måste ju ett stort frakt flyg komma till Gran Canaria med en ny motor isåfall och de måste ju ha tekniker som kan fixa en sån stor motor och kunna byta den. Frågan är också om Gran Canarias flygplats har resurser för att byta en motor? Vet hur det ser ut på Gran Canarias flygplats eftersom jag varit där själv, många stora plan står ute, inte så många gater, men jättestor yta längre bort där de kan hålla på och fixa ett plan. Det måste ju finnas en kran lyft och många tekniker som kan göra jobbet. Om OY-VKF skulle fungera men behöver mer reparation skulle den kunna flyga till närmaste flygplats som har resurser för att byta motor och annat. Det skulle ju vara Portugal eller Spanien. Sunclass verkar fortsatt köra med 321:orna och 330-300:an och inte tagit in nån extra större låne maskin liknande OY-VKF. Allt beror ju på hur många passagerare och efterfrågan det blir från t ex Oslo - att en 321 räcker för att ta med alla passagerare. 321:an tar 212 passagerare och 330-200 tar 322 passagerare, så 110 passagerare mer får plats i en 330-200 än 321:an.
Daniel
2022-01-15 19:06:41
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Kan nu konstatera att OY-VKF fortfarande står kvar på Gran Canaria och ingen flygning hem verkar vara på gång. Den står nu angiven som "parked" hos planespotters vilket indikerar att det inte blir någon flygning än på ett tag. Är det någon som vet om man lånat in något annat plan som ersättning eller klarar man sig verkligen med de flyg de har?
Urban
2022-01-14 11:31:28
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Om man skall vara riktigt är ärlig så har man väl inte
så mycket behov av A332 just nu och innan vår-sommar
2022 börjar flyga för tex Ving så är det inte heller säsong.

Daniel
2022-01-13 20:59:37
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
@Hasse - ser nu att det stämmer det du säger. Dock var dessa ursprungligen leaseade från Aviation Capital Group (ACG) till moderbolaget Thomas Cook. I samband med konkursen tog självklart ACG tillbaka men leaseades ut till Sunclass Airlines. Jag har nu så här i efterhand ett svagt minne av att jag läst här att man valde att lämna tillbaka dessa då det visade sig att de behövde in på en större service, något Sunclass Airlines nog ansåg att de inte ville bekosta. I samma veva kom ju pandemin dessutom.

Nu har jag ju dock Sunclass Airlines beslutat att de närmaste åren helt eller delvis byta ut sin flotta. Först ut är en Airbus A330-900neo med leverans till hösten.
J
2022-01-13 16:19:46
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Hej! Såg omtalad maskin alldeles nyss på LPA. Vänstra motorn var öppen så antar att det är den det är problem med…
Hasse
2022-01-13 15:42:29
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
@Daniel - Sunclass HADE två låne plan vintern 2019/20 till bl.a Thailand, Phu Quoq etc. som då var 11 år gamla båda två - betydligt yngre än OY-VKF och OY-VKI - jag åkte själv med en dit till Thailand julen 2019 och den andra hem - 330-200 G-TCXB och G-TCXC. Se fakta på airfleets.net
OY-VKF verkar fortfarande stå kvar på Gran Canaria - återstår att se vad som händer med planet om det blir lagat på plats eller måste vänta på reservdelar? Om ingen här i forumet vet mer om vad som sker på plats.
Daniel
2022-01-13 11:04:06
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Med tanke på att man inte har vare sig Gambia eller Thailand i programmet denna säsong så gissar jag på att man fixar det hyfsat bra ändå. Det är ju inte ett måste att flyga OY-VKI till Kanarieöarna för det fixar deras A321 också. Dessutom tror jag inte att resandet är så stort just nu att man kan fylla en A330.

I nödfall så kan man flyga A321 till Kap Verde också men då blir det mellanlandning på LPA och det tror jag man undviker helt just nu eftersom Köpenhamn och Oslo delar på flygningen till Kap Verde.

Men att läget är ansträngt det är ju helt klart för kollar man på Flightradar så har det varit väldigt många tomflyg mellan olika flygplatser denna vinter samtidigt som man har haft flygningar även från de mindre flygplatserna denna vinter.

Några andra större flygplan tror jag inte Sunclass hade inne vintern 2019/2020 om det är den vintern du menar för det tror jag inte att de hade haft råd med med tanke på att bolaget bildades i oktober 2019 efter Thomas Cook konkurs.
Hasse
2022-01-12 20:46:37
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
OY-VKF har inte rört sig på fem dagar och verkar stå kvar på Gran Canarias flygplats. Undra om tekniker från Sunclass försökt laga eller om de väntar på en ny motor om det är ett motorfel? Blir ju problem för Sunclass om ett plan blir stående. De har ju en stor maskin till, OY-VKI men den maskinen kan ju inte flyga överallt och ta över andra destinationers flygningar när den egna destinationen är planlagd med OY-VKI, blir ju även problem om det är avgångar samtidigt från flera platser i Norden då de ska flyga till Kanarieöarna som är den stora destinationen i vinter och de har även Kap Verde i vinter men dock inte Thailand - det hade inte OY-VKF säkert fått avgå till pga flera fel tidigare, om Thailand hade funnits i programmet tycker man att Sunclass borde tagit in de två tidigare 330-200:orna de lånade vintern 2019 annars måste en låne maskin in eller om Sunclass kan klara sig med 321:orna om OY-VKF är borta en längre tid men 321:orna är inte lika stora som 330-200/300.
Daniel
2022-01-11 23:54:14
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Då får vi verkligen hoppas att de får ordning på VKF snart. Tur i oturen då att man inte har några flygningar till Thailand denna säsong
Henke
2022-01-11 15:03:41
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Strulet med VKF på LPA var b.la ändring av flightplan som tog en stund att klara av. VKF började sedan när detta var klart att taxa ut från gate men var tvungen att vända tillbaka till gate pga motorproblem sades det ut i högtalarna till passagerarna.
OY-TCI hämtade upp passagerarna dagen efter och flög hem dem.

OY-VKI flyger idag till SID istället för VKF.
Hasse
2022-01-11 10:59:39
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Såg ju OY-VKF själv i lördags 8/1 ståendes helt lastad och stängd vid avgångstid men planet blev stående. Angående dörrarna som @Daniel skrev om så såg jag ingen ramp personal vara framme och öppna och stänga någon dörr för att testa om systemet skulle ändra sig om dörren/dörrarna. De borde ha gjort något utifrån för att verkligen testa allt, men ingen ramp personal utifrån syntes på hela den tiden jag satt i OY-VKI som stod bredvid. Bara den ramp personal som pratade med piloten. Alla dörrar måste ju vara ”armed” vid avgång. Ramp personalen kan ju ha gjort något när jag och OY-VKI lämnat Gran Canaria. Vet man om det är en passagerar dörr som krånglar eller om det är någon av lastrums dörrarna? Om de vetat vilken dörr som krånglar, så skulle man kunna skippa den eftersom det finns flera ingångar/passagerar dörrar och gå in genom andra dörrar tills den felaktiga är lagad, men vi vet ju inte exakt om det var är en av passagerar dörrarna eller flera eller lastrums dörr som krånglade i lördags eller om det var något annat som krånglade. OY-VKF har ju inte kunnat lämna Gran Canaria än, fyra dagar har gått. Det kanske skickas ner mer tekniker från Sunclass som kan denna maskin från grunden eller om mer material behövs. Spanska tekniker verkar ju inte kunna fixa OY-VKF’s fel. Annars skulle ju maskinen gått iväg igår 10/1.
Hasse
2022-01-11 09:21:37
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Enligt Flightradar24 så startade OY-VKF inte igår 10/1 vid 21.00 för att flyga tillbaka hem till Köpenhamn utan nu står det ”canceled” på Flightradar24. Nu måste det nog vara något stort fel med maskinen eftersom den stått kvar på Gran Canarias flygplats i fyra dagar. Nu måste Sunclass sätta in någon låne maskin på kommande flygningar. OY-VKF var inplanerad att flyga från Oslo till Espargos 11/1. Återstår att se när OY-VKF kan flyga hem igen till basen i Köpenhamn och vilken maskin som tar över under tiden. Sunclass måste ju verkligen fundera över OY-VKF men vi vet ju inte vad felet är, om inte nån i forumet har insyn eller vet mer vad som hänt OY-VKF.

2022-01-11 05:15:49
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
OY-VKF står återigen trasig. Nu nere i LPA istället.
Daniel
2022-01-10 22:37:43
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Kan tillägga att den planerade flighten från LPA till CPH nu ikväll den 10 januari är inställt. Den står således kvar på Gran Canaria. Måste vara något större fel på fågeln. Sedan vet man ju inte hur möjligheterna ser ut att kunna laga den där nere. Hoppas någon här kan förklara vad som inträffat
Daniel
2022-01-10 22:18:27
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
@Hasse - jag håller med dig. OY-VKF borde egentligen få sig en riktig ordentlig service. Jag har för mig att vi tidigare har fått läsa här att denna fågel tidigare haft problem med dörrarna, dvs dörren är stängd men systemet ombord säger att den är öppen.

Tyvärr så tror jag att Sunclass inte riktigt vågar satsa allt för mycket pengar på denna eller systerplanet OY-VKI med tanke på att man så småningom kommer fasa ut dessa ur flottan även om det kommer dröja ett bra tag till innan det ens sker.
Hasse
2022-01-10 15:41:32
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Såg OY-VKF i lördags 8/1 när jag själv satt på planet bredvid till Stockholm-Arlanda som var OY-VKI 330-300 och vi såg att OY-VKF var lastad och stängd och passagerare var på planet och push-back trucken var på plats men man såg att piloten hela tiden pratade med ramp personalen, man såg inget utanpå synligt fel eller personal som var framme och lagade något utanpå, så det måste nog ha varit nåt inuti som inte funkade men vad vet jag inte. Vårt plan OY-VKI startade men OY-VKF stod fortfarande kvar på marken när vi lyfte från Gandos flygplats och sen hörde jag av en bekant att OY-VKF blev kvar hela lördagen på flygplatsen och alla passagerare blev tvungna att gå av och de fick tydligen åka hem med ett nytt plan, Sunclass 321:a dagen efter (9/1) på morgonen. Ser nu enligt Flightradar24 att de har beräknat att OY-VKF ska flyga till Köpenhamn i kväll 10/1 vid 21-tiden. Det är på tiden att de fixar planet helt i Köpenhamn eller tar ett beslut att ta bort OY-VKF helt pga maskinen har krånglat flertalet gånger och det drabbar ju inplanerade flygningar och drabbar passagerare. Svårt att lita på om OY-VKF ska funka för dagen beroende vad det är för fel på den. Nån som vet eller nån med insyn som vet vad OY-VKF hade för fel i lördags? Det vore bättre för de planerade kommande flygningarna och alla kommande passagerares skull att Sunclass airlines tar in en annan lånad eller köpa in en ny 330-200 eller 330-300 istället för OY-VKF tills de får de nya 330-900 som beräknas flyga i höst 2022.
Daniel
2022-01-09 19:22:24
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
@planespotter - ja uppenbarligen är det något som inte stämmer med planet. I skrivande stund är OY-TCI på väg ner som DK4507 vilket sänder en liten signal om att man är på väg ner med personal eller material för att laga fågeln. Det planet verkar inte ha någon planerad flygning därifrån.
Planespotter
2022-01-09 11:58:13
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Ser ut att vara ytterligare problem med OY-VKF
Kom aldrig iväg i går från Las Palmas.
Daniel
2022-01-06 13:36:11
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
@VKF - ja den är i trafik igen. Flög senast Köpenhamn - Oslo - Espargos (Kap Verde) och omvänt
VKF
2022-01-05 16:54:32
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Kom VKF tillbaka?
ABC@Daniel
2021-12-30 07:29:28
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Det inhyrda bolagets personal står för flygandet och säkerheten ombord. Det inhyrande bolaget brukar ha en eller flera servicevärdar med ombord. De ingår ej i besättningen utan är där för att tillsammans med det inhyrda bolagets personal servera och prata med gästerna.
Daniel
2021-12-29 19:10:24
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
@Reggar - Tack för svar! Säg mig, kan du eller någon annan svara på vad som sker med personalen när man lånar in ett plan så här? Dvs är det fortfarande Sunclass Airlines egen personal eller är det personal från flygbolaget som hyr ut planet som är ombord?
Reggar
2021-12-29 15:19:24
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
De individer som var inne när OYVKF var ur trafik är:
GPOWH, GPOWK, 9HAMR och CSTKY.
VKF är tillbaka nu.
Daniel
2021-12-28 19:45:05
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
@Henke - nej tydligen inte. Kollade på Flightradar och den kärran har inte varit och flugit för Sunclass räkning. Ska se om jag kan kolla det på planespotters vilka plan de har och jämföra med Flightradar
Henke
2021-12-27 15:51:43
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Ska ha varit G-ZAPX
Daniel
2021-12-26 10:26:41
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Tack, vet du registreringen på planet från Titan Airways som hjälpt Sunclass Airlines lite?
Henke
2021-12-23 13:04:40
SV: Vad har hänt med Sunclass OY-VKF?
Den är trasig.

Titan Airways har flugit sina 757or och täckt upp lite i veckan.

Från imorgon så kommer HiFly´s A339 CS-TKY hoppa in och flyga från OSL.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn