2022-01-20 07:17:58
|
SV: - What is truly Scandinavian? - Absolutely ...
Bra Calle! Du skriver ett av de bästa inläggen jag någonsin läst på FT, tack.
Jag arbetar själv som pilot i SAS sedan 25:ish år, och totalt i min karriär har jag flugit på 9 flygbolag världen runt (tjänstledig från SAS i perioder för att rädda kollegor från uppsägning).
Låt oss klargöra en sak en gång för alla: jämfört med de flesta seriösa flygbolag tjänar en SAS pilot inte speciellt mycket. Vi ligger i den nedre skalan jämfört med i princip alla nätverksbolag i Europa (bortsett från några öststatsbolag), samt även jämfört med DY, FR etc. Det här är fakta, som varje insatt individ kan bekräfta. En SAS pilot kan enl. avtal arbeta 3 helger av 4 (obs, skiftarbete..) och det gör vi också regelbundet.
Då frågar sig ev. någon, "varför jobbar ni kvar om det är så dåligt?" "vad är egentligen kvar av SAS?"
Jo, de flesta av oss arbetar kvar därför att vi har fantastiska kollegor i Flight Operations, vi har en kår anda second to none, med hög kompetens, excellent CRM, samt en ledarstab i Flight Ops som är fantastisk. Bra flygplan och ett stimulerande rutt nät. Vi bor (oftast) i närheten av vårt arbete, och vi känner en stark lojalitet med varumärket SAS.
Däremot det SAS utanför Flight Operations, det känner vi inte igen, det SAS, som nu håller på att utvecklas till en "resebyrå", där man till varje pris vill skapa satellit verksamheter med små enheter som verkar oberoende av varandra. Tror ni verkligen att detta görs för att spara pengar? Nej, det görs av en enda anledning: minimera medarbetarnas inflytande över sin arbetsplats. That is it!
Enligt en undersökning gjord av PWC på uppdrag av Flyr, så har SAS överlägset flest anställda per flygplan jämfört med ca 7 andra Europeiska flygbolag. (en lite haltande jämförelse, då SAS exv. har ground handling etc. inhouse vilket en del av bolagen i jämförelsen inte har). Det intressanta i PWC´s jämförelse är att SAS har i särklass minst antal piloter och kabinpersonal anställda per flygplan... Det är inte SAS flygande personal som är SAS problem, punkt.
Ingen annan personal grupp i SAS har behövt gå ner i lön, eller har krav på sig att gå ned i lön, bara flygande personal, varför? Det är en relevant fråga. Har SAS General management visat vägen, som ledare, och gått ner i lön? Nej! (Trots att verksamheten i princip har halverats senaste åren så förs ingen sådan diskussion, är det ledarskap?
Det SAS ledning nu försöker göra är helt unikt i vår del av världen, och det är ren och skär verksamhets överdragning, lagligt eller ej, det får juridiken avgöra, men det är osmakligt, principiellt ohederligt och tragiskt i en tid då man borde gjort precis tvärtom. Tänk om man valt att skapa ett team, där alla drar åt samma håll istället , samt tagit tillvara på den lojalitet och kompetens som finns i SAS, med en flygsäkerhet i världsklass, som utvecklats över 75 års operationer i några av väldens mest utmanande miljöer. Till sina nya bemanningsföretag (Connect och Link) så har man från ledningens sida valt att helt outsourca flygsäkerhet till tredje part (CAE), som nu fått det vitala ansvaret att både rekrytera samt utbilda de piloter som flyger där. Skrämmande och tragiskt.
|