Tråden startades av: Melker  2022-01-24 16:12:43
Air Leap ansöker om företagsrekonstruktion 
Man har hållit ut länge men tillslut tog det stopp även för Air Leap. Nu ansöker man om rekonstruktion och kommer förmodligen att gå samma väg till mötes som BRA. Trist för de anställda men det var väl tyvärr väntat.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Stockholmare
2022-01-29 11:58:10
SV: Air Leap ansöker om företagsrekonstruktion
Kan ju inte vara speciellt höga marginaler hos någon aktör. Ca 1000kr för en inrikesresa med t.ex. BRA. När löner, bränsle, leasingkostnader, avgifter etc är betalda så lär ju ägarna knappast skatta hela vägen till banken direkt… biljettpriserna måste helt enkelt öka.
thomas
2022-01-29 01:47:03
SV: Air Leap ansöker om företagsrekonstruktion
"Ahl" jag gick då in på deras hemsida och kollade priser, avskräcktes, åkte ut till ARN och flög SAS. Även nu ex KLR BMA med BRA drygt 4.000 för en t.o.r.
Det finns bara ett sätt att driva inrikesflyg
Låga priser interlineavtal och se till att ha sidoinkomster, och detta från början.
CC
2022-01-29 01:08:51
SV: Air Leap ansöker om företagsrekonstruktion
@thomas
Att dra in SJ pris i detta är rätt onödigt.Dom är inte spec billiga och det är mest strul hela tiden,man vet ju ej när man kommer fram!
Åkt en del m dem och 7 av 10 resor krånglat.
CC
2022-01-29 00:32:44
SV: Air Leap ansöker om företagsrekonstruktion
Finns inte på världskartan att Ryanair går med vinst.
sv thomas
2022-01-28 11:35:27
SV: Air Leap ansöker om företagsrekonstruktion
Du kan ju inte på riktigt mena att Ryan air prissättning är rimligt? Dom går inte plus, även om dom har full kabin.

Så fort konkurrensen är borta så åker priserna upp rejält.

100kr för att flyga GOT till ARN. Det ger en intäkt på ca 19k för en timmes flygning med en B737.

Vad tror du en B737 kostar i timmen? Sen tillkommer alla kostnader för handling, avisning, security osv... inte ens dom fasta kostnaderna täcks av intäkterna..

Ahl
2022-01-28 11:33:53
SV: Air Leap ansöker om företagsrekonstruktion
Tomas
Air Leap flög inte Bma Got förra sommaren ??
Så vem flög???
@ATR
2022-01-28 10:12:31
SV: Air Leap ansöker om företagsrekonstruktion
Då kommer den inte tillbaka till Leap.
thomas
2022-01-28 05:30:56
SV: Air Leap ansöker om företagsrekonstruktion
SJ är ett bra exempel på hur driva ett kollektivresande företag och det trots statligt. Finns även många duktiga bussbolag, för att inte tala om SL.
Hatten av för ledningen av dessa.

De erbjuder frekvenser och har rimliga låga priser på all trafik

Air leap tog ex en 6.000 för en inrikes BMA GOT t.o.r i somras
klart ingen flyger då, företagen går inte ens in på bolagets hemsida för att checka av prisbilden, tvärtom de stänger ner resandet helt för att spara pengar, då dör inrikesflyget. En stor marknadsundersökning i Finland visade att företagen ansåg sig utnyttjade då det var så höga Peak tids priser, och att de inte var intresserade av att sponsra flyget ytterligare trots att de hade stort eget trafik behov.

Alla tidigare kk inrikesflygbolag och nu några uppstarts bolag gör exakt samma misstag, det blir självklart kk bara en tidsfråga. De kör hellre med halv och nästan heltomma kabiner, än att de gå ner i pris. Konstigt att samma vdar tillåts driva bolag efter bolag som alla stupar i kk.
Följ FRs prissättning de fyller sina flyg till hög kabinfaktor.
Lärdom bättre få in några hundringar än inget alls, på 50 stolar a 600 blir det 30.000 och på en flight, på 100 flighter 3 miljoner, och detta utöver resten av kabinintäkterna. Simon Spies gjorde detta redan på 70 talet
Studera även South Wests prissättning.
SE-MDA
2022-01-28 02:12:59
SV: Air Leap ansöker om företagsrekonstruktion
Airleaps ATR står på C-check i Danmark.
Josefina
2022-01-27 16:57:14
SV: Air Leap ansöker om företagsrekonstruktion
MHQ-ARN är upphandlad, enligt uppgifter kräver Leap 5000 euro/avgång för att återuppta trafiken
Lee
2022-01-27 16:32:54
SV: Air Leap ansöker om företagsrekonstruktion
Varför ATR eller S2000 inte har varit i luften, den senaste tiden.
Förklaringen är enkel. Bolaget har länge vetat att ekonomin, och kabinfaktorn
är för låg.
Sv. ABC
2022-01-27 14:02:15
SV: Air Leap ansöker om företagsrekonstruktion
2000 var endast wet-leasade från sveaflyg/nyx och försvann när tredje vågen drog igång.

ATRen verkar stå i Danmark, kanske någon större check?
ABC
2022-01-27 11:45:39
SV: Air Leap ansöker om företagsrekonstruktion
Innan bolaget ställde in flygningarna flögs all trafik med S340, är det någon som vet varför varken ATR72 eller S2000 varit i luften på sistone?
Robert
2022-01-26 23:55:12
SV: Air Leap ansöker om företagsrekonstruktion
Lösningen heter bankgaranti alternativt förskottsbetalning. Det borde vara lagstadgat att flygbolag INTE får handla mot faktura. Varför ska underleverantörer agera riskkapitalister? Helt sinnessjukt att den här bedrägeriverksamheten har fått fortgå. Verksamhet fördelat på en massa olika bolag, bemanningsbolag, försäljningsbolag, bokningsbolag, tekniskt bolag m.m. Det verkar inte finnas någon gräns. Allt orkestrerat av backslickekonomer från handelshögskolan som har tittat på Wall Street filmen en gång för mycket.
thomas
2022-01-25 05:44:12
SV: Air Leap ansöker om företagsrekonstruktion
Det är många flygbolag som står i konkurskön. Norrmännen blir nog av med några. Sen alla ute i Europa, vet inte ens om staterna räddar sas för femtioelfte gången
De har ju även en stor skatte återbetalnings skuld på mångmiljardbelopp.
ARN är tomt på folk/pax och det är Sveriges huvudflygplats.
Wrangel
2022-01-24 23:44:57
SV: Air Leap ansöker om företagsrekonstruktion
Varför satsar någon pengar i detta? varför? varför? Det är ju helt säkert att det går back hur man än gör. De enda som tjänar pengar är leasingbolagen och flygplatsbolagen. De senaste åren har väl inte ens dom tjänat något.
Stockholmare
2022-01-24 19:06:18
SV: Air Leap ansöker om företagsrekonstruktion
Det är nog oundvikligt för de flesta flygbolag att antingen vara på randen till konkurs och rekonstruera. Svårt att förstå hur någon någonsin skulle vilja investera några som helst pengar i ett flygbolag, förutsatt att man vill ha ekonomiskt utdelning. Det kan ju iof finnas andra incitament…

Stem
2022-01-24 18:09:52
SV: Air Leap ansöker om företagsrekonstruktion
Samma väg som bra? Hur menar du då?

Bra verkar ha gjort en lyckad rekonstruktion med goda förutsättningar att lyckas i framtiden. Medans leap har varit ett illa skött bolag från början (likt nextjet) och kommer förmodligen gå samma öde till mötes som nextjet.
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn