Tråden startades av: Fd SAS pilot  2022-05-03 14:46:00
SAS inför rätten i Norge 
Norska pilotförbundet ställer SAS inför rätta i Norge.
Läs artikeln.

https://e24.no/naeringsliv/i/rE2vX8/lo-og-sas-pilotene-stevner-sas-for-arbeidsretten

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pf
2022-05-10 19:01:28
SV: SAS inför rätten i Norge
The Viking, jeg er ikke jurist, men slik jeg forstår det er kravet fra SAS-pilotenes side at de innsettes i "sine stillinger" i SAS.

KO\ommer arbeidsretten her i Norge de i møte, kan man jo oppleve at en slik avgjørelse setter i gang en rekonstruksjonsprosess i SAS.

Jeg vet ikke når retten kommer med sin dom, men når den kommer vil den være endelig, den kan ikke ankes til en høyere instans.
Sv Karl
2022-05-08 17:08:00
SV: SAS inför rätten i Norge
Vad man vill åstadkomma är självklart att SAS ska följa lagen om anställningsskydd och det kontrakt man har skrivit.
The Viking
2022-05-08 14:00:52
SV: SAS inför rätten i Norge
@pf, tack för förtydligande.
Men det är ju fullständigt vansinnig lagstiftning att rätten kan tvinga bolaget att återanställa folk som bolaget inte vill anställa.
Leif D
2022-05-08 11:26:40
SV: SAS inför rätten i Norge
@Karl. Hederligt av dig att du håller med mig om att SPG gjort bort sig. "Jag trodde att de menade något annat" är inget starkt argument i en domstol eller inför en medlare.
Karl
2022-05-08 10:18:23
SV: SAS inför rätten i Norge
SV Leif D.

Och återigen ser vi exempel resonemang som är grunden till de många av de problemen som finns i SAS när det gäller samarbete och tillit. Detta resonemang som du nu för är just det som ställer till problem.

Om SAS och facket har fört diskussioner och muntligen kommit överens om något, som sedan formulerats i något som borde ha varit en samsyn (om inte ena parten har haft en bedräglig inställning), då bör det senare vara så att man försöker klargöra eventuella missförstånd, inte ensidigt deklarera att det förhåller sig på ett annat sätt än vad som anses vara intentionen från den andra parten.

Om båda parter är överens om en punkt är det sällan ett problem.
Om man däremot inte är överens om en skrivning, och ena parten då väljer att påtvinga den tolkningen mot den andra partens godkännande, då kan det bli problem.
Jag kan garantera att om facket gjort en ensidig tolkning, säg att man helt plötsligt ser en lucka i texten och väljer tex att man tolkar det som att man inte behöver jobba innan 10 på söndagar. Och att de anställda helt sonika väljer att inte jobba på söndagar innan kl 10 från en vecka till en annan. Då kan jag garantera att det skulle bli konsekvenser från arbetsgivarens sida, både individuella och rättsliga mot facket.

Att inte förstå att om arbetsgivarsidan gör en liknande manöver så blir det även då konsekvenser, och vad man än tycker om det så hamnar det i rätten till slut om man ensidigt väljer att göra en annan tolkning än vad intentionen var när avtalet formulerades. Detta gäller självklart från båda sidor.
@Karl
2022-05-08 09:16:34
SV: SAS inför rätten i Norge
Vad är det som pilot facket hoppas åstadkomma vid att dra SAS i rätten?
SAS kommer ju ändå inte att återanställa piloterna.
Leif D
2022-05-08 07:09:38
SV: SAS inför rätten i Norge
@Karl. Vilka befintliga avtal menar du att SAS inte följt? Att SPG skrivit på ett dåligt avtal för sina medlemmar där de trott sig säkerställa återanställning i SAS Scandinavia är tufft för SPG och dess medlemmar. Det nya SAS som kommer att återuppstå efter en rekonstruktion eller i bästa fall efter genomförandet av SAS Forward kommer inte att ha kvar pilottjänster i SAS Scandinavia. Det blir inte som förr hur än mycket SPG annonserar i olika media eller hur länge man kommer att strejka.
pf
2022-05-07 20:04:07
SV: SAS inför rätten i Norge
The Viking, du skriver

"Tror man verkligen att man kan tvinga SAS att återanställa uppsagda piloter på SAS Scandinavia?"

Slik jeg forstår det er det SAS-pilotenes fagforening, i samarbeid med norskt LO, som har tatt sak til Arbeidsretten her i Norge for 260 medlemmer.

Skulle pilotene vinne saken i arbeidsretten blir SAS pålagt å ta inn igjen de oppsagte piloten, slik jeg forstår det. Dersom SAS ikke respekterer det, vil det mest sannsynlig gi SAS foretaksstraff, og det kan også gis straff til ansvarlige ledere i SAS.
Sv The viking
2022-05-07 16:07:25
SV: SAS inför rätten i Norge
Jag har väldigt svårt att se hur du kan se det som verklighetsfrånvänt. Vi har en lag om anställningsskydd och det har man i Norge också, problemet är att SAS bryter mot lagen.

SAS Connect är inte tänkt att göra någonting annat än riktiga SAS.
De flyger på samma linjer från samma städer, med samma flygplan och samma kunder som köpt biljetter av SAS.

Det hade varit en helt annan sak om SAS startat ett lågprisbolag i Berlin tex för att flyga kunder till medelhavet.
Karl
2022-05-07 14:47:25
SV: SAS inför rätten i Norge
Och återigen ett verklighetsfrånvänt inlägg. Denna gången från ”viking”.

Nej piloterna tror och söker sig inte tillbaka till det som var förr, detta är en vanlig vanföreställning från åskådarbänken och vittnar enbart hur dåligt insatt man är i frågan samt hur en ”vi och dom”-bild odlas både utanför och inom SAS. En vanföreställning om att piloterna bara vill tillbaka till hur det var förr och inte vill hjälpa till. Verkligheten är en helt annan, piloterna är beredda till långtgående förändringar och försämringar för att hjälpa SAS, långt mer än någon annan fackförening är beredd på att försämra sina befintliga avtal. Det man däremot inte är beredd på är att SAS ska bryta mot befintliga avtal och överenskommelser, och därför sker nu dessa processer.
The Viking
2022-05-07 12:49:59
SV: SAS inför rätten i Norge
Helt otroligt så verklighets frånvända som SAS pilot fack är. Vad hoppas man åstadkomma med att dra SAS i rätten?
Det kommer under inga omständigheter att bli som ” förut”.
Tror man verkligen att man kan tvinga SAS att återanställa uppsagda piloter på SAS Scandinavia?
SAS kommer inte få något nytt kapital eller skuldomvandling till aktier om inte SAS Forward genomförs
som den planen är tänkt, detta är ett krav från kreditorerna.

Kapten Kuling
2022-05-07 09:48:45
SV: SAS inför rätten i Norge
Re Re… Vi är helt eniga att alla kostnader kommer behöva justeras ner i nivå med konkurrenterna. Vad jag har förstått så har ledningen frusit löner sedan 2016 samt skurit variabel lön kraftigt. Så jag tror att de bär sin vikt här.
Jag har aldrig uppfattat att piloter skulle stå för några 80%. Har du?
SAS intjäning i lönsamhetstermer är väl inget att hänga i granen? Många års förlust följt av en kort svit med mycket blygsam vinst åren före pandemin och nu givetvis brakförlust som helt förstört balansräkning och tömt kassan. Ägarna har inte fått aktieutdelning på 20 år. Skulle du vara sugen att nappa på en sådan investeringsmöjlighet?

Vad gäller konkurrenskraft så är väl hela poängen att tjäna pengar vid marknadspris där SAS opererar. Det styrs väl numera även av Wizz, Ryan och självklart Norwegian, Flyr, EW och alla andra.

Så framåt då? Tror det är ganska givet att piloter måste producera lika mkt som hos konkurrenterna. Det måste SPG hjälpa bolaget att lösa. Annars sågar de nog av den gren de sitter på.
Men som sagts innan, SAS ter sig också extremt komplext med en fortsatt ganska stor overhead trots kraftig bantning efter pandemin. Frågan är om man lyckas komma i nivå med konkurrenterna på overhead och flygplanleasar och andra element som verkar vara en stor del av Forwardplanen.
Re: Kapten Kuling
2022-05-06 12:13:41
SV: SAS inför rätten i Norge
Jag håller med dig, ingen kostnadspost ska vara fredad. Till exempel hade ledningen kunnat visa på gott ledarskap genom att gå i bräschen och sänka sina egna villkor. Det gör i princip ingen skillnad på sista raden men det skickar en stark signal ner i organisationen om att ALLA måste dra sitt strå till stacken. Nu säger ledningen att alla måste offra sig, men sen är det ändå piloterna som ska stå för 80% och vissa andra 0%.

Sen kan man fråga sig vilka som är SAS konkurrenter? SAS intjäning är långt långt högre än LCC. Mer i nivå LH, BA och AY. Är det inte dessa man ska jämföra sig med? Att SAS ska ha kostnader i nivå med FR eller DY och samtidigt intjäning i nivå med det SAS har idag är en utopi.

DK
2022-05-06 12:07:41
SV: SAS inför rätten i Norge
Liknande sker i Danmark;

www.dr.dk/nyheder/penge/var-overbevist-om-de-kunne-vende-tilbage-men-nu-vil-sas-opsige-300-medarbejdere
Re: Leif D
2022-05-06 10:45:18
SV: SAS inför rätten i Norge
Du måste läsa igen. Det hen skriver är: 1. SAS går dåligt. 2. Ägarna/styrelsen ger ledningen i uppdrag att lösa problemet. 3. Ledningen uppfinner av grumliga anledningar tillsammans med konsulter från McKinsey plattformslösningen. 4. Ledningen säljer in plattformslösningen till ägare/styrelse som det enda alternativet för att lösa att SAS går dåligt. 5. Ägarna/styrelsen beslutar att plattformslösningen ska verkställas.

Du påstår att ledningen på Frösundavik inte har någonting med plattformslösningen att göra vilket är så fel som något kan bli. Ledningen är arkitekter och ägare/styrelse har godkänt. Med facit i hand tror jag att ägare/styrelse hade hoppats på att ledningen kommit upp med något bättre. Plattformsstrategin och SAS Connect i synnerhet är anledning till den konflikt vi nu ser.

Det är löjligt att se SAS nya VD stå med mössan i hand och be SPG att (efter den fruktansvärda behandling de får utstå) inte ta till sin lagliga rätt att försöka ändra på saker och ting. Ger man sig in i leken får man leken tåla SAS.

Kapten Kuling
2022-05-06 10:30:42
SV: SAS inför rätten i Norge
Re: Re Kapten Haddock: Det är väl självklart att en enbart en bantad kostnad för SAS piloter inte kan rädda SAS. Det tror jag alla förstår. Det låter som att du antar att det finns en enskild åtgärd som gör SAS till långsiktigt konkurrenskraftigt. Hela poängen med transformationen är ju att ALLA SAS kostnader ska komma i nivå med konkurrenterna. Då håller inte argumentet att en enskild kostnadspost kan fredad. Alla måste bidra solidariskt.

Re: Kapten Haddock: jag håller med dig om att tarifflönesystemet är gravt osunt. Man skulle ju önska att SAS tog ledningen här och gjorde om modellen för de nya plattformarna. Men så tycks inte vara fallet.
Re: Kapten Haddock
2022-05-05 13:43:33
SV: SAS inför rätten i Norge
Du är bra naiv om du tror att ett nytt pilotavtal ska göra "SAS konkurrenskraftigt på sikt". Piloterna står för 5-6% av SAS totala kostnader. Kan SAS med ett nytt pilotavtal spara 20-30% på dessa 5-6% är det knappast det som gör att bolaget blir konkurrenskraftigt, eller ens överlever.

SPG vill absolut medverka genom att ännu en gång försämra sina villkor. Men inte så länge som ledningen samtidigt säger att det kommer att fortsätta avveckla SAS Scandinavia oavsett vilka besparingar SPG ger.

För ledningen handlar inte detta om att spara pengar utan om makt. För SPG handlar inte detta om makt utan om att överleva och vara en del av framtida SAS.
Resenär
2022-05-05 13:08:57
SV: SAS inför rätten i Norge
Är väl inte så konstigt att facket stämmer SAS.

För det första så har man någon gång förhandlat med varandra och det bygger alltid på kompromisser.
Pilotfacken har haft en vilja att ha säkra jobb och därmed en begränsning för hur mycket man får hyra in. Bolaget har självklart fått någonting i gengäld för det, lägre lön tex.

Nu bryter SAS mot avtalet. Spelar inte så stor roll vad man tycker om det. Faktum är ändå att har man ingått ett avtal så ska man också hålla det, eftersom man skrivit på avtalet.

Jag förstår inte hur folk kan sitta och försvara avtalsbrott?
Är det bara ren avundsjuka och missunnsamhet som driver er i det?
Leif D
2022-05-05 13:05:14
SV: SAS inför rätten i Norge
Re: Leif D. Ett mycket intressant svar av en som inte förstår skillnad mellan styrelse/ägare och ledning i ett bolag. Menar du att styrelsen/ägarna skulle ha rundat ledningen och gått direkt till SPG och bett dem ta fram ett förslag på att rädda SAS? Ni piloter som kommenterar här i tråden verkar vara mycket verklighetsfrånvända.
Kapten Haddock
2022-05-05 12:11:54
SV: SAS inför rätten i Norge
Det är trist att se den polarisering som finns på flygtorget ang SAS och deras förehavanden och existens. Mycket killgissningsr och önsketänkande om sakernas tillstånd och hur det borde vara.
I nuläget är det ett moment 22, piloterna vill inte medverka och teckna ett avtal som kan göra SAS konkurrenskraftigt på sikt, och det medför att inga ekonomiska intressenter, investerare eller stater vill gå in med mera pengar så länge det inte finns ett avtal och strejkhotet ligger kvar. SAS indikerar en plan B om inget händer och det begriper nog de flesta vad det innebär, även om det finns några alternativ på det spåret.
Jag har sagt det förr och säger det igen, roten till det onda är i grunden varken piloter eller SAS, utan det tarifflönesystem som ger sådana inlåsningseffekter. Med ett annat system för lönesättning och karriärvägar skulle den som inte är nöjd med sakernas tillstånd helt enkelt byta till annan arbetsgivare utan att börja om från ruta ett och bittert försöka hänga kvar pga ekonomiska omständigheter, det blir aldrig bra för någon.
Re: Leif D
2022-05-05 09:37:24
SV: SAS inför rätten i Norge
Den här med EOM (SAS plattformsstrategi) inklusive Link, SAIL/Connect med mera är uppfunnet och salufört av en relativt liten klick i SAS ledning. De har alla olika agendor för att "rädda SAS" just genom EOM. En kanske hyser ett agg mot vissa personalgrupper, en annan klättrar i hierarkin i takt med fler plattformar eller mer produktion som hyrs in och så vidare. Just den delen av pusslet är inte svårt att lägga för någon med lite insyn i bolaget. När SAS ägare och styrelse ställt krav på ledningen att lösa lönsamhetsproblemet har den lilla klicken i ledningen lämnat EOM som svar. Att påstå att det är SAS ägare och styrelse som ligger bakom det och att ledningen "inte har något med det att göra" visar bara att du inte har någon koll på hur det funkar i just SAS. Sen spelar det egentligen ingen roll. Styrelse och ägare har godkänt planen som ledningen sålt in. Men det kunde precis lika gärna ha kunnat vara en annan och mer personalvänlig strategi, om SAS ledning hade velat det. Därför menar jag att att SAS ledning ska hållas ansvariga för detta fiasko.
Leif D
2022-05-04 21:56:12
SV: SAS inför rätten i Norge
@pnf. Här har du helt fel. Ledningen på Frösundavik har inget med detta att göra. Det är ägare och styrelse som bestämmer vad som skall ske med bolaget. Piloterna värnar om sina önskade "livstidsanställningar" och vill att allt skall bli som förr. Kanske kan man försöka att få till en lag som ger SAS monopol igen? Piloterna hindrar ledningen på Frösundavik att ägna tiden åt att försöka strukturera om och att arbete med att vända SAS till vinst. Istället skall man tvingas lägga all arbetstid på attförbereda bolaget för nya lyxstrejker. Att någon kund just nu vågar boka en resa mer än två veckor fram i tiden är en gåta.
Sjukt
2022-05-04 20:10:49
SV: SAS inför rätten i Norge
Det är så sjukt.

Det finns inga andra fackförbund som skulle gå med på sänkningar av ersättningar och ökningar av arbetstid på samma sätt som man nu kräver av piloterna (som om inte 47h arbetsvecka är ok), det finns väl egentligen inte något fackförbund som skulle gå med på ersättningssänkningar överhuvudtaget. Men nu bara för att piloterna hos SAS är anslutna till något av de andra fackförbunden inom SAS, eller något annat stort fackförbund, så anser man att de är dem som man kan, och ska pressa i detta. Och alla andra står i kör och skriker och pekar finger på piloterna eftersom de inte går med på SAS utställda villkor.

Sjukt.
pnf
2022-05-04 19:31:22
SV: SAS inför rätten i Norge
Skulle SAS-piloterna gå med på att arbeta gratis så skulle det inte förändra någonting på sista raden för SAS.
Problemet är så mycket större och sitter inristat i väggarna på Frösundavik. Tyvärr så vill ledningen lägga skulden på piloterna för en eventuellt kommande rekonstruktion.
Re: Leif D
2022-05-04 14:33:36
SV: SAS inför rätten i Norge
Kan inte du istället använda din politiska röst för att försöka ta bort strejkrätten och på andra sätt försämra för arbetstagare i Sverige? Det SPG och piloterna gör är helt rätt och lagligt. Det är starka arbetsgivare OCH arbetstagare som byggt Sverige till ett av världens rikaste och tryggaste länder. Ofattbart att du är beredd att rucka på den ordningen för att vi råkar ha ett SAS som missköts av ledningen i många många år. Piloterna är varken problemet eller lösningen på krisen i SAS.
Leif D
2022-05-04 12:04:03
SV: SAS inför rätten i Norge
@ACE. Om nu SAS är sämre än Ryanair och sämre än alla andra flygbolag i sin relation med piloter är det väl hög tid att söka sig bort och ta anställning hos de andra? Visst - piloter vill kunna bo kvar och de andra bolagen erbjuder kanske inte ett fast arbetsställe i Sverige, Norge eller Danmark men hur skall man kunna tvinga ägare att satsa pengar i ett bolag där personalen anser sig ha vetorätt om hur bolaget skall skötas?

Det är många typer av områden i samhället där jobben har flyttats utanför Sverige och där den svenska (och norska/danska) personalen tvingats byta inriktning på sin framtida "karriär". Det som händer för flygbolagen i Skandinavien är exakt vad som hänt i många andra branscher. Vi lever i global marknadsekonomii och om ni vill att de Skandinaviska företagen skall arbeta för att våra länder skall stå utanför så får ni försöka använda er politiska röst - på samma sätt som för alla oss andra.
ACE
2022-05-04 11:16:47
SV: SAS inför rätten i Norge
Får SAS ledning som de vill så finns det bättre aktörer som är lämpade att ta över och erbjuda ett bättre arbetsplats med bättre villkor och låt SAS gå i graven.

Ja, t.om Ryanair är bättre...

Så, stå på er FD, ni förtjänar bättre än såhär!
Förhandlingar
2022-05-04 10:53:35
SV: SAS inför rätten i Norge
Från artikel i DI 4 maj:

Enligt flera av varandra oberoende källor vill SAS spara cirka 1 miljard kronor på personalen, varav merparten - cirka 800 mkr ska hämtas hos piloterna genom bland annat lägre löner och längre arbetstider.

Att SAS primärt riktar in sig på piloterna är inte så konstigt, enligt en person med god insyn.

”Du får inte Unionen eller Transportarbetareförbundet att försämra sina centrala kollektivavtal bara för att SAS har problem - så fungerar det inte på svensk arbetsmarknad. Men med piloterna har det funkat förr.”

Budskapet är då alltså att piloterna ska gå med på försämringar för att rädda företaget. Men ej övriga anställda.
Leif D
2022-05-04 08:43:06
SV: SAS inför rätten i Norge
Till Re:Björn. Det här är första gången i historien (förutom i Nordkorea och gamla Sovjet) när en personalgrupp försöker att kasta skulden på ägarna och vill ha bort sina ägare. Har ni piloter hört uttrycket "att inte bita den hand som föder en"? Att gång på gång skylla på "ledningen" är inget annat än stor okunnighet.

Ni har naturligtvis rätt att hota med strejk eller i vissa lägen även strejka hur mycket ni önskar men vilka tror ni vill satsa på ett företag vars strejkglada personalgrupp gång på gång försöker skada sina ägare?
@Björn
2022-05-04 00:03:02
SV: SAS inför rätten i Norge
Javisst, men det är väl inte bara piloterna som inte vill vara med, tydligen är det merparten av SAS verklighetsfrånvända och bakåtsträvande personal, som vägrar.
Janne Carlzon försökte på sin tid att få SAS personalen att förstå att bolaget är till för kunderna och ägarna, inte i första hand för personalen. Tydligen lyckades han inte med detta.

Samtidigt finns det en kultur på SAS som går ut på att man vet att bolaget alltid blir räddad av staterna varje gång. Därför tycker många inte att det behövs att ändra på nånting på ” riktigt”
@pf
2022-05-03 21:32:35
SV: SAS inför rätten i Norge
Kan nok være ganske sikker på at de som eventuelt ansettes i et nytt SAS blir ansatte fra Connect. Piloter fra SAS Main som blir skyld i at SAS går under kan hvertfall se langt etter en velkomstkomité i «nye» SAS. Like greit! Bra jobba å streike seg selv arbeidsløs!
Re: Björn
2022-05-03 21:02:24
SV: SAS inför rätten i Norge
Ledningens förslag blir piloternas död. Att acceptera det är således inget alternativ. Den enda möjliga lösningen är att sätta hårt emot ledningen så att de reviderar förslaget så att piloterna inkluderas och får överleva.

Bollen ligger hos ledningen, som dock inte verkar intresserade.
Björn
2022-05-03 19:46:48
SV: SAS inför rätten i Norge
Piloterna blir tyvärr SAS död, acceptera ledningens förslag eller gå vidare.
pf
2022-05-03 18:49:16
SV: SAS inför rätten i Norge
Holder med innsender Leif.

Ved en rekonstruksjon vil SAS sannsynligvis starte med en lavt antall luftfartøy, og Norge blir neppe prioritert pga svensk-dansk videre eierskap. Alt av Connect og Link er da ute.

Jeg har forståelse for saken til norske SAS-piloter, men her kan de gjøre noe virkelig farlig for seg selv.
@leffe D
2022-05-03 18:31:11
SV: SAS inför rätten i Norge
Haha, leffeboy, som vanligt levererar du med nya spännande kommentarer. Getting old much? Kan inte du spekulera åt admin hur admin kommer reagera istället?

Går o värmer pop-corn under tiden.
Leif D
2022-05-03 15:53:46
SV: SAS inför rätten i Norge
Vi får väl se hur Norske SAS-flygeres Forening reagerar när de står där med en lång näsa efter att SAS inlett en rekonstruktion.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev