SAS SUCK
Men alltså hur länge och hur många gånger kan man förlänga förhandlingar?
Borde ju få ett slut på denna följetong helst redan igår.
svar
@Orvar
För att det är inte SAS som flyger den.Bara målad i deras färg.
En förmodligen dum fråga men varför är det bara crj-900 som fortsätter flyga?
Det finns en variant av USA:s chapter-11 som träder i kraft i Sverige den första augusti 2022
https://cirio.se/news/ny-lag-om-foretagsrekonstruktion-sverige-far-sitt-eget-chapter-11
Är ens ett chapter 11 giltigt, juridiskt sett, för ett bolag som inte är registrerat i USA, utanför USA? Kan inte facken bara slänga ett sånt beslut i papperskorgen, och kräva bolaget i konkurs via domstol i SE/NO/DK?
Har ingen aning om hur detta fungerar, men låter väldigt märkligt att bolag, med säte och registrering i Sverige ska tillåtas lyda under Amerikansk lag
SAS har sökt om Chapter 11 konkursskydd vid domstol i i USA. Vad innebär detta för bolaget och pilotstrejken?
Där kom chapter11 som ett brev på posten!
Blir intressant att se hur detta påverkar strejken och hur facken ska ställa sig till detta!
Bägge parter är medvetna om att det blir omgående charter 11, konkurs och rekonstruktion om facken inte lägger ner sina krav.
Det innebär att samtliga fackets medlemmar är arbetslösa om någon dag, nu behöver man några små framsteg att visa upp för medlemmarna som förklaring att man lägger ner strejkhotet!
Du är berättigad till dina känslor, Mårten.
Är det inte just “förhandling” som är det viktiga? Vi vill väll inte att Skandinavien ska bli som Belgien & Grekland?