Tråden startades av: Standby  2022-08-05 14:14:04
Airline  
Är det ngn som vet om SQ, AI, UA någonsin komma tillbaka till Arlanda? Vad vet vi om ANA?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@AirKoroyo
2022-08-11 10:15:54
SV: Airline
Har aldrig träffat stött på någon köpenhamnare som velat "bli av med flyget på Kastrup". Tvärt om, då Kastrup inte bara ligger centralt, utan även är en av Danmarks största och viktigaste arbetsgivare och mest betydelsefulla infrastrukturpunkt. Dessutom sker (unikt nog) 99,9 % av ALL in och utflygning (tack vare sin placering på Amager) från CPH över vattnet och är aldrig ens i närheten av tätbebyggt område. (de gånger per år som de startar bana 30 och landar bana 12 kan lätt räknas på ena handens fingrar). Var har du sett den debatten, eller hittar du bara på?

Att Sturup sedan skulle vara ett bra komplement är självklart, och det är självklart en skam att inte det går en kort bit räls från ystadbanan upp till terminalen som skulle möjliggöra Öresundståg till/från Sturup.

När det gäller ATC så fungerar det integrerade samarbetet mellan Malmö ATC och Köpenhamn ATC för Kastrups in- och utflygningar alldeles utmärkt och har gjort så i långa tider.
United
2022-08-08 15:27:29
SV: Airline
United kommer tbx till Arlanda 25:e maj, blir en daglig tur med den gamla 757:an
Air Koryo
2022-08-07 12:27:17
SV: Airline
@Reality
Varför Köpenhamn när Sturup finns?
Det är väl känt sedan länge att våra danska vänner vill ta över flygledarrollen för södra Sverige då man väldigt ofta vid både start och landning från Kastrup direkt hamnar i svenskt luftrum och behöver begära tillstånd från Sverige.
Samtidigt så vill nog många Köpenhamnare gärna bli av med flyget från Kastrup som är mycket centralt belägen, då främst långdistansflyg som har en tendens att bullra mer.
Det är inte heller speciellt svårt att fixa till det så Köpenhamnsborna enkelt kan ta ett Pågatåg direkt till Sturup.
Man ska inte heller glömma att enbart i Skåne/Blekinge regionen så så finns det ett kununderlag på långt över 1 miljon + Köpenhamn med ca. 1 miljon till.
Kastrup kan få bli en Brommaversion med regionalflyg, gärna eldrivna flygplan som är bättre anpassade för trafik nära centrala Köpenhamn och även Malmö.
Reality
2022-08-06 23:10:41
SV: Airline
Varför Arlanda, när Köpenhamn finns?
Upp med händerna
2022-08-06 12:12:02
SV: Airline
@UA
Det har jag missat. Blir hård konkurrens då på New York.
Upp med händerna
2022-08-05 19:46:58
SV: Airline
United är nog inte alls aktuellt eftersom man nyss stoppade planerna, och dessutom är ju både Delta och finnarna igång för fullt mellan STO och NYC. Asien har ju inte riktigt kommit igång än men det blir nog bättre successivt. Air India tror jag dock inte är så aktuellt men både Singapore och något bolag till Tokyo skulle kunna bli verklighet. Tror dock det dröjer lite, Peking och Shanghai kommer nog före.
UA
2022-08-05 17:13:01
SV: Airline
United verkar sikta på att vara tillbaka nästa sommar iallafall. Daglig 757 från 25 maj enligt https://simpleflying.com/united-stockholm-prague-return-washington-start/amp/
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn