Tråden startades av: Bobby  2022-09-22 16:09:15
SAS gloria, vart tog du vägen? 
Är lojal Eurobonus medlem. Tappar tydligen aldrig tron på ”mitt SAS”. Men det känns onekligen konstigt nu. Skulle åka från London 06:40 dct ESSA. Efter 40 minuters försening fick vi veta att kärran blir inställd pga ingen CREW. Blir ”endast” 9 timmar sen till min slutdestination, visst kom jag slutligen hem efter att klivit upp 03:00 för att ta mig till Heathrow och visst kan väl en CREW utebli av olika skäl, men det borde varit känt redan kvällen innan via Mail och SMS.

Nåväl, efter att flugit via EKCH och sedan landat ESSA, besöker jag loungen i väntan på nästa flygning om ca 3,5 timmar. Måste besöka toa. Lång kö och endast två herrtoaletter finns tillgängliga. Jag noterar att den första toa’n, fortfarande efter fyra(!!!) veckor, inte är åtgärdad, kanske ännu längre tid får jag för mig när personalen suckar högljudda vid påpekande.

Det är fullt i loungen, det är fullt på toa……, vissa nödiga herrar slinker snabbt in på damtoaletten, det är fullt där också, men de har åtminstone tre stycken. Känns ju inte sådär jätteschyst mot damerna, är ju en lojal SAS kund så jag kniper igen en stund till i kön, innan det slutligen blir min tur. Äntligen…..

Finns ännu ingen känd tidpkt när herrarna kan använda tre toaletter. Det går inte att reparera, säger SAS receptionen i loungen. Men va f..?

Även tre toa är gravt i underkant!

Frågade sedan lite försynt om det möjligen finns några våtservetter som tidigare i loungen? Nää blev svaret, det går bra att fortsätta fukta händerna i covid spriten som står på två ställen i loungen. Får klart för mig att SAS sparar in på våtservetter i loungen och ombord. Det kanske funkar det också, men nog kändes det bra att de fanns både ombord och i loungen när man tagit i alla föremål där otvättade fingrar kladdat.

Ja, men jag är ju fortfarande lojal Eurobonus medlem, så jag ska förmodligen inte gnälla, skyll mig själv!! Det pågår ju faktiskt ett krig i Ukraina samtidigt, så perspektivet från mig behöver nog ändra fokus, visst!

Men ändå…….SAS, vart tog ”din” gloria vägen?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

F.d "Biggles"
2022-09-25 06:00:58
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
@T. Det är också viktigt att ha speciell personal som provligger hotellsängar åt flygpersonalen, som köper in pilotglasögon, designar nya uniformer, specialdesignar galleys för unika SAS-krav och förhandlar med strejkglad personal.
Henke
2022-09-25 03:22:41
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Beskrivningen låter exakt som att jobba i en Regiondriven miljö (läs valfritt fd Landsting).
John
2022-09-24 23:40:50
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Vilken glorie? Kanskje på Kastrup lufthavn? Den har aldrig varit i Norge, i varje fall.
T
2022-09-24 15:10:21
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Det är viktigt med många chefspositioner, det är viktigt också med många chefer på HR sidan. Mängder av interna mätningar och analyser av exempelvis könsrelaterade frågor. Faktum är att det är så viktigt med genusperspektiv i verksamheten att det är frågan om man ens behöver flyga alls? Dessutom skulle SAS tjäna mer på att inte flyga än att flyga idag. Tror att räddningen för SAS är att bygga ut Frösundavik kraftigt och få in mer kompetens på mjuka frågor.
Anarkist
2022-09-24 13:00:07
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Håller med trådstartaren helt,
Det enda med SAS som håller hög standard idag är SAS Business på Atlantlinjerna, det gör inte många bättre.
Men annars har det mesta blivit på LCC nivå, tyvärr.
thomas
2022-09-24 11:13:22
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
SAS stora problem är att de tusentals anställda producerar väldigt lite för bolaget.
Piloterna jobbar ex halvtid och har ändå mage att strejka, en bortskämd lyxklass, med mycket få tim. air borne.
Ledningen är stor och dyr, man kan ta bort halva direkt utan att det påverkar bolaget i något avseende
Admin har för många anställda som gör för lite.

Hur mycket folk behövs för att driva ett flygbolag? kanske en tredjedel av SAS nuvarande personal.
Personalen måste jobba med mer crossover,
ta egna initiativ, bort med en massa mellanchefer etc.

Ska SAS komma ur sin nu prekära situation måste reella nerskärningar på personalen ske. Investeringar utifrån hjälper inte. Hur svårt kan det vara kostymen är minst tre ggr för stor.
Nisse
2022-09-24 08:28:57
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Bra skrivit.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn