TUI rekrytering FO
Antar att de inte kommer att vara lika hårt tryck på ansökningar som tidigare år där TUI ansågs vara dröm flygbolag att flyga för. Ett bolag med bra vilkor, trevliga stopp, men framför allt en bas nära sitt hem i Sverige eller Skandinavien. Tiderna har ju förändrats och så även TUI.
Hur många av er här inne på flygtorget kommer söka er dit? Antar att de flesta förr kom från FR.
På FR nu förtiden har man både bättre betalt, mycket snabbare upgrade samt möjlighet att vara baserad på både ARN och GOT.
svar
Hur långt har de kommit i processen? Någon som vet?
Vad kan man förvänta sig på en intervju? Någon som varit där än och kan ge lite tips och råd?
Låter ju som en helt okej lön då. Har idag ca 6500€ exkl traktamente, men bor då inte i Sverige heller och pendlar.
Kallelser är utskickade
mellan 50-60k för styrmän på de lägsta stegen.
Vet bara att med cirka 1000h erfarenhet kliver du in med en lön på cirka 55 000-60 000 med allt inräknat (exklusive traktamente för att förtydliga) som FO
Finns det någon som har färska uppgifter på vad lönen för FO ligger på Tui? Jobbar idag på 320, men är intresserad av Tui pga av eventuell bas. Dock är lönen lite avgörande då jag inte vill gå ner alltför mycket i lön.
Absolut inte säsongsanställning. Ro kanske blandar ihop det med kabinpersonalen som tyvärr endast rekryteras för säsongsanställning under vintern.
Cockpit är tillsvidare, endast.
Jaså? Så lät det inte i annonstexten. Hur vet du det?
Bara säsongs anst
Jag sökte för flera veckor sedan men det verkar inte ens som man öppnat ansökan om man ska tro på vad man ser när man loggar in.
Är det någon som hört något alls i den här omgången?
Upplägget för övertid är visserligen väldigt intressant för att se hela paketet.
Hos min förra arbetsgivare gällde 60 DH per rullande 7 dagar. Nuvarande får jag övertidsersättning på allt över 47,5 DH.
Personen i fråga har inte varit i Tui under lägre tid nej, cirka 1,5 år, dock finns erfarenhet på cirka 2 år på annat bolag sedan innan
Hoppas ni alla inser att SBH pay (sector pay) och allowence om man får sådan är lön
För att klargöra, nej, traktamente är inte lön, men svenska piloter måste inse att i den verkliga världen utanför SAS så finns tillägg som är lön…
Ja, men något annat har väl aldrig påståtts?
Övertid räknas inte till brutton lön om man ska jämföra jobb. Hur svårt kan det vara? Det är inte givet att man får övertid eller vill jobba övertid.
Grundlönen är det enda givna.
De verkar ha olika rutiner varje gång… Jag var där i höstas och då var det först gruppintervju/alla fick presentera sig och varför de sökt TUI. Sen testet med blandade frågor, några 737 specifika även fast de inte sökte folk med rating… tacka vet jag multiple choise. Efter det personlig intervju med de två som höll i det hela.
Delar absolut känslan att de ville ha någon som passade in i ”sekten” för att överdriva lite. Men det var mkt snack från dem om hur bolaget tar hand om anställda och anställda ställer upp för bolaget. Bl.a. med att ta lönesänkningar efter covid.
Dag 2 någon vecka senare var sim i Västerås…
En fd kollega som blev erbjuden jobb av dem tidigare samma år hade ingen sim men en liknande första dag.
Ett tips är att läsa TUIs ”Om oss” sida ett par gånger innan man går dit!
Nej, men 200 kr/block + övertid räknas nog till lön?
Och som vanligt…..Traktamente är inte lön
@ Insatt
37K är ingångslönen. Sen kommer ju givetvis traktamente utöver det.
Att din polare har mer beror troligtvis på att han varit där ett tag och byggt senioritet.
Ingen kommer börja med den Brutto lönen.
Problemet med bas med Ryanair på GOT eller ARN är att möjligheterna att få dom baserna är väldigt svåra att få med långa väntlistor
Så om möjligheten att komma hem är att jobba på ett hyfsat välskött bolag som Tui så är det bara bra, vet inte vart ni fått siffran 36000 ifrån dock, är bekant med en styrare som har runt 60 000 kr/mån på lönespecen