Tråden startades av: FD cph  2023-01-20 11:49:16
SAS merge? Skulle inte tro det! 
Det verkar som att de flesta piloter i Connect tror att det kommer bli en merge med moderbolaget, vad baserar ni egentligen er tro på? Har svårt att se att SAS har ekonomi för tillfället att skola om flight deck och kabin till en annan manual (nytt AOC). Syftet med Connect är väl att vara en underleverantör till SK så jag är nyfiken vad ni baserar era teorier på? Anko har varit tydlig med att det inte blir en merge, men ändå surrar ni vidare. Vad vet ni som inte vi vet?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Björn
2023-01-27 22:09:15
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
@palmqvist, hoho?
Leif
2023-01-25 13:17:58
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Så tekniskt sett så kan sas fortsätt anställa piloter med LHR bas och då undgå att återanställa gamla piloter i connect och link?
Björn
2023-01-25 13:01:12
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
@FredrikPalm, håll god ton tack.
Jakob
2023-01-24 18:48:29
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Sv: SK och Gullan

Har inget med vad Gullan skriver att göra, och nej, det ska inte erbjudas SK piloterna först.

London ligger inte i Skandinavien, och basen där innefattas inte av de skandinaviska avtalen. Detta är upplägg är även godkänt av piloternas fack, så de gör inget anspråk på de tjänsterna.

Och precis i linje med tidigare lönsamma projekt som innefattar outsourcing så lämnar personalen, och det är svårt med rekrytering och lojaliteten. Allt är SAS piloternas fel såklart.
SK
2023-01-24 16:48:19
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
@Gullan - stewardaspirant

Tanken är jättefin, men avtalen i London är betydligt bättre än de skandinaviska avtalen och därmed dyrare för Connect och i slutändan SAS. Det var några år sedan som SAIL (nu connect) var tvungna att höja lönerna markant i London för att få folk till basen där.
Leif
2023-01-24 16:03:07
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
@ Pursermed

Det är ju inte heller sant. Kabinpersonal i sas connect med köpenhamn bas har inte samma avtal som sas sk.
Sv: SK
2023-01-24 16:01:03
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Piloter i Connect med LHR-bas är inte anställda av SAS utan av cae
Gullan - stewardaspirant
2023-01-24 15:24:40
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
@SK. Det är just därför SAS vill att ny personal i nya bemanningsbolag hellre än personal under dyra, komplexa och otidsenliga avtal i SAS Scandinavian. Dessa avtal kräver massor av administrativ personal.
@pursermed
2023-01-24 15:03:03
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Tror inte man ska vara för säker på att det blir ” gamla SAS plattformen ” som blir kvar…
SK
2023-01-24 13:21:53
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Bör inte kaptenspositioner i LHR gå på intern bidding innan de går ut med externa annonser?
Pursermed
2023-01-24 13:17:52
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
För er info har kabin i connect samma avtal som SK main så företaget sparar inte in så mycket längre på Connect tramset.
Vad är då meningen med 2 plattformer?
@Leif
2023-01-24 11:41:44
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Så nu har SAS problem att få ihop Kaptener till både Connect och Link?
Leif
2023-01-24 10:51:22
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Annons om LHR-bas har kommit ut eftersom många på flightdeck slutar där. Det handlar inte om expansion.
Varken de som jobbar i kabinen eller flightdeck gillar schemat idag då de har 3-4 nätter borta och flyger inrikes Sverige.
Merparten av LHR-kabinen är inte ens britter utan har engelska som andraspråk.
Problemet nu för Connect blir att ordna kaptener (eftersom de flesta pendlar-kaptener flytt till andra bolag med bättre betalt) när nästan all återanställning blir på FO-position och ingen ny rekrytering sker till ARN/CPH för fylla behovet av kaptener inför sommaren
Dr Realist
2023-01-23 21:10:05
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Sv Björn. Ge gärna exempel på vad du menar är osanningar i det jag skrivit i tråden.
Tror inte att du hittar någon.
FO
2023-01-23 19:04:25
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Kom ut annons idag att man söker;
A320 First Officers & Captains SAS Connect LHR Base 2023
@Ankosays
2023-01-23 18:07:49
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Det är verkligen verklighetsfrånvänd att tro att allt fortsätter som vanligt,troligen finns inte SAS DNS kvar efter avslutad rekonstruktion
Björn
2023-01-23 17:04:58
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
@Fred*Palm* , snälla försök hålla dig till sanningen och en god ton, tack.
Dr Realist
2023-01-23 16:03:48
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
@Ankosays. "Riktiga SAS"? Det finns bara ett varumärke SAS som ägs av SAS AB och där SAS DNS (konsortiet) och SAS Connect/Link är 100 % ägda enheter/dotterbolag. Att Anko säger att det inte blir en merge kan ju bara betyda att SAS DNS upphör som enhet. Det finns verkligen ingen anledning att behålla ett "konsortium" från 1940-talet som bygger på ett avtal mellan två f.d. ägare (svenska och norska staterna) och en möjlig ägare (danska staten).

Den som lever får se........
AnkoSays
2023-01-23 14:16:49
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Jag vet också från väldigt säkra källor (nämligen Anko, som råkar vara VD för SAS så vi får ta för givet att han har koll) som säger att det INTE kommer bli en merge mellan riktiga SAS och wetleasebolagen Connect/Link. Trots hans upprepade uttalanden i saken fortsätter folk på connect och Link gå runt och tro och hoppas på en merge. Vakna upp och inse att det inte kommer ske :-)
@ JannePilot
2023-01-23 12:41:45
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Tyvärr, det du pratar om stämmer inte. Säkra källor, not so much.
Re: Janne Pilot
2023-01-23 11:58:09
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Du pratar skitsnack. Nya avtalet reglerar storleken av London-basen. Växer den, så måste underleverantörer och Link minska.
Janne Pilot
2023-01-23 11:05:09
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Jag vet från säkra källor att någon merge är det inte på tal om. Plattformarna connect och link kommer finnas kvar. Även London basen för connect kommer finnas kvar och utökas. Detta gäller trots att vissa inom dessa plattformar nu har fått samma avtal.
Dr Realist
2023-01-22 09:34:52
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
sv Björn. Ja det kanske är lite tungt att läsa om hur det verkligen står till i nuet när man drömmer om gamla goda tider. Jag försöker förklara vad det är som händer i och runt omkring SAS just nu - utan musik ur högtalarna. Don´t shoot the messenger......
Björn
2023-01-21 15:07:00
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Hörru Palmen F nu räcker det med, måste du alltid vara då negativ? Du beter dig lika i alla medier. Snälla försök hålla en god ton.
Dr Realist
2023-01-21 10:07:59
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
@Artist. Konstigt att du läser som om jag vill att det skall gå dåligt. Det jag skriver handlar om hur man nu från ledning och styrelse försöker rädda SAS - inte sänka SAS. SAS är i en ohållbar nedåtspiral med förluster på 4-6 miljarder per år och alla förstår väl att detta inte kan fortsätta år efter år? Så här fungerar det med alla företag som behöver struktureras om eller startas om. De flesta jobben kan kanske räddas men några får lämna eller acceptera helt nya villkor för sin fortsatta anställning.

Och glaset är aldrig halvtomt.
Artist
2023-01-21 08:38:07
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Dr Realist. Det är ett tragiskt beteende att det enda du önskar är att det ska gå dåligt för andra. Är glaset ditt alltid halvtomt? Verkar så
Dr Realist
2023-01-20 23:03:22
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Spådamen, Björn m.fl.. Några frågor till er: Läser ni aldrig pressmeddelanden från SAS? Har ni någongång det senaste halvåret kollat på all information och källor som finns publicerade på den amerikanska domstolens hemsida? Är det jobbigt att läsa mer än ett "twittermeddelande"?

Connect är ett bolag som ägs 100 % av SAS och är SAS - precis lika mycket som konsortiet (eller det ni kallar "main"). Allt är en del av bolaget "SAS AB" som är börsnoterat. Varför kommenterar ingen av er det jag skrev om SAS-konsortiet? Förstår ni inte hur detta upplägg är konstruerat och fungerar? Eller tror ni att jag hittar på?

Alla era känsloyttringar och ovilja att sätta er in i hur saker och ting är uppbyggda och fungerar är komiska. Att ni fortfarande tror att det nya SAS kommer att vara uppbyggt som det gamla SAS visar att ni missat allt som just nu händer på SAS-scenen.
Komikern
2023-01-20 20:51:50
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Du är ju inte helt uppdaterad med verkligheten hör jag. Samma avtal på Connect som Main så vitsen med två aoc är så gott som bortblåst
Ståuppkomiker?
2023-01-20 18:43:03
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Käre ”Purser”, SAS Connect är en underleverantör med billig arbetskraft (pga sämre kollektivavtal), som på uppdrag av SAS flyger wetlease på de linjer där SAS inte tjänar pengar. Att Connect skulle börja flyga longhaul är lika sannolikt som att någon annan underleverantör (Cityjet/Xfly) skulle börja flyga longhaul. Det längsta Connect någonsin kommer flyga är till Kanarieöarna. De amerikanska myndigheterna kommer aldrig godkänna SAS-koncernens irländska AOC för den delen heller. Jag gissar att du är en anställd på SAS Connect som är trött på att flyga 60h i veckan på ett låtsas-SAS och att du hoppas att Connect kommer flyga långt, men det kommer aldrig ske. Connect kanske ska börja hantera den produktionen de har först och främst innan de kan expandera och flyga ännu mer Sydeuropa.
Kalle
2023-01-20 18:23:15
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Mycket troligt att danska staten kommer rädda SAS om det skulle innebära att alla danska jobb försvinner och ska outsourcas till östeuropeiska wetlease bolag suck
Purser
2023-01-20 17:18:06
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Det är dags för alla tragiska människor på Main att ge upp detta nu.
Efter våren kommer Connect ta över det mesta. Även long haul kommer börja läggas över på Connect framöver. Bara att acceptera.
@Dr. realist
2023-01-20 17:03:14
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Ja, så ser verkligheten ut.
Men tyvärr finns det inom SAS många som tror att :” Allt kommer fortsätta som vanligt” Daska staten kommer att rädda oss.Otroligt nog
Spådamen
2023-01-20 16:53:28
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Jasså du Doktor Realist, eller ska jag kalla dig Doktor Wannabe Flyganalytiker, det var allt värst vilken förståsigpåare du var då :-) Det är skrattretande när alla mellanchefer och piloter ska leka verkställande direktör här på Flygtorget. Det är ingen, inte ens du med din kristallkula eller tarotkort eller vad du än använder dig av för att sia framtiden, som vet vad resultatet av SAS Chapter-11 blir. Vi får helt enkelt se om dina mediala profetior, eller ska jag kalla det mansgissningar, stämmer eller inte.
@Dr Realist
2023-01-20 16:45:42
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Källa på det?
Björn
2023-01-20 16:33:11
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Dr.Realist, eller ska jag säga Palmen, då det går i linje med ditt last name. Det där är bara en våt dröm du skriver om. Connect kan aldrig bli konkurrenskraftigt, för det sköts lika illa som ett gäng förskolebarn som leker ”affär”.
Anarkist
2023-01-20 16:02:27
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Merge, nej det verkar inte realistiskt.
Mer sannolikt att SAS Connect tar över mer och mer trafik från SAS ”main”
Dr Realist
2023-01-20 15:29:31
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
sv. FD cph. Många verkar inte vilja förstå att det SAS nu går igenom kommer att resultera i en "total makeover" av flygbolagets struktur. När Chapter-11 förfarandet har avslutats och SAS därefter kommer ut ur den oundvikliga rekonstruktionen kommer man att avsluta det gamla otidsenliga konsortiet Scandinavian Airlines System Danmark-Norge-Sverige. Konsortiet är en kvarleva från blidandet av SAS som byggde på ett samarbete mellan tre olika länder efter andra världskriget. Efter rekonstruktionen kommer det nya aktiebolaget att ha ett säte i Danmark eller eventuellt fortsätta som nu i Sverige. Endast danska staten har flaggat för att de kan tänka sig vara en del av investerarna som skall in med minst 9,5 miljarder svenska kronor i nytt kapital i det nya bolaget. Det finns absolut ingen logik eller annan anledning att behålla det gamla otidsenliga konsortiet eller "main" som en del vill kalla det. Det kommer att bildas ett dotterbolag eller flera som har som uppgift att vara bemanningsförtag (nytt dotterbolag eller bara Connect och Link. Själva moderbolaget (eller huvudkontoret) blir en liten enhet som sköter flygverksamhet genom upphandling, försäljning, marknadsföring etc. Allt gammalt kategoriserande i SAS att vissa delar är mer "fina" än andra delar kommer att försvinna (tack och lov!) och förhoppningsvis uppstår ett livskraftigt flygbolag utan gamla ineffektiva förlegade organisationsstrukturer och komplicerade avtal för flygpersonal.
Maverick
2023-01-20 12:44:24
SV: SAS merge? Skulle inte tro det!
Det kostar att ha 2 AOC’er med samma avtal också…
 

Tillbaka

SPUI
HDI
Pilotshop
Air-BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev