Heart Aerospace bakslag
Projektet läggs ner eller verkar flytta till annan plats
svar
Batteridrivna trafikflygplan kommer aldrig att bli verklighet. Batterier är aldeles för tunga och har usel energi täthet .
El hybrid flygplan är ett skämt, varför dras med tunga batterier som nyttjas ibland..
Framtiden är väte drivna flygplan och flygplan som drivs med andra fossilfria bränslen.
Dags att vakna från den verklighets från vända tvångstanken att allt måste vara el drivet. Det kommer inte att fungera varken för flyget eller för vägtrafiken.
Väldigt tveksam till nya konceptet med olika propellrar och drivning. Undrar hur länge man kan hålla på och ändra förutsättningar i projektet
Enligt hemsidan har nu Heart ändrat utformningen av ES30. Den tidigare versionen hade vingstöttor, fyra elmotorer på vingarna och två interna turbinmotorer för att driva två generatorer som i sin tur skulle driva elmotorerna när strömmen tagit slut. I den nya versionen är vingstöttorna borta och batteripaketet på något sätt bantat till hälften. På vingarna sitter nu två elmotorer och två turboprop där tp-motorerna har mindre propellrar än elmotorerna. Om man kör enbart på el, ska man då flöjla tp-propellrarna och vice versa? Eller är det tänkt att alla motorerna alltid ska vara i gång? Tp-motorerna sitter dessutom ytterst så om man kör enbart på dessa och får bortfall på en lär det bli tufft att hålla kursen. Låter som en certifieringsmässig mardröm.
Det pågår nu intressant vätgasutvinnings forskning som fått stora ekonomiska resurser, där ligger framtiden, problemet att kostnads effektivt miljövänligt producera drivmedlet är nog enklare att lösa än att släpa med sig tunga batterier och få ut en vettig payload.
Redan innan var det väl ändå rätt osannolikt att BRA skulle ha några ES30 till innan 2030 för att nå sin netto-noll-strategi…
Hur ska det gå med BRA och sitt nära samarbete med Heart Aerospace, man har ju tecknat ett Expression of Interest för ES-30 och sitter med i Heart Aerospace Industry Advisory Board.
Det är väl väl halva inrikesflyget med branschföreträdare som sålt in detta som framtiden och lösningen, klart att det blir jobbigt när verkligheten kommer ikapp!
Det här här bluffprojekter promotas av flygtorget därför tas inte min sista kommentar med
Som jag slkrivit förut måste finnas någon journalist med lite kunskaper som kunde göra ett reportage och se vad som är framme eller är det bara konstruerade bilder
Det är märkligt att inte någon del av media granskat detta bolag. De enda som verkar försökt är Halmstad kommun och då med ett nedslående men realistiskt resultat.
Vore intressant om någon gjorde en ordentlig granskning av bolaget vad jag kan se finns inget framme som tyder på att man kommer att ha ett Flygplan dom kommande åren.
Säga vad man vill om Heart som bolag men denna typ av beslut kommer bara att öka så länge vi i Europa fortsätter tjäbbla om klimatkrisen är på riktigt eller ej. USA och Kina har sett att det finns pengar att tjäna och lockar till sig dessa bolag.
Hela EU och Europa är snart en stor U-kontinent om inget görs snabbt.
Trevligt för EASA:s inspektörer att pendla över pölen för att följa utvecklingsarbetet. Eller blev EASA för svårt så det blir FAA istället? Men det blir väl slut senast den dan när tomvikten presenteras…
Tittade på deras hemsida där dom skriver atten full skala demonstrator ska vara klar 2024 och flyga 2025 (lite bråttom då bilden tror inte jag är äkta) Borde vara olika riggar mm igång för länge sedan.
Korthuset rasar…
Skulle inte förvåna mig om man måste rebranda projektet till något annat inom något år och skjuta upp allt ännu längre i framtiden.
Det här var inte så svårt att genomskåda om man på något sätt har varit med och jobbat när man tar fram flygplan. Har aldrig förstått dom som satsar pengar i dom här projekten. Dom enda som tjänar och har förmodligen gjort stora pengar på det här är grundarna.
Heart tog nyligen in rejält med riskkapital igen, i princip samtidigt som man sa upp stora delar av personalen. Själva plockar killarna ut 100’ i månaden.
De här bidragskapitalistera lever högt på etablissemangets naiva drömmar om energiomställning och medborgarnas fullständigt hjärntvättade verklighetssyn där de inte ifrågasätter någonting.
Några drar med pengarna, skattebetalarna tar smällen, politikerna hittar nya profilfrågor.
Från Halmstad kommuns sida:
Halmstads kommun och Heart Aerospace har beslutat att avbryta samtalen om en etablering av delar av företagets verksamhet i Halmstad.
— Vad vi förstår finns inte de ekonomiska förutsättningarna för företaget att etablera sig i Sverige utan statliga stöd, säger Stefan Pålsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Halmstad.
Från di.se:
Heart Aerospace eldrivna hybridflygplan ska vara färdigt 2028.
Nu flyttar bolaget delar av den tekniska utvecklingen från Sverige till USA – och skrotar planerna på att bygga en fabrik i Halmstad.
”Det är ett sätt att riskminimera projektet och skapa en dubbel uppsida”, säger vd:n och grundaren Anders Forslund.
—
Först var det tillverkning i Göteborg, sen blev det Halmstad, nu
blir det någon ny plats. Troligen börjar verkligheten komma ikapp
detta bolag som enbart finns till pga miljöhysteri och nollräntor = gratis pengar.
Att man delvis flyttar till USA är nog för att man vill ta del ha president Bidens
pengar som nu slängs över bolag som säger sig vilja rädda världen.
Batteridrivna/ el-hybriddrivns flygplan är helt fel på alla sätt.
I allafall med dagens batteriteknik.
Batterierna man använder idag är på tok för tunga och har en usel energitäthet jämfört med alla bränslen.
El hybrid flygplan är en verklig konstig ide, varför transportera runt tunga ineffektiva batterier som används ibland…
Bättre att sätta all kraft in på att utveckla nya fossilfria bränslen.