Vilka investerar i SAS?
SAS verkar söka med lykta och ljus efter investerare. Det som står klart är att danska staten kan tänka sig att stå för 30 % av ägandet OM och bara OM de övriga investerarna kan gå med på vissa förbehåll som den danska staten kräver om de skall investera. Vad detta kan vara vet ingen men förmodligen handlar det om skyddandet av Copenhagen Airport. Apollo Global Development har möjlighet att äga upp till 49,9 % pga EU-regler och övriga investerare är f.n. okända. Apollo sitter också på panter för sitt DIP-lån. Dessa panter är alla SAS ägda flygplan, motorer, Eurobonusprogrammet och slottarna på viktiga flygplatser som LHR. Apollo är dock ingen självklar delägare då de egentligen är en finansiell aktör. Detta betyder att framtida ägande inte är avgjort. Ett alternativ är att vissa kreditgivare försöker driva fram en annan typ av rekonstruktion i Sverige (Ny lag finns sedan förra året). Ett annat är en konkurs där någon köper varumärket och startar ett helt nytt bolag eller inlemmar varumärket i sin produktportfölj. Jag tror det blir tufft.
Vad tror ni andra?
svar
Min man belånade våra villa för att köpa SAS-aktier för ett par veckor sedan. Han är ganska tystlåten nu. Men jag litar på att detta kommer bli bra
Ikväll blev det klart att bland annat Air France-KLM går in som ny storägare i SAS.
Som vanligt hade oraklen här på FT fel.
1 eller 2 om man kikar på Maine vd wet lease /)
Jisses, men nu har effektivitet aldrig varit viktigt på SAS..
Undrar hur många som jobbar med pilot schema läggning, 300 pers?
1200 anställda på SGS en gång i tiden med 30 anställda på schemakontoret. En fingervisning av SAS problem…
SAS i nuläget är väl knappast nånting att investera i.
Om man inte gör om företaget helt, är det ingenting annat än en irrelevant relik från forntiden.
Schemakontor med 30 anställda på ARN? Har SGH typ 6000 lastare där?
Att: pf. Tack för att du uppmärksammade min felskrivning.
Det skall naturligtvis vara:
87,91% av aktierna ägas av intressen i Sverige och Danmark.
Thomas, får jeg gjöre deg oppmerksom på et par saker og ting;
Först Geir Karlsen er f.n. CEO/VD i Norwegian.
Og, igjen, dette er en SAS-tråd(gjelder også Mats), ikke Norwegian.
Du bör läsa Aktiebolagslag (2005:551).
Styrelsen måste få godkänt av Aktieägarna för att kunna göra förändringar av antalet aktier och där en aktieägares andel förändras.
Bolagsstämman är Aktiebolagets högsta beslutande organ.
De som startade Flyr blev inte kvar på Norwegain av en anledning. Att de sedan startade Flyr i hopp om att DY inte skulle klara sig kan man inte klandra dem för. Det var en chansning som inte gick hem. Får se om Flyr 2.0 återuppstår om SAS inte får ihop investerare.
“Micke” DY verkar som den nye Dy vdn gjort exakt rätt på Din beskrivning
Ingen kan bära admin. excesser, eller “så har vi alltid gjort”
Det gick ju heller inte så bra för dem som startade flyr, så deras sorti var heller ingen förlust för Norwegian.
Hatten av för DYs nya ledning de vet vad de gör, ex en flygplanstyp.
Skandinavien ligger nära nordpolen så ett duktigt flygbolag är viktigt här för oss alla.
@???
Jo jag har ganska bra koll. SAS bör snegla på Norwegain, ett tag var de flesta tjänster inhyrda å fåtal faktiskt anställda av bolaget. Det sätter press på att leverera och ingen sitter säkert. Hemska arbetsförhållanden? Välkommen till de flygandes verklighet…
FR har också en extremt slimmad HQ.
När Jacob Schram tog över Norwegain spenderande han tre månader med att besöka hela verksamheten. Varje avdelning fick visa vad de gör och vad prestationen är. (Flera huvuden rök och några valde att starta upp Flyr) När han bildat sig en uppfattning skedde en stor omorganisation. Finns massor att berätta om det arbetet.
Idag har Norwegain valt att starta upp eget handlingbolag. Återstår att se om det är rätt väg att gå.
För SAS del är ett eget handlingbolag ett sänke. Vad sägs om ett schemakontor med 30 anställda för enbart SGS/SGH på ARN? 50+ olika schemamallar för lastare… nä det är inget SAS behöver.
Gör som Ryan och köp in tjänsten. Betala inte för GL mm….
Sv Aktieägare SAS. lewen Haupt har rätt och du har fel. Visserligen kan en delägare i ett fåmansbolag ansöka om konkurs men hur en eller flera aktieägare i SAS skulle kunna ansöka och få beviljad konkurs är intressant att höra från en “konkursexpert”?SAS nuvarande aktieägare sitter med “svarte petter” (vilket gång på gång basunerats ut från SAS) och har absolut noll att säga till om i detta läge. Om aktieägarna (som danska och svenska staten) både äger aktier och är stora långivare kan de givetvis sätta bolaget i konkurs men de verkliga makthavarna just nu är långivarna och de som inte fått betalt för sina fordringar på SAS. Allt annat är drömmar.
vi får ta den stora kassarollen;
97,91 prosent pluss 3,22 prosent ??
da koker maten over !
Stora delar av IT-avdelning har redan blivit outsourcing i Indien…marknadsföring går och alldeles utmärkt att köpa in externt!!! Så visst går det att banta lite.
Att: Lewen Haupt
Det är vad vi nuvarande aktieägare gör som kan ha stor betydelse för vad som händer. Beslutar nuvarande aktieägare att begära företaget i konkurs.
Blir det mest troligt en regelrätt konkurs. Vi har således mycket att säga till om i den frågan.
Beslutar vi aktieägare att inget göra begärs får skattemyndighet eller fordringsägare att företaget skall försättas i konkurs. En konkursansökan lämnas in till Tingsrätten i det område som företagets huvudkontor finns.
Hur många konkurser har Du varit med och hanterat?
@Aktieägare SAS. Ännu en som inte vill förstå att denna aktieägarlisrta och fördelning av ägande är helt ointressant. Befintliga aktier i SAS kommer att bli värdelösa eller att befintliga aktier stämplas om och får ett värde på en 100-del eller en 1000-del av dagens värdeärdesägarna(läs bolagets årsredovisningar och upprepade pressmeddelanden där det tydligt redovisas). Om rekonstruktionen lyckas kommer det i bästa fall att bli en utspädning men det kan också bli så att ett nytt bolag bildas. Som det ser ut just nu har danska staten sagt att de kan tänka sig upp till 30 % i det nya bolaget och övriga aktieägare kommer att bli en kombination av långivare och nya investerare. Kortsiktigt kommer det att vara högst 5-10 % svenska aktieägare i det rekonstruerade bolaget.
@Micke. Så du menar att piloter och baggagelastare skall sköta flygbolaget och ta betalt för resa och baggage vid flygplansingången och flyga när planet är fullt? Denna naiva och okunniga bild av att ett flygbolag kan drivas med ett minimum av sk administartiv personal som möjligtvis betalar ut löner till flygpersonalen är sorglig. Att driva ett lönsamt flygbolag kräver hög kompetens bland marknadsförare, intäktsstyrare, försäljningspersonal, nätverksanalytiker, pesronal som ser till att flygbolaget upprätthåller myndighetskrav, ekonomer och IT-personal. Den minst kritiska massan är flygpersonal som är en rörlig resurs som med fördel kan inhandlas från bemanningsbolag för att få ett effektivt utnyttjande. Flybolaget behöver däremot “administrativ” personal för att planera användandet av den inhyrda personalen och bland mycket annat ge direktiv om servicenivåer etc..
Du kommer att bli förvånad över den nya strukturen på flygbolaget om SAS kreditgivare och långivare lyckas med sin rekonstruktion.
SAS ägare idag!
Country Capital Votes Num. of shares Num. of known owners
Sweden 49.44% 49.44% 3,592,556,332 138,324
Denmark 38.47% 38.47% 2,795,311,413 83,071
Norway 3.00% 3.00% 217,667,928 22,979
Finland 0.22% 0.22% 15,962,647 1,530
Dvs. 97,91% av aktierna ägas av intressen i Sverige och Danmark.
Intressen i Finland och Norge äger 3,22% av aktierna.
Svenska intressen representerar nästan en majoritet av aktierna.