SAS
Kanske en konstig undran men ändå.
Hur fasen tänker folk som söker jobb på SAS?
Dem ligger i rekonstruktion och ingen vet hur det ska sluta.Bolaget blöder så mycket det bara går.Ändå söker folk jobb där helt crazy.
svar
Ja, jag vet inte vad man ska tycka, men man kan ju konstatera, det går bättre för Ryan än för SAS, och det är väl för att folk betalar de priser som finns, och så länge dom gör det så går det ju bra. Många är väl sura på Ryan av olika anledningar, men dom som vet hur prissättningssystemet fungerar, behöver inte betala så mycket, om dom inte vill, läser man på hemsidan så står det tydligt vad som gäller. Bokar man smart, så blir det ganska okej med Ryan har jag märkt. På SAS kunde jag inte ens välja, det var bara att betala.
Om jag åker från GOT till ARN, och bara behöver en ryggsäck med mig, så går det att flyga för dryga hundringen med Ryan, medans jag skulle få betala nånstans mellan 1500-2000 spänn för en biljett med SAS, vad väljer man? Jag behöver iaf ingen vidare service på de 45 minutrarna, mycket värt för mig i alla fall, och för många andra också verkar det som. Som sagt, det går bra för Ryan.
Skillnaden på Ryanair och SAS är att Ryanair gör pengar (Viktig sak när man bedriver företag), är oftast i tid och trevlig personal. Jobbar varken på SAS eller Ryan men positionerar mycket och då väljer jag Ryan alla dagar i veckan.
Ryanair tar orimligt mycket betalt för sina minimala tjänster.
De vägrar också att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
Du är väl Ryanair pilot, då förstår jag varför du så ihärdigt försvarar dem.
@Sv LL. Vad jag förstår var Al Capone en brottsling vad det nu har med Ryanair att göra? Det stora skandinaviska bolaget är vad jag förstår fortfarande inblandad i ett gammalt mål om flygfraktkarteller (se senaste delårsrapport) och har stora problem med icka avgjorda EU-frågor om återbetalning av ogiltiga lån. Ryanair verkar kunna tjäna pengar utan bidrag. I era ögon är alla som flyger med Ryanair enfaldiga “losers” och lättlurade kunder. Jag förstår att det svider i hjärta och själ nu när Ryanair sakta men säkert tar över mer och mer av den svenska och danska marknaden. Kan det bero på att konkurrenterna tynar bort i dessa marknader?
Världens 7 sämsta flygbolag 2023
1. Wings Air (0,37)
2. Lion Air (0,61)
3. Jetstar Airways (0,94)
4. Flydubai (1)
5. Viva Aerobus (1,18)
6. Wizz Air (1,31)
7. Ryanair (1,63) ……………………… flyger i Sverige.
Även Al Capone tjänade mycket pengar!
https://en.wikipedia.org/wiki/Al_Capone
Ryanair har ett liknande upplägg.
Det är den egna vinsten som är viktigast.
Ryanair det dyraste flygbolaget om man ser till den service de erbjuder!
Inte alla förunnat att förstå!
@Sv LL. Jag förstår inte vad Ryanair har med danska staten att göra? Er återkommande “smutskampanj” mot det framgångsrika ocjh lönsamma flygbolaget Ryanair ter sig en aning löjlig. Jag förstår att det är oro och frustration i luften just nu.
Det bästa för oss resenärer som bor utanför Stockholmsområdet är att SAS blir kvar som ett Svenskt bolag.
Vilken erfarenhet har du att flyga till destinationerna inom Sverige och med vilka bolag?
Du hörde väl hur Ryanair gjorde med sina passagerare till Skellefteå.
Det var dimma i Skellefteå så man flög till Luleå. Först sa man att bussförbindelse till Skellefteå skulle ordnas. Sedan ändrade man sig och var och en fick själva ordna transporten till Skellefteå.
Några minuter senare startar Ryanair och flyger till Skellefteå utan passagerare. Vädret hade förbättrats i Skellefteå.
Ryanair tar inte hand om sina passagerare. Det var tydligen för dyrt flyga med passagerarna till Skellefteå.
Inte en chans att danska staten går ur SAS om den kommande rekonstruktionen lyckas och det rekonstruerade bolaget eller bolagen byggs med långivarnas goda minne och att långivarna får betalt i nytryckta aktier relaterat till avskriven skuld. De danska staten har offentligt uttryckt att ett sådant rekonstruerat bolag skall ge danska staten garantier för att vissa danska intressen tillvaratas (framförallt CPH Airport som är privat men också delägt av danska staten). Den danska staten sitter också på ett trumfkort i de pågående förhandlingarna då de (möjligtvis?) kan vägra att skriva av sina skulder om de inte får sin vilja igenom. Det handlar om ett ägande på maximalt 30 % (kanske mindre) för att det skall kunna godkännas av EU.
Frågan är om inte en konkurs är lika bra för ett bästa för ett framtida nytt flygbolag med varumärket SAS?
För nuvarande personal är båda alternativen lika bra eller lika dåliga då även en genomförd rekonstruktion kommer att innebära uppsagd personal och tillsättande av nya tjänster – med helt nya personalavtal – i nybildade bolag. För svenskt flyg är förmodligen en konkurs att föredra då bolaget kan tillåtas att även statsa svensk flygtrafik och svenska flygplatser.
Hahaha säg det till danska staten… 😉
SAS är ett privat bolag vare sig du vill eller ej!
Lägg till osäkerheten i bolaget så drar många öronen åt sig. Det finns bättre fig där ute än SAS flera betalar sina styrman bättre än en ny skeppare på SAS.
En anledning kan vara den korta befodranstiden. Alla ner till sist anställde styrman kunde blivit FC i något av bolagen inom koncernen förra året om man velat. Vilka andra bolag erbjuder den möjligheten idag? Tror inte man bryr sig så mycket om moderbolaget om man kan få en betald rating och en FC tjänst under några år.
Båda danska och svenska dtaten ska ut ur SAS, helt.
SAS måste bli ett helt privatägd bolag. Div inkompetenta regeringers inblandning leder bara till ineffektivitet och krångligheter, exakt det som har ställt till det för ” gamla SAS”
@LL Det är nog inget missförstånd alls och det är
Inte danska staten som saknas utan resterande. Danska staten kan inte äga för
Mycket pga EU regler vilket innebär att fler ska hoppa på. Här är
Danska staten ett problem som vill styra och ställa så pass
mycket att andra investerare blir bakbundna.
Danska staten being Danish… Det är fullt förståeligt att man vill maximera sitt inflytande men man måste förhandla med andra aktörer. Får man ihop ett Tidöavtal eller är danska staten som sossarna som totalt vägrar samtala med SD?
Oavsett vad som kommer nog danska staten få problem med facken likt sossarna har med LO… 😉
Danska staten har en del krav om dom ska utöka sitt ägande i SAS. Många av kraven berör trafiken och linjerna från CPH! Det kan bli ett problem om en investerare ser andra möjligheter. En ny investerare kanske vill driva bolaget på ett annat sätt och vill inte låsa fast sig vid Kastrup.
Sv Andreas. Det verkar vara ett utbrett missförstånd att SAS förlängt tiden för att det finns så många budgivare som vill köpa bolaget. Den danska staten är en aktör och de har tydligt sagt att de vill ha upp till 30 % i det nya bolaget OM deras villkor om styrelseplatser, trafikupplägg och annat som gynnar Kastrup uppfylls av det nya bolaget. Andra “investerare” är också de som får erbjudande om att omvandla sina fordringrar till nytryckta aktier – resten är de nya investerare som skall lockas köpa in sig i det nya bolaget och som vill säkerställa att de får en avkastning på sina investeringar. Det stora problemet och stoppklossen är danska statens krav om veto i vissa frågor. Hur skall ett sådant bolag med sådana restriktioner kunna bli lönsamt? Det bästa vore om danska staten inte ägde några aktier i det nya bolaget. Kanske en konkurs med en omstart med varumärket SAS och med helt nya ägare ändå är det bästa?
Chapter 11 har också förlängts med 100 dagar till maximala 18 månader.
Anders: Skojar du? Deadline har förlängts med en vecka. Det ser jag som en självklarhet att det är ett mycket gott tecken. Att lämna bud är en komplicerad process. Det är knappast att ett desperat SAS hoppas att någon med kort varsel får ett infall att lägga bud p.g.a. en extra vecka, utan det här måste handla om att någon/några som redan förbereder bud har bett om några extra dagar för att hinna få de sista detaljerna på plats.
När alla pinkat revir i diverse definitioner så kan vi nog enas om att SAS sitter i skiten. Att man skjuter på deadlines för finansiärer är inget gott tecken om ett ”stort” intresse finns. Ingen verkar villig att löpa linan ut.