nu flaggar sossarna för att skicka Jas till Ukrain
Man har redan förberett detta.
JAS är byggt just för att möta Ryska hot elektroniskt operationellt och taktiskt.
Vänder snabbt kan använda vägavsnitt, behövs liten stab för operationerna.
Finns inget annat stridsflygplan ens i närheten av denna unika förmåga
Vilken PR om JAS blir del i det Ukrainska flygvapnet i real strid, vilka erfarenhet får inte Svenska flygvapnet att planet verkar i real action.
Dock behövs Svensk stridsledning med total radarövervakning långt in på Ryskt territorium, det behöver även Ukraina ha tillgång till om de ska använda JAS.
svar
Jag tror inte att någon sakkunnig, exempelvis “Dreamer”, “FV”, “JAStekniker” eller jag m.fl ifrågasätter eller ens gjort detta gällande JAS duglighet.
JAS är inte en plåtbit man skickar som vilken försändelse som helst. Det är ett SYSTEM.
“thomas”, jag tror inte att du förstår komplexiteten i såväl JAS-Systemet som andra liknande system….tycker att dina drömmar och fantasier börjar bli lite väl naiva. Detta gagnar ingen.
/Regnbågspilot (FV)
Om JAS kommer att skickas till Ukraina, då tar det minst ett och ett halvt år, tills att de kommer att kunna vara operativa. Jag understrycker : “Minst ett och ett halvt år!”
Nu är det uppe i media hela tiden JAS till Ukraina, utbildning utvärdering eget behov etc. Exakt som jag skrev från början.
Dess fördelar planet är ju byggt för fight med Ryssland, finns ingen annan motsvarighet. Det blir nog så om även det tar lite tid, tyvärr det här kriget kommer att pågå länge, Ryssland måste besegras till vilket pris som helst och en gång för alla.
Oj, tråden har fastnat igen.
Tillbaks där vi började fast nu med nya givarinsatser. Enligtnågons fantasi här, verkar landet översvämmas av överblivna JAS. Piloterna kanske sitter och väntar på sms att hämta överskottet och “köra” hem till Ukraina och eliminera ryssen.
Märklig trosuppfattning.
@thomas Det skall UTREDAS, om det är möjligt att sända JAS till Ukraina.
Det är alltså inte klart! Flera parametrar skall genomgås. T.ex hur många JAS kan Flygvapnet avvara. Hur snabbt kan SAAB få fram ersättningsplan till FV.
Som vanligt går du händelserna i förväg. Inget är klart! Utbildningsfrågan samt all omkringliggande logistik, är en stor utmaning. Det kan mycket väl bli så, att det inte blir några JAS till Ukraina. Det kan ju vara så att introducera två olika typer av västbyggda stridsplans system, blir en för stor munsbit för Ukraina.
Vilket somliga antagligen har för svårt att se.
Nu ska det utredas att skicka JAS till Ukraina
Många här som sa det var omöjligt/icke genomförbart fanns inga JAS att skicka etc.
Ukrainas sak är Sveriges sak, att slå ner den Ryska krigsmakten är nu hela västvärldens sak och en gång för alla, det hårt brutalt skoningslöst, det får ta vad det krävs så även JAS.
Vi är några stycken här på FT som är i “branchen” och som av förklarliga skäl är närmare sanningen än den som sign. “thomas” försöker sprida.
Jag tycker det är oroväckande att nämnda signatur påstår sig ha insider kontakter som anger annat än vad haverikommissionen fastställt.
Förfarandet kan enl. mig liknas vid olovlig informationsspridning/underrättelse.
/Regnbågspilot (FV)
Den kapaciteten finns inte där.
Kan du inte bemöda dig, med att läsa haverirapporten. Lättförståelig, även för dig tror jag..
Finns på: https://www.havkom.se/assets/reports/RM-1994_3-R%C3%A4ddningstj%C3%A4nst-eft-JAS.pdf
Kan det vara så att Thomas är ett litet rysstroll som vill sprida tvivel?
Har förmodligen större insikt, än vad du kan drömma om.
Det som är frustrerande, är att du inte har förmåga att kolla/förstå fakta och att du sprider falska rykten.
//JAS Tekniker
Fv pratar i nattmössan har ingen insikt alls i detta med Jas haveriet
Detta är tydligt frustrerande för vederbörande, med anklagelser hit och dit
@Aaron Jo, denna tråd har spårat ur. Tyvärr så har vi debattörer (en), som inte kan/vill förstå vad det hela handlar om. Tjatet om vad “fuel gauget” visade vid haveriet var naturligtvis registrerat i FDR och även länkat till SAAB. Att påstå att motorn tände till när bränslet som var kvar rann till. Visar på total avsaknad av kunskap om hur ett jetplan (JAS) fungerar. Att dessutom har mage, att anklaga Havkom för att mörka sanningar saknar motstycke. Finns ingen anledning att fortsättningsvis bemöta fantasier och dagdrömmar, i denna tråd. Punkt!!
JAS Tekniker//
PS. Haverirapporten finns att läsa på SHK’s hemsida. DS.
Har inte denna tråd spårat ur?
Den handlar väl om JAS till Ukraina och inte om påstådd bränslebrist för 30 år sedan, eller?
Som vi alla kanske vet, är ju strutsen ett högintelligent djur. Så pass intelligent att den gömmer sin intelligens i sanden så bara den känner sin egen verklighet och slipper besvärande omgivning.
Mitt budskap i tidigare inlägg var riktat till “thomas”
Menar du att såväl interna som andra kontakter undlåtit att lämna relevant information till dåtida haverikommission?
I så fall bör ny kommission tillsättas enligt vad du säger, eller far du med osanning?
Jo men vad visade fuel gaugen i haveriundersökningen
Den är den första man kollar och planet var relativt intakt vid nerslagen.
Instämmer till fullo!
//JAS Tekniker
Till thomas Jag förstår inte, vad du får dina sk.”fakta” ifrån.
Allt det du påstår omkring JAS, saknar all verklighetsförankring.
Haveriet på Långholmen förorsakades av PIO.
Att påstå att man mörkar den verkliga orsaken, är allvarliga anklagelser.
Du behöver att lära dig läsa fakta!