BRA intervju
Ni som vart på intervju nu för BRA ATR, hur långt efter intervju har de återkopplat?
svar
Antagligen inte så länge det finns folk som går med på de avtal och villkor som erbjuds. Styrmän finns det en hel uppsjö av som vill in och jobba, dock inser många snabbt att det finns bättre arbeten och söker sig snabbt vidare. Därav den stora personalomsättningen och ständigt nya annonser när man behöver söka nya piloter och kabinpersonal.
Man får även in några via TFHS men även dem söker sig snabbt vidare med lite timmar i bagaget.
Kommer man göra något åt det avtal som avviker enormt från europeisk standard så man kan söka sig hemåt snart eller skall man tvingas jobba utomlands några år till?
Nej dem flyger ej charter men affärsresenärer ett snäpp högre på skalan och då dundra omkring med 30åriga kärror är väl inte så bra.
Kommentar från artikeln om amapola
” Old
Skrivet av Morten , 2023-09-15 16:42:41
Men att skaffa SÅ gamla flygplan är nog inte så bra.”
Man ser det man vill se…
Amapola flyget inte charter passagerare!
Det klagas och nergörs på att kärror som är runt 15år tas in.Men Amapola tar in 30åriga kärror.Märkligt.
@Vet
Okej, för jag menade international.
Har gått 3 veckor utan svar efter intervju, är det vanligt att de tar sån tid på sig att återkoppla?
@Moe
Om BRA som tråden handlar om.
@Vet
Pratar du om BRA eller Braathens International?
Mig veterligen så finns inget avtal för International?
Om det nu finns kanske du kan delge lite med ex löner, FTL osv?
@Moe
Kollektivavtal finns visst för både FD och Cabin.
@ Ber P Graathens
Massflykt?Om det vore det hade ingen funnits kvar så länge det påståtts vara det.
Några har gått vidare från första steget till nästa intervju. Vet inte hur många.
Också hör att avtalen är dåliga, därför många lämnar BRA. Inget kollektivavtal finns heller just nu vad jag förstått?
Massflykt just nu så det kommer att behövas en hel del piloter framöver. Trevligt jobb men dålig uppskattning uppifrån och sämre avtal får man faktiskt leta efter, även om det är fint att komma hem varje dag. 2022 fick jag cirka 15000 kr inbetalt i tjänstepension och jobbade strax över 600 h.
Spännande och se om BRA klarat räkna rätt på denna charterverksamhet eller om man sålt sig för billigt.
BRA AB gjorde en förlust år 2022 på ca 107 miljoner med en omsättning på ca 1,37 miljarder.
320 kommer gå Charter tillsammans med 3st a319 och 1st a319 kommer operera inrikes BMA-MMX.
BRA kommer att använda sig av 319 , det är ju dealen med att ha en gammal kärra och billiga priser mot kunden. Dom kan inte välja själva “bara” ta 320N som är dyrare och lägga det på kunden.
Men “fakta” nedan var ju att A319 skulle vara utbytt inom 2 år…
@Stockholmare
Nej det läggs ej ner jet på Bromma.
Där kommer a319 gå.