Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Höghöjdsmoln och turbulens

Tråden startades av anonym

Jag har en fråga till er piloter.

Jag har upptäckt att det på hösten är mestadels höghöjdsmoln och väldigt mycket dis?

Dock upplevde jag inte att det var turbulent direkt i höghöjdsmolnen som det kan vara på sommaren tex.

Däremot är det lite obehagligt att flyga in i ett moln på 34k fot i mitt tycke.

Är det annars sommaren som är mest turbulent eller kan även hösten räknas dit?

Vintern har jag nästan aldrig upplevt turbulent?

Jag flög med Airbus A320 om det hör till saken. Hur står den sig i turbulensen till B737 som i mitt tycke rycker mer i turbulensen.

Tack för svar,

Publicerad den 2023-09-10 23:00
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

anonym
2023-09-26 23:29

Tack!,
Jag som alltid har trott att det är hösten.
Särskilt när det är låg molnbas, det blåser och molntopparna kommer man ur när man är på ett par tusen meter?, Känns som en evighet.
Blir det då turbulens när man är i ett sådant stort molnsegment, det är då jag kan bli lite nervös.

Tankar kring detta? För på sommaren har jag nästan alltid känt mig säker.

Pilot
2023-09-22 10:34

Sommaren är generellt värst då det är varmare. Värmen gör att molnen får mer energi att bygga sig större än när det är svalare

anonym
2023-09-20 20:58

Tack för svaren igen.

Precis CAT har jag faktiskt aldrig förstått mig på. Tycker det ter sig helt ologiskt egentligen och inget som kan “utgöra” turbulensen, mer än om man skulle flyga in i en vortex eller liknande från framförvarande flygplan, men det är ju något annat.

Jag menar som någon nämnde från Cumulus större molntyper, av typen som skapar åskmoln som någon nämnde också kan jag förstå det. Då är det logiskt.

Till svaret här hör också att jag mestadels flyger inom Skandinavien men även i Europa. Och då mest i Nordeuropa.

Tack,

MET050
2023-09-20 16:50

Finns många kriterier till varför det blir turbulens (thermal, mechnical, orographic osv) men det kan ju också bero på vart du flög. Finns kända jet streams som kan ha flugit igenom eller exempelvis över berg där det skapas tex orographic turbulence

thomas
2023-09-20 15:41

Cat är väl den farligaste clear air turbulence
Den bara slår till ses inte på väderradarn, så bra att alltid sitta bältad.
Det gör alltid piloterna i varje fall på med midjebältet.

anonym
2023-09-19 20:57

Hej och tack för alla svar!, det uppskattas!

Jag flög nu senast och då var det mera slöjmoln så att säga på väldigt hög höjd.
Det plus moln som var ovanligt vita (svårt att förklara) men väldigt kompakta men inte direkt höga på höjden.

Märkte mindre turbulens precis som ni nämnde men det obehagliga är ju att flyga in i moln på hög höjd så att säga.

Man är van att passera genom ett molntäcke på väg upp och sedan ha det som referens nedåt.

Är det alltså fel tänkt av mig att hösten är värst?, då kryssar jag ju aldrig på havet tex?,

Tack,

Maverick
2023-09-18 19:15

Bör tilläggas att den mesta turbulensen inte skapas av moln utan uppkommer i klar luft som sk CAT. Denna typ av turbulens skapas ofta av jetströmmar, coreoliseffekten och markhävning i olika kombination. Moln går oftast att undvika. CAT går inte att se och är ofta svårprognostiserad och brutalare.

Pilot
2023-09-18 14:02

När du talar om höga moln menar du då lätta fjädermoln eller moln som byggts upp till hög höjd som bymoln?

Det är bara konvektiva moln som ger turbulens. Det vill säga de som byggs upp på höjden.

Förenklat
konvektiv aktivitet= mer turbulens.
Platta moln = ingen turbulens.

metrologen
2023-09-14 09:27

Hej, vanligen är det som mest turbulens på vår/sommar och till stor del på grund av termiken i luften. Vill du undvika turbulens på vår/sommar ska du åka på morgonen/förmiddag. 🙂

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500