SAS nya RYANAIR
Har nu upplevt SAS RYANAIR.
Det var första och sista gången jag åker med denna inhyrda kapacitet (SMARTLYNX).
Nu blir det andra bolag om man ska behöva åka med dom.
svar
sv LL
Du verkar vägra ta in hur verkligheten ser ut.
Lön och villkor för SAS flygande personal går inte att fortsätta med att försämra. Då går det inte att rekrytera varken piloter eller kabinpersonalen.
På ” akvariet” i F-vik verkar man inte heller ha förstått detta. Men förenkling av avtal behövs såklart.
Om alla avtal förenklas går det säkert att bli av med en del byråkrater..
Återstår att se om hela SAS revamp projektet lyckas.
Enligt rykten är det väldigt svårt för potentiella investerare att gå med på att danska staten ska ha ultimativa krav och en väldigt dominerande roll i ledningen.
Det sista SAS behöver är inblandning från regering eller andra politiker.
Lägg ner gamla SAS och starta om pånytt med ett nytt hel privat ägd flygbolag.
@Realisten. Än en gång har bitterheten visats sig i ett inlägg och skyller allt på personal på SAS huvudkontor. Sätt dig gärna in i företagsekonomi och bolagsstyrning så kan du lära dig att det är styrelsen (danska staten, svenska staten och övriga cirka 200.000 aktieägare) som bestämmer över SAS. De har sakta men säkert insett de otidsenliga avtal som SAS har haft med flygande personal inklusive otaliga strejker och har nu försökt rätta till detta. Problemet är att det hade behövts göra mer. Sluta med långlinjer, förenkla nätverkstruktur och rensa i alla onödiga sidoprodukter och sidoaktiviteter. Väldigt få efterfrågar den gamla typen av produkter och de som vill ha dessa kvar vill inte betala för produkterna. Istället satsar man miljontals kronor på livsstilsreklam som i praktiken är som att “elda för kråkorna”. Det blir spännande att se det nya SAS som eventuellt uppstår efter rekonstruktionen. Vi lär få se många gråtartiklar i pressen.
Jag flyger mycket och mest med SAS. Har inte märkt någon större skillnad annat än att det är Engelska som gäller många gånger från personalen ombord. Engelska är inget problem för mig.
Livstids medlem Eurobonus gold.
Även om jag flyger på den billigaste biljetten har jag tillgång till Star Alliance Gold lounge mm.
Min erfarenhet av vissa andra bolag suger.
Många klagar på SAS ibland bristfälliga val av underleranrörer och servicenivå.
Tyvärr är det så att det stora flertalet av svenska flygresenärer inte vill betala det, somdet kostar att få den SAS service som man har varit vana vid.
bl.a. därför reagerer SAS som man gör, tar in substandard underleverantörer och reducerar servicen generellt på SAS.
Det SAS borde göra var att se till att bli ett modernt kostnads effektivt flygbolag, men det mäktar man tydligen inte med.
Det enda man mäktar med på Frösundavik är att försämre löner och villkor för flygande personalen.
Lägg ner gamla SAS AB och börja om på nytt.
Råd & Röns svarta lista har blivit något av en klassiker. På den hamnar företag som struntar i beslut från Allmänna reklamationsnämnden och därmed också sina kunder.
Och i år, likt tidigare år, är det reseföretag som toppar listan. Värst av alla är den spanskägda onlineresebyrån Travellink.
– I en lång rad fall har de låtit bli att betala tillbaka pengar för exempelvis inställda resor. De har alltså lämnat sina kunder i sticket utan att de får tillbaka pengar de har rätt till, säger Daniel Kjellberg.
Även populära Ryan Air står högt på listan. Sammanlagt finns 30 företag på listan som dragit på sig 72 olika fall där de valt att strunta i beslut från ARN.
https://www.tv4.se/artikel/2Mw7ewkJhShSFt0DJeZ8rP/resebolag-toppar-rad-and-roens-svarta-lista
Ryanairs utbud av resor är enbart punkt till punkt och ofta enbart en flygning per två till tre gånger i veckan.
Ryanair tar mycket betalt (har hög vinst) och därigenom tar mycket betalt för en mycket låg service.
Det blir mycket dyrt att flyga med Ryanair!
RYR
det het jo en periode at SAS aldri skulle ta ekstra avgifter for div tjenester.
Vi har jo sett hvordan det endte opp !
Hva med slogan, “SAS, vi flyger, lite som Ryanair !”
Att folk än idag har mage att klaga på Ryanair… Bortskämda… 2a bolaget i världen med mest flygningar, bolaget i Europa som de går bäst för med största vinsterna och ändå klagar folk? Avundsjukan talar.
Smartlynx är skit, men RYR tänk till en extra gång. Det var väl som “Man måste betala för sin väska med Ryanair” nu har väl de flesta bolag, BRA, SAS mm infört detta vilket ÅTERIGEN innebär att Ryanair var smarta från början.
Mao Se och lär och lägg ner avundsjukan 🙂
Svenska bolag går under Svensk lag, USA Ch 11 stoppar ingen fordringsägare att i Sverige ansöka om konkurs för SAS om fordran finns som man ej får betalt för.
Men de som har stora fodringar önskar ingen konkurs för då förlorar man stort. Bättre med en rekonstruktion.
Enkelt Mr W
@Reg vad menar du med att passagerarna skulle efterfråga lådvin, chark och hushållsost?
SAS är konkursmässigt, enda anledningen att bolaget fortfarande flyger, är att man har konkursskydd från en ch11 domstol i USA.
SAS har därför varit tvungna att hyra in ett flertal bolag för att flyga trafik här under sommaren, som man inte själva har kapacitet att flyga.
Alternativet är att inte operera dessa linjer
Svar Reg.
Spelar ingen roll för resenärerna det som är av intresse är pris, tidtabell, service, valmöjligheter, möjlighet att boka om med mera.
Ryanair har ofta dålig regularitet på sina destinationer och inte sällan flyger de till flygplatser som ligger off så resenären får extra lång transfer. Samt totalkostnaden blir betydligt högre än vad kunden hade räknat med från början.
Om något verkar för bra för att vara sant är så ofta fallet. Få förunnat att förstå.
Har du missat att Ryanair hade två mycket stora förlustår under pandemin. Detta trots att 65% av piloterna var egenföretagare och inte kostade bolaget en enda krona när de inte längre behövdes!
Ryanair tog inget ansvar för dem.
På samma sätt som man gör mot passagerare som har rättmätiga krav. De får inget svar. Man mörkar!
Är det ni vill ha?
Ryanair behandlar sina passagerare på ett mycket dåligt sätt.
Det liknar mest boskapstransport. Där det inte gör så mycket om en eller annan faller ifrån.
Sv Sven. De är bra därför att de kan konsten att tjäna pengar till sina aktieägare, Ett bolag som år efter år förlorar miljardbelopp och i bästa fall fungerar som en värmestuga är knappast en bra företeelse. Kanske det fungerar i något annat system än i en marknadsekonomi? Att år efter år sälja onödiga produkter som alltför få efterfrågar med en stor förlust är inte hållbart. Hr du hört talas om begreppet Ebberöds Bank?
Det är inte alla förunnat att förstå!
SAS är till för alla. Men man mörkar inte det verkliga priset som Ryanair gör.
Kör ni den billigaste bilen? Varför svarar ni inte på den frågan? Då har ni nog satsat mycket pengar bara för att ha en bil att visa upp!
Eller är det så att ni jobbar för Ryanair, vilket är mest troligt.
Ni har väl läst på ARN (Allmänna Reklamations Nämnden) där ligger Ryanair i topp, flest missnöjda kunder!
Hur kan det komma sig om dom är så bra?
Det finns människor som åker och shoppar i New York och det finns de som shoppar i Ullared… Jag tror att de som stannar i Ullared är smartare än de som väljer att kasta pengar på Ryanair.
Sv Sven
Om man tror att kaffe kommer utan kostnad så är det inte så underligt att du inte förstår varför så många väljer Ryan.
För oss som inte behöver sunkigt snabbkaffe och 45Kg packning med oss är Ryanair ett riktigt bra och billigt alternativ på kortare sträckor.
Sv Sven. Nu kom det fram. Det är alltså “medelsvensson” som åker Ryanair. Och menar du att SAS försöker vara flygbolag för “överklassen” och därför riktar sig bara till folk som vill vara lite “finare”? Bara konservativ flygpersonal kan resonera som du gör. Det kanske var bättre på monopoltiden men ni lär få vänta länge innan dessa tider kommer tillbaka.
Till Reg!
Ryanair har ett stort överskott det betyder att de ta mycket bra betalt trots att deras service är minimal!
De plockar enbart grädden. Låg turtäthet inga genomgående resor mm. De tar mycket bra betalt av de som ej checkat in online mm.
De har inga genomgående resor utan endast i huvudsak punkt till punkt.
Deras service nivå ligger mycket lågt.
Jämför du med SAS GO så ger SAS betydligt bättre service med flera turer varje dag till de flesta platser de trafikerar i Europa. Kaffe och te serveras utan kostnad. PS! Ryggstödet går att fälla bakåt i SAS för bekvämlighets skull mm.
Det är inte alla förunnat att förstå. Men är du lyckligt omedveten så är det ok för mig.
Det är ofta Medelsvensson som åker med Ryanair.
Nyttjar du också Sveriges billigaste bil, Renault Clio IV 0.9 TCe 90 den billigaste bilen att äga!
Sv Sven. En mycket märklig kommentar om ett flygbolag som har drygt 185 miljoner passagerare (jämfört med SAS drygt 25 miljoner). Menar du att dessa ständigt återkommande passagerare låter sig manipuleras och luras – om och om igen? Att dessa passagerare inte förstår att de skall efterfråga lounger med billigt lådvin, scanskinka, hushållsost och dyra bonusprogram? Att dessa passagerare egentligen skulle må bättre om de betalade mer och istället köpte ett varumärke? Tyvärr finns inte en tillräcklig stor efterfrågan av de produkter du drömmer om och tror att så många efterfrågar.