Ryan bud på SAS
Hur troligt är det att Ryanair lägger bud på SAS?
svar
Ungefär som Lauda som FR köpte då… Lauda flyger fortfarande 320…
Din karriär som flyganalytiger, ser inte särskilt ljus ut.
Inte en enda tanke, var korrekt.
Det var ju helt feltänkt från början här i Forumet.
Ryanair med all 737 i flottan och SK som går på
samma med A32N. Finns ju ingen logik att det
hade kommit ovanför papperskorgen alls.
De nya ägarna löser ut Apollos lån, så panterna blir kvar i SAS.
Jag hoppas att ni hann sälja era aktier idag. Förr i tiden brukade man tapetsera vissa vedbodar och andra utrymmen med gamla pappersaktier som blivt värdelösa…….
Hur vet du att det är de små aktieägarna som är inne och köper aktier??
De små aktieägarna har nog i huvudsak sålt sina aktier och följt de råd som givits.
Dagens aktiehandel i SAS är oroande. Att det finns så många personer som inte tycker om sina pengar utan kastar bort dem på värdelösa aktier i ett bolag som gått ut och talat om att aktierna kommer att bli värdelösa vilken dag som helst – kanske redan ikväll. Ungefär 1,5 miljarder av de 250.000 små aktieägarnas pengar går upp i rök. Lottofebern och okunnigheten är stor på de som spelar på den svenska börsen…….
Hela poängen var ju att FR inte kommer att lägga bud på SAS…
Jeg tror likevel ikke Ryanair står bak et bud på SAS.
Ryanair får ikke “kjöre sitt show” mht hva de vil betale for bruken av norske lufthavner. Ryanair tar neppe en langvarig kamp opp mot norsk LO, om arbeidsmiljölov, eller samme med dansk og svensk LO, ikke å forglemme.
Ryanair vet at vinterops fort kan gi forseninger.
Son jag förstår så behövs det fler än Apollo och den danska staten gör att ro detta i hamn. Vem vill då investera om den danska staten ska diktera villkoren?
Låt oss antaga att ex Ryan hoppas på att sAS inte får ihop det och försätts i kk.
Då kan Ryan lägga ett bud på konkursboet å erbjuda de flygande ett kontrakt på Ryan. Vill inte personalen acceptera detta så kan de stänga ner minsta bader österut (som lätt kan återöppnas) och flytta över personal och maskiner.
Man kan fortsätta att operera i SAS regi (likt Lauda, Buzz m.fl), då har man kommit in på den efterlängtade skandinaviska (läs norska) inrikesmarknaden.
De behöver inte slottarna på LHR eller har något intresse i long haul. Det blir till Apollo att sälja av pantsättningen.
Oavsett vad så har jag svårt att tro att det finns 100 intresserade investorer som vill bli piskade av den danska staten.
Det skal, i hht media, foreligge to grupperinger som byr/bjuder på SAS.
En er kjent, Apollo-fondet og den danske stat. Er det noen som kjenner noe til den andre. Det er lite sannsynlig at Ryanair er den andre. Vil den andre gruppering “strunta” i krav fra dansk stat ?
Men, hva om det foregår en budkamp, med frist i dag andre Oktober23 ? Og om “fel” gruppering vinner ?
Har ikke SAS satt f.eks fly de eier selv, samt slots på LHR, som sikkerhet for lån på ganske mange mill USD hos Apollo ?
Betyr “seier” til den andre gruppering at Apollo vil löse inn sin sikkerhet ? Bl a tre A-330, som SAS “eier” selv ? Tas de raskt ut av produksjon for f.eks auksjon, vil det bety “kaos” for langruter, og en del flygende uten jobb……
Likeledes, hvor mange slot blir solgt på LHR. Kan heller ikke være bra for SAS’s fremtidige produksjon på London.
Vet at dette kan være worst case, men bör tas med……
Irland är också medlem i EU.
E: Vad är det för EU-lagstiftning du tänker på? Ryanair är ju irländska, så i teorin skulle de väl kunna äga 100% utan problem?
Fattar inte riktigt vilka privata investerare som skulle vilja gå in med kapital i SAS i nuläget. Framförallt med tanke på danska statens inblandning i bolaget och vilja till planhushållning.
Sparkonto med 4 procent ränta till noll risk framstår som ett mycket bättre alternativ.
Inte dagens SAS. Men lek med tanken att bolaget går i kk eller rekonstruktion. FR kan ta över och införa Ryans avtal, take it or leave it. Apollo kan behålla sina bussar, ryan flyttar över maskiner från sina mindes baser. De nyttjar SASs varumärke och fyller den lucka SAS lämnar efter sig i Skandinavien. Till förmodligen en ganska liten kostnad i Ryans mått.
Vips är de inne på den skandinaviska marknaden. Någonting de längre suktat efter…
Självklart kommer varken Norwegian eller Ryanair lägga bud på SAS. De har klart mer att tjäna på att SAS går i konkurs och sen kan de vara offensiva i att ta nya andelar när marknaden ändras .
Total omöjlighet att iallafall Ryanair lagt bud på SAS, dom har absolut inget intresse av SAS som varumärke, just nu vinner Ryanair över SAS på alla linjer dom konkurrerar på. Och några långlinjer tror jag inte varken Ryanair eller Norwegian vill komma åt
Väldigt otroligt, varför skulle Ryanair dock göra det.
Inte ens Lufthansa vill ta i SAS med tång
Snarare mer troligt att Ryan köper upp kk boet för att enkelt få marknadsandelar Skandinavien.
Med en EU lagstiftning som säger att de inte kan äga mer än 49% så är väl sannolikheten rätt liten.