Tråden startades av: Magdalena  2024-06-07 13:48:14
Lön SAS Connect 
Hej alla! Jag är intresserad av att börja jobba hos SAS Connect i CPH. Ser att de har en annons ute där de söker Cabin Crew.
Är det möjligtvis någon som vet hur ingångslönen ser ut? Både som erfaren och oerfaren? Jag har själv flugit tidigare och vill söka mig tillbaka till branschen. Jag undrar också hur tillägget ser ut för en ev. kabinchefsroll.
Kan det stämma att man även har möjlighet att flyga 80 %?

Tacksam för svar, önskar alla en fin dag!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Britta
2024-06-14 23:39:13
SV: Lön SAS Connect
Ibland blir det så Bertil. Svaret på TS fråga kom ganska tidigt, sen spårade det. Antar att det fanns inte så mycket mer att säga om sakfrågan när det väl var sagt?
Bertil
2024-06-14 16:35:59
SV: Lön SAS Connect
TS frågade om ingångslönen för CC i Köpenhamn. Varför skriver folk om en massa annat? Löner för piloter och i security?

Kanske behövs fler CRM kurser för folk.
PeppeP
2024-06-14 13:25:06
SV: Lön SAS Connect
Det sorgliga i kråksången är att dem som arbetat länge inom SAS inte har dåliga löner. Det är de nya som har riktigt låga löner och det blir svårt att attrahera nya piloter, framförallt med erfarenhet. Det syns i nyrekryteringarna, nästan bara folk rakt från flygskolan.

De som sitter med i facket och går med på alla försämringar har själva många år i bolaget och sitter på hög senioritet med höga löner.
Hans
2024-06-14 11:19:26
SV: Lön SAS Connect
Sv Leif D.

Detta ifrågasätts inte. Piloterna har även gått med på att behålla dessa befintliga villkor i ca 3 år till.

Det intressanta är hur SAS kommer gå tillväga om man inte finner fler / klarar av att behålla personal på grund av avtalet under denna period.
Leif D
2024-06-14 10:19:15
SV: Lön SAS Connect
@Hans. I den situation som råder är ingen "åsidosatt". Flygbolaget behöver vända till vinst och då kan verksamheten inte fortsätta som förr. Pengar till expansion eller höjda löner (eller till att undvika ytterligare sänkningar) finns inte förrän företaget vänt verksamheten till vinst. Att investerare skulle investera i ett flygbolag (förutom möjligtvis danska staten) enbart för att upprätthålla lönenivåer för "åsidosatta personalgrupper" och andra förmåner finns inte på kartan.
Hans
2024-06-14 09:07:53
SV: Lön SAS Connect
Sv Leif D.

Jag är enig i det mesta du skriver här senast. Och jag vet nog ingen pilot som inte förstår allvaret i SAS ekonomiska situation och att lönsamheten behöver komma på plats. Alla jag pratat med är väldigt väl medvetna om situationen. Det du skriver i slutet är inte något annat än en fördom underbyggd av okunskap om situationen. Och det var just det min initiala kommentar handlade om när du skrev att piloterna har ”relativt höga” ersättningar, vilket du fortfarande inte har svarat på var i denna relativitet baseras på.

Piloterna har bidragit enormt, de har sänkt sina ersättningar mer än någon annan personalgrupp i SAS, ovanpå det har man acceptet ytterligare högre arbetsbelastning och andra ändringar som inte varit till gagn för piloterna. Detta samtidigt som branschkollegor i andra bolag istället gått åt andra hållet med förbättrade ersättningar och villkor. Att du i detta läge häver ur dig kommentaren ovan är det jag frågade om, och har inget att göra med huruvida piloterna som gått med på dessa försämringar förstår eller inte förstår SAS ekonomiska situation. Tvärtom är det som att SAS piloter är en av de få personalgrupper som faktiskt förstått situationen till den grad att de personligen tagit dessa försämringar, inklusive att man fortfarande får en avdragen månadslön per år. Många andra grupper i SAS har bidraget enormt, detta ifrågasätts inte! Det jag påpekar är att få grupper faktiskt sänkt sina ersättningar under perioden, vilket piloterna gjort. I andra grupper har det mest handlat om downsizing eller effektiviseringar för att nå besparingar. (Vilket även pilotgruppen har genomgått.))

Så håller med, SAS situation är svår, nej det finns inget utrymme för höjningar/förbättringar av villkor i dagsläget. Men snälla, sluta sprid gnället och fördomen om att SAS piloter tjänar för mycket och inte förstår situationen och bidrar. Det är helt enkelt inte sant.

SAS har en mycket intressant tid framöver, då det redan börjat bli svårt att hitta piloter som accepterar anställning hos SAS och de som lämnar bolaget är fler än någonsin. Är det verkligen SAS nuvarande piloters ansvar att se till att SAS får ihop det genom att stanna kvar och avstå det andra erbjuder, eller är det SAS ansvar att göra något åt situationen? Man kan ju fundera på varför inte expansionen i Link gått som man tänkt….
Flyme high
2024-06-13 20:45:24
SV: Lön SAS Connect
Tydligen ingen här som jobbar i Cabin. Frågan hsndlade väl om det, Magdalena? Mest pilot snack här!!
Gnällspiken
2024-06-13 13:06:13
SV: Lön SAS Connect
Vet inte varför men SAS piloter har i alla tider varit totalt verklighetsfrånvarande när det gäller ekonomin i bolaget. Det är ett konstant gnällande även när dom låg på topp så gnälldes det, dom blir aldrig nöjda.
Leif D
2024-06-13 11:48:05
SV: Lön SAS Connect
@Hans. Jag har definitivt inte inte "angripit piloter" utan försöker förklara att SAS i det läge de nu befinner sig inte kan göra offensiva satsningar som att höja lönerna för personalen. SAS behöver återvända till lönsamhet och hur man i ett sådant läge skall kunna satsa eller överhuvudtaget prioritera på högre pilotlöner är för mig och alla som kan ekonomi och företagande en orimlighet och konstiga fantasier. Jag försöker säga att en del av SAS omvandling för att skapa lönsamhet handlar om att bl.a. öka produktiviteten hos personalen genom få ut fler arbetade timmar dvs timmar där personalkostnaderna direkt bidrar till att höja intäkterna. SAS klarar inte av detta med sin nuvarande affärsmodell där man på en och samma gång (delvis som krav från danska staten) försöker vara en internationell nätverksoperatör med en olönsam långlinjeverksamhet, ett regionalt bolag som försöker upprätthålla reguljärtrafik som väldigt få verkar vilja betala för vad det kostar och samtidigt vara ett LCC med semestertrafik till Medelhavet. SAS konkurrenter har inte denna barlast.

SAS saknar just nu medel att satsa offensivt då det kapitaltillskott som kommer in när rekonstruktionen godkänts i först hand kommer att användas för att hålla bolaget flytande. Läser man den dokumentation som publicerades häromdagen (rekonstruktionsplanen) ser man att det finns en ytterligare "red flag" som innebär att mellan 1-2 miljarder av kapitaltillskottet kan komma behövas avsättas för räntor på statliga lån om EU-domstolen slår fast detta. Denna dom kan komma att slå omkull hela upplägget (OBS detta är inte mina ord utan hämtat från SAS egna komunikation).

Att i detta läge som som "åsidosatt pilot" klaga på nuvarande lönenivå är inget annat än oansvarligt gnäll. Att inte förstå att det viktigaste just nu är att SAS överlever och kan skapa en lönsam produktionsmodell som en del av en helt ny affärsmodell är under all kritik.
PR
2024-06-13 11:02:32
SV: Lön SAS Connect
I SAS kollektivavtal för piloter finns en paragraf som ger bolaget rätt att dela ut upp till 25 så kallade PR dagar. Obetalda lediga dagar för att balansera produktionsbehovet som kan fördelas ut.
Klartext betyder det att varje pilot kan få en månads mindre lön/produktion per år. Systemet används flitigt under vinterhalvåret. Så räkna med 11 månadslöner som anställd i SAS.
Hans
2024-06-13 10:27:58
SV: Lön SAS Connect
Sv Leif D:

Det som är svårt att förstå är ditt resonemang.

Din kommentar om flygplansflottan är redan kommenterad såg jag, men det var inte det jag frågade om, jag frågade om vad du menade med ”relativt höga löner”.

Så vad handlar relativiteten du skrev om om? Du skriver att förlusterna inte är mer flygpersonalens fel än andra, men att det inte finns utrymme att betala högre löner. Detta gör ditt resonemang ännu mer obegripligt. Om relativiteten står i förhållande till vad SAS kan betala så borde samtliga personalgrupper ha lägre ersättning i förhållande till sina kollegor i andra företag (om inte man anser att vissa ska avstå mer än andra). Dvs, se på vad olika yrkesgrupper tjänar i samhället och lägg lönen minus 50% för de anställda inom samma kategori inom SAS. För det är ungefär vad piloterna har relativt till sina kollegor i andra bolag nu. Är det acceptabelt? Sannolikt nej, men för piloter tycker man det. Tror inte du menade detta, då din kontext är att piloter tjänar för mycket, trots att de i dagsläget avstår mer relativt till branschsnittet än andra kollegor i företaget.

Handlar din kommentar om relativitet om att du anser att alla ska tjäna samma peng oavsett vad man jobbar med oavsett utbildning, ansvar, erfarenhet etc? Helt ärligt så lutar det mer åt detta, men jag tror inte detta var din tanke med din ”relativitet”

Så det sista jag kan tänka mig är att du kort och gott tycker piloter tjänar för mycket, framförallt SAS piloter, för det har du alltid hört. Relativt var ett ord som slank ur när du skrev utan att veta vad du pratar om bara är min gissning.

@Äxflaj
2024-06-12 21:02:46
SV: Lön SAS Connect
Cityjet har nyligen börjat flyga åt Luftahansa gruppen med fem CRJ1000. De flög lite förra sommaren också på ett korttidskontrakt. Så det påverkar inte lönerna som piloterna i Köpenhamn och Stockholm har som är högre än SAS egna pilotlöner.

Senaste fyra-fem åren har Cityjet och Xfly i stort sett enbart haft uppdrag hos SAS. Så SAS har burit både de bolagen ekonomiskt, framförallt genom pandemin.
Äxflaj
2024-06-12 19:31:45
SV: Lön SAS Connect
Att Xfly och Cityjet kan betala högge löner beror på att de inte bara har SAS som kund utan exempelvis Lufthansa som betalar bra för en bra produkt. Så inte så konstigt att de kan betala högre löner.
@Leif D
2024-06-12 17:58:29
SV: Lön SAS Connect
SAS har inte en speciellt "yvig flygplansflotta". Idag flyger SAS själva A320 familjen (Main & Connect), A330/A350 (Main) samt Embraer i SAS Link.
Utöver det hyr man in CRJ900 och ATR72 från Xfly och Cityjet.

Däremot har man en komplex adminstration med olika AoC:n och mycket administrativ personal för att drifta all byråkrati och hålla koll på inhyrning. Det skapar en innefektiv och komplex drift där crew inte kan operera flygplan i olika bolag. Finns stora besparingar i att lägga allt i samma AoC vilket kräver mindre adminstration.

Anmärkningsvärt att underleverantörerna Cityjet och Xfly kan betala högre ingångslöner för både piloter och cabin crew än SAS själva. I slutet är det SAS som betalar för dessa bolag. Det tyder på att SAS Adminstration är allt för dyr och omodern.
Leif D
2024-06-12 15:25:33
SV: Lön SAS Connect
@Hans. Varför är detta så svårt att förstå? SAS har en yvig flygplansflotta och en yvig linjestruktur som gör att det är mycket svårt att hålla en hög produktivitet i bolaget. Återkommande förluster visar detta på ett tydligt sätt. Det är naturligtvis inte flygpersonalens fel mer än andra personalgruppers fel men på det sätt bolaget producerar och säljer flygresor finns det inte utrymme att betala högre löner. De löner som SAS erbjuder idag är för höga sett till SAS lönsamhet och produktivitet. För att bli lönsamt behöver bolaget renodla och bli ett point-to-point bolag inom Europa och slopa långlinjer. Tyvärr.
Pilen
2024-06-12 14:03:39
SV: Lön SAS Connect
@Leif D

Inte mitt fel att bolaget (SAS) är dåligt skött.
Finns ju en anledning till att jag och många av mina gamla kollegor stannar kvar på exempelvis Eurowings, där många av oss redan är kaptener.
@Pp
2024-06-12 11:59:01
SV: Lön SAS Connect
Om man bor i Sverige (Skåne) och arbetar i Köpenhamn är den Danska lönen helt ok. Men bo i Danmark med 58 DKK är ingen hög lön. Nuvarande växelkurs gör det fördelaktigt för de som bor och skattar i Sverige. Så med Danska mått är det en rätt medioker lön precis som SAS löner i Sverige och Norge.
Hans
2024-06-12 10:46:15
SV: Lön SAS Connect
Sv Leif D.

Relativt höga löner? Relativt till vad? Nu tror jag du får förklara dig lite.
Är det ungefär som att en ponny är en stor häst, då den är jättestor relativt jämfört med en katt?
op
2024-06-12 10:30:18
SV: Lön SAS Connect
Det verkar finnas någon slags missuppfattning kring lönser och växelkurs i Skandinavien. Flertalet jämför med DKR pga växelkursen, dvs räknar med att ha lön i Danska Kronor men utgifter i svenska eller norska kronor. Det säger sig självt att det i princip endast går om man bor nära gränsen, tex öresundsområdet.
Leif D
2024-06-12 08:10:13
SV: Lön SAS Connect
@Pilen. Har du hört talas om att SAS är under rekonstruktion och har svårt att betala dagens relativt höga löner för underutnyttjade piloter?
Tålamod tack
2024-06-12 07:02:46
SV: Lön SAS Connect
Tyvärr är det nog inte någon här som kan ge dig exakt svar på din fråga. Det enklaste är att höra av sig till HR inom det bolaget skulle jag tro.
Själv jobbar jag som flygplatskontrollant och jag tjänar inga 30000 i månaden som en del ger sken av. Då ska du ha jobbat några år först och heltid. Hos oss går alla in på nybörjarlön oavsett tidigare erfarenhet och sen är det tarifflön som stiger varje år men inte så mycket tyvärr. Fast jag tycker vi har helt ok timlön, det är ob som är dåligt hos oss och framförhållning med schema.

Hoppas du hittar det du söker och ha en fin dag du med.
Pilot
2024-06-11 23:11:31
SV: Lön SAS Connect
Skrämmande
Pilen
2024-06-11 21:32:17
SV: Lön SAS Connect
Jobbade på Main innan pandemin, blev uppsagd (såklart) och fick jobb på Eurowings med bas ARN. För ett tag sen ville SAS Connect ha tillbaka mig och flera kollegor.
Ingen av oss brydde oss om att gå på assesment då lönen är bra mycket lägre än vi har idag samt sämre villkor.
Jag tror många vill till SAS för att det har ett bra rykte, men det är tyvärr svårt att leva på gamla meriter.
Många gamla "sasare" lämnar för andra bolag då terms and conditons är riktigt dåliga, skulle nog vilja säga bland de sämre i Norden.
Pp
2024-06-11 21:14:40
SV: Lön SAS Connect
58000 dkr är 90000 svenska kronor. Inte jättedålig ingångslön för en kapten på en embraer plus pension o lite annat smått o gått.
Däremot är lönen kass i Oslo o Sverige. Bara BRAs kaptener som har det sämre
@Insatt
2024-06-11 15:24:38
SV: Lön SAS Connect
De lönesiffrorna som nämns nedan återspeglar verkligheten på SAS för de nya som kommer in. Eventuellt någon liten procents uppräkning från senaste lönejusteringen.

Europas billigaste pilotkår! Har du 20+ år i bolaget har du en vettig lön.
Insatt
2024-06-11 14:30:14
SV: Lön SAS Connect
Jag förstår verkligen inte hur Svenska bolag har anställda som ser ner på utländska bolag som opererar på Arlanda...är så otroligt dåliga löner vi snackar om här i tråden, 50 000 efter några år läste jag...du tjänar 55 000+ sek/mån efter ett år på Ryanair eller Eurowings

(Nu är det förvisso näst intill omöjligt att få bas på Arlanda med dessa bolag pga många som vill dit men ändå) Häpnadsväckande vilka katastoflöner Svenska bolag erbjuder sina anställda...man skäms ju

Hoppas innerligt att dessa lönsiffrorna inte återspeglar verkligheten på SAS som pilot
@Jervejint
2024-06-11 12:09:37
SV: Lön SAS Connect
Noterat att SAS nya ägare, KLM/Air France gruppen, numer tillåter crew ha sneakers på jobb.

Gäller det även SAS?
@Pilot
2024-06-11 11:45:37
SV: Lön SAS Connect
Kommer man från flygskolan utan tidigare erfarenhet är startlönen inte så dålig. Men med ett par år eller kanske 5-10 års erfarenhet från andra flygbolag är det riktigt lågt. Man hamnar i stort sett på samma skala som helt nya utan erfarenhet, oavsett tidigare erfarenhet.

Avspeglar även startlön för Kaptener i SAS Link där SAS söker för fullt.
Ca: DKK 58000 och NOK 60000, som står still första 4 åren.

Generellt ligger SAS Link ca 15% lägre i Lön än SAS Main/Connect.
Pilot
2024-06-11 10:11:28
SV: Lön SAS Connect
Häpnadsväckande dålig startlön, speciellt i SE och NO. Är det överhuvudtaget möjligt för bolaget att få folk?
sks
2024-06-11 09:56:39
SV: Lön SAS Connect
Piloter A320 Main/Connect ingång ca DKK 36' / SEK 37' / NOK 38'
EMB SAS LINK ingång ca DKK 33' / NOK 34'

Lägg på ca 1000 om du har erfarenhet eller rating och ca 1500 om du har erfarenhet OCH rating.

Långsam stege i starten. Efter ca 6-7 år når man ca 50'.
Jervejint
2024-06-11 08:52:25
SV: Lön SAS Connect
Alla i kabinen startar på samma ingångslön, oavsett tidigare erfarenhet.
Anställda med CPH som bas får DKK 18.900:- i ingångslön exklusive traktamente.
Skor och strumpor står man för själv. Å då avses inte träskor eller flip-flops.
Pilot2
2024-06-11 08:14:00
SV: Lön SAS Connect
Ca 40k är för piloter, inte CC! Jag skulle tro att ingångslönen ligger mellan 37k-41k beroende på erfarenhet, och det är ungefär samma antal kronor i de olika länderna, men olika valutor det betalas ut i. (Dvs, med CPH bas är det ca 40k DKK, på ARN är det ca 40k SEK.)

Vet inte vad kabinen har, kanske finns någon som kan ge en hint här? Om jag skulle ta en rejäl gissning så skulle jag tro att det ligger mellan 21-23k.
benefit
2024-06-10 22:32:05
SV: Lön SAS Connect
SAS Link advertising this;

Benefits:
-Permanent Contract
-Variable Roster Pattern
-Competitive Pension Scheme
-Discounted travel concessions
-11 days of per month including, at least one weekeend
Magdalena
2024-06-10 22:18:48
SV: Lön SAS Connect
Hm… vad bra det vore om någon visste exakt svar på min fråga??
Nu blir det mest en massa antaganden.
Ja, när man jobbar i DK blir det dansk lön.
sv "Insatt"
2024-06-10 18:39:16
SV: Lön SAS Connect
Löner i Danmark utbetalas i DKK.
Bertil
2024-06-10 16:48:08
SV: Lön SAS Connect
Både kabin och piloter får traktamenten.
Insatt
2024-06-10 15:54:14
SV: Lön SAS Connect
@pilot

Sorry men snackar vi pilotlönen här alltså bara så jag hänger med haha?
Pilot
2024-06-10 15:47:16
SV: Lön SAS Connect
Det är allt man får. Sjukt jag vet men så är det.. Du kanske når 41 efter 2 år det finns inga tillägg.

Cc CPH
2024-06-10 15:01:24
SV: Lön SAS Connect
40 i lön är väl en rimlig lön för cabin crew i CPH. Det finns de som har mindre lön.
Insatt
2024-06-10 14:40:42
SV: Lön SAS Connect
@Pilot

Är dessa 40 000 sek bara grundlön eller allt inräknat (alltså flyglön osv, minus trakt)?
Pilot
2024-06-10 08:40:13
SV: Lön SAS Connect
Finns inte så mycket att säga men ingångslönen är under 40 och du kommer inte komma upp i en rimlig lön på 10 år
Pilot
2024-06-09 19:55:59
SV: Lön SAS Connect
Skriv gärna hur avtalen ser ut för pilotkåren också ??
 

Tillbaka

Vemco
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev