SAS Link Arlanda |
Ser du at SAS Link ser etter kapteiner til Arlanda? Sitter i et annet europeisk selskap i dag, men er lei av å pendle. Svensk Kone..
Hva vil SAS Link tilby i lønn for Direkte inngang? I dag har jeg ca 2 millioner i året med alle godtgjørelser og ferier. Dog kun en pensjon på ca 10-15 % av dette.
Er det sjanse for å bytte til A320 eller A330 på sikt, vil jeg gjerne ha en rating på 330n. |
|
|
@Kaparn
2024-10-31 10:15:20
|
SV: SAS Link Arlanda
Tyvärr finns det siffror i den här tråden som stämmer helt och hållet. Lönen är fryst de första 3-5 åren beroende på om du har rating eller inte. Den börjar på 64k MEN, SAS använder sig av ett system med obetalda dagar så räkna med. 51 000kr före skatt. Du kommer att de facto jobba från andra baser vilket gör att du alltid har nätter borta, men det ger lite traktamente (och ökade kostnader såklart).
Variabelt schema och låst k-avtal till 2027 så räkna inte med några förändringar i villkoren.
|
Traktamente är inte lön
2024-10-30 23:27:33
|
SV: SAS Link Arlanda
Jaja, fortsätt ni att leva gott på er dagpeng. Vad får ni härnäst, veckopeng?
Helt seriöst, det är jättebra att det finns folk som accepterar dessa villkor, för annars hade vi inte haft något flyg i Sverige, men sluta påstå att SAS har bra villkor.
|
Kaparn
2024-10-30 18:18:16
|
SV: SAS Link Arlanda
Är lönerna verkligen så dåliga som DEC i SAS Link? Stämmer siffrorna i denna tråd?
|
Link
2024-10-30 16:51:31
|
SV: SAS Link Arlanda
Oj 5000kr då kanske man nästan är uppe i 65tkr som kapten på Link. Mäktigt B
|
@B
2024-10-30 16:49:24
|
SV: SAS Link Arlanda
Såklart du fick B som alltid ”SAS har bättre avtal än alla andra”
|
@Andreas
2024-10-30 15:53:03
|
SV: SAS Link Arlanda
Och i tillägg till att det här tråden handlar om SAS Link så KOMMER dagtraktamentet att bli 0kr! Det eftersom Link inte kommer att ha någon verksamhet från Stockholm, utan man kommer skickas till andra ställen för att flyga och därmed alltid ha nätter borta från hemmet.
|
@Andreas
2024-10-30 15:49:23
|
SV: SAS Link Arlanda
Problemet på SAS är att du har väldigt mycket nätter borta från hemmet vilket gör att många blandar ihop och samman dagtraktamente med vanligt traktamente. På kanske 5 dagsturer i månaden på SAS får du möjligtvis 1500kr före skatt. Resten är traktamente för övernattning.
|
B
2024-10-30 14:44:26
|
SV: SAS Link Arlanda
Ingen skriver om traktamente.
|
Andreas
2024-10-30 14:26:20
|
SV: SAS Link Arlanda
"Traktamente är inte lön": Har du läst innan du kommenterar? Det skrivs om dagtraktamente.
|
Traktamente är inte lön
2024-10-30 13:39:47
|
SV: SAS Link Arlanda
Kan vi inte alla vara överens om att traktamente är INTE lön! Det är en summa pengar man får för att man ska klara de ökade levnadskostnaderna man har för att man är hemifrån.
SAS kan försöka locka med traktamente och tillägg, men det är fortfarande inte lön och det är bara att inse att Skandinaviens stolthet numera är bland de sämre bolagen när det kommer till villkor och lön.
|
Link
2024-10-30 11:43:12
|
SV: SAS Link Arlanda
Så som kapten i Link med ARN bas kan man då räkna med 0kr i dagtrakta då man lär bli skickad till norge eller liknande.
|
B
2024-10-30 09:33:20
|
SV: SAS Link Arlanda
Jag fick iaf drygt 5000 i dagpenning förra månaden. Jobbar 80%.
|
@B
2024-10-29 23:43:59
|
SV: SAS Link Arlanda
För varje dag du haft övernattning får du inte dagtraktamente, då får du traktamente för övernattning. På SAS får du ett snitt på 1500-3000kr / månad för dagtraktamente, resten är för de ökade kostnaderna du får vid övernattning borta från ditt hem. Det blir cirka 1000-2000kr per månad efter skatt.
|
…
2024-10-29 19:46:20
|
SV: SAS Link Arlanda
Dagstraktamentet ni pratar om är samma sak som Per Diem som de flesta internationella bolag har. Typ ett produktionstillägg. Block hour pay som man säger utomlands. På SAS får man om jag inte är felinformerad i intervall, typ mellan 6-12 timmar eller mer än 12 timmar och beroende på vart i världen du flyger lite olika ersättning
|
@B
2024-10-29 19:40:21
|
SV: SAS Link Arlanda
Men i Link så lär du bli utslingad så det gäller väl inte. Iof brukar du ju försköna villkoren i SAS ;)
|
Insatt
2024-10-29 17:41:58
|
SV: SAS Link Arlanda
@B
Hur många dagar per månad får man detta dagstraktamente då på ett ungefär? Antar mer än 5 dagar
Är ett nytt koncept jag inte sett på andra bolag så är intresserad av hur det funkar på SAS
|
B
2024-10-29 11:17:27
|
SV: SAS Link Arlanda
Räkna med 400-500 per dag. Har aldrig någonsin fått så lite som 2000 på en månad. Det kommer man upp i på fem arbetsdagar.
|
J
2024-10-29 00:09:56
|
SV: SAS Link Arlanda
Eftersom du är borta mycket på SAS får du oftast inte det där dagtraktamentet du pratar om, utan vanligt traktamente. Men det dagtraktamentet kanske blir 2-3000kr så efter skatt 1000-1500kr.
|
Insatt
2024-10-28 15:22:53
|
SV: SAS Link Arlanda
Har läst i andra trådar att SAS piloter får något utöver grundlönen som kallas "Dagstraktamente" som är en summa pengar man får extra som beror på destination, stämmer detta och hur mycket per månad kan denna summa vara innan skatt i snitt? (Inte att förväxla med "vanligt" traktamente som ges vid övernattning)
|
@ @A2
2024-10-28 15:21:25
|
SV: SAS Link Arlanda
Lön låst första 4 åren för nya DEC i Link. Och SAS kan ta 15 PR-dagar per år utspritt mellan Sep-Maj som är värda 6,4% styck. Max 3 per månad. Du kan få upp till 5 PR dagar utlagda men då drar de 3 på lön, resterande 2 dras nästa månad. Men korrekt, man kan tappa 1 hel månadslön per år så räkna med 11 månadslöner per år.
|
Avanti
2024-10-28 13:02:28
|
SV: SAS Link Arlanda
Konstigt att en rätt färsk FO på Norwegian har nästintill samma lön som en kapten på SAS. Så dåligt kan det ju inte få vara på SAS!
|
Maria
2024-10-28 12:42:43
|
SV: SAS Link Arlanda
Jag och mina kollegor på Ryan brukar skämta med våra gamla klasskompisar om de äter nudlar till middag väldigt ofta. Tidigare var det nästan en skam att vara på Ryan, idag är Ryan rena lyxen i jämförelse med SK.
|
@A2
2024-10-28 09:36:11
|
SV: SAS Link Arlanda
Lönen för kaptener på Link är 64k MEN för samtliga i SAS, påtvingat löneavdrag, så blir lönen 51 000kr i månaden. I SAS avtal ingår obetalda dagar och det är att lura sig själv att inte räkna med det. 51 000kr/månad blir det före skatt och den lönen är låst i upp till 3 år!
|
A2
2024-10-27 22:50:39
|
SV: SAS Link Arlanda
Vad folk här verkar ha svårt att förstå är att lönerna i SAS som koncern för piloter är dålig. Det är inte unikt för just SAS Link.
En DEC på Link Arlanda har 65k SEK En DEC på SAS Connect / SK (Skulle få) 72k SEK.
Dessutom, så startar man 1 lönsteg "högre" på Link mot SK/Connect. För en nyanställd styrman utan erfarenhet (200 h kadett) skulle det därmed bli följande:
Link Steg 1: 37000 SEK SK / Connect Steg 0: 39000 SEK
Enligt mig lika dålig lön till lika arbete.
|
SK
2024-10-26 12:21:24
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS Link har haft svårt att attrahera Kaptener sedan starten. Flera har har redan slutat, framförallt kaptener. SAS vägrar förbättra löner, istället provar man öppna nya baser. Bergen är i stort ett fiasko, flera piloter gick från deras Bond i Bergen och den basen har skapat problem. SAS Link projektet är oproffsigt skött.
|
@Martin
2024-10-26 11:03:14
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS söker desperata Kaptener på Arlanda som ska gå med dåliga löner och sen vara iväg hela tiden de arbetar pga att Link inte kan hittta folk till baserna i Bergen, Oslo och Köpenhamn. SAS behöver verkligen justera sina villkor. SAS Link har haft problem att rekrytera direct entry kaptener i flera år.
|
Skandinav
2024-10-26 10:59:26
|
SV: SAS Link Arlanda
Då detta forum antagligen följs av någon på SAS hr avdelning och att rekryterare snackar om denna tråd vid kaffemaskinen:
För att jag skulle söka vare sig styrman eller DECtjänsten skulle jag accepter MINST dessa löner för det är vad folk har att välja istället på andra bolag.
Ny styrman under 500 tim: 50 000 sek
Styrman med över 500 tim: 55 000 - 75 000 sek (lönestege)
Direct entry Kapten: 95 000 sek
Kaptenslön utveckling: 95 000 - 130 000 sek (lönestege)
Detta är lite mindre än vad andra bolag på marknaden erbjuder i om man räknar in Tui, Norwegian, Ryanair, Sunclass m.fl
Dessa löner är vad jag tillsammans med andra piloter skulle vänta oss ifall vi skulle vara alls intresserade av en tjänst på SAS
Vill SAS ha piloter som är duktiga, har erfarenhet och gillar att jobba och därefter gör ett bra jobb, då MÅSTE det finnas en ekonomisk orsak att byta bolag...detta finns inte i dagsläget och just därför undviker jag och andra SAS och skulle inte ens söka som sista utväg med lönerna som presenteras i detta forum
Trevlig helg!
|
Martin
2024-10-26 05:40:45
|
SV: SAS Link Arlanda
Det blir inga Link maskiner baserade på ARN inom överskådlig framtid. Basen är för piloter, främst kaptener. En del maskiner kommer komma in och vända på ARN, främst från Norge.
|
J
2024-10-26 01:43:05
|
SV: SAS Link Arlanda
@pilot Det kan du räkna med. Att få ”komma hem” kommer att vara en ren pappersprodukt med lägre lön.
@Andreas SAS jobbar hela tiden med maximal effektivitet och PR kan användas över hela koncernen. Det kommer att tillämpas på samtliga.
|
VHF
2024-10-25 21:51:27
|
SV: SAS Link Arlanda
Piloterna på SAS Link får snart hålla tummarna att passagerarna börjar lämna dricks när de kliver av...
|
Problemlösaren
2024-10-25 20:30:16
|
SV: SAS Link Arlanda
Om folk bara tackar nej eller avstår att söka SAS Links kaptenspositioner kommer SAS behöva se över villkoren skyndsamt om man vill växa. Dessa villkor är under all kritik gällande DEC på en Skandinavisk pilotmarknad. ...Uppmaning till SAS: Fixa lönerna!
|
@Andreas
2024-10-25 20:16:27
|
SV: SAS Link Arlanda
Räkna med 11 månadslöner per år som Pilot på SAS [Main/Connect/Link] så blir ingen besviken. 15 PR dagar kommer nyttjas i möjligaste mån.
|
Andreas
2024-10-25 18:32:23
|
SV: SAS Link Arlanda
PR: Du skriver "SAS har på senaste schemat lagt ut mycket PR dagar bland bolagets piloter" i en tråd om SAS Link, så det är lite otydligt, men får jag lov att gissa att det bara gäller Airbus-piloter?
Embraer-piloterna på SAS Link, som flyger en högre andel affärslinjer med en stabilare efterfrågan året runt, borde väl inte påverkas lika mycket som Airbus-piloter?
|
@A-B
2024-10-25 14:39:14
|
SV: SAS Link Arlanda
Så en ny Kapten på AirBaltic får ut runt €6600 efter skatt med de siffrorna i Riga. Det får inte en ny SAS Link Kapten ens före skatt på nya Arlandabasen. Dags för Frösundavik och SAS ledning att bättra på avtalen. Hur kan det gått såhär snett?
|
pilot
2024-10-25 13:47:06
|
SV: SAS Link Arlanda
Arlanda bas som kapten är alltså = passa till Bergen flyga i Norge konstant vara borta sen passa hem?
Inga plan baserade på Arlanda och det känns som att det dröjer. Låter kanon..
|
PR
2024-10-25 11:50:07
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS har på senaste schemat lagt ut mycket PR dagar bland bolagets piloter. Många har fått 3 PR dagar och det kommer förmodligen fortsätta under vintersäsongen vilket betyder 19,2% lägre månadslön, 6,4% per dag. Bolaget kan nyttja upp till 15 PR-dagar per år mellan Sep-Maj. Så räkna med en månadslön mindre per år som standard.
|
A-B
2024-10-25 11:04:43
|
SV: SAS Link Arlanda
Lönerna på SAS Link låter extremt låga. LETTLAND har mycket bättre. Air Baltic erbjuder nya Derect Entry Kaptener €15k sign on bonus och med nya löneskalan ligger en Level1 Kapten på €9790 per månad. Skatt 33%. Borde vara tvärtom?
|
@Cilla
2024-10-25 10:55:00
|
SV: SAS Link Arlanda
Korrekt Cilla. Sedan den 1/10 har flertalet SASare försökt rekommendera SAS Link. Många vill tjäna en liten hacka. Synd bara att SAS Link KaptensLön är så låg att det inte är värt att söka!
|
Cilla
2024-10-24 18:58:40
|
SV: SAS Link Arlanda
Denna bonus är något som skett helt nyligen, senaste 2-3 veckorna. Så om du blivit rekommenderad att söka SAS innan det av någon SASare så har denna bonus inte funnits med i motivationen för rekommendationen…
|
@5 streck
2024-10-24 15:13:58
|
SV: SAS Link Arlanda
Inte undra på att flera SASare har varit så måna om att vilja rekommendera en till SAS Link. Det fanns visst en liten bonus för dem.
|
Sk(ev) värld
2024-10-24 14:05:24
|
SV: SAS Link Arlanda
@5 streck Skevt när SAS lägger ut interna privata bonusar till medarbetare som lyckas rekrytera och binda Kaptener till SAS Link istället för att justera lönerna eller ev ge den bonusen till de Kaptener som tar anställningen. Flera andra bolag ger sign-on bonus just nu för Kaptener, bland annat Air Baltic och Wizzair mfl. Men SAS ger bonus till egna medarbetare.
|
5 streck
2024-10-24 12:02:55
|
SV: SAS Link Arlanda
På SAS intranät annonseras just nu ut en bonus på 30000kr till den anställd som kan få en kapten att söka och få jobbet som kapten på SAS Link. Det säger en del om hur svårt SAS har att hitta folk med dom här villkoren. Blir man rekommenderad av nån på SAS att söka så kan man alltså anta att det finns en anledning bakom…
|
Andreas
2024-10-24 06:19:13
|
SV: SAS Link Arlanda
@ Andreas 1: Ja, där är jag helt med dig. Jag menade jämfört med A320-kaptener i Skandinavien. Något annat fanns inte i min världsbild att jämföra med. Jag vet inte varför "Kapten" drog in UK-piloter i den här tråden eftersom det blir äpplen och päron. Om LHR A320 kostar SAS likt vad A320 i Skandinavien kostar så är de väl ändå irrelevanta. Håll jämförelsen inom Skandinavien där Link och A320 finns sida vid sida.
@Andreas 2: Tack för din "tanke", men jag förstår inte vad du tillför. Du kanske missade att det jag skrev var ett svar på ett inlägg? "Kapten" uttryckte sig som att det var jämförbart med en arbetsgivares möjlighet att betala olika bruttolöner i olika länder.
|
@Acer
2024-10-23 16:58:07
|
SV: SAS Link Arlanda
Ja något måste hända med lönerna om SAS Link vill attrahera piloter med erfarenhet och framförallt kaptener vilket man behöver många av den närmsta tiden om man vill växa.
|
StoHR
2024-10-23 16:55:36
|
SV: SAS Link Arlanda
@PellePilot Kan meddela att detta är en av de mest följda trådarna på SAS HQ för tillfället. Det snackas om den vid kaffeautomaten.
|
SKMain
2024-10-23 16:48:57
|
SV: SAS Link Arlanda
Det verkar vara ett riktigt förakt mot nya Direct Entry Captains inom SAS. Nya styrmän har inte någon fryst löneskala första fyra åren som nya kaptener verkar ha. SAS behöver åtgärda detta snabbt. Det här är något som facken och SAS har gått med på. Gör om - Gör rätt.
|
Acer
2024-10-23 15:40:18
|
SV: SAS Link Arlanda
En väg är att låta direct entry kaptener gå in på olika steg beroende på erfarenhet och total PIC time t.ex. Då skulle an få fler att ta jobbet trots att de som redan är där kan bli lite sura förstås. Man skall dock komma ihåg att de skrivit på frivilligt.
|
Mer Realist
2024-10-23 14:33:34
|
SV: SAS Link Arlanda
Sv @Jonte. Facket dvs SPF är de pilotmedlemmar som väljer att betala fackavgiften dvs de piloter som nu gnäller mest. Det är upp till pilotmedlemmarna att se till att deras egna förening har en kompetent styrelse och klarar av att förhandla. Det verkar inte som om detta är fallet.
|
@Jonte
2024-10-23 13:17:56
|
SV: SAS Link Arlanda
Men hur kan SPF/SPG gå med på så dåliga löner för piloter i SAS Link? Kollektivavtalen för Cityjet ligger betydligt högre i lön än SAS Link. Det är samma produktion, liknande flygplan samt baserade på Arlanda och båda har kollektivavtal med SPF. Facket ska väl verka för liknande avtal?
|
PellePilot
2024-10-23 13:01:59
|
SV: SAS Link Arlanda
Summa summarum verkar det som att SAS Link behöver justera sina löner skyndsamt framförallt för nya Kaptener. Så det skickar vi med till SAS Links HR samt SPF/SPG och hoppas dem läser detta!!
|
@Andreas
2024-10-23 12:39:38
|
SV: SAS Link Arlanda
CAE förmedlar väl ändå vad en tilltänkt kandidat blir erbjuden i lön, inte vad SAS Connect har i lönekostnad. Bara en tanke.
|
@Andreas
2024-10-23 12:03:54
|
SV: SAS Link Arlanda
Men en Kapten på SAS Link Arlanda kostar inte på något sätt €12k per månad med arbetsgivaravgifter, pension, LoL osv. Så nej det är inte samma personalkostnad. I UK är det lön, man betalar inte arbetsgivaravgiften själv.
|
@Mer Realist
2024-10-23 11:55:53
|
SV: SAS Link Arlanda
Vem har pratat om myndigheter? SAS har dumpat löner under pandmin och har svårt att rekrytera piloter, framförallt med erfarenhet på grund av att lönerna är för dåliga. Det är många som tackat Nej till SAS Link pga låga löner.
|
Andreas
2024-10-23 11:27:14
|
SV: SAS Link Arlanda
Kapten, du skriver att "Där verkar det finnas pengar för löner", men bruttolön är inte samma sak som personalkostnad. Skillnader i arbetsgivaravgifter, pension osv. gör att jag mycket väl kan tänka mig att LHR-piloterna inte är dyrare.
|
Que?
2024-10-23 11:19:27
|
SV: SAS Link Arlanda
Är inte piloten en del av marknaden och med det kan påverka lönen? Eller menar du att det är arbetsgivaren som är marknaden och styr, fattar inte hur du tänker?
|
Mer Realist
2024-10-23 11:05:45
|
SV: SAS Link Arlanda
Sv @Bertil. Tror du att pilotlöner sätts av myndigheter? Pilotlöner i Sverige sätts av något som kallas marknaden. Att många piloter är borgerliga eller rentav ännu längre till höger och tycker att alla andra löntagare skall anpassa sig till marknaden samtidigt som piloter skall få garanterade lönelyft och livstidsanställningar ( ungefär som generaldirektörer) är lite tragiskt.
|
@HRSto
2024-10-23 09:46:52
|
SV: SAS Link Arlanda
Jag tackade nej till DEC Link där jag uttryckligen sa att lönen som erbjuds är vad jag hade som styrman på 00-talet. Svaret var att det är vad som erbjuds… Varför ska jag halvera min lön? Jag kan inte förstå vem som tar anställning där. Surströmming.
|
Kapten
2024-10-23 09:09:28
|
SV: SAS Link Arlanda
Blev kontaktad av CAE som rekryterar A320 Neo - Non Type Rated Captain - SAS Connect, LHR. Löner startar på ca €12000/mån med Fixed roster pattern - 5 on/4 off. Dock behöves, right to live and work in the UK. Där verkar det finnas pengar för löner.
|
brase
2024-10-23 01:25:28
|
SV: SAS Link Arlanda
BRAs piloter har sagt upp kollektivavtalet och det ska omförhandlas från regionalproduktion till ACMI. Rimligt att de får ett kollektivavtal i klass med vad Xflys hade på Arlanda för SAS produktionen. Något annat vore konstigt om SPF förhandlar fram.
|
HRSto
2024-10-22 22:06:34
|
SV: SAS Link Arlanda
Om Direct Entry Captains bara tackar Nej till SAS Link så ska ni se att de kommer justera villkor och löner. Supply and demand gäller som nämns nedan. Få sökande så måste villkor ses över. Att ta ett arbete och sedan försöka förbättra sina villkor går inte. Håll i och håll ut. Ni är värda sjyssta löner.
|
@Bertil
2024-10-22 21:12:12
|
SV: SAS Link Arlanda
Så Svenska piloter skall gå med på dåliga löner för att få jobba i Sverige? Borde inte SAS bara sätta marknadsmässiga och sjyssta löner för sina piloter. SAS ska inte leda något "race to the bottom". De ingångslöner som Link erbjuder nya Direct Entry Captains motsvarar en vettig Styrmanslön, inte en Kaptenslön på ett Jet flygplan.
|
Länge leve facken
2024-10-22 20:23:24
|
SV: SAS Link Arlanda
Är otroligt att facken inom svensk flygindustri ses som viktigt...detta är alltså det bästa avtalet SPG kan erbjuda sina piloter...helt galet, Sverige har sämsta lönerna i hela Väst/Centraleuropa
Jag hoppas innerligt att dessa siffror inte stämmer, en kaptenslön för en helt nyanställd kapten med alla tillägg (exklusive trakt för att förtydliga) ska inte ligga under åtminstone 85-90 tusen (trots att detta är lågt jämfört med andra länder), min fråga till någon kunnig är vad tjänar en styrman på SAS Link om kaptenslönerna är såhär låga?
|
Jonte
2024-10-22 19:55:45
|
SV: SAS Link Arlanda
Till alla som klagar på SPF/SPG över de dåliga lönerna så skall man veta att detta var ett krav från SAS. När Link startade så insisterade SAS på att lönerna där skulle vara lägre än på Airbus. Man ville ha de 15-20% lägre. SPG förhandlade fram att de skulle vara ”endast” 10% lägre än Airbus . Och Links löner blir usla för att Airbus-lönerna är dåliga som de är vilket delvis är SPGs fel såklart.
|
Kungen
2024-10-22 17:50:54
|
SV: SAS Link Arlanda
Det är helt enkelt för dåligt betalt.
|
Bertil
2024-10-22 17:32:25
|
SV: SAS Link Arlanda
Jobbar man idag på BRA är lönen jämförbar. Sen är det ganska stor skillnad långsiktigt att komma in på SAS senioritetslista med ökande lön och att jobba på ett ACMI bolag när det hela tiden är osäkert hur länge man har ett jobb. Men var och en får göra som man vill. Jag tror iaf det blir betydligt lättare att rekrytera till Link i Stockholm än i Norge och Danmark.
|
Fokker50
2024-10-22 16:32:54
|
SV: SAS Link Arlanda
Amapolas Fokker50 har inte MTOW på 22T. Så de klarar inte DEC kraven hos Link om de inte flygit annat.
|
@ @Bertil
2024-10-22 15:27:07
|
SV: SAS Link Arlanda
Glöm inte att SAS Link nyligen sänkt kraven. Tidigare var det 1000h PIC på JetBåge, nu MTOW 22,000 kg or more. Allt för att inte behöva justera löner.
|
@Bertil
2024-10-22 15:04:53
|
SV: SAS Link Arlanda
Om man är runt 40 och har jobbat X antal år och blivit Kapten så har man förmodligen bättre lön än vad Link erbjuder med fryst lön i 4 år. Vill SAS seriöst attrahera duktiga piloter borde de se över och justera sina löner och villkor gällande SAS Link till marknadsmässiga Kaptenslöner så finns möjligheten att fler skulle vara intresserade. Link hittade i stort sett inga Kaptener till Bergen (flera lämnade snabbt), dåligt med sökande till Oslo, och få sökande till Köpenhamn. Link har haft svårt att attrahera Kaptener och istället för att justera löner öppnar man för ansökningar till Stockholm med om möjligt ännu lägre löner.
|
A320
2024-10-22 14:48:22
|
SV: SAS Link Arlanda
För att SAS Link ingår i SPGs kollektivavtal just nu betyder det inte att dem gör det om 5-7år. Värre saker har hänt inom flygbranschen. SAS kommer nog hitta en kreativ väg att stänga den dörren när det väl kommer till kritan att crew vill över på Airbus. Men det beror såklart på hur behovet ser ut i framtiden. Supply and demand.
|
pilot
2024-10-22 14:39:39
|
SV: SAS Link Arlanda
Wow, SPG har alltså inte bara gått med på sämre lön för piloterna i SAS Link. Man har även bundit dem i 5 år i det bolaget och max 14% får bidda till Main/Connect. Alltså är det mer realistiskt med 7-10år innan man kan vara på A320 om man börjar i SAS Link.
Är målet Airbus på SAS sök direkt till Main/Connect eller deras A330 mixed FO i Köpenhamn.
|
pilot
2024-10-22 14:14:53
|
SV: SAS Link Arlanda
@John SAS Main ses väl internt som A-Team och riktiga SAS, Connect som B-Team och Link som något avsides C-team med lägre löner. Frågan många på linjen ställer sig är varför man inte slår ihop Main och Connect.
|
Gå från Link till SK/Connect
2024-10-22 14:12:31
|
SV: SAS Link Arlanda
Det finns en kollektivavtalad rättighet att bidda och erhålla lediga positioner i hela koncernen, vilket givetvis inkluderar övergång från Link till SK/Connect. Dock innebär nyanställning 5 års bindningstid på den positionen, plus att det finns en särskild spärr där max 14% av alla piloter på Link kan få uppfylld sådan övergång. Men så snart det gått 5 år (bolaget har ju inte opererat så länge än) så kommer garanterat såna övergångar att påbörjas, vilket måste göras i strikt senioritetsordning. Det är alltså ok att förvänta sig denna möjlighet men räkna med ca 5-7 års väntetid. Upgrade inom Link under den tiden påverkar inte bindningstiden.
|
Bertil
2024-10-22 13:52:20
|
SV: SAS Link Arlanda
Sv @Bertil
Man är låst i Link i fem år, sen kan man gå över till A320. Max 14% av piloterna kan byta per år. Du har rätt i att ingen gått över, ingen har varit på Link i fem år så.
Om några år när det inte anställs och uppgraderas så mycket kommer nog A320 styrmäns första chans till uppgradering att vara på Link. Som det är idag vill ingen ha det eftersom det går så fort att bli uppgraderad på A320.
Angående BRA kan det mycket väl finnas ett sådant avtal. Det får vi aldrig veta. Problemet med en anställning på BRA är att det blivit ett ACMI bolag, ingen vet vad som händer om sju år. Då kanske ett nytt bolag med billigare avtal kommer och tar kontraktet. Därför jag tror många kommer söka Link. Chans till Kapten direkt och du är inne på SAS senioritetslista vilket ger en helt annan trygghet på lång sikt.
|
BRAStoACMI
2024-10-22 11:05:27
|
SV: SAS Link Arlanda
Svårt och se att Link kommer ta massor av kaptener från BRA som ska starta ACMI flygningar för SAS. BRA behöver varenda Kapten. Finns nog tysta överenskommelser i korridorerna mellan SAS/BRA att man inte ska ta varandras personal.
|
SPG medlem
2024-10-22 10:57:40
|
SV: SAS Link Arlanda
Riktigt svagt av SPG/SPF att gå med på så dåliga villkor för SAS Link piloterna. Varför ska de ha en sämre lön om de är anställda i SAS?
|
@Bertil
2024-10-22 10:53:18
|
SV: SAS Link Arlanda
Ingen från SAS Link har fått gå från EMB till att flyga Airbus än. Inte ens de som hade EMB Rating sedan tidigare, frågan är om det ens kommer hända. Vill man flyga Airbus på SAS så sök direkt till den flottan, det är relativtkort tid till upgrade just nu. Att tro Link skulle vara någon specialväg är bara naivt. SAS kommer inte tillåta ALLA från SAS Link att gå över till Airbus. Det kostar helt enkelt för mycket och sen står man utan Crew i SAS Link igen.
|
John
2024-10-22 10:24:40
|
SV: SAS Link Arlanda
Kan väl säga att på ARN basen så ses inte Link riktigt som SAS. Main och Connect är SAS och där pratar om man flyger lilla eller stora bussen. Man säger snarare att Link är B-ligan och Main/Connect A-Ligan.
|
Bertil
2024-10-22 09:59:54
|
SV: SAS Link Arlanda
Stämmer att Link haft svårt med rekryteringen. Troligen därför man startar en Arlandabas också där Norwegian och Wideroe inte har baser. Är helt övertygad om att Kaptener från BRA, Xfly och Amapola som idag flyger turboprop kommer att söka. Tänk dig själv om du är 40 år och Kapten på en Fokker 50. Du har runt 25 år kvar av karriären och här kommer chansen till en ny flygplanstyp som dessutom är jet. Efter några år kommer du dessutom kunna gå över till A320.
Att Link internt inte skulle ses som SAS är rent skitsnack. Samma avtal förutom löneskalan och samma FDA.
|
2024-10-22 09:11:45
|
SV: SAS Link Arlanda
Kommer Link ARN användas som en brevlådebas? Dvs konstant utslingad? Luktar surströmming om hela Linkprojektet tycker jag
|
kaparen
2024-10-21 23:26:18
|
SV: SAS Link Arlanda
@Bertil
Link har letat Kaptener [Direct Entry] sen man startade och framförallt senaste 2 åren. Svårt att attrahera erfarna piloter pga låga löner och fryst lön i 4 år. SAS pilotfack vill verkligen motverka nya Direct Entry Kaptener. Många har varit på intervju men tackat Nej när de får villkoren.
|
expatCPT
2024-10-21 21:48:09
|
SV: SAS Link Arlanda
59134Skr per månad.....
Lönen fryst 4 år. Really??? ¨ Bra arbetat SPF....
|
@Bertil
2024-10-21 19:40:52
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS Link har stora problem att rekrytera Kaptener till CPH/OSL/BGO pga riktigt usla villkor. Det är ett av Europas sämst betalda kaptensjobb. Och Tro att du gör nåt år på Link och sen blir kapten på A320 så får du nog ett uppvaknande. SAS kommer hitta någon kreativ lösning, ingen har gått från SAS Link till Connect/Main än. SAS Link ses internt inte som "riktiga SAS".
|
Bertil
2024-10-21 16:02:41
|
SV: SAS Link Arlanda
Styrmän och kabin rekryteras som vanligt. Söker man SAS kan man hamna på antingen Link, Connect eller SK. Anledningen till att Link söker "direct entry" kaptener är för att det inte finns tillräckligt med styrmän i SAS som vill ha positionen. Alla styrmän som har tillräcklig erfarenhet är ändå på väg att få uppgradering på A320.
Tror SAS kommer få en massa kaptener från BRA, Amapola och Xfly som söker till Link. Är man någorlunda ung kapten och vill bo hemma är det här en chans att ta sig ur turbopropträsket som det ändå är. Några år på Embraer och sen A320.
|
Hmm
2024-10-17 10:52:14
|
SV: SAS Link Arlanda
Vet någon vad planen är för Link på Arlanda? De söker endast kaptener så vad är tanken? Slinga ut dom bara då ingen vill vara baserad i exempelvis Bergen? Eller söker dom styrmän och kabin också? Vem vill vara utslingad på den lönen i sådana fall
|
ARN
2024-10-14 14:11:56
|
SV: SAS Link Arlanda
Hur många plan ska baseras i Sthlm?
|
@Xilan
2024-10-14 13:51:05
|
SV: SAS Link Arlanda
Är du säker på att det är skalan för Kaptener och inte för Styrmän?
|
crew
2024-10-14 12:01:40
|
SV: SAS Link Arlanda
Tråkigt att SAS går i framkant i att dumpa villkor och löner för sin crew. Vill man ha duktiga och erfarna piloter och kabinpersonal så betala sunda löner.
|
Buenos dias
2024-10-12 15:05:23
|
SV: SAS Link Arlanda
Man förstår att SAS har tagit bort skandinaviska språkkravet för piloter med de lönerna. Ny målgrupp.
|
Sv Xilan
2024-10-12 13:10:50
|
SV: SAS Link Arlanda
På den listan räknas väl ändå upp varje år med någon procent? Som motsvarar den löneökning som de allra flesta får i en årlig lönerevision
|
Irland
2024-10-12 10:35:35
|
SV: SAS Link Arlanda
@standardpilot
Är lönerna verkligen så låga? Det enda som är i närheten att hänga något i granen och kan ses som någorlunda rimligt (om inte än lite lågt) är CJ men dom andra är ju katastrof som kaptenlöner...
|
@Standardpilot
2024-10-12 09:14:33
|
SV: SAS Link Arlanda
Inga tillägg hos Xfly. Det enda som finns är extra sectorpay som aktiveras efter 60 legg månad vilket man Aldrig når på CRJ och väldigt sällan på ATR. Men snart är Arlanda basen ett minne.
|
Standardpilot
2024-10-11 20:39:02
|
SV: SAS Link Arlanda
Så en liten summering: CJ ca 100k Xfly 83k i grund plus tillägg Link 59k minus avdrag för påtvingad obet ledighet Bra (airbus) ca 75 ink tillägg? plus ett kollektivavtal som aldrig skrivs på..
Alla ITP1? Bra har 10 dagar ledigt /28 medan övriga har 11/kalendermånad.
Rätta mig gärna om något inte stämmer.
|
Xilan
2024-10-11 14:28:01
|
SV: SAS Link Arlanda
Kaptenslön SAS Link SE Pilot 2022 Nivå - Lön 0 - 0 1 - 0 2 - 59134 Sek 3 - 59134 4 - 59134 5 - 59134 6 - 61254 7 - 63914 8 - 65529 9 - 67130 10 - 68244 11 - 69367 12 - 70486 13 - 71599 14 - 76078 (Max)
|
Ponte
2024-10-11 12:03:30
|
SV: SAS Link Arlanda
Andras konkurser / avveckling har alltid varit SAS räddning…
|
pilot
2024-10-11 10:00:49
|
SV: SAS Link Arlanda
Med löner som nämnts så förstår man att SAS Link har svårt att hitta erfarna piloter och framförallt kaptener. Inte så konstigt att annons kommer ut just när Xfly är på väg att avveckla sin Arlanda produktion för SAS. SAS ser möjligheterna att locka över några till en låg lön som snart riskerar arbetslöshet.
|
@Henna
2024-10-10 22:24:39
|
SV: SAS Link Arlanda
Ingen? Jag plockade ut 105k förra månaden.
|
@Henka
2024-10-10 18:45:22
|
SV: SAS Link Arlanda
Aha vad konstigt kollade på min förra spec och där stod det 104k på utan extra dagar?
|
Shogun
2024-10-10 18:36:56
|
SV: SAS Link Arlanda
Kan bekräfta att dessa siffror stämmer. Att SAS också mer än gärna nyttjar PR-dagar under lågsäsong på Embraer-flottan kan jag också bekräfta. Så ett löneavdrag på mellan 5-10% utslaget på årslönen bör man räkna med.
|
Henka
2024-10-10 17:10:52
|
SV: SAS Link Arlanda
Ingen som har 100k på City ARN. Möjligen om man säljer ett gäng lediga dagar
|
spf?
2024-10-10 11:46:23
|
SV: SAS Link Arlanda
Cityjet Kapten ARN = 100k+ SAS produktion, kollektivavtal med SPF. SAS Link Kapten ARN = 70k SAS produktion, kollektivavtal via SPF/SPG.
Hur SPF?
|
@BX
2024-10-10 11:20:07
|
SV: SAS Link Arlanda
Pilotjobb kan jämföras över gränserna i en internationell bransch. Sen finns det vissa saker som är bättre och sämre och lite olika pensionssystem i olika länder. Men generellt vad man tjänar före och efter skatt är av intresse. Flygbolag skyller ofta förluster eller dåligt intjänade på valutor och att man betalar leasing, reservdelar och bränsle i dollar.
Men fakta kvarstår. SAS Links löner i Arlanda är under all kritik. Märkligt att SAS inte åtgärdar det utan istället öppnar nya baser. Det var uppenbarligen svårt att rekrytera i Bergen och Oslo pga löner och nu kör man vidare på Stockholm.
|
Daniel
2024-10-10 10:49:50
|
SV: SAS Link Arlanda
Vet många som varit på intervju med erfarenhet som SAS har tackat nej till. Så även om SAS är i desperat behov av folk, så tackar de ändå nej till folk som kan tänka sig dessa mindre bra villkor.
|
pilot
2024-10-10 10:04:56
|
SV: SAS Link Arlanda
Föga förvånande att Link har svårt att rekrytera och attrahera piloter om detta är vad man erbjuder. Vill SAS attrahera bra piloter får man nog se över sina avtal i det här projektet. Det här kan inte många Kaptener vara intresserade av.
|
BX
2024-10-10 09:54:28
|
SV: SAS Link Arlanda
Ser att några jämför lönen på ARN i svenska kronor och CPH i danska, det är fel att ta hänsyn till växelkurs. Då får man jämföra med andra danska jobb.
|
EEC
2024-10-09 23:23:01
|
SV: SAS Link Arlanda
Problemet är väl i grunden att löneskalan, som visserligen är låg, bygger på att du jobbar en karriär inom SAS, ett bolag där piloter som sade upp sig var ovanliga. Under pandemin sparkade man 560 piloter på den lägre delen av skalan och startade SAS Link samt expanderade SAS Ireland. Strejken sommaren 2022 tvingade SAS att återanställa sparkade piloter och de nystartade bolagens piloter föll under SPG:s avtal, där man börjar på ett lågt lönesteg som direktanställd kapten.
Det finns nog ingen vilja från SPG:s håll att höja de nya kaptenernas löner utan att flytta samtliga piloter uppåt på löneskalan.
|
PalleKuling
2024-10-09 21:37:38
|
SV: SAS Link Arlanda
Skeppare på CJ med ARNbas och får runt en hundring plus brutto varje månad med alla tillägg.
|
J
2024-10-09 19:13:13
|
SV: SAS Link Arlanda
59 000kr motsvarar 47 900kr år 2020 enligt statistiska centralbyrån. Vilket karriärshaveri att söka FC SAS Link…
|
medlem spf
2024-10-09 18:43:25
|
SV: SAS Link Arlanda
Hur kan SPF förhandla bättre avtal för Cityjet och tidigare Xfly än vad man gjort åt SAS Link? SAS underleverantörer har mycket bättre löner än SAS egna bolag. Är inte SPFs uppgift att bolag har ungefär liknande avtal? En utomstående underleverantör ska väl inte krävas ha mycket högre löner än SAS?
|
PF
2024-10-09 17:41:21
|
SV: SAS Link Arlanda
Flytta hela SAS till Köpenhamn och stationerna ut Crew därifrån så ni kan erbjuda vettiga löner.
|
Johnny
2024-10-09 17:16:57
|
SV: SAS Link Arlanda
Ja, den hemska platsen är väl Stockholm, eller?
|
nas pilot
2024-10-09 17:12:31
|
SV: SAS Link Arlanda
Sas pilot group (SPG) har verkligen kastat sina kollegor i SAS Link under bussen om lönerna här stämmer.
|
Kapten
2024-10-09 17:06:39
|
SV: SAS Link Arlanda
Snälla, någon skämtar. 59`sek/mån för en Kaptenstjänst på SAS? Heltid?
|
Haha
2024-10-09 16:54:53
|
SV: SAS Link Arlanda
Om detta stämmer så tjänar en Styrare i Köpenhamn typ mer än en Kapten på Arlanda i samma bolag, SAS Link. Lyckat SPG!!
|
sas f/o
2024-10-09 16:41:28
|
SV: SAS Link Arlanda
Till er som tänker att detta är en språngbräda in på SAS Airbus. SAS Link är Embraer195 med 3års bond och seatlock hos Link i 5år innan man ev kan bidda Airbusflottan i Main/Connect. Är målet Airbus sök A320 FO i ARN/OSL eller A320/330 FO mixedfleet CPH. Lönen som FO i CPH är ungefär samma som Kapten i Link ARN.
|
@A220 Jockey
2024-10-09 15:34:58
|
SV: SAS Link Arlanda
Självklart måste man betala extra bra om man ska få någon att sälja sin stolthet och arbeta på en plats som många uppfattar som ett hemskt ställe att bo och leva på..
|
Sigmet
2024-10-09 15:31:31
|
SV: SAS Link Arlanda
Hur kan en kaptenslön i SAS Link skilja sig så mycket på samma flotta mellan baserna? På Arlanda verkar man börja på ca 63000Sek enligt nedan. På Kastrup ligger Link på ca 61500Dkk (ca 93000Sek). För samma jobb.
|
Polacken
2024-10-09 15:15:41
|
SV: SAS Link Arlanda
59’ och fryst lön i fyra år. Stämmer det???
Då kan man ju till och med jobba kvar på BRA. Och då är det illa.
|
@LinkSto
2024-10-09 14:32:24
|
SV: SAS Link Arlanda
Men hur kan lönerna vara så otroligt dåliga?! Hur kan facken gå med på så låga löner, är helt otroligt att SAS kaptener tjänar bland de lägsta i hela Europa, en kapten på Ryanair har alltså DUBBLA lönen jämfört med SAS link om dina siffror stämmer
|
@BX
2024-10-09 13:07:44
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS har friheten att lägga 1-5 pr-dagar per månad mellan september-maj, (ej Juni-Juli-Aug) och max 15 per år. De kan dock dra max 3 dagars lön per månad, har du fler dras de på nästa lön. PR dagar är relativt nytt i avtalet och har inte använts till fullo pga av kapacitetsbrist, träning osv men avsikten är att använda det mer med hänsyn till produktionen, så var medveten om att 1 månadslön kan utebli utspritt per år.
|
A220 Jockey
2024-10-09 13:06:05
|
SV: SAS Link Arlanda
@LinkSTO
Kan den lønnen virkelig være riktig som DEC-kaptein? Har du forvekslet det med FOlonn? Er det noen som kjenner noen som er kaptein på SAS OSL, de har tross alt det dobbelte? Kan du virkelig få kapteiner med den lønnen?
|
Fakta
2024-10-09 13:00:43
|
SV: SAS Link Arlanda
Annonsen ser ut att vara skräddarsydd för ATR72-piloter...
|
PilotEMB
2024-10-09 12:26:41
|
SV: SAS Link Arlanda
can someone describe how much you fly in Link, numbers of sectors/hours pr dy. Do Link manage to get the 900 hours out of the pilots?
11 days off, is that what you actually get or will you get more days off (not taken the PR days into consideration?
|
Hmm
2024-10-09 12:05:53
|
SV: SAS Link Arlanda
Fryst lön 4 år??
|
BX
2024-10-09 11:59:41
|
SV: SAS Link Arlanda
Vad jag förstår används inte PR dagar 100 % över de olika plattformarna och året och dels inte på Link alls så det där med PR dagar kan man inte utgå ifrån som ett fullständigt avdrag.
|
LinkSto
2024-10-09 11:19:19
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS Link Kapten Arlanda Lön 59100sek enligt K-avtal 2022 som justerats med märket -23 och -24 vilket ger ca 63000kr. Kapten Link startar på lönesteg 2 med fryst lön första 4 åren, första ökningen blir lönesteg 6. Det tillkommer sk dagtraktamente vilket motsvarar produktionstillägg, inte att förväxla med nattraktamente vid övernattning, på ca 4-5000 per månad i snitt. Variabelt schema 11 dagar ledigt men notera att SAS kan ta upp till 15 PR dagar per år à 6,4% av lön st. Motsvarar ca en månadslön per år vid fullt nyttjande. Pension standard ITP1 avtal.
|
Tillbaka