SGH – Handling
Nu börjar det ske ändring på SGH – Arlanda. Aviator får nu handlingen på Fi- Icelandair.
Nu återstår och se vad som sker med; TG – Thai, Air China, Croatia Airlines och Tui. Någon som har uppdate på de övriga flygbolagen? Vem som får vad?
svar
Vem säger att Aviator inte vill ha Thai (TG)?
För övrigt kan jag kan säga att Menzies har fått Air China (CA) bytet görs om ca 2-3 veckor.
Menzies har inte fått THAI (TG).
Thai har inte skickat ut någon offert än då deras kontrakt med SGH inte går ut för ens mot skiftet till vinter tidtabellen, dvs slutet på oktober.
Skulle vara intressant att veta vad Thai och Kinesen fick betala till Menzies.
SGH fick inte ha kvar dom och Aviator ville inte ha dom så Menzies kunde ta vad som helst eftersom det inte fanns något alternativ.
Sv Rampen
Att pax har fått vänta i flera timmar på bagaget beror på att DY inte vill betala för förseningar.
Bäste Rampare,
Frågan är om det finns intresse på marknaden att ta över hela SGH. Det inkluderar personal, utrustning etc. Omstruktureringen kommer att vara utmanande men det är absolut nödvändigt för att göra företaget den lönsam.
Sv @ Puckelbro. Swissport är nog det rimligaste tillskottet som marktjänstbolag på ARN, OSL, och CPH och en sådan etablering skulle vara bra för utökad kapacitet och därmed välkomnas av de tre flygplatserna.
Nu när SGH har tvingats säga upp flygbolagskontrakt så måste Aviator (WGH på OSL) och Menzies ta över dessa flybolag och dessvärre har de redan tufft med långvarig personal/kompetensbrist.
Personalbristen hos Aviator och Menzies är en synd verklighet och därmed kan de inte ta över SAS. Det är ett faktum att SAS, som står för över 30% av ARNs dagliga ankomster och avgångar, inte kan tas över av ett marktjänstbolag som redan har långvarig personal/kompetensbrist.
Du kan läsa om Aviator på ARN där passagerare ibland får vänta i timmar på sitt bagage. Menzies på OSL hyr in personal från utlandet och personal på SGH hyrs in för att lasta Emirates 777.
Så ser det ut som att Swissport står vid porten och bara väntar på att få kontrakt med SAS och etablera sig? Vem vet om SAS utvärderade det under Chapter 11? Kanske Swissport inte är intresserade alls? Åtminstone skulle de vara varmt välkomna som 4e handlingbolag för att ta flygbolagskunder och därmed underlätta för Menzies, Aviator, och WGH i OSL.
Finns inte mer att säga.
Hej rampen. Ska jag tolka detta som att andra, LÖNSAMMA, flygbolag är helt fel ute då de väljer billigare handling som, om jag ska tro på dig, inte levererar?
Svar @ HK. Anser vadå? Som jag skrev till Puckelbro: vilken aktör är villig att etablera sig på ARN, OSL, och CPH och ta över hundratals flygningar per dag?
Swissport? Sorry, men det är återigen önsketänkande och det är INTE vad CPH, ARN och OSL, och SAS behöver utan de behöver en aktör som levererar.
För det är ingen lätt uppgift att leverera åt ett flygbolag med 100 flygningar per dag, samtidigt som SAS i dagsläget är väl medvetna om att man får mer flexibilitet och bättre leverans genom ens egna SAS Ground Handling. Senaste säsongen har många förändringar gjorts i processerna för att säkerställa SAS punktlighet på morgonen och resten av dagen – fastän det snöar ute. Skulle Swissport (som förhåller sig till sina standarder) vara lika flexibla- och till vilket pris?
Som jag sa: om och om igen är det rent av önsketänk och en inställning att “SGH måste bort för det kostar pengar” utan att man resonerar om vilken aktör som skulle vara villig att ta över – en aktör som isåfall behöver vara lika tillmötesgående inom markservice som SGH för SAS på deras 3 huvudstationer och globala hub i CPH.
Jag vill möta SAS personal i loungen, transferdisk och bagage service. Annars kan de vara vem som helst.
Sv Rampen. Så du anser att SAS skall betala 2-3 gånger för högt pris bara för att ha egen handling? Kan det vara så att den egenägda handingen är en av anledningarna att SAS går så dåligt? Swissport var eerbjudna att köpa SGH för cirka 5 år sedan men tackade nej. SAS lyckades då inte sälja bolaget. Nu är huvudproblemet inte SGH på Arlanda utan det stora problemet är SGH i CPH. Om SAS skulle knysta om att SGH CPH var till salu skulle strejken var ett faktum inom 5 minuter.
Svar @ Puckelbro Ja det är jättebra att SAS har egen marktjänst för att det finns ingen annan aktör som kan ta över 100+ flygningar per dag på varje bas (ARN, OSL och CPH). Skulle Swissport gå in och etablera sig? Skulle Swissport kunna anlitas av SAS? Kanske det, men varför skulle Swissport etablera sig? Samtidigt är SAS medveten om att Swissport inte skulle vara lika flexibel men sin verksamhet för att ge SAS möjligheten att bli punktligaste bolaget i Europa.
Det är helt otroligt at om och om igen, på detta forumet, är det rent av önsketänk från olika håll och kanter om att SGH ska bort och att “nån annan” ska ta över. Vilken aktör då? Varken Aviator eller Menzies kan INTE ta över SAS. ARN, CPH, och OSL behöver 3 handlingbolag för att klara av trafiken. Om SGH utgår behövs en ny aktör, och SAS vet om att denna aktör INTE skulle vara lika flexibel med leveransen av ground handling – för att uppnå SAS mål – som ens egna SAS Ground Handling.
Det är ju himla fint att SAS har så bra markhandling. Vad kostar det? Två, tre, fyra gånger så mycket som affärsdrivande handlingbolag. För att vara kanske fem procent bättre. Driften backar över två miljarder. Tänk på saken…
Svar @ HK Nej alltså nu är allt missuppfattat. Ledsen att jag inte var mer tydlig. Flygbolag har en avdelning som upphandlar ground handling på sina linjestationer och följer upp att allt sköts enligt avtal – alltså att marktjänsten *levereras* åt SAS enligt satta procedurer och tidsparametrar. Denna SAS-avdelning ska nu föra över en del av detta administrativa uppdrag, för linjestationerna i Sverige, till SGH på Arlanda.
Rampen. Så du menar koordinera? Ansvaret har väl alltid den som utför arbetet och det har inte förändrats.
Svar @ HK och Henrik. Alltså, SGH har fått i uppdrag av SAS att ansvara för *leveransen* av ground handling på stationerna i Sverige. Det innebär att ledningen på SGH Arlanda har dialog med Swedavia Ground Handling och övriga privatägda flygplatse, exempelvis Skellefteå, och deras leverans av ground handling. Det kan innebära att följa upp tider (avgångstider, turnaroundtider) samt procedurer för hantering av SAS.
@rampen källa på att sgh fått uppdrag att leverera ground handlingen på SAS destinationer i Sverige? 🙂
Rampen. Vad bra att SAS är ett av de få flygbolag i Europa som har råd att har råd att ha eget handlingbolag tii skillnad från de flesta andra flygbolag. Kommer anställda i Umeå och de andra flygplatserna i Sverige nu erbjudas jobb inom SGH nu när de återetablerar sig på andra flygplatser i Sverige? Spännande.
Ett alternativ för SAS är väl att försöka sälja SGH till ett externt bolag. Isåfall finns väl inte “problemen” du talar om?
Svar @ HK. Nej. SGH blir kvar. Det enda som kan sägas är att det inte finns någon annan aktör som kan ta över SAS alla flygningar och leverera det som krävs för att SAS ska bli det punktligaste flygbolaget i världen – som SAS ska bli (och top 1 i Europa) framöver.
Varken Swissport, Aviahandling, Globe Ground, Fraport, dnata, Cobalt, Havas, Novia, Nordic Aero…skulle klara av att leverera åt SAS (eller vad för aktör ni nu önsketänker ska etablera verksamhet eller återuppstå och ta över hundratals dagliga flygningar från ARN, OSL, och CPH). Dessutom har SGH nu fått uppdraget att i Sverige ansvara för ground handling leveransen på övriga SAS-destinationer i Sverige.
SAS Ground Handling förblir den bästa aktören på Arlanda där flygen går på tid och bagaget levereras inom 20 minuter från touchdown.
Svar TG. Styra kostnaden blir svårt när man är helt beroende av en enda intern kund. Det är en tidsfråga innan SAS avslutar sin kostnadskrävande egna handling. Produkten blir också lättare att anpassa om man slipper ta hänsyn över dimensionering av egen personal.
Det stämmer att SGH bara kommer ha handlingen för SAS flyg i framtiden. Dem behåller TUI, Thai och Air China tills avtalen löper ut någon gång under 2025.
SGH var tvungna att säga ifrån sig externa bolag i och med rekonstruktionen och domslut från EU domstolen. Därför har vi sätt förflyttningar av diverse flygbolag till andra marktjänstebolag. SGH i sig blir kvar på ARN, OSL och CPH. Det är en för stor apparat för att de andra marktjänstebolagen ska ha handlingen för alla SAS flyg också, iaf på Arlanda. Sen är det bättre för SAS att ha handlingen för sina egna flyg och därmed styra både produkten och kostanden efter deras egna behov.