Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

TUI-Betalt trots ledig på ute station?

Tråden startades av Sebbe

Åkte på en resa 2v med TUI 787 för några veckor sedan till en varm ö 10h bort.
Besättningen bodde på samma hotel.
Planet flög tydligen bara sträckan 1 gång per vecka.
Fråga:
Hade besättningen lön 1v fast dom solade och dvs inte arb på 1v?
Verkade lyxigt.

Publicerad den 2024-11-25 03:10
Skriv ett svar
Antal svar: 27

svar

Dan
2025-01-19 00:47

Stopp, får rysningar vid blotta tanken. Ville alltid ha mitt liv hemma och inte ute på någon destination. Gav mig absolut inget mer än fulla kolleger!

DY
2025-01-16 00:57

Har man myidtravel på TUI? Med vilka bolag isåfall?

Crew
2025-01-02 02:10

Yes visst är det lyxigt?Sök du med!

ABC
2024-12-12 11:00

Självklart har besättningen lön på stopp. Vad du anser är ett bra semestermål kan mycket väl vara besättningens mardröm. Kan tänka mig att ett veckostop i t.ex. Gambia hör till dessa..

FO
2024-12-12 10:31

@Captain X
Kan bekräfta att det är veckostopp i BJL, med besättningar som anmält sig ”frivilliga” att vara där nere några veckor i vinter. Det är A321NX som flygs dit.

Captain X
2024-12-12 09:24

@Jag67 Är du säker på det med veckostopp? Vad ska SAS flyga med för flygplanstyp till BJL?

Rick
2024-12-11 23:43

@Torben
Ja livet hemma blir på ”hold”men den tiden kan behövas då klockor ringer ex vis 0200 vardag som helg och jul nyår mm.
Samt Standby perioder då din tel kan ringa närsomhelst och ge besked att du ska biort 3-5 dar incheckning om 90min.

CC
2024-12-11 23:34

Men vad är problemet?
Klart man som flygande oxå ska kunna ha lite roligt och njuta lite.Är fritt för alla att söka jobbet.Tror inte många vet hur mycket annat man offrar.
Sedan är det ju dumt att lägga Crew på samma hotell som gästerna.

Jag67
2024-12-11 19:11

SAS flyger för Apollo till BJL i vinter och besättningen har en vecka stop i BJL.

Torben
2024-12-11 18:07

arn hkt sunclass a330-900 neo
hela crew var på samma hotel som mig.
efter 1v åkte dom egen liten buss till flygplatsen mot arn sedan.

underhåll av hus och bil hemma fick tydligen vänta 🙂

Captain X
2024-12-11 09:26

Förmodligen via LPA på hemvägen för besättningsbyte och tankning. Så har tidigare flygbolag flugit.

Charteresenären
2024-12-10 21:19

Ser att Apollo säljer Gambia resor med SAS varje tisdag. Antar att inte samma besättning flyger fram och tillbaka?

Tis 15:15 Köpenhamn/Kastrup (CPH)SK7033 Scandinavian Airlines Charterflyg
Tis 21:45 Banjul (BJL)

Tis 23:15 Banjul (BJL)SK7034 Scandinavian Airlines Charterflyg
Ons 07:45 Köpenhamn/Kastrup (CPH

@ Captain X
2024-12-01 12:14

Fel, man är i tjänst incheck/utcheck, du representerar din arbetsgivare/flygbolag 24/7. Fråga vilken flygchef eller cc basemanager som helst. Du kanske hör till dom törstigare i branchen som slår ifrån sej ansvar??

Captain X
2024-12-01 11:33

@ Captain XXX, det är tjänsteresa men man har ingen planerad flygtjänst med inräknad FDP mellan flygningarna så då är det tjänstefri tid men man reser på förtagets uppdrag.

Captain XXX
2024-11-30 20:35

Det är inte tjänstefria dagar när man är på veckostop, man är i tjänst och representerar sitt bolag 24/7.

Captain X
2024-11-30 12:22

Självklart har man lön eftersom man är anställd med månadslön. Kostnadsmässigt kan det vara billigare att låta Crew ligga kvar i 1v på stopp istället för att flyga hem någon dag senare med reguljärflyg. En ny Crew behöver då flygas till destinationen för att flyga hem returflygningen och då kommer det in internationella vilotidsregler och då kommer regler även för tidsskillnad. Allt är reglerat i regelverk vilket innebär att man måste flygas ner med reguljärflyg flera dagar innan. Svårare än så är det inte. Finns säkert de som är avundsjuka och tycker att ” här ligger en Crew i solen på företagets bekostnad”. De här dagarna räknas INTE som lediga dagar, de räknas som tjänstefri tid. Lediga dagar skall schemaläggas på hemmabas.

Jensa
2024-11-29 18:50

Blir en löjlig debatt!

I bland!!! ja i bland vid vissa perioder händer det att det finns ingen produktion tillbaka till norden så personalen får vara kvar. Väldigt sällan!
Frågan tillbaka? varför undrar du samt har du ett förslag på hur man skulle kunna flyga ut gäster med personal som skall återvända direkt?

Vad är din lösning på det hela?

Sen självklart ska man ha betalt när man jobbar eller är borta. Vill inte du ha det?

Blixten
2024-11-29 17:25

Vet att TUI mixar så crew kan flyga ARN-HKT-LGW och sen tillbaka som passagerare till ARN. Men finns inga frekvenser så blir det långa stopp.

Huh?
2024-11-29 01:10

Varför handlar denna tråd om hur Sunclass har stopp på shorthaul destinationer, när frågan tydligt står ovan och handla om TUI LH x)

Om flighten går en gång i veckan från hela Scandinavium, låter det rimligt med att det blir ett långt stopp, vad finns annars o göra? Normalt krävs lagligt inte mer än nått dygn vila på destination på dessa långa rutter. Gratulerar till den lyxen som få förunnat finns kvar i liiiten utsträckning idag.

Tex Thailand (eller gran canaria) som har flera dagliga avgångar från Skandinavien, blir stoppen inte mer än ett eller ett par dygn. Där inkluderat transfer från olika flygplatser på destination. Tex HKT-KBV
Eller LPA-TFS…. Punkt.

F/O A320
2024-11-28 13:09

Jag har som sagt bra koll på vad jag själv gör och hur vårt schema på ARN ser ut.

Hur ni har det på Link vet jag, och förstår att ni gärna kommer till oss, sök nästa gång, så kanske ni också kan få flyga lite mellan öarna i medelhavet.

//Sabbe

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500