En till 330 borta ett tag
https://avherald.com/h?article=520d0638&opt=0
svar
Han gick nog på gammal vana och följde normala rutiner.
Varför gick kaptenen upp så högt med en trasig flygmaskin ?
Skrev att den var i luften inte i trafik som du påstår. Efter vissa tailstrikes är inte det ens möjligt. Kanske du kommer ihåg Novairs A321 NEO i Billund…..
8500 tusen timmar i en A330 måste vara något rekord?
jösses om jag hade 8,5Miljoner timmar hade jag varit bra jävla trött.
@ Eijnar:
Nja, att påstå att maskinen är i trafik igen är nog inte helt sant.
Maskinen (LN-RKM) har flyttats till Palma och flög dit på mycket låg höjd (10000 fot). Hur länge den blir stående där återstår att se.
Ja att något gått galt är väl uppenbart annars skulla alla få en tailstrike vid takeoff. I egenskap av 8500 tusen A330 timmar i ryggen kan jag säga att det kan hända med en oturligt stark vindby rakt framifån vid rotation och eventuellt i samband med en något för kraftig rotation. Det är nästan alltid ett antal faktorer som samverkar. Förövrigt flyger planet igen så det har varit en mycket lätt tailstrike.
4 år totalt som pilot och flyga A330 är enligt mig direkt från flygskolan. Har själv varit instruktör och nu på SAS, så jag vet vad jag pratar om.
Lite blåsigt men vindar väl inom flygplanets limitation. Så att kalla det “mycket starka och byiga vindar” är att ta i. Något har gått galet i Take Off. Kan vara F1 setting, eller att man satt någon annan parameter fel alternativt tidig/snabb rotation. Men en utredning kommer.
Vindar enligt följande:
ESSA 211120Z 30019KT
ESSA 211050Z 29019G29KT
ESSA 211020Z 29018KT
En tailstrike kan ske precis som kraftig turbulens inte alltid går att förutse. I detta fallet var det mycket starka och byiga vindar……
Är det en tailstrike då kommer SAS tekniker bara bistå Airbus repair team. Struktur rep på moderna stora flygplan måste göras av specialister på moderna mtrl och rep metoder på dito.
En tekniker från ett flygbolag kan ta bort isolering inv etc med sin biltema v.låda.
I detta fall sköter sedan alltså Airbus tekniker core business rep.
Styrman på denna flight: 6 år på SAS (exklusive pandemi dvs 4 år)
Kapten på denna flight: 35 år på SAS
Tydligen vet ” Kessel” ingenting om vad hen pratar om…
Tailstrike kan väl hända för dom flesta..
Och du menar att det är någon “direkt från flygskolan” som låg bakom detta eller gissar du bara nu?
Här har vi ju en anledning till varför vi inte ska anställa folk direkt från flygskolan att flyga A330… Men med tanke på hur villkoren ser ut för nya så är det ju svårt att hitta folk med erfarenhet.
Nu är det väl inte verifierad tailstrike än.
Det var ju larmet för tailstrike som gick igång…
SAS 330 tailstrike i take off. Men som någon skrev, nu vände inte SAS över Grönland. Teknikerna på SAS verkar ha mycket att göra just nu.