Upphandlad flygtrafik med Trafikplikt
Någon som vet när tilldelningen blir offentlig? Vilka flygbolag som tilldelas de olika sträckorna? Och varför dröjer det? Oktober närmar sig med stormsteg!
svar
Nu snart bara en månad kvar till start.
Hur kommer Jonair att öra med Sveg-linjen?
https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?ID=13248&KatID=1
Kommer Amapola att hyra in AIS på Värmland?
Återkommer nån upphandling på utrikes trafik (från Norrland)?
Kan man se vad de vinnande anbuden låg på?
Vilka flygplanstyper kommer Jonair använda på deras linjer;
– Pajala – Luleå
– Östersund – Umeå
– Sveg – Stockholm/Arlanda
Go Nordica Go
Jon Air vad ska de flyga med för flygplanstyp?
Direktflyg/Ais fick Torsby/Hagfors är det deras enda linje nu? Annars grattis Amapola.
Det borde betyda att AIS bara har en linje kvar i Sverige. Kan de verkligen få ekonomi i det med långa ferryflygningar till Lelystad vid flygplansbyte?
Grattis Jonair! Grattis Amapola!
Jonair tog Pajala – Luleå, Umeå – Östersund och Sveg – Stockholm.
Amapola med sina rulltiga men ack så pålitliga Fokker 50 tog hem största tårtbiten.
Arlanda-Kramfors-Hemavan.
Arlanda-Lycksele-Vilhelmina.
Och även Torsby-Hagfors-Arlanda med hjälp av AIS och dess Jestreamar.
Alla är glada.
Hurra,,,,!…..Hurra…!…Hurra…!…..Hurra..!…
Tyrone
17/6 har passerat med råge. Fortfarande helt tyst från Trafikverket och regeringen. Blir det ny upphandlingsrunda nu?
Någon som hört någonting?
Steffo2: Inte alls omöjligt. Ofta skriver dom i sina förfrågningsunderlag att man inte garanterar någon volym och/eller att uppdragsgivaren har rätt att inte teckna avtal om prisbilden inte ligger i nivå med den förväntade.
De låter dock orimligt för om fallet vore sådant borde dom i samband med sitt förfrågningsunderlag angivit ett maxbelopp som flygbolagen måste acceptera som högsta tänkbara betalning för den tjänst/vara som skall utföras.
Kan det vara så att de anbud som kommit in, även de lägsta ligger högre i pris än vad man budgeterat för hos Trafikverket? Man har helt enkelt inte pengar till det man vill ha!
Du får nog läsa vad jag skrev en gång till, för jag skrev precis det du säger.
Man kan mycket väl besluta att inte tilldela någon flygningarna.
I upphandlings underlaget kan man ha en klausul att man kan komma att inte tilldela någon uppdraget.
Har sysslat en hel del med upphandling i offentlig miljö.
Linken: Är det så att ingen anbudsgivare klarat samtliga skall-krav borde dom kommit ut med en tilldelning där ingen tilldelas nånting. Enligt LOU har man inte rätt att revidera sina skall-krav i efterhand efter att anbudstiden utgått – detta då anbudsgivare som tidigare inte ansåg att dom klarat skall-kraven inte kunnat lämna anbud, kallas för likabehandlingsprincipen.
Så vi kan nog utesluta din teori om att ingen anbudsgivare klarat alla skall-krav.
Så vitt jag vet har ingen kontakt tagits med anbudsgivarna, det brukar innebära att man internt hittat något som man inte riktigt är nöjd med. Det kan vara så att dom ställt för snälla krav som anbudsgivarna i sin tur lyckats hitta luckor i, som visade sig först vid eventuella anbud…
Kan det vara att inget bolag lämnat in ett helt giltigt anbud?
Finns skall krav måste de vara besvarade och uppfyllda.
Normalt förkastas alla anbud där skall kraven inte är uppfyllda.
Troligen är det flygbolagen som lämnat ett icke fullständigt anbud.
Skall anbuden vara bindande till ett visst datum behöver man inte ge besked långt i förväg. Det räcker om man ger besked sista dagen.
Fel ES, anbudsgivarna kan förlänga giltighetstiden på sina anbud. Bara maila in.
Anbuden är bindande till på måndag 17/6, staten verkar ha svårt att få fram stålarna som krävs. Tecknas inga avtal innan dess så börjar anbudsprocessen om…
Inget besked har kommit än och berörda parter (flygbolag och flygplatser) har fått noll info. Detta är något för uppdrag granskning.