SAS snart konkurs?
Etter milliard-uderskudd i Q1, ser det mørt ut for SAS, Alle Kina-rutene, nå innstilt. Milano-rutene, stadig flere innstilt. Nærme det seg konkurs?
svar
Vi føredrar BA/Oneworld många gånger øver SAS/StarAlliance. Gav upp SAS pga usel service och strejker.
Avregleringarna har det blivit nått bättre? Apotek flyg besiktning mm ,, apotek o besiktning har blivit dyrare flyget kollapsar till o från med biljettpriser som är fantasipriser bolag går på knäna i osund konkurrens …
Inom Europa har SAS ett koncept för affärsresenärer. De första raderna nyttjas för Business, det är inga speciella säten. Däremot är servicen speciell, man kommer av först, man erbjuds förtäring utan kostnad mm. Ditt bagage kommer först på bandet mm. SAS har också så att företag kan ha ett avtal så att man kan boka biljetter och man betalar först efter utförd flygning. Av och ombokning utan avgifter. Dessutom finns årskort för inrikes resor. Hade årskort under flera år och flög extremt mycket.
Søren, det var mulig inntil starten av 80-tallet, at skandinaviske forretningsmenn la opp sine reiser etter SAS’s rutetabell.
Må jeg også minne om, at SAS neppe har “business class” på flesteparten av sine flyginger-kun på langdistanse. Innen Europa er produktet egentlig noe annet.
Sv “@Sören” Det synar jag, vill jag flyga från Kiruna, Luleå, Umeå, Östersund med fler orter blir jag strandsatt om jag skulle nyttja de OneWorld och SkyTeam.
Som affärsresenär vill jag ha en bokning från start till mål. Inte flera bokningar där jag får problem om någon flygning blir inställd. Det med strejker är betydligt överdrivet.
De flygbolag du nämner är inget för de flesta av oss frekventa resenärer i Sverige.
OneWorld och SkyTeam har mycket bättre business class service och färre strejker än StarAlliance.
Alla bolag använder INTE likadana flygplan.
Sv “Inget märkvärdigt”
SAS är väl det enda bolag i norden som är något för en frekvent resenär. Via SAS och StarAliance får du tillgång till ett av världens största linjenät.
Övriga aktörer är av marginell betydelse.
Du vet att alla flygbolag använder lika dana flygplan?
samt..
Att flyga enligt tidtabell är viktigare.
SAS är ett av de flygbolag det inte finns något behov før. Litet linjenät, långsamma flygplan, høga kostnader, strejker, inget märkvärdigt.
14st SAS flyg i luften just nu, känns som det var länge sen det var så många flyg igång samtidigt.
Med högre kostnader för bränslet under det senast redovisade kvartalet jämfört med motsvarande tid förra året kan det bara gå åt ett håll. Trots att det flögs väsentligt mindre måste man betala för det bränsle man åtagit sig att köpa. Små intäkter och stora kostnader för bränsle och personal gör att det antingen blir ett slut i närtid eller att du och jag ska som inte flyger med SAS ska betala.
Han menar nog sänkta löner och försämrade arbetsvillkor så han själv slipper att ha ångest på natten när avundsjukasvettningarna slår till.
E, vad menar du med modernisera avtalen?
Hur är det billigare att hyra in en underleverantör att göra jobbet när SAS betalar för sina nya A320NEO som står parkerade och betalar för sin personal även om de är på korttidspermitering?
Står att det blir ytterligare en emission för att rädda SAS senare i sommar. Den blir enorm och jag fattar inte att aktiekursen ligger under 1 krona.
Att fd cj
Nu är det lyckligtvis inte facket som bestämmer hur SAS skall drivas….. och, huruvida det är populärt eller inte med inhyrningar är därför ganska irrelevant.
Snarare är detta ett lysande tillfälle för SAS att modernisera sin struktur, och avtal.
En strejk just nu gör knappast någon skada…..
@ fd Cj. Det är väl i praktiken facket som har bestämt att SAS ska hyra in extern kapacitet. SPFs modesta krav är väl att alla på SAS ska ha betalt som och ha arbetstid som om de flög A330. Med alla piloter på samma lista. Detta gör att det i praktiken är omöjligt för SAS ha någon som helst affärsmässighet i driften av sitt linjenät utan att hyra in kapacitet utifrån. De flesta äldre flygbolag lider av samma fenomen och kommer så att göra så länge skattebetalarna hela tiden får pytsa in för att bevara bolagsstrukturer från 50-talet.
Regeringen är inte delägare i SAS. Det är den svenska STATEN som är det.
Reser med flyg i arbetet ca. 250 dagar/år, men har aldrig flugit med SAS….varför?? Reser till Sydamerika, Australien, Indonesien, Sydafrika, New Zeeland, Kanada och Mexico…..
Bokar alltid snabbaste vägen……