Alla nya SAS-piloter senaste 19 åren ryker..
SVT:
”SAS-piloterna nobbar förslaget om sänkta löner. Därmed kommer de tidigare 560 varslade piloterna att bli av med jobbet, skriver norska affärstidningen Dagens Näringsliv.
Förslaget från SAS-ledningen var att ungefär hälften av de varslade skulle kunna få jobba kvar om piloterna gick med på sänkta löner.
SAS-piloterna varslades i juni om uppsägning i spåren av coronapandemin. Om parterna inte hittade någon lösning skulle samtliga sägas upp.
De strandade förhandlingarna innebär att alla anställda efter 2001 åker ut.”
svar
@Dragan
Ja, det var väl inget nytt? Jag förstår både de svenska piloterna, men även SAS. Man måste använda pengarna på bästa sätt. Så inget konstigt i sig?
Vi känner till att nästan alla svenska piloter på SAS är permitterade. Sen får SAS mångmiljonbelopp i krisstöd från staten!
All, noen år før har/hadde et annet bolag i Star Alliance noen tilsvarende;
I Air New Zealand var det kun piloter på langruter som var ansatt i bolaget. Alle på 737/320, senere kun 320, var ansatt i (bemmaningsbolaget) ZEAL320. For turboprop hyrede ANZ inn Air Nelson , Mt Cook Ailines og Eagle Airways. Air Nelson og Mt Cook er senere sammenslått til Air Nelson(Dash-8 og ATR), mens Eagle har sluttet å fly, i samband med at Beechcraft 1900 ikke fikk fly lenger.
Man skal ikke se vekk fra at Zeal320 ble opprettet for å spare kostnader.
Kan man trekke paralell til SAS, kommer man dit at det kun blir langrutepiloter, på 330/350(340) som i fremtiden er ansatt direkte i SAS. Alle mellomdistansepiloter (737(utgående)/A320-familien blir skjøvet over i et eget bemanningsbolag, i “beste” fall SAS Ireland eller det opprettes eget. For turboprop og CR9 egne inhyringsløsninger.
SAS, når coronaen slipper taket, hyrer inn fra ACMI, som de sannsynligvis har eierinteresser i, for å dekke størrelsessegmentet mellom 90 og 180 seter. Høres egentlig ut som A220. Jeg kan se for meg at dette nødvendigvis ikke blir piloter fra Norden alene.Det kan være rikelig med piloter der ute, i hvert fall i en periode til verdens luftfart får bygd seg opp igjen.
Det finns ju alternativ, tex vad som hände i Österrike för att sänka kostnaderna:
“Since 1 July 2012, all flights of the Austrian Airlines Group were carried out by Tyrolean Airways. In a consolidated effort to save Austrian Airlines from bankruptcy, the Austrian Airlines CEO at the time, Mr Jaan Albrecht fused the entire fleet and staff of the Austrian Airlines Group, approximately 460 pilots and 1,500 cabin crew, into Tyrolean to maintain operations. All Austrian Airlines Group flights – except for a single Boeing 777-200ER (OE-LPB) due to international traffic laws – were operated by Tyrolean, but maintained their Austrian flight numbers. ”
Från Wikipedia
Pomfritt
Vad är ett ”sträck” på axlarna?
Jag hade min sista arbetsdag för ungefär 1 vecka sedan. Kom in på SAS förra hösten och nu är det tyvärr slut.
När är det alla piloter som är varslade har sin sista arbetsdag och tiden på SAS är slut?
SAS väntar in nya LAS reglerna sen blir de valfritt att plocka de trevliga piloterna och sparka de sura, oavsett antal sträck på axlarna,
Tack för svar, även om det vår tråkiga nyheter.
Re: Eva…
Vill du ha resultat nu, eller om 5-10 år? Det är inte säkert att SAS klarar den kostnadsbördan, det måste hända nåt nu. Sen kan du vara irriterad och avundsjuk på strukturerna, men avtal ska hållas, det håller du säkert med om oavsett, och då får man försöka göra något åt dem med innovativa lösningar som fungerar här och helst igår, om man vill se snabba resultat. Annars kan man lägga sig ner och acceptera läget. Anställningar sker säkert i andra nystartade bolag, jag är enig där, men man måste ändå hitta lösningar som funkar i nuet, inte bara post Corona.
Det blir nedgraderingar, dock är det 14 månaders “uppsägningstid” vid nedgradering, så vi flyger som kaptener i ca 1 år till. Förhoppningsvis så hävs nedgraderingarna.
Svar 3stripes4ever; ja sannolikt blir det aktuellt med degraderingar.
Om nu alla piloter som anställts de senaste 19 (!) åren lämnar SAS, betyder det att många av de ”yngre” kaptenerna nu blir styrmän???
“Snart pensioneras”. För en ekonom är det inte tillräckligt snart utan det krävs deltidslösningar här och nu. SAS blir tvungna att följa svensk arbetsrätt även den här gången som alla andra bolag som verkar i Sverige. Stackars dom..
Förr gick dom väl i pension vid 55 med full lön från SAS till riktiga pensionen inföll
Ja, de äldre och dyraste kaparna blir kvar, men de ska snart pensioneras. Och de nya som tas in i andra AOC blir billigare än de tidigare färskingarna i moderbolaget. Man planerar framåt, inte efter innevarande kalenderår.
Ja
Piloter kostar enorma pengar inte bara lön med tillägg
Precis som Calle skriver, så har man också transitions som kostar ENORMA summor. T.ex så kommer du behålla en 340CA som nu inte kan hålla 340 och kanske måste gå till 320CA som in sin tur sparkar bort en 320CA till 320FO osv osv…
Så en dispacement kan i sin tur orsaka 7-10 andra training events.
/Johnny