Tråden startades av: Antique  2020-10-13 12:29:56
Borlänge flygplats på väg bort? 
Är det nästa flygplats som försvinner

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Kan B
2020-10-13 13:21:00
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Borlänge flygplats försvinner knappast nu när Falun får nytt regemente.
thomas
2020-10-13 20:57:18
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Det viktiga för hela Sverige är att få igång ett nytt flygbolag som kan börja utveckla inrikesflyget igen, även flyga på de trafiksvaga orterna med rätt storlek på flygplan matchat mot efterfrågan, och operera med alla kostnader i källaren, men med Svensk personal. Flygplatser har ingen funktion utan detta.
De som flyger nu har biljett priser på nästan 3.000 sek för en enkelresa på 50 mil, det håller inte, även affärsresor måste prissättas realistiskt.
Volym och frekvenser får man genom att erbjuda låga priser.
Staten måste ta ett helhetsgrepp, inte pytsa hit och dit.
Numera Truckdriver
2020-10-14 12:06:34
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Ja,för svenska myndigheter arbetar ju kraftfullt för att man ska kunna starta flygbolag i SE-flagg (OBS IRONI).
Jag vill självklart att det ska vara svensk personal med bolag som sköter sina underhåll på flygplanen,det har varit allt för många bolag som passerat revy och alla har dom samma nämnare, dåliga löner,bristande underhåll,genvägar. Ingen nämd och ingen glömd,med folk i branchen vet nog vilka som det talas om.
Bertil
2020-10-14 14:22:11
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Försvarsmakten låter inte sina anställda flyga så korta sträckor. Det kommer att bli tåget som gäller. Det blir ingen räddning av flygplatsen genom Försvarsmaktens försorg.
763
2020-10-14 16:26:37
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Jag är helt övertygad om att Flygvapnet Inte tycker att det är en bra idé att lägga ner Dala Airport. FV ska återfå F16 i Uppsala något som beslutades nyligen och då behövs Borlänge nu liksom tidigare. FV har haft många övningar förlagda till Borlänge sedan 60 talet till idag. Att lägga ner Dala Airport är bara kapitalförstöring. För övrigt behövs flygplatsen för ambulansflyg, brandflyg, charterflyg mm mm. Idag är det inget charterflyg men när C är över så kommer det starkt tillbaka.
@Bertil
2020-10-14 16:43:39
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Exakt,och vart ska dom flyga ifrån?
Kanske elflygplan,för det finns ju laddstolpar))))
Nej,ett regemente räddar ingen flygplats
Kan B
2020-10-14 16:48:55
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
@Bertil
Det var inte bara värnpliktstransporter jag tänkte på, utan att det kanske finns ett helhetstänk med tillgängligheten kring det hela. Men du kan ha rätt, det kanske inte är någon faktor alls i sammanhanget. Men man kan ju alltid hoppas att det blir en bredare syn på flygplatsernas vara eller inte vara. Lokala politiker på nej-sidan ser ju ofta inte längre än näsan räcker.
Sv
2020-10-14 17:56:52
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Thomas, kan du förklara hur man håller kostnaderna nere med svensk personal som man måste betala skyhöga arbetsgivaravgifter för?
thomas
2020-10-14 21:10:58
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Personalen står för max 25-30 % av ett flygbolags totala kostnader om även höga lönebikostnader på en 32%.
Det gäller att pressa ner allt annat fuel leasingar förs. maint. handling etc nyttja flygen effektivt, ha mkt crossover arbete i bolaget. etc. sen inte för mycket folk anställda och en liten billig hel datoriserad admin.
thomas
2020-10-15 11:42:12
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Bara flygleasingar
90% av allt flyg i olika klasser står på marken.
Alla leasingägare försöker få ut max och med höga min Tim krav, och nåt orealistiskt mån. pris,
bara ge ett superlågt bud, ex 10% av asking price,
bort struntsnacket inga långa förhandlingar, samma med underhåll flera maint. verkstäder får ge bud, även de står med personal och lite jobb.
Det har South West framgångsrikt tillämpat från starten på 70 talet.
Flyg tappar i värde varje Tim. bara av tidsfaktorn kalendertid . Ingen ser ljusning i branschen på år framåt.
Sv thomas
2020-10-15 15:50:13
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Först säger du att personalkostnaderna är en väldigt liten del och sen säger du att man ska hålla nere antal anställda till minimum. Hur ska du ha det?
Maintenance
2020-10-15 16:06:21
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Förklara hur man ska kunna pressa ner underhållskostnader, utan att flygsäkerheten påverkas? Jag förstår på ditt resonemang thomas, att du aldrig varit i den operativa delen av flygbranschen.
Möjligen bakom ett skrivbord på SAS, eller något handlingbolag.
Har svårt att förstå, att du tycks tro att du har lösningar på allt.
Det har du inte. Hade du det, då satt du inte här, och hackade med en massa hemsnickrade teorier.
sv thomas
2020-10-15 19:00:46
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Leasingägare? Vem/vilka är de?
thomas
2020-10-15 22:33:51
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
SAAB tar en + 3.000 i arb. tim för tech service på 340 2000.
Man opererar med minimum av personal, men de man har anställt får bra betalt.
De flesta flygbolag har stora staber för allt, flera hundra anställda per flyg, aircrew står för den minsta delen. SAS top management kostar en hundra miljoner per år, där är det inte fråga om att slimma löner, trots att nästan hela flottan står på marken.
Det här har inget med säkerheten att göra, verkar tvärtom stora organisationer får fatala olyckor. Finns statistik på detta.
Sv thomas
2020-10-16 10:26:00
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Varför svarar du aldrig på frågor när man ifrågasätter något du skriver? Hittar du på allt och inte har några svar när någon ifrågasätter din information?
50%
2020-10-17 22:50:38
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Halverad bana, AFIS bara när den behövs och minimal administration.
Räddningen för många flygplatser som behövs för viktiga transporter men med litet underlag.
Skulle kommersiellt flyg hämta sig ca 2030 går det att uppgradera igen.
thomas
2020-10-19 07:28:44
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Till 50% rätt upplagt ned med alla kostnader.!
VD bör dessutom Afis utbildas.
Som de kör i USA, South West har sen 70 talet kört med crossover arbete, de flyger på många små flygplatser.
Det här är ju en certifierad och tillstånds bransch så bara utbilda och certifiera personalen till fler arbetsuppgifter

Linjeflyg var över och studerade SW på 80 talet, men så kunde man inte arbeta i Sverige.

Det är så man måste arbeta i den nya flygbranschen som är nu en konkret verklighet.
50% @thomas
2020-10-19 16:45:16
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Med USA-regler ännu billigare. Många flygplatser med reguljär trafik har ingen trafikledning alls på plats. Endast CTAF som vilket gräsfält som helst. Kolla:
http://www.airnav.com/airport/KHDN
7 reguljära ankomster idag.

sv thomas
2020-10-19 18:07:16
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Varför sitter du och hackar på ett forum i Sverige?. Åk till USA och bli lycklig!
Linkan
2020-10-19 18:24:15
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Det fungerar inte alltid så säkert med obemannade flygplatser och CTAF.

Läs: https://pilotworkshop.com/proper-use-of-ctaf-common-traffic-advisory-frequency/

thomas
2020-10-19 18:42:26
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Ja rätt, flugit mkt i USA, och det funkar utan AFIS
Om man lägger AFIS tjänsten på vdn kostar det inget extra, det ska emellanåt hanteras lite ILS, banljus och så,
och "banan fri", men inget dyrt remote eller trafikledare behövs, på de få freqvenserna.

Flyget kommer att bli helt annorlunda efter det vi upplever nu, de tre som nu opererar inrikes förlorar stora pengar, tveksamt de överlever året. Varför ska kommuner då stötta flygplatser.
Lite apokalypsen eller moment 22 över flyget.
thomas
2020-10-20 07:42:50
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Jag hackar inte på nån, tvärtom jag anser det är viktigt att Sverige har flygtrafik regionalt som nationellt, men verksamheten kan inte drivas som tidigare den måste bedrivas billigare, även flygbiljetterna måste bli billigare till affärsflyget. I USA har man sen länge haft ett väl utvecklat flygnät, där opererar man enklare billigare och det fungerar väl. Flyget kommer aldrig återvända till högkostnads nivåer.
Göran
2020-10-20 10:57:50
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
DAP bör och skall finnas kvar, nu när man öppnar I 13 i Falun kommer ett stort behov att finnas för en flygplats centralt i länet.
En annan ide, är att utveckla regional flyget, som tex.
Sommar tid maj t.om. september flyg ett antal dagar i vecka mellan Sälens flgyplats - DAP och till Visby, biljett pris ca 2500:- tor, i dag kan du flyga från Landvetter till Visby för 2000;- tor. För ett biljett pris av ca 2500:- kommer kullor och masar flyga till Visby i stora skaror.
Sedan på vintern vänder man på kuttingen och flyger Visby-Sälen från Dec-April.
Det kan även finnas intresse för våra ny militär pojkar att flyga till och i från regementen i Falun och Visby.

Ha det
Bosse
2020-10-20 14:04:48
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Flygplatschef, Marknadschef mm. mm. 30 pers jobbar heltid på en flygplats utan någon planerad trafik förutom en förhoppning om två charterflygningar till jul.

Utöver de dryga 30 mille som skattebetalarna petar in varje år så behövs det i år några extra miljoner som kompensation för uteblivna intäkter pga pandemin. (eller hur var det nu, kanske som kompensation för uteblivna reguljärflyg?)

Istället för att ha en AFIS-gubbe i tornet när det behövs för ambulansflyg så fixar man nytt luftrum så att ACR kan tjäna lite extra miljoner så länge kommuner och region sponsrar.
https://www.dalaflyget.se/nytt-luftrum-kring-dala-airport-essd-ble-fran-5-november-2020/

Fortsätter man hantera skattebetalarnas pengar så här så är nog Borlänge på väg bort inom de närmsta åren.

Gör man som 50% skriver och håller flygplatsen öppen för samhällsnyttan med minimala kostnader så finns chansen att klara sig längre
Bosse
2020-10-23 14:25:55
SV: Borlänge flygplats på väg bort?

Nu fick Borlänge 1,424 miljoner kronor från Trafikverket i fördelningen av extra krisstöd.

Med de pengarna klarar man sig två veckor till utan att behöva begära mer pengar från kommuner och region eller anpassa kostymen efter verkligheten.

Pengar rullar in som de ska, det går bra nu.

thomas
2020-10-24 18:28:50
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Sverige behöver nu alla sina regionala flygplatser för landets hela framtida utveckling.
Nu med AI och 5g kommer det uppstå tusentals nya it bolag, "internet of things" dessa ligger alla utanför storstäderna.
Klarna Spotify Skype är bara början av världs it bolag, det blir nya banker, tele, fine tech, med tech etc som kan väl ligga utanför storstäderna, kontorshyror livsmiljöer konkurrerar ut storstäder, detta sker nu i stor skala i USA.
Men alla potentiella etablerings orter måste erbjuda snabba flygtransporter till IT main hubs. då It branschen utvecklas snabbt, och medför ett stort behov av att träffas i clusters.
JM
2020-10-29 19:16:34
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Intressant rapport som släpptes nu, samma dag som charterbolagen ställt in hela vinterprogrammet.

https://timbro.se/ekonomi/kommuner/vingar-for-skattepengarna-kommunala-flygplatsers-subventionerade-olonsamhet/

Ca 700kr/passagerare i underkott.

180 miljoner kronor i underskott 2012-2018

241kr per skattebetalare i årligt bidrag.

Sedan 2018 har bidragen ökat med 30%

Dags för politikerna att dra i nödbromsen innan det är slutfluget helt och hållet.

50%
2020-10-30 14:42:30
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Givetvis ska vi ha så många flygplatser som möjligt, det är ett flygsäkerhetskrav. Men att kostnaden går att få ned med (minst) 50% på många regionala flygplatser bör inte vara omöjligt. För att betjäna en IFR-rörelse behövs bara en person, vid större flygplan får man använda kommunens räddningstjänst (som givetvis betalas av kunden). Vid en reguljär avgång ska två personer räcka, en AFIS och en som sköter det på "markplanet", så länge det inte behövs snöröjning.

Alltså, när det inte finns reguljärflyg, en person under kontorstid som kan fixa både AFIS, tankning och administration. Ska man ha beredskap för övrig tid behöver denne inte vara heltidsanställd.
50%
2020-11-24 11:48:28
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Och nu flaggar charterbolagen med den preliminära sommartrafiken 2021 från regionala flygplatser. Endast 3 ingår i planeringen och Borlänge finns inte med.

Som det ser ut nu inget reguljärflyg och inget charterflyg under 2021.
thomas
2020-11-24 13:50:27
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Helt ovetenskaplig orealistisk rapport från Timbro.
Vem vilka privata företag tar över förlustverksamheter i årlig 20-40 miljoner klassen
det finns knappt några flygbolag kvar som kan trafikera, fler går mot sitt slut,
de i rekonstruktion har små möjligheter att återkomma med reguljärtrafik
i någon större omfattning. Det här en riksangelägenhet som bara staten kan lösa.
Intressant
2020-11-24 16:19:25
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
att somliga kan dissa, en erkänd tankesmedja som orealistisk. Det är tillåtet med olika åsikter. Det är lätt att kritisera, utan att själv prestera något.

Läs rapporten en gång till. Undvik fadäsen, att "läsa men ej förstått".
thomas
2020-11-25 11:06:30
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Flyg på alternativa bränslen är nu på väg.
Tessla påstår att de utvecklat ett batteri som kan få en bil att gå tusen mil. Ex Batteri flyg kan snart vara en realitet, billigare att underhålla, ett nytt folkflyg kan bli verkligt, då behövs alla även regionala flygplatser, den infrastrukturen ute i regionerna blir ett konkurrensmedel.

Det måste vara staten som ska ansvara för hela landets infrastruktur, inte privata företag eller kommuner. Hur har det gått med alla privata flygbolag som verkar i Sverige över tid? hur många som helst av dem är borta.
pf
2020-11-25 12:10:40
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Må igjen vise til min SAS Tidtabell fra 1986.

Her fremgår det at Borlänge hadde avganger hver hele time hverdager fom 1.September til Arlanda, fom 06.00 tom 20.00, det var en ekstra avgang 21.00.

4 avganger lørdager, og 7 på søndager.

Alle flyginger med SF3, og på LF's rutenummer.

Det fremkommer ikke om det også var rutetrafikk fra Borlänge til Bromma, og evnt andre destinasjoner. I år 2000 reiste jeg med en SF3 fra Borlänge til København.
Fanthomas
2020-11-25 16:59:13
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Att många privata svenska bolag inte finns mer. Beror just på staten. SAS sänker priserna och konkurrerar ut de. Sedan när SAS gjort slut på alla pengar, ja då kliver staten in i någon nyemission för femtioelfte gången.
Fast somliga verka ju vilja, att ha tillbaka det statliga monopolet.
Fullständigt galet.
Angående underhållskostnader, för ett ev. elflyg vet ingen något om.
sv pf
2020-11-25 17:00:45
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Vad har 1986 med 2020 att göra? (du vet om att året är 2020?)
thomas
2020-11-25 21:07:56
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Som entreprenör kan man aldrig skylla ifrån sig, Du måste ta höjd för alla eventualliteter i alla lägen, känna den marknad Du verkar på, anpassa Ditt utbud mot den.
SAS flyger inte ute på det regional nätet.
Men SAS finns kvar och det efter + 50 år
Det är det enda som räknas, dessutom staterna är ju ägare de gör vad de vill med det som är deras.
LKAB skogen vattenfall etc, järnmalmen finns här skogen växer här, inget konstigt med det, detta tillhör det Svenska folket, som även SAS egentligen gör.
Norska regeringen vill inte sponsra Kineser eller utländska leasing ägare med miljarder till Norwegian
det gör de helt rätt i.
sv thomas aka Entrepenör
2020-11-26 10:31:31
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Vad är det du vill säja?
Sv thomas
2020-11-26 15:04:49
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
SAS har funnits sedan 1946 de fyller således 75 år 2021.

Svenska staten äger 21,8% av aktierna.

Totalt äger Svenska intressen 41,7% av aktierna.

Danska staten äger 21,85% av aktierna.

Totalt äger Danska intressen 32,75% av aktierna.

Svenska och Danska intressen äger totalt 74,45% av aktierna.
sv thomas
2020-11-26 17:16:15
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Efterlyser ett konsekvent, resonemang från din sida.
När man läser dina inlägg i olika trådar, då finner man OFTA att du resonerar emot dig själv.
I en tråd skriver du en sak. I en annan precis det motsatta. HALLÅ hur tänker du?

PS. "Gud har ännu inte avgivit sin gåva till mänskligheten" DS,
Sv JM
2020-11-29 13:56:40
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Din länk från Timbro var ju intressant, men vad innehöll den egentligen?
11 flygplatser står där som stängda när de är öppna.
Trollhättan har 3000 pax per år.
Flygbranschen har ambition att vara fossilfri 2030.
Trafikverket har börjat med flygplatsstatistik.
Beredskapsflygplatser som är öppna dygnet runt.
Restidsvinster som är beräknade ganska tokigt.
Bedömning av marknad för att köpa förlusttyngda flygplatser i Sverige.
Med mycket mera konstigt.
@Sv JM
2020-11-30 11:55:23
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Läst men ej förstått?
pf
2020-12-02 21:28:39
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Man kan jo spekulere i hva som har foregått mellom år 1986 og år 2020.

Hvorfor har man hatt timesruter til ARN da, og intet nå. Leser en rapporten det refereres til, ser en grunner til at man ikke flyr 166 km. Samtidig opplyses det også at andre flyplasser i området er stengt ned.
sv pf
2020-12-02 21:36:49
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Jaha, vad kan ha hänt på34 år? Man kan ju undra...........
Har tiden stått stilla i Norge?
pf
2020-12-03 10:58:56
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Nå viser igjen denne innsender sin uvitenhet.

Denne gangen at vedkommende ikke vet at Borlänge er i Sverige,

Hadde det vært Østersund eller Gøteborg, kunne vi jo ha definert det som norske interesser, for Gøteborgs del, frem til Gøya Elv.

Tilfeldigvis har flyplassen Arlanda fått en togstasjon i løpet av de siste 34 år(gratulerer sv pf at du klarte den puttifikasjonen), så det er veldig få som reiser med fly dit lenger fra Dal-området. Det har sannsynligvis undergravd etterspørsel for en slik rute. LF finns ikke lenger, og andre klarer ikke å opprettholde en slik rute lønnsom.
Dette er med på å gjøre situasjonen utrygg for Borlänge. Om da ikke militæret eller beredskapshensynsinteresser tar vare på anlegget.
Undrande
2020-12-03 15:08:54
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Du behöver inte berätta det alla redan vet pf. Du förstod inte sv pf.
Han undrade såklart om tiden stått still i Norge, väl medveten om var Borlänge ligger.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn