Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Nu ett år framåt är läget gynnsamt för att förhandla fram billiga flygplan, och allt som behövs för ett flygbolag.
Enorma summor måste nu till för att regionala flygplatser ska överleva, staten betalar ut hundratals miljoner till upphandling och till flygplatser, dessutom miljarder till Swedavia, kommunerna miljarder till de regionala flygplatserna.
Det finns snart inget flygbolag kvar som kan flyga inrikes
Mindre som större förlorar nu enorma summor,
tydliga tecken på att den nuvarande verksamheten som den drivs nu har en tveksam framtid
Det pytsas hit och dit utan helhets koordination.
Ett nytänkande måste till att stödresurserna centraliseras.
svar
Airw, helt seriøst, gikk noen kommersielle flyruter i Sverige i pluss FØR pandemien ?
Ja då kan lönsamma linjer stötta icke lönsamma linjer som man vill hålla igång. Fler orter får tillgång till linjetrafik. Ett monopolbolag kan fördela alla kostnader och vinster.
Det blir bra.
Jaaa
Tänk vad bra med ett enda statligt bolag inrikes med monopol på alla linjer oavsett lönsamhet!
Reglera flyget igen så man slipper alla konkurser o bolag som tror de går att flygg för en 5 hundring runt om i Europa blir bara problem för resenärer när man ställer flyg o skiter i konsekvenserna …de kostar o driva flygbolag nu har vi sett de igen….
HSBC SPÅR NORWEGIANS DÖD BLIR SAS BRÖD!
“Vi tror inte att det blir någon egentlig återhämtning innan vaccinet är allmänt tillgängligt, men det ser nu inte ut att dröja allt för länge. När väl vaccinet är ute på marknaden tror vi att efterfrågan kan komma tillbaka snabbare än prognoser”,
skriver HSBC.
@Bertil
Det är inte försvarbart med Jet inom Sverige dels miljömässigt samt att inga långa sträckor här inte.
Därav är ATR perfekt val för inrikes i Sverige.
Helt fel. En upphandlad flyglinje får inte monopol. Det är fritt att konkurrera på affärsmässiga villkor, för vilket bolag som helst. Detta är inte Norge.
Skulle en Embraer 145 LR fungera bra på Svenskt inrikes? Jet, relativt modernt, trevligt att flyga med
Har inte hört något negativt från Nordica om flygplanstypen.
EU, dersom staten Sverige ønsker å ha flytrafikk på en strekning, som i dag ikke trafikeres, kan man legge det ut på licensiering-anbud. Da setter staten vilkårene, mht kapasitet, prising inkl sosiale rabatter.
Vinner, som har sertifikater og andre krav i orden, kan få tilskudd for å fly strekningen, eller ha en null kompensasjons rute. Anbudet er åpent for alle i alle EØS-land. Vinner får da enerett på strekningen i det utlyste periode.
Men, når Sverige, til nå, ikke vil eller har hatt, licensiering på nye strekninger, tyder det på at de ikke vil ha fly på flere strekninger. Dette tolker jeg som en del av det trådstarter ønsker seg.
Så länge vi är med i EU, kan/får vi inte återreglera flyget överhuvudtaget.
Vilket är glasklart från EU’s sida.
Du önskar att SAS återigen, blir ett bolag med monopol?
Fast det är väl det enda de klarar av, att jobba med ett monopol.
Det är ju det vi sett, sedan monopolet avskaffades.
Låt i så fall SAS i första hand bygga upp det så vi får anständiga flygplan att åka med. BRA kan ju komma med om dom skaffar något bättre än ATR. Det behövs jet på längre linjer för komfortens skull.
Inrikesflyget måste återregleras
annars är det slut.
Nu har vi ett extraordinärt läge Covid19. Att ta långtgående beslut på grund av en sådan händelse är inte seriöst.
Inget flygbolag gör stora vinster i en sådan situation. Ett nytt bolag kommer inte ens igång. Vem vill satsa stora belopp i en sådan situation.
Enligt ditt menande skulle vi inte ha något flyg överhuvudtaget, Miljöpartist?
Behövs inget nytt Inrikesbolag vi har redan BRA.
Och hur gick det för Sovjetunionen? Eller Svensk varvs näring? Eller radio telebranschen där var 7 stora med alla stater bakom sig, nu bara fem kvar men även 2 nya varav en av de gamla är Ericsson.
Det går inte att driva företag som ständigt går med förlust med att bara ösa in pengar, nu är det dessutom astronomiska summor som måste in hela tiden.
Norska staten har nu satt stopp, det blir skola för andra stater.
Om det nu vore som du säger thomas. Varför följer då ingen dina råd, etc etc?
Svar E. Tala för dig själv.
SAS har varit mycket bra för mig som frekvent resenär.
Har även flugit med många andra bolag inget har nått SAS nivå.
Bolag som går i konkurs lämnar stora skulder efter sig. Det är alltid någon som får betala. Starta om är inte positivt för alla. Banker och andra företag kan förlora mycket.
Det är osportsligt att försöka tjäna pengar på andras olycka.
Det kan även drabba dig att du förlorar.
Centralisering är inte alltid lösningen.
Oavsett är det ekonomiskt vansinne att rädda bolag som nu är så svårt skuldsatta, och de fakto inte har någon framtid, vad är syftet?, startar man om får man allt billigare och slipper gamla avtal löner etc.
Varumärken är nu helt förbrukade, det är inget bolag som gynnas av sitt varumärke, snarare tvärtom då de flera restar med återbetalningar, alla har extremt låg beläggning, alla flighter alla “take offer för alla” lägger bara på med mer skulder, nästan kvadratiskt, trafiktalen snarare minska än ökar visar statistik. Det här erfar hela branschen även lågprisbolaget.