Tråden startades av: RG  2020-11-07 19:21:36
SPGs strategi 
Vad har egentligen SPG för strategi i konflikten om avtalet för piloterna? Är det något mer fackförbund i Europa som hittills inte har lyckats räddat ett enda arbetstillfälle?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

SPH
2020-11-07 19:49:54
SV: SPGs strategi
Det handlar inte om att SAS piloter inte kan rädda jobb. Det handlar för dom om att ha arbetsplatser att komma tillbaka till, enligt källor. SAS ledning har dock planer på annat och det är därför piloterna förvarar sina avtal. Piloterna är mycket villiga att gå ner i både lön och arbetstid men det handlar inte om pengar för ledningen.
SPF
2020-11-07 19:52:10
SV: SPGs strategi
Vad är SPG? Missat att korrekturläsa eller.......nått nytt på gång?
SPG
2020-11-07 22:07:55
SV: SPGs strategi
SPF och SPG bryr sig bara om de äldre piloterna, alla nya som ”bara” jobbat sedan 2012 är noll värda.
Klas
2020-11-07 23:01:31
SV: SPGs strategi
Passagerarna styr arbetstillfällena. Det spelar ingen roll vad piloterna gör, finns inga passagerare finns inga jobb. SAS kommer aldrig behålla fler piloter än vad de behöver så alla försök för facket att rädda jobb för uppsagda piloter genom försämrade avtal är lönlösa. Enda resultatet är försämrade avtal...
Råger
2020-11-08 01:51:52
SV: SPGs strategi
SPG är en ny grupp, Svenska Pilot Gruppen där en del har gått med.
SPI
2020-11-08 11:23:30
SV: SPGs strategi
Men varför har andra fackförbund i Europa tillsammans med sina arbetsgivare lyckats komma överens om avtal så att alla piloter får stanna, men inte SPG? Nu senast KLM t.ex.?
SGT Hartman
2020-11-08 18:56:52
SV: SPGs strategi
Adjust and adapt.
The only way to survive.
Leif D
2020-11-09 07:20:23
SV: SPGs strategi
SAS kan inte konkurrera med flygbolag som etablerar och har etablerat effektivare strukturer för flygande personal. SAS måste strukturera om och lägga flygande personal i separata bolag eller hyra in personal från externa uthyrningsbolag för att överleva. Piloternas företrädare får naturligtvis kämpa för att behålla alla privilegier som SAS piloter åtnjuter idag med korta årsarbetstider, dyra hotell och tarifflöner. Det värsta för SAS (och andra högkostnadsbolag) är dock att kunderna inte flyger 8-17 på vardagar och inte på helger och att efterfrågan är större på sommarhalvåret när piloter vill vara lediga.
Leif D
2020-11-09 08:46:10
SV: SPGs strategi
https://e24.no/naeringsliv/i/eKKLeO/braathen-air-har-soekt-om-flylisens-over-1000-har-soekt-jobb

Mer än 500 piloter står till förfogande och vill börja arbeta i ett bolag med betydligt sämre vilkor än hos SAS.

Kanske dags för SPG att ta ut sin personal i strejk?
Sv Leif D
2020-11-09 10:07:53
SV: SPGs strategi
Du verkar bortse från vilka kunder exempelvis SAS i huvudsak har "Affärsresenärer". De flyger vardagar höst och vår. Under semesterperioden flyger de ej så mycket. De kräver också att alla flygningar är på en och samma bokning för maximal komfort. Man vill inte hämta ut bagaget för att checka in det igen för nästa flight.

Är man ett bolag som till största delen har affärsresenärer som kräver service och är villiga att betala ser jag inge stora problem. Man erbjuder också sällan resenärer service som komplement.

En som rest mycket i jobbet under 30 års tid.

Men självfallet måste alla bolag där underlaget drastiskt minskar dra ner på personal. Det gäller alla verksamheter.


Bob
2020-11-09 12:31:08
SV: SPGs strategi
@Råger

SPG står för SAS Pilot Group.

SPG är ett organiserat samarbetsorgan för de fyra pilotfacken inom SAS:
SPF (Sverige), DPF (Danmark), NSF (Norge) och SNF (Norge). SPG representerar alltså alla piloter i de tre länderna och för gemensam talan för dem i förhandlingar med bolaget.
Insider
2020-11-21 20:44:26
SV: SPGs strategi
SPG skjuter sig själva i foten.
SAS kommer återanställa de 550 uppsagda och ta in fler nya I det nya AOCt och flytta över flygplan dit.
Runt Mars kommer de 1000 piloter som är kvar på SAS få sina uppsägningar och avsluta sina anställningar i det gamla SAS inför vintersäsongen 21-22.
G
2020-11-22 20:28:51
SV: SPGs strategi
Fråga till Insider - vilka ska flyga långlinjerna då?
@Insider
2020-11-23 13:47:13
SV: SPGs strategi
Det kommer inte att hända. SAS har år av skulder att betala tillbaka innan man kan lägga pengar på att starta nya bolag.
DPF
2020-11-23 15:04:14
SV: SPGs strategi
Sikker på, at der er gæld, men ledelsen kan have solgt det til ejerne. Omkostningerne til SAS luftfartsoperationer vil falde, hvis det lykkes.
RG
2020-11-24 11:53:24
SV: SPGs strategi
Snart lämnar alla svenska piloter anställda efter 2001 SAS. Med största sannolikhet kommer de aldrig att få komma tillbaka efter de senaste årens uppvisningar av SPG i form av strejker och vägran att skriva på avtal. SPG är det enda fackförbund i hela Europa som inte har lyckats rädda ett enda jobb.
DC-10
2020-11-25 14:26:57
SV: SPGs strategi
Svar Insider och RG.
Det där låter mest som önsketänkande från ert håll.
EB
2020-12-13 23:11:30
SV: SPGs strategi
Hur har det gått, kommer några piloter att få stanna?
Chandler
2020-12-14 22:50:44
SV: SPGs strategi
Nej det blir inga som får stanna. Förhoppningsvis komma tillbaka successivt kommande 5 år.
NITS
2020-12-15 15:00:20
SV: SPGs strategi
Det blir inga återanställningar i SK, policybeslut ang detta sägs vara taget.

Däremot återanställning i nytt bolag med "moderna avtal". Behöver inte nödvändigtvis vara något dåligt för de som tvingas byta AOC.

Frågan är hur länge man kan köra gamla SK med sin nya enhetskostnad?
PS
2020-12-16 01:58:30
SV: SPGs strategi
Med alla som går nu så bör enhetskostnaden för personal slå i taket?
Alla som blir kvar hamnar väl på högsta lönesteget?
Lena
2020-12-16 13:11:13
SV: SPGs strategi
Får alla samma avgångsvederlag eller är det beroende på anställningstiden?
Majsan
2020-12-16 14:12:38
SV: SPGs strategi
Månadslön ×2 eller x3 i slutlön med alla tillägg av kompdagar och semester.
Calle
2020-12-16 14:30:45
SV: SPGs strategi
Avgångsvederlag är det ingen som får. Det är ordinarie uppsägningstid enligt avtal.
Sv PS
2020-12-16 16:58:12
SV: SPGs strategi
Så blir det för SAS och alla andra bolag när LAS följs och de med kortast tid i firman får slut.
Uppsagd pilot
2020-12-16 20:47:50
SV: SPGs strategi
SPG har gett ett sparförslag till ledningens skulle innebära besparingar på ca 500-600 miljoner kr per år. Bland annat genom lönesänkningar på 15% fram till och med 2022.
SAS sa dessvärre nej. Bland annat för att SPG kräver i gengäld att man skall återanställa uppsagda piloter innan SAS fortsätter med all sin outsourcing. SAS vill dock outsourca till varje pris vilket också var skälet till strejken 2019.
En annan sak som är värd att nämna är att ledningen och de högsta cheferna inte sänker sina egna löner med en enda krona.

Miljöpartiet och Moderater
2020-12-16 22:22:54
SV: SPGs strategi
Piloterna i SAS har helt och hållet förstört för sig själva genom de två senaste strejkerna. Strejken i 2019 var förödande och gjorde att SAS fick nog och bolaget har nu slutligen bestämt sig för att avveckla dagens struktur. I framtiden kommer det inte att finnas varken kabinpersonal eller piloter anställda i Scandinavian Airlines. SAIL och i bästa fall det nya AOC:t (som blir litet till storlek) är enda alternativen. Resten (dvs huvuddelen 70-80 %) av kabinpersonal och piloter kommer att hyras in. För SAS handlar det om bolagets överlevnad men för SAS-piloterna handlar det att slåss för sin priviligerade livsstil. Jag satsar på SAS överlevnad.
Sv Uppsagd Pilot
2020-12-17 11:16:25
SV: SPGs strategi
Så då anser du att det är bättre att lämna SAS och sen bli återanställd i SAIL eller det nya AOCt? SAS har väl också kommit med ett förslag som har förkastats av föreningarna?
Per
2020-12-17 11:58:30
SV: SPGs strategi
Sail flyger med tre maskiner idag från Arlanda.
Är det brist på personal från Airlines?
@Miljöpartiet och Moderater
2020-12-17 14:41:46
SV: SPGs strategi
Din analys är helt felaktig.
SAS har sedan 15-20 år bestämt sig för att försöka avveckla dagens struktur.

Inhyrning innebär inte lägre kostnader över tiden, snarare det motsatta.
Som lök på laxen äventyrar företag också sitt varumärke när inhyrd personal ansvarar för kärnverksamheten och kundkontakten - det är generellt så för de flesta branscher.

Outsourcing är snarare grundat på övertygelse och ideologi istället för på sunda ekonomiska fundamenta.

Ibland måste man faktiskt se verkligheten som det är.
Nätverksbolag worldwide anställer sin personal i sitt företag och så gör man även här i Europa. SAS har inte upptäckt en "magisk formel" som alla andra har missat, SAS har bestämt sig för en modell som de flesta andra har förkastat.
Så har man även gjort tidigare, t.ex. i den vettlösa bolagiseringen. Det gick ju sådär...
Re: Sv Uppsagd Pilot
2020-12-17 15:16:42
SV: SPGs strategi
I SAIL har man i alla fall bra lön... Och oavsett vad den svenska personalen går med på så kommer de fortsatt att driva SAIL och fortsätta med outsourcing. Det är inte första och heller inte sista gången som SAS ledning kommer med sparförslag, "Om ni inte går med på detta outsourcar vi er". Någon gräns borde väl finnas? Räcker det inte med att man har löner som är 30% lägre än Easyjet eller Norwegian? Skall det vara 50% lägre? 70%?

Det stämmer att SPG förkastat SAS förslag då det innebär permanenta lönesänkningar på 15% här och nu plus ytterligare ca 10% inflationjusterat fram till 2026. Man skulle inte få någon konflikträtt fram till 2026 samtidigt som SAS har tillåtelse att driva fri outsourcing och kan dessutom säga upp avtalet med piloterna med kort varsel samtidigt som SPG inte får säga upp avtalet.

Något liknande avtal har inget flygbolag i Europa. Man har gått med på TEMPORÄRA försämringar, väsentlig skillnad.
@Miljöpartiet och Moderater
2020-12-17 16:39:49
SV: SPGs strategi
Nu hade du nog lite otur när du tänkte....
Se bara på hur det ser ut i USA....
Alla "stora bolag" har service providers, speciellt för de tunnare linjerna med färre passagerare. Så att huvudbolaget kan koncentrera sig på sin kärnverksamhet. Lång linjer och sk "täta" linjer där man kan fylla sina flygplan och därmed tjäna sina pengar.
Ann
2020-12-17 18:19:40
SV: SPGs strategi
Miljöpartiet.
Vilken "priviligierad livsstil" är det du syftar på?
SAS ligger i bottenligan när det kommer till piloternas löner och schemaläggning. Är flera som slutat och gått till andra bolag de senaste 5-10 åren.

Som vanligt gott om en massa läktarexperter.
Erland
2020-12-18 08:30:27
SV: SPGs strategi
Det är ta mig fan ingen priviligierad livsstil, jag förstår att du inte jobbar som pilot. Upp kl 03:30 på morgonen och sitta in bullrig förarhytt i 12 timmar. Du vet inte ett skit vad du pratar om, det handlar om att du inte tål att vi har 50-100000:- i månadslön, ren och skär avundsjuka. Du är en sann socialist.
Sv Erland
2020-12-18 09:52:17
SV: SPGs strategi
Det finns faktiskt de som arbetar treskift i smutsig miljö och inte blir bjudna på kaffe! De har betydligt lägre lön.



Miljöpartiet och Moderater
2020-12-18 10:32:07
SV: SPGs strategi
@Erland och Ann.
Det var inte "miljöpartisten" eller "socialisten" inom mig som skrev detta. Det var min marknadsorienterade sida ("moderaten") som inte tror på verksamhet med en "skyddad verkstad".
Erland
2020-12-18 13:44:01
SV: SPGs strategi
Det är fritt val att utbilda sig till pilot, jag hade 2.2 i medelbetyg från gymnasiet (Mer eller mindre underkänt). Sparade länge till utbildning genom hårt arbete och har arbetat nästan hela mitt liv som pilot. Om du vill jobba treskift i en smutsig miljö för låg lön så är det ta mig fan ditt eget val. Kom inte och säg att du inte har möjlighet att göra något annat. Har du energi att reta upp dig på min lön så föreslår jag att du lägger den kraften på att utbilda dig till ett yrke du trivs med. Prova en svetskurs och gå med i facket så kan du bli statsminister i det här dysfunktionella skitlandet, då tjänar du dubbelt så mycket som jag.
Ann
2020-12-18 15:12:07
SV: SPGs strategi
Miljöpartiet.
Du kanske kan berätta mer om den skyddade verkstaden? Tänker du på att SAS har rekord i antal anställda per flygplan? Att dess administration är lika stor som Easyjets och Ryanairs - tillsammans.
Miljöpartiet och Moderater
2020-12-18 17:38:42
SV: SPGs strategi
@Erland. Ja du Erland. Det är alltså "statsministern i det dysfunktionella skitlandet" som har gjort allt för att efterfrågan på piloter nu är obefintlig? Jag tror att det är marknadskrafterna som just nu ställer till det för den stackars pilotkåren.
Miljöpartiet och Moderater
2020-12-19 08:39:03
SV: SPGs strategi
@Ann. Skulle inte vara förvånad om den "stora administration" du hävdar arr SAS har beror på en mycket komplicerad situation med administration av egna piloter och kabinpersonal med hundratals olika regleringar (inköp av pilotsolglasögon m.m.) Om SAS köper dessa piloter och kabinpersonal externt blir det som för Easyjet, Ryanair m.fl. att SAS slipper denna stora administration. Ditt andra argument om anställda per flygplan handlar bl.a. om att SAS har tekniskt underhåll och marktjänster i egen regi. De flesta andra bolag köper dessa tjänster externt och därmed mindre antal antällda per flygplan. Och det var min "moderata" sida som kommenterade.
Ann
2020-12-19 11:19:29
SV: SPGs strategi
Både Easyjet och Ryanair (åtminstone delvis) har piloter anställda i bolaget. Med högre löner än dem på SAS.

Men lägg över alla i SAIL då. Behöver inte nödvändigtvis innebära en försämring för piloternas del. Eftersom du är moderat känner du säkert till de höga arbetsgivaravgifterna i Sverige och vilka effekter det för med sig.
P2
2020-12-19 19:50:36
SV: SPGs strategi
Att SAS ska hålla på med labour shopping för att unvika skatter och pressa sin personal luktar rätt illa när Danska och Svenska staten håller verksamheten över vattenytan.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev