Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS Link och Connect

Ni som sade att Link och Connect är lagda på is, lögn! De drar igång efter nyår.

https://www.dn.se/ekonomi/vdn-forsvar-sas-nya-bolag/

Publicerad den 2021-12-01 20:52
Skriv ett svar
Antal svar: 83

svar

Arild
2022-07-28 09:52

Bäste “Hål i huvudet”
Du gör det vanliga felet att tycka en massa utan någon sak eller fakta grund. Sanningen är att flygplanen blev levererade mycket senare än planerat. Dessutom tar det tid att utbilda crew på typen då det knappt fanns några ratade E195 piloter i Skandinavien.

Hål i huvet!
2022-07-28 03:41

Verkligen hål i huvet – att betala för att anställda som inte gör någonting! Och varför? Har ens SAS redovisat för ägarna varför detta sker? När kommer fler flygplan?
Ovanpå den totalt onödiga strejken så tillkommer detta; vad är egentligen de hemliga planerna B, C eller D?
För om inte planerna B, C eller D finns så förefaller detta som total inkompetens av SAS ledning, dvs Skandinaviskt Näringsliv!

Crew
2022-07-28 00:59

Kommer bara finnas SAS Connect och SAS Link !

Kalle Kuriosa
2022-07-27 17:37

Allmän information från Transportstyrelsens hemsida angående ägarna för SAS Links Embraer flygplan.
Olika bolag på samma adress, 1 & 2, varför?

SE-RSK EMBRAER ERJ-190-200LR
Registrerad ägare från och med 2022-04-05
Ravelin Jet Leasing 2 DAC
Rocktwist House, Block 1, Western Business Park,
IE-V14 FW97 Shannon, Clare
Ireland

SE-RSO EMBRAER ERJ-190-200LR
Registrerad ägare från och med 2022-07-11
Ravelin Jet Leasing 1 DAC
Rocktwist House, Block 1, Western Business Park
IE-V14 FW97 Shannon, Clare
Ireland

@DK
2022-06-28 20:47

Ja det gör dom. Tror det är ca 40-50 piloter plus dubbelt så många som ska jobba i kabinen.

DK
2022-06-28 14:31

Hur kommer det sig att SAS Link enbart flyger runt med ett flygplan fortfarande? De har anställt många Piloter och Cabin Crew. Sitter personalen hemma med fullt betalt?

Rick
2022-03-11 00:44

Fattar inte riktigt.
Var och hur ska Connect köra?Typ av kärra?

Aviator
2022-03-10 19:28

SAS Link är ett eget separat AOC

PF
2022-03-10 13:49

Kommer SAS Link EMB-195 bli ett helt nytt AOC eller bli en del av SAS gällande AOC; SCA.AOC.001E Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden ?

Ex SAS
2022-02-24 15:14

Facken har gått ut och sagt att att de inte tänker vika ner sig.

Frågan är om ytterligare ett dotterbolag sätts upp där fler kontraktsanställda kommer att ansluta sig till…?

LLA
2022-02-15 17:42

@LLA. Att okunnigheten ibland är stor här på forumet visat ditt inlägg med tydlighet. SGH AB är ett dotterbolag till SAS AB och ingen fackförening. SGH har skött denna affär helt enligt regelboken och har sagt upp gamla avtalet med 3F (fackföreningen) i 2020 och till och med ingått ett nytt avtal med 3F (fackföreningen). Det är detta avtal som fackförenigen 3F nu ångrar. Arbetsrätten i Danmark gav SGH helt rätt i frågan och SAS/SGH kunde tvinga tillbaka de anställda vid midnatt. SPG vet att de inte har en chans att få rätt om de tar SAS till arbetsrätten med sitt “återanställningsavtal”. SPG och 3F spelar i samma division.

Sektor 3
2022-02-15 16:56

Förkrossa människoliv kommer ske när de duktiga piloterna väljer att tacka nej till slavkontrakten medan tjofaderittan piloterna tackar ja! Är du medveten om att flygbranschen har med säkerhet att göra?

@LLA
2022-02-15 15:06

SPG har inget med SGH att göra. SPG spelar enligt regelboken. SGH tycks inte göra det.

Att dra SPG och SGH över samma kam visar bara på fackföreningsförakt.

LLA
2022-02-15 09:26

@!?. Du skriver “Jag är helt övertygad om att SPG fördömer det SGH i CPH håller på med”. Det är klart att SPG fördömer det mesta som SAS – i detta fall SGH i Danmark – försöker åstadkomma, Lastarnas fackförening 3F som är lika strejkvilliga och låsta som SPG skrev på ett avtal i början av pandemin där de gick med på vissa försämringar om SAS/SGH behöll fler i personalen. Bland annat skulle fler arbeta på helger eftersom det är då många av de nya passagerarna/kunderna vill flyga. 3F och SPG lever kvar i det förgågna och har som enda vision att allt skall bli som förr……

?!
2022-02-15 09:08

Jag är helt övertygad om att SPG fördömer det SGH i CPH håller på med. Att inte hålla sig till spelreglerna går emot allt SPG står för. SGH förstör den skandinaviska modellen lika mycket som ledningen på SAS. Förjävligt!

SGH
2022-02-14 22:27

SGH och SPG har inget med varandra att göra. Det är inte SPG som bett SGH i CPH att strejka.

@L
2022-02-14 17:45

Ja, du tillsammans med många andra här har kommit med så himla många ”säkra” teorier om att Connect / Link inte kommer överleva, och inte ens börja flyga. Well – det är och BLIR den nya standarden i ”SAS”! Om man inte kan acceptera nye villkor så får man faktisk hitta nåt annat!

Bra att SGH strejker nu, så ger det även ännu mer grund till att stänga ner fackens absurda bild på att dom styr något som helst! Anko är precis den typ av chef SK behöver i nuläget. En som inte låter
facken tro dom bestämmer hur vägen skal gå och kostar på ännu mer kostnader i ett SAS som blöder pengar… SPG behöver än riktig wake-up call!

Hoppas Connect hinner komma i gång på ARN så snabbt som möjligt, så man kan hjälpa SAS når piloterna strejker i April, och förkrossar ännu flera människors liv.

L
2022-02-14 15:33

Ni som skriver och tjatar om: “Det är nya tider, bytt jobb mm”. Man undrar vart attityden är påväg? Är man tillbaka till 30-talet eller?

Ni som hoppas på Connect, glöm det! Undermåliga avtal, 0-anställningstrygghet mm

SAS kommer att åka dit förr eller senare var så säkra! Lagar och regler gäller i nutid, dvs 2022 och inte 1930 som många tror.

Ingen hoppas på strejk, ingen! Däremot så finns det ingen annan utväg om inte SAS ändrar inställning. SPG må vara passé men dom har fortfarande makten att sätta ordentliga käppar i hjulen, om man retar upp dom tillräckligt och det har inte SAS råd med. Staten kommer nog inte heller skjuta in pengar i bolaget om det blir strejk och då är det adjösss.

Assar
2022-02-14 13:35

Helt klart att den eventuella framtiden ligger i de nya dotterbolagen, ivartfall om man inte får till avtal och effektiviseringar i moderbolaget. Ledningen gör exakt det de är tillsatta att göra av ägarna. Tiderna är annorlunda nu och man behöver inte gilla det men acceptera eller sök annat jobb. Det som nu sker i SGH Danmark är igen ett självmål. Det ger ledningen ett starkt argument för vad de gör och att det inte går att bygga vidare på det gamla fastkörda tänket hos många grupper.-

Ex SAS
2022-02-14 10:10

Nyanställning i Link.
Dock inga återanställningar.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500