Hur går det för BRA egentligen?
Flög med BRA häromdagen från GOT-BMA. Aldrig rest med detta bolag förut pga högljudda propellerplan. På min flygning som skedde en måndagsmorgon var det endast ett 20-tal passagerare. Hur går det egentligen för BRA? Tjänar de några pengar?
svar
@thomas
Det bra många per vecka.
Att det skulle vara 1 på tusen kan du ju glömma.
Jag flyger oftast till Bromma, ibland tåget men væljer oftsat flyget.
Ac hur många av charter förfrågningarna leder till en flygning? 1 av tusen?
Det jobbiga är nog den psykosociala arbetsmiljön. Det är många som inte trivs och det heter ”nolltolerans” för väldigt mycket men ändå görs inget. Som någon skrev det blir en genomgångs arbetsplats. Det är exakt det man vill och håller lönerna nere på steg 1.
Låter ju bra att man satsar på en 19sätes flygplan då… verkligen!
@Stockholmare
Du verkar inte ha en aning om hur många charter förfrågningar det kommer in per dag.
Samt att vissa inrikes dest skriker eft mera platser.
@Op
Nä lite fel där,dem som var Airways anst har gått upp i lön motför förut ( cc )
Frågan är ju.Vill man vara ett ”anst nummer” el en person?Det väger oxå in mycket i val av arbetsgivare.
Känns som det finns två typer i denna tråden naiva CC:s (som innan pandemin gick med på en B skala för sina nya kollegor) samt piloter som har en något mer nyanserad o nykter bild av verkligheten. Där är många missnöjda piloter som har lämnat kommer o lämna om tillfälle ges då arbetstrycket är så hårt.
Men då BRA nu gjort en deal med TFHS som kommer utbilda MPL piloter åt dom så får man nog se BRA som ett rent genomgångsbolag för många (inte alla dock). Till lönerna kommer också flygtillägg o erfarnehetstillägg så en kapten med erfarenhet tjänar mellan 50-60 tusen vilket får anses ok för ett TP bolag som mest troligt inte genererar några större vinster.
Grissnark att ta upp A220. Dels går det emot “hållbarhets”-ideologin och dels så var ska man få dom pengarna och det resunderlaget ifrån?
Behöver ju inte bli A220 nödvändigtvis finns ju andra.
Det är ett rykte. Vi väntade i tio år på C-serien! Nu är väntetiden super lång, så om tio år till. Kanske.
BMA kommer inte finnas kvar efter 2038, finns inte på kartan. Så om BRA står och faller med flygplatsen så har man iallafall 15 år kvar av verksamhet.
Moderaterna, kd, L och Centern samarbetar och regerar tillsammans med Miljöpartiet i Stockholm (regionen och kommunen). Sossarna är väl det mest flygvänliga partiet jämfört med denna blågröna flygfientliga trojka?
Största hotet mot BRA är att sosseriet vill lägga ner BMA
Enligt rykten är inte A220 långt bort.
Och stämningen är familjär man är inte bara ett Anst nummer.Alla hjälps åt.Bästa jobb jag haft!
@Donna
Inte konstigt.Vi som jobbar får info hela tiden om läget.Tror faktiskt att BRA sitter på det vinnande konceptet i dessa tider.
Fn räcker ej flygplanen till,men kommer några till i höst.
Det är märkligt att så många ändå väljer att stanna kvar i bolaget när det är så dåligt! Det känns som att det bara är en tidsfråga innan det blir problem igen. Vad tror ni?
Man jobbar nog mest kvar i väntan på att det ska finnas bra andra jobb att söka.
Det är ju ett sätt att hålla cert och flygtrim igång. Man blir inte mer attraktiv hos andra bolag om man börjar jobba på marken istället.
Det kommer säkert bli ganska stora omsättningar av piloter hos flera bolag de närmsta åren.