Tråden startades av: Nyfiken  2022-04-08 19:44:59
Hur går det för BRA egentligen? 
Flög med BRA häromdagen från GOT-BMA. Aldrig rest med detta bolag förut pga högljudda propellerplan. På min flygning som skedde en måndagsmorgon var det endast ett 20-tal passagerare. Hur går det egentligen för BRA? Tjänar de några pengar?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Gh
2022-04-08 21:53:14
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Borde varigt fullt denn tid, så svaret har du troligen i din fråga
Man hör aldrig snacket ”jag tar flyget” längre till Stockholm utan det är tåget. (Som aldrig kommer i tid)
CC
2022-04-08 22:58:09
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Det går fin fint men just GOT-BMA är inte den bästa.
Många andra linjer överfulla med tal om att sätta in mer avg.Och charter sidan går också bra.
Morten
2022-04-08 23:06:15
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Man ska inte stirra sig blind på pax antal då en ATR 72 behöver 15 pax för att gå som lönsam.
Stockholmare
2022-04-09 06:14:03
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Det finns väl en liten klick människor och politiker som är ute på tjänsteresor. Annars tror jag de föesta som reser nu fortfarande gör det i privat regi. Bara se på BRAs satsning på Visby…
Sv Morten
2022-04-09 11:22:37
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Det är inte antalet passagerare som styr om flighten blir lönsam.

Det är hur mycket passagerarna totalt betalar!
D.v.s det kan räcka med en passagerare som betalar mycket.

Lågprisbolagen annonser ofta ut flygningar till ett pris som inte täcker grundläggande kostnader!

Men de har ett system att ta rejält betalt för nödvändiga tilläggstjänster.

Bosse Andersson
2022-04-09 15:21:07
SV: Hur går det för BRA egentligen?
….för dom som dels vill men även vågar flyga ATR.

Känner alldeles för många som flyger ATR för att jag ska kunna skriva ut allt här, men jag sätter mig då inte i en.

Janne
2022-04-09 15:43:39
SV: Hur går det för BRA egentligen?
@Morten
Haha, inte en chans, den kalkylen skulle jag vilja se.
Morten
2022-04-10 00:33:52
SV: Hur går det för BRA egentligen?
@Bosse Andersson
Finns inget mer att oroa sig för än andra flygplan.ATR är faktiskt en mycket efterfrågad maskin på marknaden just nu.
Morten
2022-04-10 00:37:20
SV: Hur går det för BRA egentligen?
@Janne
ATR är en riktig Money Maker och dessutom den absolut miljövänligaste på marknaden.Blir fler och fler bolag som kommer anv den.
Juliana
2022-04-10 06:33:57
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Det är tjafs om raster och vila och crew är inte nöjda med avtal. Det är många som börjat tröttna på riktigt och söker andra jobb. Det är förhandlingar med fack och det finns mer problem runt hörnet. Som för alla bolag just nu verkar det som…
Morten
2022-04-10 13:57:18
SV: Hur går det för BRA egentligen?
@Juliana
Källa på det?
Rent skitsnack är vad det är.
Seafucker
2022-04-10 17:06:11
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Morten!

Du är alldeles för lättretad.

Coola ner lite! Bara för att du arbetar på BRA behöver du inte ta på dig ansvaret att försvara bolaget!

Skärpning!
Sv Bosse Andersson
2022-04-10 18:01:50
SV: Hur går det för BRA egentligen?
De problem som fanns med ATR 72 har åtgärdats.

------------------------------------------
ATR 72 har varit inblandat i 11 olyckor med dödlig utgång.

Minst 6 av dessa orsakades av is. Flygplanets design gör att när is byggs upp på vingen, precis bakom avisningssystemens bakre kant, så kommer flygplanet plötsligt förlora all kontroll. Inga av flygplanets varningssystem utlöses, men i vissa fall hördes ett rytmiskt dån omedelbart innan kontrollförlusten. American Eagle Flight 4184 havererade på detta sätt, och i efterspelet upptäcktes att ATR:s ingenjörer var medvetna om detta problem. ATR:s företagsledning hade avsiktligt hemlighållit denna information för piloter och köpare.

Dessa problem åtgärdades efter USA-haveriet genom att vingarnas avisningssystem, så kallade boots, gjordes större så att de sträcker sig längre bak på vingen, vilket eliminerar de tidigare problemen. Vidare används inte klaff 40 vid annat än nödsituationer.

-------------------------------------------------------------------------------
@Morten
2022-04-10 18:14:55
SV: Hur går det för BRA egentligen?

Fast nu har jag iof talat med, flugit med (i cockpit), och även tagit del av mycket som handlar om just ATR. Har även fått detta bekräftat från andra piloter i andra länder så jag vet vad jag talar om. Googla gärna engine out performance in icing conditions tex vad det gäller typen. Sätt dig gärna in i olika haverirapporter gällande typen. Maxlastad ATR i dålig sikt och icing från BMA är inte att föredra vid engine out.

Jag är för övrigt pilot i andra sammanhang.

//Bosse Andersson
@Stockholmare
2022-04-11 08:44:23
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Det har varit tyst från dig ett tag sen leap konkade.
Hoppas du blir mer aktiv igen med din bitterhet mot BRA. Den är underhållande!

Fler privatresenärer än tjänsteresor stämmer inte som du skrev tidigare.
Det är faktiskt tvärtom, tro det eller ej.
Stockholmare
2022-04-11 09:28:33
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Ja det är ju tråkigt att Leap är i rekonstruktion. De borde väl göra som BRA, låna pengar från staten och anställa en koldioxidjagare.
CC
2022-04-11 10:26:26
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Precis har faktiskt saknat @Stockholmares
Bittra inlägg här.
Jeje
2022-04-11 11:21:02
SV: Hur går det för BRA egentligen?
BRA har väl haft sin egen ICE incident? Det finns en tråd om den om jag inte minns fel. Det höll på att sluta riktigt illa.
@Jeje
2022-04-11 14:54:27
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Hur menar du höll på att gå riktigt illa?
Har du belägg för ditt spekulerande?
Arne
2022-04-11 15:34:32
SV: Hur går det för BRA egentligen?
@Jeje

Dom ropade Mayday och gick ner på Skavsta pga is.
https://www.expressen.se/nyheter/flyg-fick-nodlanda-efter-isbildning-pa-planet/

Jag har flugit ett antal år på BRA och ATRen, felen är inte avhjälpta, maken till sämre maskin i is finns inte.
Dessutom problem med höger propellernav, det var väldigt nära att kosta BRA ett haveri i Visby. Även det felet har sopats under mattan av ATR, inget har årgärdats trots samma typ av fel hos andra operatörer.

Finns många fler fall där ATRen visar sina problem med is, t.ex:
https://www.aeroinside.com/8631/jettime-at72-near-bergen-on-nov-14th-2016-drops-left-then-right-wing-in-icing-conditions
Bosse Andersson
2022-04-11 17:20:12
SV: Hur går det för BRA egentligen?
@Jeje

Det stämmer,

En i Ängelholm och för inte så länge sedan ute vid Visby.

Men i raden av alla ATR problem, och som någon menade var något man "åtgärdat" så är ju inte riktigt fallet. Men som sagt, spekulera går bra, men blir svårt att förmedla vidare här då jag faktiskt dels talat med och känner flertalet ATR-piloter. Flera från just flygBRA men även utomlands ifrån.

@Morten
2022-04-11 19:18:20
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Jag jobbar som värdinna på BRA och det stämmer att Unionen har haft möte per länk med crew för att ta tag i alla problem.
Sv Bosse Anderss
2022-04-11 19:21:40
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Ja, det kan finnas flygbolag som inte gjort de nödvändiga åtgärderna om man skall flyg där risk för isbildning finns.

Är BRA ett sådant bolag?
NISSE
2022-04-12 13:31:33
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Har Xflys ATR'r samma problem, eller är dom åtgärdade?
MAX
2022-04-12 15:18:45
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Vi har haft en stor flygplanstillverkare som också sålt farliga flygplan.
Ex. Boeing 737 MAX där många fått sätta livet till.

Efter två olyckor med dödlig utgång i oktober 2018 och i mars 2019 fick flygplanet flygförbud över hela världen. Den 27 januari 2021 hävdes till slut flygförbudet av EASA men att ombyggnader av flygplanen samt utbildning av piloterna kommer krävas innan man kan flyga med passagerare. Den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA hävde sitt flygförbud i november 2020.

Boeing slarvade med B737 MAX och 316 fick sätta livet till.

Trötter
2022-04-12 17:45:07
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Sant med 737Max! Boeing har åtgärdat problemen! Frågan är vad har ATR gjort för åtgärder förutom tandlösa rekommendationer? Is-certifieringen av denna maskin är en skandal!
Arne
2022-04-12 19:19:47
SV: Hur går det för BRA egentligen?
@NISSE

Alla ATR operatörer har samma problem, det är flygplanet som är dåligt, samma modell hos alla.
Inget som ett enskilt bolag kan göra något åt.
CC
2022-04-13 00:34:30
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Exakt @MAX
Morten
2022-04-13 00:40:55
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Du som jobbar som Värdinna på BRA.Vadå möten om alla problem?Har en kompis som jobbar som CC där och ett utav de bästa jobb hon haft/har.
Det största problemet enl henne är att många kom fr andra bolag i krisen sedan när de återanställde drog de tillbaka.
Conrad
2022-04-13 01:01:55
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Hur va det med SAS-DanaViking i gottröra?Slutade folk flyga MD-80 då el?
CC
2022-04-13 01:05:25
SV: Hur går det för BRA egentligen?
@NISSE
Inget annorlunda med Xfly och dem har även äldre plan.
Bosse Andersson
2022-04-13 05:37:51
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Det är helt sant det du säger "Max", och det är mycket tragiskt!

Däremot är de problemen åtgärdade. Det gäller inte direkt för ATR som är även konstruktionsmässigt fel från början rent aerodynamiskt sätt om man säger så.

Problemen jag nämnde stämmer inte bara även för Xfly men även för andra operatörer, men särskilt de som flyger på våra breddgrader så att säga eller även där det är oerhört varmt tex Sydamerika.
@conrad
2022-04-13 16:48:49
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Md har ju lite mer plåt. Och det är ju jet!
@@conrad
2022-04-13 20:39:23
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Vad har mer plåt och jet med saken att göra?
Lika farligt för alla flygplan om man inte hanterar det korrekt.

INGET flygplan är certat att flyga i severe icing och alla piloter har skyldighet att rapportera det till ATC samt lämna området.

Har du upplevt severe icing i flygplan vet du att det inte är att leka med i någon maskin.
CC
2022-04-15 01:43:38
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Den här ”Värdinnan” i tråden verkar ej behaga svara.
Kalle
2022-04-18 20:55:22
SV: Hur går det för BRA egentligen?
@@conrad

Problemet med ATR är att den samlar på sig mycket mer is än andra typer, ständigt moderate eller severe icing när man kör den kärran.
Air
2022-04-23 23:54:37
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Det går fin fint.Men dock för få flygplan för all efterfrågan.
Opposite Air
2022-04-24 20:26:04
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Nja, det går sådär skulle jag säga. Den största delen av den flygande personalen vill lämna. Det rimmar väl inte med ett välmående företag? I längden vinner ett företag på att ha nöjd personal.
CC
2022-04-27 12:30:28
SV: Hur går det för BRA egentligen?
@ Opposite Air
Och källa på det?
Konstigt inte det märks när man jobbar då.
Pilot
2022-04-27 14:57:20
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Jo så är det...
Pilen
2022-04-27 17:44:31
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Med pilotlöner på 25000 F/O samt 42000 CPT så förstår man att många letar nya jobb.
@Pilen
2022-04-27 19:59:38
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Stämmer de lönerna du skriver? Jag tvivlar lite på det. Men om det är korrekt som du säger så känns uppsägningen i samband med pandemin som en rejäl vinstlott. Även om det kändes lite tungt just då.
CC
2022-04-27 21:27:49
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Men varför ens bemöda sig jobba kvar om man ej är nöjd med lönen och allmänt missnöjd?Bara att sluta då ju,finns många som vill ha ett flygjobb.
Kan vara bra att kolla ”gräset på andra sidan”
CC
2022-04-27 22:28:51
SV: Hur går det för BRA egentligen?
@Pilen
Lön för CC stämmer.Blev ett lyft!
@CC
2022-04-28 09:56:42
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Man jobbar nog mest kvar i väntan på att det ska finnas bra andra jobb att söka.
Det är ju ett sätt att hålla cert och flygtrim igång. Man blir inte mer attraktiv hos andra bolag om man börjar jobba på marken istället.

Det kommer säkert bli ganska stora omsättningar av piloter hos flera bolag de närmsta åren.
Donna
2022-05-05 15:02:27
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Det är märkligt att så många ändå väljer att stanna kvar i bolaget när det är så dåligt! Det känns som att det bara är en tidsfråga innan det blir problem igen. Vad tror ni?
CC
2022-05-05 23:15:18
SV: Hur går det för BRA egentligen?
@Donna
Inte konstigt.Vi som jobbar får info hela tiden om läget.Tror faktiskt att BRA sitter på det vinnande konceptet i dessa tider.
Fn räcker ej flygplanen till,men kommer några till i höst.
CC
2022-05-05 23:18:45
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Och stämningen är familjär man är inte bara ett Anst nummer.Alla hjälps åt.Bästa jobb jag haft!
AC
2022-05-06 00:13:51
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Enligt rykten är inte A220 långt bort.
MW
2022-05-06 07:48:20
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Största hotet mot BRA är att sosseriet vill lägga ner BMA
Miljöpartiet och Moderater
2022-05-06 08:16:09
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Moderaterna, kd, L och Centern samarbetar och regerar tillsammans med Miljöpartiet i Stockholm (regionen och kommunen). Sossarna är väl det mest flygvänliga partiet jämfört med denna blågröna flygfientliga trojka?
Stockholmare
2022-05-06 08:55:37
SV: Hur går det för BRA egentligen?
BMA kommer inte finnas kvar efter 2038, finns inte på kartan. Så om BRA står och faller med flygplatsen så har man iallafall 15 år kvar av verksamhet.
@AC
2022-05-06 16:19:52
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Det är ett rykte. Vi väntade i tio år på C-serien! Nu är väntetiden super lång, så om tio år till. Kanske.
AC
2022-05-06 22:28:22
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Behöver ju inte bli A220 nödvändigtvis finns ju andra.
Stockholmare
2022-05-06 22:32:33
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Grissnark att ta upp A220. Dels går det emot "hållbarhets"-ideologin och dels så var ska man få dom pengarna och det resunderlaget ifrån?
Op
2022-05-07 11:52:22
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Känns som det finns två typer i denna tråden naiva CC:s (som innan pandemin gick med på en B skala för sina nya kollegor) samt piloter som har en något mer nyanserad o nykter bild av verkligheten. Där är många missnöjda piloter som har lämnat kommer o lämna om tillfälle ges då arbetstrycket är så hårt.
Men då BRA nu gjort en deal med TFHS som kommer utbilda MPL piloter åt dom så får man nog se BRA som ett rent genomgångsbolag för många (inte alla dock). Till lönerna kommer också flygtillägg o erfarnehetstillägg så en kapten med erfarenhet tjänar mellan 50-60 tusen vilket får anses ok för ett TP bolag som mest troligt inte genererar några större vinster.
AC
2022-05-08 00:57:58
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Frågan är ju.Vill man vara ett ”anst nummer” el en person?Det väger oxå in mycket i val av arbetsgivare.
Bertil
2022-05-08 01:01:01
SV: Hur går det för BRA egentligen?
@Op
Nä lite fel där,dem som var Airways anst har gått upp i lön motför förut ( cc )
AC
2022-05-08 01:35:48
SV: Hur går det för BRA egentligen?
@Stockholmare
Du verkar inte ha en aning om hur många charter förfrågningar det kommer in per dag.
Samt att vissa inrikes dest skriker eft mera platser.
@AC
2022-05-08 10:59:35
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Låter ju bra att man satsar på en 19sätes flygplan då… verkligen!
Payload
2022-05-09 07:12:56
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Det jobbiga är nog den psykosociala arbetsmiljön. Det är många som inte trivs och det heter ”nolltolerans” för väldigt mycket men ändå görs inget. Som någon skrev det blir en genomgångs arbetsplats. Det är exakt det man vill och håller lönerna nere på steg 1.
thomas
2022-05-09 10:10:41
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Ac hur många av charter förfrågningarna leder till en flygning? 1 av tusen?
G
2022-05-09 13:25:04
SV: Hur går det för BRA egentligen?
Jag flyger oftast till Bromma, ibland tåget men væljer oftsat flyget.
AC
2022-05-09 13:32:59
SV: Hur går det för BRA egentligen?
@thomas
Det bra många per vecka.
Att det skulle vara 1 på tusen kan du ju glömma.
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn