Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS ställer in 4000 flygningar

Tråden startades av SOS

Varför ställer SAS in 4000 flygningar?
Varför finns 4000 flygningar i planeringen om det inte finns möjlighet att flyga dem?
Jag trodde att flygbolag planerade utefter sina resurser?

En förklaring som inte framgått skulle kunna vara:

– SAS säljer inte tillräckligt
– SAS håller på att strukturera om bakom ridåerna och låter andra ta flygningarna för tillfället

Publicerad den 2022-05-10 18:04
Skriv ett svar
Antal svar: 36

svar

X
2022-05-15 20:59

Brittiska bolag erkänner problem med personal och försöker aktivt lösa det;

https://simpleflying.com/uk-airline-crew-recruitment-bonus/amp/

Karl
2022-05-15 14:50

Andreas: Men vad bra då! SAS lyckas som vanligt, lägger tid och energi och pengar på att bygga ett nytt bolag, men får inga flygplan. Samtidigt betalar man massa pengar för personal som alltså gör ingenting.

Och för att summera det ur en annan synvinkel. Det är SPGs och piloterna på SAS mains fel. De på SAS är alldeles för dyra, link och connect är mycket billigare och använder mycket mer effektivt!

Andreas
2022-05-14 11:51

PF:
Tack för att du delar din teori. SAS Link har dock redan mellan 30 och 40 piloter på CPH-basen…men p.g.a. stora förseningar hos leasingbolaget tyvärr än så länge bara ett flygplan. Det krävs nämligen mer än bara ny målning för att Embraer-maskinerna ska vara i levererbart skick.

J
2022-05-14 10:47

Skulle det kunna vara att den interna överföringen av flygplan mellan SAS och connect inte går så smidigt som man förutspått? För brist på flygplan är det INTE i branschen.

Tragisk att se hur SAS ledning framställer bolaget i media. Man svartmålar personal och går ut med att man tvingas ställa in flygningar.
Samtidigt sprider norwegian bilden av sitt bolag att man behöver fler flygplan, och att man går mot en all time high-sommar.
Vem kan möjligen ha förtroende för den taktiken?

PF
2022-05-14 02:14

Vad skulle det vara för flygplan som inte levererats?
Gäller det Embraer till SAS Link så står de färdigmålade i UK men det finns inga piloter som flyger dem.

Kent
2022-05-13 11:28

Sv stockholmare:

Självklart är det flygbolaget.

Men betyder det att flygbolaget bestämmer allt? Kan ett flygbolag därmed bestämma att de inte ska betala skatt? Att de inte behöver följa lagar? Att de inte behöver följa avtal? Att de inte behöver följa regler? Att de inte behöver följa praxis? Att de inte behöver följa normer?

Självklart finns det en gräns för vad flygbolaget kan och inte kan välja att följa, var går gränsen vid bestämmanderätten tycker du?

Stockholmare
2022-05-13 00:30

Ibland undrar man om det är en Fackförening el ett Flygbolag som bestämmer?

Hulk
2022-05-11 18:07

Kan tänka mig att telefonaktiebolaget behöver spara så mycket de kan med tanke på alla böter de blir skyldiga för diverse mutbrott m m. Men på företaget jag jobbar reser vi som vanligt nu när pandemin lättat. Samma sak för vänner på andra företag och i andra branscher.

Nu senast när jag reste privat var det fullsatt både på resan ut och hem (DY).

Det är nog mest MP-anhängare som har hoppats på att flygandet drastiskt skulle minska.

Knasigt
2022-05-11 16:21

Det är helt otroligt hur ingrott det sitter i vissa väggar.

Piloterna säger att det inte är de gamla villkoren de vill åt, utan de är beredda till eftergifter för att möta SAS.

Samtidigt står ett gäng på åskådarbänken och skriker högljutt att ”Piloterna tänker strejka för att de vill tillbaka till sina gamla villkor!”

Vem ska man tro på? De som frågan berör eller de som står på åskådarbänken och skriker?

Johnnie Kobbelgaard
2022-05-11 15:16

Hvad hænder med kaffet Purser Gullan???

thomas
2022-05-11 13:50

Det är marknadens villkor som gäller inte nån lagstiftning, det är inte ens säkert staterna ska vara kvar i bolaget. Just för den orsaken nuvarande marknadsvillkor för flygbranschen är för svåra.
Wallenbergarna har tröttnat lägger inte in mer kapital.

thomas
2022-05-11 13:23

Dr realist bra skrivet, exakt så är det som Du beskriver utförligt
svindyr fuel
Halva jordens luftrum avstängd
Affärsmänens övergång till teams etc
Fortfarande företags restriktioner för resande
Pågående stort krig som även kan utvidgas
Räntehöjningar undergräver folks ekonomi
Inflationen tar fart.
Flyg bolagens höga skuldsättbing

Men vissa yrkesgrupper tror de kan strejka sig till gamla helt orealistiska obsoleta villkor!!!!

Y
2022-05-11 13:13

@Dr. realist
Menar du på riktigt att SAS som till stora delar ägs av Svenska och Danska staten ska kunna frångå Svenska och Nordiska (DK/NO) semester- och anställningsregler som gäller i respektive land?

Dr. realist
2022-05-11 11:25

@X. Att du som en självutnämnd (?) eller officiell(?) representant för de missnöjda piloterna hävdar att det med enkel matematik går att räkna ut produktionen genom att ta antal flygplan multiplicerat med antalet piloter och samtidigt hävda att “efterfrågan är glödhet” visar tydligt att dina “analyser” handlar mer om känslor än om känsla.

De flesta flygbolags-VD träffades nyligen i ett visst sammanhang och de flesta inklusive Lufthansa, BA, Air France/KLM, Easyjet, SAS, Finnair, United, Delta och IATAs ordförande Wille Walch med flera var samstämmiga i sina analyser att marknaden just nu är oerhört besvärlig och oförutsägbar. Ledningen för SPG i Skandinavien (som enligt sig själva kan allt om flygmarknaden) är i stort sett de enda som ser denna “glödheta marknad”. Osäkerjheten består bl.a. i höga bränslekostnader, problem med överflygningar av Ryssland och Moldavien, asiaters ovilja och möjligheter att besöka Europa, amerikaner och kanadensare som är tveksamma att besöka länder i närområdet till Ukraina/Ryssland, flygbolagens enorma skulder som uppstått pga pandemin, överkapacitet, affärsresandet som mer än halverats (inte bara hos Ericsson) m.m.m.m gör att det är svårt att planera framåt. Ovanpå detta har vi just nu en inflation med stora kommande räntehöjningar, turbulent aktiemarknad och minskade bostadspriser som oroar människor i närområdet. Det är med andra ord inte som förr på marknaden.

De som nu med hög röst kritiserar SAS ledning och SAS ägare (!!) och menar att de skall bortse från alla orosmoln och snarast anställa fler dyra piloter (helst med möjlighet till sommarsemester) eftersom de vet att allt kommer att bli som förr igen och att kunderna är desperata att flyga verkar ha satt på sina skygglappar extra hårt.

ARLANDA
2022-05-11 10:45

Ganska intressant att alla här tycks tro att det bara gäller flygande. Fel det finns inte personal så det räcker på flygplatserna. När det gäller Arlanda kommer det vara en sanslös personalbrist i sommar och det gäller dom flesta yrkeskategorierna och samtliga handlingsbolag samt säkerhetskontrollerna.

X
2022-05-11 08:56

@Dr. Realist

Bemärk också att i SAS senaste trafiksiffror är kabinfaktorn något högre än i motsvarande kvartal 2019 och även PASK är något högre än den perioden. Efterfrågan är på väg tillbaka starkt och SAS (hade) planerat att möta den efterfrågan med ökat utbud – något man nu tvingas backa ifrån på grund av att ledningen fattat en lång rad beslut som är skadliga för den operativa verksamheten.

Inte en enda av de piloter som sades upp under pandemin flög långlinjeflygningar, samtliga flög kortlinje (B737 och A320). Däremot har SAS ledning satsat på konceptet “Mixed fleet flying” sedan ett år tillbaka, trots att i stort sett alla med operativ kunskap kunde se att det inte skulle låta sig göras, vilket har bidragit till bristen av piloter till kortlinjer. De piloter som skulle flyga MFF har inte hunnit utbildas tillräckligt snabbt men översta ledningen har ändå tvingat flygavdelningen att (försöka) genomföra omskolningarna. Nu ser vi facit – piloter som skulle flyga långlinjer har gått på backen månadsvis och fått full lön, flugit någon enstaka gång per månad på långlinjer och inte fått tillräckligt mycket erfarenhet för att uppnå myndighetskraven för att bli utcheckade som “mixed fleet”. Därför väljer SAS nu att återföra en hel del av dessa till kortlinjer, något som gör att man tvingas dra ner antalet flygningar till exempelvis Toronto.

Nej, SPG använder sig inte av “känsla” när man gör sina uttalanden. SAS har löpande informerat sin personal om hur många flygplan man avser ha i trafik under sommaren och det är lågstadiematematik att beräkna hur många piloter som behövs för att hålla så många flygplan i luften. Trots att SPG påtalat för ledningen att x*y=z (där x är antal flygplan, y är antalet piloter som behövs per flygplan och z därmed totala antalet piloter som behövs) och att SAS endast haft 0,8*z piloter tillgängliga för sommaren, har ledningens envisa svar varit att det inte saknas resurser.

Efterfrågan är just nu glödhet. I stort sett alla flygbolag i Europa beskriver utsikterna som mycket goda och detta gällande såväl fritids- som affärsresenärer. Det är i stort sett bara SAS som på inrådan från diverse konsulter envist hävdar att människor kommer att sluta träffas och att pandemin innebär ett paradigmskifte för hur näringslivet kommer att se ut i framtiden. Att Ericsson berättat för Anko van der Werff att de kommer att halvera sina tjänsteresor behöver man knappast lägga någon vikt vid – det är mest sannolikt den xxxxxxxxxx vice ordföranden i styrelsen som kommit med dessa uppgifter.

Tyvärr för ansvariga i SAS ledning togs man något på sängen när denna nyhet publicerades. Man hade inte koordinerat lögnerna internt ännu och därför ser vi att SAS presschefer i Sverige och Norge bekräftar att det rör sig om personalbrist, innan ansvarig person i SAS ledning med osanning försöker gjuta olja på vågorna i dansk media. För att försöka dölja sina misslyckanden har SAS ledning också stängt av möjligheten att se orsaken till inställda flygavgångar i det interna IT-systemet.

@Puckelbro
Det är riktigt att den som anställs i Sverige har rätt till sommarsemester om man anställs före sommaren. Det regleras främst i semesterlagen men avvikelser kan hittas i kollektivavtal. Huvudregeln är att en arbetstagare har rätt till 4 veckor sammanhängande semester. Många arbetsplatser tillämpar förskottssemester (antingen som policy eller genom kollektivavtal) så att den som inte hunnit tjäna in betald semester kan få detta ändå, och bli återbetalningsskyldig om man säger upp sig inom fem år från att man fick denna förskottssemester.

Även SAS-piloter har rätt till sommarsemester. Men inte som övriga i samhället utan här har SPG i en av alla besparingsrundor över åren accepterat knappt 3 veckors semester utan sommaren. Detta gäller också för nyanställda, men däremot har piloter ingen rätt till förskottssemester, det rör sig då om obetald semesterledighet för den som önskar, vilket sannolikt inte är alltför många av de som levt på antingen a-kassa eller ströjobb sista 18 månaderna.

Dr. realist
2022-05-11 05:59

@@Dr.Realist. Bemärk att SAS den senaste månaden (april 2022) hade cirka 50 % av antalet passagerare jämfört med april 2019. Att anpassa kapaciteten efter efterfrågan är just nu ett mycket osäkert arbete. Flera flygbolag (easyjet, Lufthansa, Air France/KLM m.fl.) har i dagarna gått ut med liknande information som SAS om anpassning av kapaciteten inför de kommande 5-6 månaderna.

Det är väl bra att SAS säger till i relativt god tid att man avser ställa in flygningar pga planeringsproblem? Speciellt långlinjerna drabbas av svårigheter och som exempel har SAS tvingats ställa in många avgångar till den nyöppnade linjen till Toronto, linjerna till Kina och Japan kan inte öppnas och efterfrågan på långlinjerna drabbas av kriget i Ukraina då många amerikaner ställer in resor till Europa. Alla stora flygbolag satsar samtidigt på långlinjer till USA eller semesterdestinationer vilket gör att marknaden blir osäker. De piloter och kabinanstllda som blev uppsagda ffrån SAS Scandinavia flyger i flera fall långlinjer och där är efterfrågan helt enkelt inte tillbaka. Troligtvis kommer SAS att dramatiskt minska sitt långlinjenär i SAS Forward och det vet säkert SPG om.

Nu vill SPG försöka vinna poänger genom att säga att de är bättre lämpade än SAS ledning att leda företaget. Piloter kan köra flygbolag på “känsla”. De behöver ingen fakta i botten (kallas även faktaresistens) utan de vet bäst och vill ju visa att att allt kan bli som förr igen. Helst som på 80-talet eller 90-talet utan elaka konkurrenter som snor kunderna tack vare effektivare flygproduktion och som inte drabbas av strejker och strejkhot om och om igen.

PK
2022-05-10 23:34

Borde inte SAS ledning ställas ansvariga för detta fiasko? Man ordagrant ger bort marknadsandelar till Norwegain, Eurowings och Ryanair.
4000 avgångar x 180 pax = 720.000 berörda passagerare.

FVK
2022-05-10 23:17

SAS har inte brist på personal, man har brist på kompetent ledarskap..
Det finns hundratals uppsagda som är beredda att börja jobba imorgon om SAS ringer, men principer går före affärerna..

Karl-Erik
2022-05-10 22:38

Detta är inte så smaskiga nyheter som många här verkar tro. Största delen av detta beror på att SAS räknat med leverans av 3-4 Embraer mer till SAS Link. Dessa maskiner skulle producera 8-12 sektorer per dag och maskin. Nu är dessa leveranser flera månader försenade

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500