Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Upphandlingen 2023-2027

Tråden startades av Upp med händerna

Trafikverkets upphandling drar igång i höst. Mora är ny och de tidigare linjerna kvarstår. Vad tror ni? Xfly, Amapola och Jonair igen eller nya bolag? Kommer Air Leap tillbaka inför upphandlingen? Som jag har förstått det blir det också mer fritt för flygbolagen att välja hur linjerna slingas än förra gången.

Publicerad den 2022-07-19 23:00
Skriv ett svar
Antal svar: 68

svar

Ledin
2024-01-16 14:39

December MXX, 77 landningar. 177 ankommande 159 avgående passagerare.

Dags att närlingslivet börjar boka…

smålänning
2023-12-20 00:06

Rätta mig om jag har fel, men det är väl fastställt ett visst antal “öronmärkta” flygstolar för respektive destination? Jag har för mig att det är 10 000 flygstolar per år som ska produceras ARN-MXX/MMX-ARN.
Alltså borde det lilla pax.-antalet bero på svag efterfrågan. Dessutom orealistiskt att det skulle vara 17 pax. bara från/till EVG vid flera tillfällen.

Ledin
2023-12-18 18:49

November MXX, 88landningar. 166 ankommande 168 avgående passagerare.

Fortfarande knappt 2 passagerare per flight. Får det inte plats fler i Beachen eller finns inte efterfrågan?

Stockholmare
2023-11-20 09:17

Vänta bara! När elflyget kommer så ritas kartan om…

Ledin
2023-11-18 16:36

Nu är vi igång!

Den hett efterlängtade linjen från Mora till Arlanda är äntligen verklighet igen. Moras näringsliv hänger på låset, passagerarstatistiken för oktober visar att hela 35 passagerare utnyttjade oktober månads 14 möjliga avgångar/ankomster till Arlanda. Ett snitt på lite drygt 2 passagerare per flight om man antar att ingen åkte till/från Sveg.
Faktum är att endast 10 flighter landade i Mora, vid några tillfällen åkte man direkt till Sveg.

Vi får hoppas att det blir lite bättre med tiden, Moringarna har 4 år på sig att vakna om man inte ger upp innan dess.

@SV
2023-03-22 11:28

Det går att begära ut all info om upphandlingarna från Trafikverket. Finns info på deras hemsida hur man går tillväga.

Mickem
2023-03-22 10:29

Begär ut handlingarna från Trafikverket

Sv
2023-03-22 02:48

Kan man se vilka andra som var med och budade i upphandlingen?

sv: P
2023-03-02 12:42

De nya avtalen gäller från 2023-10-27.

Pilot
2023-03-02 00:00

ATR 42 då?

P
2023-03-01 21:24

När börjar de nya avtalen gälla?

BAX
2023-03-01 15:59

@PAX
Det går att klämma in 13 stolar i commuterversion. Då sitter alla på rad och stirrar i varandras bakhuvuden. Det vanligaste är 6-8 pax och då brukar det ingå en fyrgrupp där två reser mot färdriktningen och har två mittemot sig med ett uppfällbart bord emellan.
@S018cn
Varför skulle Trollhättan vara upphandlat?
Trollhättan-BMA trafikeras sedan våren 2022 av Västflyg som är ett initiativ av ett antal företagare i regionen. De har inget eget AOC utan flyger på NYX airs tillstånd med en SAAB 340B.

S018cn
2023-03-01 14:39

Trollhättan: Ingår inte den i upphandlingen?

Pax
2023-03-01 10:40

KingAir 200. Hur många pax tar den? 8?

FO
2023-03-01 05:02

Skönt att Amapola vann. Vet någon vilka som var med i upphandlingen som inte fick det?

Turbo
2023-02-28 19:15

Med tanke på att det varit Nyx Saab 340 på senare så borde Amapolas F50 vara ett uppsving?

2023-02-28 13:29

Det blir ju ett litet nedköp för Arvidsjaur och Gällivare, åka runt i en 35 år gammal F50 istället för CRJ eller ATR 72. Blir det inte för få platser med den maskinen?

Gärt
2023-02-28 11:33

Kommer Jonair köra King air 200 eller byter man upp till 1900 eller liknande

Tänker mest på Sveg-Mora-Arlanda och
Torsby-Hagfors-Arlanda

Konsulten
2023-02-28 10:11

Klart nu, Amapola tar hem upphandlingen på GEV, AJR, VHM, HMV, LYC och KRF. Kul och välförjänt. F50 levererar igen. Jon Air får MXX, EVG, PJA, TYF, HFS och OSD-UME. Grattis till er.

Tekmek
2023-02-28 09:59

Amapola ??????

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500