pf
2022-08-23 13:43:05
|
SV: SAS rekonstruktion antal flygplan
Mitt inntrykk er at SAS gjennom pandemiperioden har mottatt mange nye maskiner, mest A-320N, men også A-350. Mange av disse har de neppe värt behov for. Kunne SAS ha ventet med leveransene ? Likeledes, SAS ser ut til å ha betalt "full leasingpris" for disse, i en periode hvor konkurrentene, som Norwegian og Flyr ser ut til å ha forhandlet seg til en langt lavere pris for sine, dvs et slags "pay per hour use".
Dette må ha kostet SAS enormt !
Så, under pandemiperioden, ser det ut til at SAS-ledelsen(Styret) har planalgt, som i gamle russiske 5-årsplaner, hva den skal spare på leasing senere. Tallene er i SAS Forward. Men, ettersom trafikk og etterspörselen har kraftig tatt seg opp, er nye maskiner nå "hot enterprise". Så, enten må SAS ha en meget stor slingringsmonn, eller så vil SAS sitte igjen med svärt få flygplan tilbake.
Oppe i dette selger man flybilletter for de kommende 12-måneder. Det må man, men uten fly ingen trafikk, det sier seg selv.
I verste fall, C11-prosessen skal kunne ta opptil 12 måneder, så kanselleres mengder av ruter rett för feriepeioden 2023. Da må SAS refunderes mye, og deres omdömme er ikke i bunn, det vil være langt under.
Selvfölgelig får vi håpe a t SAS har planer, for hvor mye kapasitet den må kansellerer om så og så hender (?) Vi får håpe at den finnes i en brevordnare, med svensk kvalitet og fire hål, et sted på Frösundavik.
For ikke å snakke om spetakkelet som kommer, skulle SAS bli halvert fra dagens nivå.
Jeg forstår det slik at det finnes en felles senioritetsliste for cockpit og kabin i SAS Main, og at Connect og Link er deretter. Så har jeg rett at dersom nedskjæinger skrer i Norge, må norsk crew pent flytte på seg til de andre to land, ellers så er man ferdig i SAS ?
I praksis er jo det amerikanske fondet ny eier i SAS, så lenge alt er pantsatt for de i bytte av lån. Går den danske stat inn for å beskytte Kastrup med kapital, er det jo grunn til å tro at de to eiere i felleskap vil bestemme hvor man skal ta kutt. Så, det kan bli masse flyinger i og til/fra Sverige som ryker, dersom dette ikke er profitabelt, CPH vil bestå, og norsk trafikk(det rike Norge som en beskrev det) vll også bestå !
Selvfölgelig, SAS vil ha den muligheten å lease videre, sannsynligvis billigere, eldre maskiner. Men, når SAS, ved Link, på et halvår har klart å få 3 - tre ! flygplan i luften ? Er det da noen fel med brevordnerne og de fyra hål ?
Eller er det SAS-byråkratiet det er mange fel på ?
Tror jeg stopper der......forelöpig.
|