Finns det ens pilotjobb?
Hej
Tänker att börja starta plugga i en flygskola i Januari 2023, med tanken att jag tar examen 2025. Dock undrar jag bara, hur ser flygbranschen ut i 2025,
när man vill landa ett pilotjobb?
Allt gott!
svar
Jo, det är sant. Som grön ”pilot” är de flesta dörrarna stängda, även när tiderna är goda. Nästa omöjligt att komma igång med karriären om man inte går via något kadettprogram eller TR+köptimmar.
Enda undantaget är kombinationen av kontakter+tur, kryddat med ihärdighet och tajming.
Det är inte lätt, men möjligen värt det. Höjningen av pensionsåldern är intressant. I vissa länder har det redan skett. I USA sker det inom kort och sedan kommer givetvis Europa följa efter. Bra för bolagen och etablerade piloter som kan förlänga karriären. Kanske inte lika kul för nya piloter som försöker ta sig in i branschen, men det är det ingen som tar hänsyn till. Kommer ihåg diskussionerna när man höjde från 60 till 65. Då var det många som sa att det kanske inte är så många som väljer att fortsätta efter 60. Jo, tjena. Det blev snabbt mer regel än undantag och nu hör man väldigt sällan att någon kliver av karriären i förtid. Vad jag hör från kollegor i USA är att 67 bara är en stepping stone och att bolagen egentligen vill ha bort åldersgränsen helt (som man gjort med kabinpersonalen) och bara gå på Medical. Vi får väl se, men en sak är säker. Det som händer i USA kommer säkerligen förr eller senare till Europa.
Är du nyutbildad och/eller är utan erfarenhet och grymma kontakter (eller sanslös tur) så står du säkerligen utan jobb. Det är få branscher som är så tuffa att komma in i som flygbranschen. Lyckas du däremot att få in en fot kan det bli hur bra som helst (på sikt). De med lång erfarenhet klarar sig alltid väl även när tiderna är kärva. Nu kommer ju pensionsåldrarna att höjas, en process som redan startat, och det kommer ju knappast att främja nya piloter som försöker ta sig in eller kämpa sig till uppgradering till vänsterstolen. Sånt är livet. Gilla läget.
Förlåt glömde söka med ljus och lykta över hela världen utan namngivet flygbolag. Jo även en blind höna kan finna ett korn om man verkligen letar och har 1500 timmar och gjort LT i flygbolaget.
Om du lägger lite tid så hittar du säkert utländska bolag som har baseringar i norden.
Vilket flygbolag flyger du i då Que, annonsering av pilotjobb i Sverige lyser med sin frånvaro.
Jag förstår inte riktigt. Jag har jobbat som pilot i nästan 15 år med och förutom “snedsteget” med pandemin så blommar ju branschen nu. Vårt bolag har fått rekrytera i flera omgångar för att täcka inkommande maskiner. Bolagen slåss om platser och lönerna går upp. Jag har fått tacka nej till flertalet intervjuer och “tjat” om anställningar.
Så du/ni som tänker utbilda er, sluta vara rädda. Lyssna inte på den negativa sidan. De försökte dra ner mig i skiten också för 17 år sedan och jag är GLAD jag inte lyssnade!! Världens bästa jobb kommer till er också om ni bara kämpar lite för det.
Måhända är de negativa gubbarna de som förväntade sig silverfatet??
Jag delar verkligen inte din inställning. Jag har jobbat i 17 år och jag älskar fortfarande mitt jobb som pilot.
Det är väldigt varierande och utmanande.
Visst är det ett jobb och man är kanske inte alltid 100% sugen på att jobba när väckarklockan ringer kl 0330. Jag har dock svårt att tänka mig ett jobb som hade passat mig bättre och jag vet att de flesta av mina kollegor tänker lika dant.
Förhoppningsvis finns det gott om pilotjobb år 2025 så jag skulle gissa att nu är en bra tid att starta sin utbildning.
Jag har börjat tröttna på att flyga privat, det har blivit för dyrt. 2500 spänn för en timme i en trist 172a … Och att köpa en roligare kärra är bara att glömma kostar flera miljoner i dag. För 20 år sedan så kunde man flaxa runt hela Sverige för några 1000 per skalle om man var 2 i planet
Kanske bra om du slutar som pilot, ditt negativa tänkande kan riskera äventyra säkerheten för alla ombord på samma flyg som du.
Gör dig själv och alla andra en tjänst, byt jobb.
Du skriver även att du är passionerad över att flyga. Att vara trafikpilot har väldigt lite med flygning att göra numera. Det är ett repetitivt jobb där du gör samma sak dag ut onsdag in i cockpit. Visst väder o destinationer ändras lite (om du inte arbetar på BRA). Finns ingen passion att vara trafikpilot då ska du vara militärpilot eller flyga privat. Väldigt många som tror det.
Man kan även lura sig lite ifall man betalar för en utbildning själv, YH-utbildningarna ger en klar fördel efter examen då svenska bolag vet vilken standard de utbildats med samt att de redan genomgått en viss ”screening” innan utbildningen. Därav ifall man inte kommer in på första försöket är det värt att vänta ett år och söka igen då den totala tiden tills man faktiskt får ett pilotjobb troligtvis ändå blir kortare än om man betalat själv(om man inte har kontakter förståss). Jag kom in på mitt tredje försök och fick jobb direkt efter, jag är väldigt glad att jag valde att ha tålamod. Ifall man är orolig för YH skolans tester då skulle det säkert inte gå speciellt bra på kommande jobbtester heller, då de är ganska lika överlag.
Och för protokollet är jag enig i Annan pilot mfl syn på pilotyrket som livsstil. Detta var dock inte din fråga Blivandepilot så jag gav bara min syn på de frågor du ställde under antagandet att du redan begrundat livsstilsfrågan. Om du fortfarande är osäker på pilotyrket som livsstil så vill jag ge dig rådet att prata med några medelålders piloter och deras syn på karriären och livet innan du tar stora lån. Om du inte har obegränsat med pengar.
Det är som sagt kul att flyga men väldigt många piloter trivs inte i livsstilen över tid eller fastnar i sin utveckling.
Känner killar som betalat både TR och sen LT 500 hrs som lagt ner möjligheten att få jobb. Fler står på tur tyvärr.
Blivandepllot, du verkar vettig. Förr eller senare får du garanterat ett jobb om du vill. Det viktiga är dina förväntningar och att du har lite uthållighet. En liten checklista för detta:
– Du bör ha höjd för ett scenario där du får hanka sig fram under ett par år efter examen genom att kanske försörja dig på annat sätt och bogsera segelflygplan, flyga hoppare etc. Så kan det bli med stor sannolikhet likaväl som du kan ha flyt och få jobb direkt.
– Du förbättrar oddsen avsevärt om du kan tänka dig vilken typ av flygbolag som helst, är mobil och kan tänka dig att jobba varhelst i världen
– Hur förkastligt det än är, du förbättrar oddsen om du kan tänka dig att betala en typerating
Är du ok med ovanstående löser det sig garanterat förr eller senare. Men som sagts tidigare, det är inte kanonkul att ha miljonlån för en flygutbildning så om du kan komma in på TFHS eller liknande är det tveklöst att föredra.
Hej!
My two cents…
Det ÄR kul att flyga (mestadels) men många av jobben gör dig till lite av en livegen ungkarl. Du kommer mest troligt att tycka att det är helt OK att leva så till en början.
MEN, sen kommer familjebildning och då är det ett helt hopplöst jobb för många. Det är svårt att sätta sig in i det just nu när allt man tänker på är flygplan (jag har själv varit där). Jag önskar dock att någon sa detta till mig.
Min starka rekommendation är att du först och främst skaffar dig en kandidatexamen eller liknande på annat håll och sen söker en KOSTNADSFRI utbildning. Först då kan du prova på detta yrke med relativt låg risk.
/Pilot
Hej alla
Tack för era svar, även “verkligheten” som skrämmer skitet ur en med hans inlägg…
För mig så är det inte riktigt problem att betala en peng varje månad för att betala av lånet för hela utbildningen då pilot yrket är något som jag är passionerad över och velat ha sedan jag var liten samt att jag har redan spakat lite segelflyg. Så att betala lite varje månad för att leva en barndomsdröm är inte ett problem för mig.
Dock när det gäller lönen, så har jag hört (och ni är mer än välkomna att svara till detta påstående) kommer de att höjas enligt flygskolorna och branschen då flygbolagen behöver runt 60 000 piloter år 2030.
Igen, det enda jag försöker säkra på är att landa ett jobb efter examen, runt 2025 då för att förverkliga en dröm, men även att självklart betala av lånet. Bör jag oroa mig över att landa ett jobb som pilot efter examen?
Allt gott! Uppskattar svaren.
Som någon skriver. Kommer du in på TFHS eller försvarsmakten kör. Annars spara dina pengar. Det är inte tillnärmelsevis så kul o spännande som du tror. Gör något roligare för den miljonen det kommer kosta dig. Dessutom är lönerna kraftigt påväg ner. Det inte många talar om är hur du kommer få förbereda dig på ett väldigt osocialt liv då det är svårt att hålla kontakt med familj o vänner för du kommer antagligen jobba i et tv annat land och alltid jobba helger kvällar o nätter. O för vaddå? Kunna säga att du är pilot o tjänar 30000kr i månaden!!.
Har du möjlighet till greencard eller att arbeta i USA är det en helt annan sak. Där är löner o villkor på en helt annan nivå men i Europa är dom ett skämt till det man får offra. INTE VÄRT ATT BETALA FÖR.
Jobb finns. Sedan kan man filma allt man gör i cockpit för att bli en influencer samtidigt, då har man helt plötsligt två jobb.
Förvisso, men vilket jobb skulle inte kunna beskrivas så om man inte trivs?
Brukar inte svara på trådar här men kan inte hålla mig nu. Hur någon som är pilot idag kan rekommendera dig till att ta en pilotutbildning är för mig helt obegripligt. Branschen är total katastrof och även det bästa jobbet i Europa är för dåligt med tanken på uppoffringarna du behöver göra. Ta BRA tex om du vill kunna ha en familj och vänner kvar i livet. Där tjänar en stryrman 25000kr innan skatt, hur kan man med den vetskapen lägga en miljon på en utbildning?
Jag är inne på år 15 som pilot och ångrar mig varje dag att jag utbildade mig och önskar att någon bara kunde stoppat mig. Varför slutar du inte då kraxar korparna, jo för att jag har familj och barn och kan inte bara sänka min lön utan att min familj får ta smällen.
Så för din egen skull, gör det inte.
Sen finns det piloterna som inte har något annat i livet än flyg, de är miserabla och kanske lyckligt ovetande om det. Vill du bli en sån person så kör på!