SAS Link
Jag har blivit kalla till intervju på SAS Link. Blev väldigt förvånad efter som det är ett tag sedan jag sökte och nu har ju alla fd SAS pilot förtur. Eller är det inte så? Är alla redan återanställda?
svar
Hur går piloternas ‘uppror i Bergen’ som nämns nedan?
Enligt utsago har man skickat gemensamt brev till Ledningen om villkor och förhållanden.
Kan inte var kul att komma från kontinenten och få lön i Norska kronor som behöver växlas mot Euro. Dem får nog en smärre chock efter skatteavdrag och hur låg växlingskursen är.
SAS Link verkar strunta i om folk slutar. Man gräver bara lite längre ner i CV-högen. Man tar gärna folk från andra delar av Europa, tex Spanien, Frankrike och Öst som inte vet hur dyrt det är i Norge eller förstår sig på skattesystemet.
Även de får en chock när lönerna betalas ut och letar snabbt efter nya arbeten.
Att SAS erbjuder dessa löner är anmärkningsvärt. Dem bör inte leda något “race to the bottom” kan tyckas. Att folk accepterar det är märkligt. Många piloter på SAS Link i Norge klagar och flera har redan slutat för dem får det inte att gå ihop.
Men det borde man kanske insett när man fick avtalet presenterat innan man skrev på kontraktet.
Det är anmärkningsvärt att piloter tackar ja till så lågavlönade jobb och ännu mer att facket accepterar det!? Du får mer lön som Burger King anställd i Norge. Pinsamt dåligt
SAS Link är väl i stort sett samma koncept som SAS hade med sin inhouse CRJ produktion som blev Cimber som senare gavs bort till Cityjet. Nu ska man uppfinna hjulet igen.
SAS har för dyr Administration så de har svårt att konkurrera med sina underleverantör.
Tyvärr så sker det just nu på bekostnad av personalens avtal och löner. SAS Link erbjuder en av de lägsta lönerna bland operatörer i EU. Framförallt i förhållande till levnadskostnaderna i Norge.
Vilket visas i hur svårt SAS Link har med sin rekrytering.
Blev till och med kontaktad av CAE för intervju, men tackade nej då Bergen är riktigt svårt stt pendla till.
Antagligen för att det visat sig vara svårt att anställa piloter till Bergen. Avlägsen bas, dåliga villkor samt ett variabelt schema gör det svårt att pendla vilket många inser.
SAS Link via CAE har sökt med lyckta och ljus efter piloter till Bergen i 1,5+ år men inte lyckats speciellt bra.
Absolut, men Oslo-basen fanns inte på pappret när man drog igång SLink, så kan ju förstå att det finns ett stort missnöje nu. Varför ska folk med lägre senioritet (nyanställda) få välja först? Flytta de som önskar Oslo först, anställ i Bergen.
Om man accepterat en tjänst med basering i Bergen så finns det ingen anledning att gnälla på arbetsgivaren.
Det finns många som tackat Nej till Bergen pga av just dåliga villkor och krångligt att pendla.
Sägs att många piloter i Bergen skrivit på ett “uppror” mot ledningen inom SAS Link pga detta. Ni har gått med på att vara baserade där.
Många piloter i Bergen är på väg att kasta in handduken hos SAS Link. De som bor i Olso får inte byta bas internt till Oslo då bolaget tror att det är lättare att tillsätta de platserna med externa sökanden.
@Pilot
Med tanke på att du faktiskt kunde erkänna ditt misstag så vill jag också be om ursäkt för min lite hårda ton. Önskar dig en trevlig helg!
Jag ber om ursäkt, det var jag som läste fel.
/Pilot
@Pilot
Märks att du inte är pilot. RJ = Regional Jet, bolaget bakom Xfly.
Hade du haft någon som helst koll så hade du vetat att Xfly, Reginal Jet eller Nordica som de också har inom koncernträdet, aldrig haft någon Avro RJ i sin flotta. Så försök inte spela allan ballan och vara viktigpetter när du inte ens kan läsa rätt.
@Ron
Det är inte jättepetigt att särskilja en EMB-rating från en RJ-rating. Det är tvärtom ganska nödvändigt.
Flertalet piloter har återigen sagt upp sig och slutat med kort varsel. Även piloter som varit bondade har lämnat utan att behöva betala tillbaka något.
Hade EMB rating från Xfly, eller RJ om man ska vara riktigt petig. Blev ju tyvärr inget av det utan de blev Airbus och då lämnade jag för att sedan upptäcka att Links villkor var riktigt dåliga och valde då att gå tillbaka och flyga CRJ igen.
Nja det är väl 13 dagar av i månaden på link och min vetskap är väl att man jobbar betydligt mer på xfly.
Blev man inte bondad för EMB Type Rating hos SAS Link? Eller hade du den sedan tidigare? Man kan väl inte bara lämna om man har en bonding?
Är det inte märkligt att SAS inhyrda underleverantörer kan betala bättre löner till sina anställda än SAS själva erbjuder?
Både Xfly och Cityjet har bättre löner än SAS Link.
Då kan det väl inte vara personalomkostnaderna som är den stora boven i dramat?