Tråden startades av: Liam  2022-11-24 20:57:57
SAS Link 
Jag har blivit kalla till intervju på SAS Link. Blev väldigt förvånad efter som det är ett tag sedan jag sökte och nu har ju alla fd SAS pilot förtur. Eller är det inte så? Är alla redan återanställda?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Nisse
2022-11-25 09:10:03
SV: SAS Link
Kul! Grattis och lycka till! Vilken bas är det fråga om? Tror alla tidigare piloter är, eller är tilltänkta för att bli, erbjudna återanställning på Airbus senast till våren 2024.
JD
2022-11-25 09:45:02
SV: SAS Link
Gratulerar!
Själv har jag inte blivit kallad trots erfarenhet på E190.
Känner ett par som inte gick igenom testerna, så tipset är att vara väl förberedd!
Simulatorpasset är antingen E190 i AMS eller B737 i OSL.
Lycka till!

2022-11-25 10:34:29
SV: SAS Link
De har haft svårt att fylla platserna överlag pga villkoren. De anställer till BGO både FO & CPT, långt bond och låg lön.
Sverker
2022-11-25 13:20:28
SV: SAS Link
Är det någon som vet om och när dom kommer öppna en bas på Arlanda?
Y
2022-11-25 13:45:19
SV: SAS Link
SAS Links lön är väldigt låg, framförallt i Norge där dem letar folk. Många har tackat nej pga villkor. Bond 3 år utan möjlighet att byta bas.
SAS Mainare
2022-11-26 22:03:13
SV: SAS Link
Får man fråga vad lön och bond ligger på för en styrman?
@mainare
2022-11-27 14:49:02
SV: SAS Link
Det är väl vanliga avtalslönen för respektive land -15% har jag för mig. Bond tror skrivs av över 3 år.
Berra
2022-11-28 12:05:51
SV: SAS Link
Med det nya kollektivavtalet för SAS då ändras väl lönerna även för Link? Avtalet gäller Main, Link och Connect
@Berra
2022-11-28 12:29:56
SV: SAS Link
Alla nämns inom samma kollektivavtal ja, Main/Connect/Link.
SAS Main och Connect har samma lönelista medan SAS Link har en egen lönelista som är ca 15% lägre.

Ett "A-lag" på Airbus och ett "B-lag" på Embraer! Links lön i Norge är väldigt svag.
X
2022-11-28 13:01:39
SV: SAS Link
Ingångslönen i Link är för styrman 36 000 NOK i månaden och för kapten 61 800 NOK i månaden. För kaptener står lönen stilla i 4 år medan månadslönen för styrmän ökar ca 1500 NOK per år.

Bond är 3 år, säger man upp sig inom den tiden blir man återbetalningsskyldig om SAS betalat type rating.

Bindningstiden är däremot 5 år. Vilket betyder att man inte har rätt att bidda sig vidare till Airbus under de fem åren. Vidare är övertalighetshanteringen "lokal" under de första 7 åren, vilket betyder att om Link lägger ner/minskar så blir man uppsagd, även om SAS har nyanställda på Airbus.

Man kan alltid ansöka om basbyte även om man är under bindningstid. Just nu finns bara en ytterligare bas med Embraer och det är CPH. SAS har precis beslutat att flytta omkring 15 piloter från BGO till CPH, men det satt väldigt långt inne och gjordes antagligen bara för att man hade "lovat" CPH till de som anställdes till BGO i somras.

Basbyten är annars någonting som är extremt sällsynt i SAS överlag. Om det sker är det oftast när en styrman biddar kaptenstjänst på annan bas och får den. Utöver det är det bara i mycket sällsynta fall SAS beviljar basbyte och det finns exempel på piloter som jobbat närmare 10 år i bolaget och önskat basbyte lika länge, men som nekas av SAS. Om samma policy kommer att gälla i Link så ska man vara beredd på att en anställning i BGO Link innebär att man kommer att vara kvar där i minst fem år. Därefter kan man kanske ha möjlighet att bidda sig till Airbus på annan bas, men då förbrukar man också ett av sina totalt tre bids som man har under en karriär i SAS. Efter fem år har man sannolikt inte senioritet nog till kaptenstjänster på Airbus, möjligtvis kan man ha senioritet nog till MFF, mixed fleet flying, och kan då bidda MFF som styrman.
Frans
2022-11-28 15:58:28
SV: SAS Link
@X. Man baxnar när man läser dess specialavtal för piloter. Inte undra på att SAS vill förenkla och lägga i bemanningsbolag. Piloterna gnäller också att SAS har en stor administration och förmoligen arbetar hälften med att tyda och administrera pilotavtal.
@X
2022-11-28 21:06:55
SV: SAS Link
På lönerna som nämns så finns inga övriga tillägg. Ny styrman startar på 33.000 NOK.
@Frans
2022-11-28 23:49:53
SV: SAS Link
Jo det är rörigt värre men jag tror inte du kan skylla detta på piloterna. Seat lock och låsta baser är önskemål från bolaget.
Rune
2022-11-29 12:14:28
SV: SAS Link
Extremt många piloter på SAS nysläppta senioritetslista som vill byta bas.
MFF
2022-11-29 16:36:42
SV: SAS Link
Nu när SAS infört MFF (Mixed fleet flying). Flyger dessa MFF piloter alla Airbus typer, A320/A330/A350 eller flyger man t,ex A320/A330 eller kanske A320/A350?

A320 och A330 är väl relativt lika men A350 verkar vara rätt uppdaterad på flightdeck. Därav frågan.
Björn
2022-11-29 22:16:03
SV: SAS Link
Kan inte alla nya ”DEC” hamna i link istället. Malliga hemvändare. Inte minst nya b-chefen för connect.
Marcus
2022-12-08 14:49:57
SV: SAS Link
Har de danska piloterna i Link 36000 DKK, eller har motsvarande lön men i DKK?
Dansken
2022-12-08 18:56:27
SV: SAS Link
Danskarna har samma lön fast i DKK.
Boris
2022-12-09 19:18:31
SV: SAS Link
Äsch, har man varit i Kazakstan så har man sett och lärt sig allt. Precis vad irländarna letar efter.
Magnus
2022-12-09 21:16:34
SV: SAS Link
Angående MFF så är det antingen 320/330 eller 320/350 som gäller. Dom som flyger 330/350 räknas inte som MFF utan som DA.
pnf
2023-03-20 11:51:58
SV: SAS Link
Status SAS Link!
6 registrerade flygplan men bara 3 aktiva.
SE-RSI/RSL/RSO aktiva. SE-RSM/RSP senaste flygning 14/3 och RSK verkar flygits tillbaka till Exeter, (service?)
Saknas uppdrag hos SAS, för lite Crew eller tekniska problem?
Oddvar
2023-03-20 19:54:09
SV: SAS Link
@PNF

RSM och RSP har teknik pga allvarliga blixtnedslag. En kärra är på C-check. Maximal otur.
Pilot
2023-08-22 15:40:06
SV: SAS Link
Hur många flygplan har egentligen SAS Link i Bergen?
Dem söker fortfarande Crew och har gjort så i över 1,5år. Är det 20-30 flygplan?
Xfly
2023-08-22 19:48:46
SV: SAS Link
Lönen och villkoren på Link är på tok för dåliga. Bara de som är riktigt desperata tar ett jobb där.
Lin
2023-08-24 11:48:40
SV: SAS Link
Ett antal kaptener från Flyr (Oslo) startade på SAS Link med bas i Bergen när flyr gick i konkurs, en kort stund efter annonserades Oslo bas. Fick dem byta bas till Oslo?! -Nej!
SAS Link låter inte ens folk som bor i Oslo ha bas där. Så det är rätt struligt internt i det bolaget. Folk stannar inte länge, därför söker de ständigt nya.
Ron
2023-08-24 16:46:53
SV: SAS Link
Jobbade på Link men det var så dåliga villkor att jag bytte tillbaka till Xfly.
pilot
2023-08-26 07:57:56
SV: SAS Link
Om man ska tro på detta att man hellre går tillbaka till xfly och jobbar betydligt mer (EASA Ftl) då är det illa.
Ron
2023-08-28 12:15:36
SV: SAS Link
@pilot

Flyger ungefär lika mycket men till en betydligt bättre lön och villkor. Link = Sämre lön, 6 sector dagar, variabelt schema och bas i Bergen...

EASA FTL är samma på Link och Xfly.
Lön
2023-08-28 12:38:24
SV: SAS Link
Är det inte märkligt att SAS inhyrda underleverantörer kan betala bättre löner till sina anställda än SAS själva erbjuder?
Både Xfly och Cityjet har bättre löner än SAS Link.
Då kan det väl inte vara personalomkostnaderna som är den stora boven i dramat?
@Ron
2023-08-28 16:51:26
SV: SAS Link
Blev man inte bondad för EMB Type Rating hos SAS Link? Eller hade du den sedan tidigare? Man kan väl inte bara lämna om man har en bonding?
@Ron
2023-08-29 07:19:16
SV: SAS Link
Nja det är väl 13 dagar av i månaden på link och min vetskap är väl att man jobbar betydligt mer på xfly.
Ron
2023-08-29 22:53:29
SV: SAS Link
Hade EMB rating från Xfly, eller RJ om man ska vara riktigt petig. Blev ju tyvärr inget av det utan de blev Airbus och då lämnade jag för att sedan upptäcka att Links villkor var riktigt dåliga och valde då att gå tillbaka och flyga CRJ igen.
Bon
2023-08-31 08:29:21
SV: SAS Link
Flertalet piloter har återigen sagt upp sig och slutat med kort varsel. Även piloter som varit bondade har lämnat utan att behöva betala tillbaka något.
Pilot
2023-08-31 10:15:15
SV: SAS Link
@Ron

Det är inte jättepetigt att särskilja en EMB-rating från en RJ-rating. Det är tvärtom ganska nödvändigt.
Ron
2023-08-31 19:13:43
SV: SAS Link
@Pilot
Märks att du inte är pilot. RJ = Regional Jet, bolaget bakom Xfly.
Hade du haft någon som helst koll så hade du vetat att Xfly, Reginal Jet eller Nordica som de också har inom koncernträdet, aldrig haft någon Avro RJ i sin flotta. Så försök inte spela allan ballan och vara viktigpetter när du inte ens kan läsa rätt.
Pilot
2023-09-01 07:45:49
SV: SAS Link
Jag ber om ursäkt, det var jag som läste fel.

/Pilot
Ron
2023-09-01 11:29:24
SV: SAS Link
@Pilot

Med tanke på att du faktiskt kunde erkänna ditt misstag så vill jag också be om ursäkt för min lite hårda ton. Önskar dig en trevlig helg!
SLink
2023-09-09 19:40:16
SV: SAS Link
Många piloter i Bergen är på väg att kasta in handduken hos SAS Link. De som bor i Olso får inte byta bas internt till Oslo då bolaget tror att det är lättare att tillsätta de platserna med externa sökanden.
@SLink
2023-09-10 12:34:15
SV: SAS Link
Om man accepterat en tjänst med basering i Bergen så finns det ingen anledning att gnälla på arbetsgivaren.
Det finns många som tackat Nej till Bergen pga av just dåliga villkor och krångligt att pendla.

Sägs att många piloter i Bergen skrivit på ett "uppror" mot ledningen inom SAS Link pga detta. Ni har gått med på att vara baserade där.
@Slink
2023-09-10 20:51:08
SV: SAS Link
Absolut, men Oslo-basen fanns inte på pappret när man drog igång SLink, så kan ju förstå att det finns ett stort missnöje nu. Varför ska folk med lägre senioritet (nyanställda) få välja först? Flytta de som önskar Oslo först, anställ i Bergen.
@ @Slink
2023-09-11 09:41:11
SV: SAS Link
Antagligen för att det visat sig vara svårt att anställa piloter till Bergen. Avlägsen bas, dåliga villkor samt ett variabelt schema gör det svårt att pendla vilket många inser.
SAS Link via CAE har sökt med lyckta och ljus efter piloter till Bergen i 1,5+ år men inte lyckats speciellt bra.
Medeviken
2023-09-11 21:40:14
SV: SAS Link
Blev till och med kontaktad av CAE för intervju, men tackade nej då Bergen är riktigt svårt stt pendla till.
DK
2023-09-18 19:26:54
SV: SAS Link
SAS Link är väl i stort sett samma koncept som SAS hade med sin inhouse CRJ produktion som blev Cimber som senare gavs bort till Cityjet. Nu ska man uppfinna hjulet igen.
SAS har för dyr Administration så de har svårt att konkurrera med sina underleverantör.
Tyvärr så sker det just nu på bekostnad av personalens avtal och löner. SAS Link erbjuder en av de lägsta lönerna bland operatörer i EU. Framförallt i förhållande till levnadskostnaderna i Norge.
Vilket visas i hur svårt SAS Link har med sin rekrytering.
Freddie
2023-09-19 11:19:55
SV: SAS Link
Det är anmärkningsvärt att piloter tackar ja till så lågavlönade jobb och ännu mer att facket accepterar det!? Du får mer lön som Burger King anställd i Norge. Pinsamt dåligt
@Freddie
2023-09-19 15:38:00
SV: SAS Link
Att SAS erbjuder dessa löner är anmärkningsvärt. Dem bör inte leda något "race to the bottom" kan tyckas. Att folk accepterar det är märkligt. Många piloter på SAS Link i Norge klagar och flera har redan slutat för dem får det inte att gå ihop.
Men det borde man kanske insett när man fick avtalet presenterat innan man skrev på kontraktet.
@ @Freddie
2023-09-19 16:26:34
SV: SAS Link
SAS Link verkar strunta i om folk slutar. Man gräver bara lite längre ner i CV-högen. Man tar gärna folk från andra delar av Europa, tex Spanien, Frankrike och Öst som inte vet hur dyrt det är i Norge eller förstår sig på skattesystemet.
Även de får en chock när lönerna betalas ut och letar snabbt efter nya arbeten.
Euro
2023-09-20 11:49:58
SV: SAS Link
Kan inte var kul att komma från kontinenten och få lön i Norska kronor som behöver växlas mot Euro. Dem får nog en smärre chock efter skatteavdrag och hur låg växlingskursen är.
@ @SLink
2023-09-20 12:01:53
SV: SAS Link
Hur går piloternas 'uppror i Bergen' som nämns nedan?
Enligt utsago har man skickat gemensamt brev till Ledningen om villkor och förhållanden.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev