Tråden startades av: Torgny  2022-12-03 10:15:46
A330 Sunclass 
Någon som vet vilka flyg som Sunclass hyr in och hur många 330.
Har sett Iberojet flyga åt dom.
Skulle inte Hi Fly flyga Thailand med Business Class?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

peal
2022-12-03 16:09:17
SV: A330 Sunclass
Åkte hem från Kap Verde i går kväll med A333 (9H-SMG) ägd av tyska Condor. Personal ombord (estnisk/spansk) från Smartlynx och även några i kabinen från Sunclass svensk/danska besättning. Tyvärr en riktig kalkontripp. Det var "Flying circus". Inga skärmar med filmer eller musik, ingen möjlighet att ladda mobiler/surfplattor. Kabinpersonalen var inte samspelta för fem öre utan gick mest och tittade snett på varandra, vilket vi passagerare fick sota för. Bottennappet var när man lagom till kaffet meddelade att eventuella ytterligare inköp får göras i anslutning till köken. De kom inte ut med någon vagn, förmodligen för en passagerare längre bak i kabinen spelade över och störde ordningen. Vid ankomst till Arlanda ca 1 timme försenade stod en välkomstkommitté bestående av 2 ordningsvakter och 3 poliser och väntade på personen ifråga, som förhoppningsvis blir portad från Sunclass flygningar i framtiden.. Har tidigare genom åren alltid varit nöjd med Sunclass (T Cook) men den här hemresan vill man helst glömma..
@peal
2022-12-04 09:41:51
SV: A330 Sunclass
Maskinen du flög med var ej ägd av Condor, det var en Smartlynx maskin (därav smartlynx crew)

CS-TKH från Iberojet är inlånad till Hifly eller den egna A339 är redo för leverans.
OY-VKI är fortfarande på c-check så därav lånas A330´s från olika operatörer in lite titt som tätt.
OY-VKF har även den under senaste veckan strulat lite därav t.ex inlåning av Smartlynx maskinen.
Charterresenären
2022-12-04 11:21:16
SV: A330 Sunclass
Verkar som att en av Sunclass A 330-300 varit på service ett bra tag nu.
Jag flög själv hem från Gran Canaria i oktober med en av Iberojets nya A 330-900.
Komfortmässigt bättre stolar än Sunclass med reglerbart huvudstöd. Seatpitch på runt 30-31. Betydligt bättre filmutbud hos Iberojet än Sunclass.
Besättningen bestod utav crew från Iberojet och 4 stycken från Sunclass.
Dem var sena ut från Arlanda med ca 90 minuter men p g a medvind tillbaka så blev vi bara 1 timme sena.

I det stora hela en helt OK flygning och ett stort plus för nytt flygplan.

Daniel
2022-12-04 23:51:28
SV: A330 Sunclass
@Charterresenären - OY-VKI som varit i Abu Dhabi sedan augusti, väntas enligt en annan tråd komma tillbaka i trafik i slutet av denna månad. Under tiden så är ju CS-TKH inhyrd sedan en tid tillbaka samt i vissa fall andra plan. Så småningom ska ju CS-TKY från HiFly komma in och ersätta deras nya OY-VKO som är försenad
Åke
2022-12-05 06:29:30
SV: A330 Sunclass
"Nya fina flygplan"

Ja vill man ha doften av nytt flygplan är ju nya plan grejen.
Men tekniskt är ju nya plan livsfarliga.
Det är sååå mkt mtrl som skall "flygas" in.
Det är ju inte så att flygplanstillverkarna lämnar ut en färdig produkt.
Nej det överlåter man till flygbolagen.

Motorer och teknik allmänt är ju dallrig i många år efter att dom "nya" planen lämnas ut.
AD och SB bulletiner står som spön i backen.
Nya =JA
Säkra=NEJ
sv Åke
2022-12-05 16:39:35
SV: A330 Sunclass
Knappast seriöst att påstå, att nya plan inte är säkra. Ja, det är många AD's och SB's som kommer i början. Men att påstå att de är osäkra, vittnar om stor okunnighet.
Åke
2022-12-05 20:27:03
SV: A330 Sunclass
Som Flygtekniker och numera pensionärer känner jag att jag tvärtom har kunskapen att dra den slutsatsen.

Efter säg 3-4 år börjar operatörerna vara on top of the situation.
Jag vet inte hur många flygplan jag varit med om att grunda pga brist på ad och sb mtrl.
Alt att tillverkarens ing.avd "svar skickas asap"
( utredning pågår, nytt problem som kräver mer tänketid alt tillv av nytt mtrl )

B738, MD80, 763 osv osv.
Nya modeller av plan som inte var helt säkra.
B738 hade i åratal mängder av problem med stjärn fenorna, dito roder.
Sb i olika former var endast försök till lösningar.
Till sist kom den jätte stora AD nöten som krävde större modifiering och byte av komponenter.

B787
Skräckexempel.
Nu sist dom stora problemen med att tubinbladen på R/R motorerna inte höll gångtiden ut.

Nej ge planen några år.
Sedan blir dom säkrare och säkrare.
Janne
2022-12-06 00:32:53
SV: A330 Sunclass
Sunclass gamla 330 plan verkar ju helt instabila!

I bästa fall turas planen om att gå sönder alt så står 2st på teknik.

Har bolaget bytt teknik företag som sköter dom?
Deras ev ETOPS måste ju vara kört i botten.
Tips
Håll planen över land.
Flygningar över stora hav kan sluta illa...
Charterproffset
2022-12-06 01:14:07
SV: A330 Sunclass
Ex Hi-fly kommer väldigt snart och trafikerar HKT på dansk reg. Iberojet flyger för VKI som är försenad från Abu Dhabi så till våren så får vi hoppas att Sunclass är tillbaka med sin egna produkt på 330 produktionen.
Daniel
2022-12-06 12:24:53
SV: A330 Sunclass
@Janne - Att Sunclass Airlines A330 är instabila tror jag inte på. Sunclass Airlines chansar inte med sina plan, då låter de hellre planen stå på marken. Visst, de är till åren komna men kommer säkert kunna flyga ett tag till, speciellt OY-VKF som är det enda planet som de inte leasar.
sv Åke
2022-12-06 16:00:31
SV: A330 Sunclass
Det du rabblar upp, är ju inget som har påverkat säkerheten. Man har ju tagit höjd för det. Att du inte vet hur många plan som "du" har "groundat", beror kanske på att det inte är så många.

Vänligen
Pensionerad Flygtekniker/Flygingenjör. Tidigare auktoriserad på både modernare Airbus och Boeing plan.
Conny
2022-12-07 12:39:53
SV: A330 Sunclass
När är tanken att nya A330-900 Neo ska sättas i trafik hos Sunclass egentligen. Nån som vet?
Åke
2022-12-07 19:28:55
SV: A330 Sunclass
På större bolag är det lättare att "grounda" flygplan pga div teknik problem.
Man har reservlag stående oftast.
På mindre bolag gör mab allt för att hålla igång planen. Trots kanske MEL komb som inte är giltiga. Att dvs planet egentligen borde ha stått på backen pga div teknik eller mtrl problem.

Om sedan pax och f.d Luftig sedan bara vetat hur många plan som "fått flyga" vidare pga att en bläckpenna och tekniker stämpel plötsligt och passande hittat " en lösning på problemet".
Skulle många pax undvika bolag x.

TK
En gammal beprövad lösning på många plan på ute station sedan.
(Technical Knock)
Man knackar lite försiktigt på avionik komponent x med ett t.ex mejsel handtag. Vips fungerar den igen back to base i många fall.

Mvh

Även nya flygplan går sönder...

Henke
2022-12-08 17:56:33
SV: A330 Sunclass
OY-VKJ har idag varit ute på testflight NAP-NAP, levereras inom närmaste veckan.
Nepster
2022-12-09 11:57:07
SV: A330 Sunclass
När kommer Sunclass a330-300 tillbaka till ARN? Verkar sub chartra hela tiden?
Planespotter
2022-12-09 15:33:42
SV: A330 Sunclass
OY-VKJ planeras flygas NAP-CPH 16.10 idag
DK4003
Daniel
2022-12-09 16:42:37
SV: A330 Sunclass
Sunclass nya plan OY-VKJ, en Airbus A330-941, är nu på väg från NAP upp till Köpenhamn. Om denna ska tas i bruk direkt så gissar jag på att man lämnar tillbaka CS-TKH.

OY-VKI beräknas enligt tidigare uppgift här på Flygtorget komma tillbaka i slutet av denna månad
Vkj
2022-12-09 17:09:27
SV: A330 Sunclass
Nu händer det! OY-VKJ i skrivande stund påväg till CPH.
Ron
2022-12-09 22:05:45
SV: A330 Sunclass
Har OY-VKJ business class? Eller när kommer CS-TKY från Hi Fly?
Ron
2022-12-09 22:16:30
SV: A330 Sunclass
Har OY-VKJ business class? Eller när kommer CS-TKY från Hi Fly?
Daniel
2022-12-10 00:08:38
SV: A330 Sunclass
OY-VKJ är inte en av Sunclass Airlines egna plan ser jag nu, det är egentligen CS-TKY som vi såg flyga till Köpenhamn, den har bara fått tillfälligt danskt reg.
Charterproffset
2022-12-10 01:44:35
SV: A330 Sunclass
OY-VKJ är på plats men då man saknar VKI så kommer iberojet fortfarande flyga för VKI ett tag till men VKJ är väldigt välkommen och kommer kanske också dyka upp på t.ex. SID istället för iberojet ;)
Charterproffset
2022-12-10 01:50:51
SV: A330 Sunclass
Och för att svara @daniel och @conny OY-VKF är Sunclass stora (äldre) bebis och för vissa andra ett andra hem som vissa andra är väldigt mån om ;-)
Henke
2022-12-10 09:27:55
SV: A330 Sunclass
OY-VKJ är CS-TKY så det är Hiflys business class i denna.

CS-TKH lämnar efter flighten från Phuket landar inatt.
Nepster
2022-12-10 10:54:52
SV: A330 Sunclass
Åker till LPA den 24/12 med som det står a330-300, vilken maskin blir det då tror Ni?
Daniel
2022-12-10 13:14:52
SV: A330 Sunclass
@Nepster - A330-300 kan inte vara någon annan än OY-VKI. Skulle den fortfarande vara på service så blir det väl en lånekärra eller OY-VKF alternativt OY-VKJ. Men enligt tidigare uppgift så ska OY-VKI komma tillbaka i slutet av denna månaden
Henke
2022-12-10 14:35:02
SV: A330 Sunclass
Hifly har tydligen lämnat tillbaka sin A339 till leasingbolaget ALC, så Sunclass hyr nu OY-VKJ direkt från ALC. OY-VKJ står nu på CPH med Hifly livery. Troligen kommer den bli ommålad i Sunclass livery i sinom tid.
sv Åke
2022-12-10 17:20:12
SV: A330 Sunclass
Vet naturligtvis inte, vilket/vilka bolag du har jobbat på. Det du beskriver med "stor kunskap", om hur man fixar genvägar för att runda flygsäkerheten är ju helt oseriöst och skrämmande. Vad menar du med "Man har reservlag stående oftast."?
Det du beskriver hör inte hemma hos seriösa kompetenta flygtekniker.

Du kanske borde korrekturläsa dina inlägg.
Vki
2022-12-11 03:47:42
SV: A330 Sunclass
OY-VKI kommer inte tillbaka alls i år. Preliminärt i januari 2023 nu.
Hasse
2022-12-11 18:13:07
SV: A330 Sunclass
OY-VKJ gör sin första flygning som dansk registrerad för Sunclass Airlines från Köpenhamn till Phuket i detta nu 11/12 kl 18.00!! Kul att OY-VKJ äntligen är igång och kan avlasta i jultrafiken som börjar närma sig för högtryck snart! Då återstår bara OY-VKI som väntar och väntar på sina reservdelar el annat problem och OY-VKO ska väl också komma - när den nu kommer in i trafik….OY-VKF är ju också i gång flyger till de längre resmålen.
Daniel
2022-12-11 19:18:46
SV: A330 Sunclass
@Henke - Tror du verkligen att man målar om den i Sunclass Airlines färger när det bara är en lånekärra för så vitt jag vet så är detta bara en kärra de ska ha nu i vinter innan OY-VKO är klar för leverans? Just OY-VKJ har ju Business Class vilket inte är tanken att de ska ha
Daniel
2022-12-12 07:30:27
SV: A330 Sunclass
@Hasse - Ja jättekul att OY-VKJ kommit nu i Sunclass Airlines flotta, det gör förhoppningsvis det lättare att hantera förseningar. Men om den gamla informationen från Ving/Sunclass Airlines stämmer så kommer denna kärra enbart flyga på sträckan till Thailand och inga fler. OY-VKO lär inte komma in hos Sunclass före denna kärra lämnats tillbaka, åtminstone inte om man ska tro något annat inlägg i en annan tråd här på Flygtorget. OY-VKJ har nämligen enligt det inlägget motorerna från OY-VKO då motorerna bråkade på OY-VKJ, eller CS-TKY som den egentligen heter.
CC
2022-12-14 01:36:36
SV: A330 Sunclass
@ Charterproffset
Ja visst är det märkligt att många i denna bransch har vissa kärror som sitt ”hem” även om dem är gamla slitna och även när de skrotas hyllas dem till skyarna.

Måste ju va roligare jobba nytt modernt mm.
Känns lite som dem är uppväxta i dessa gamla kärror och inte kan flytta hemifrån
.Lite tragiskt på ett vis.
JM
2022-12-16 22:55:37
SV: A330 Sunclass
Noen som vet om det er Sunclass-piloter som flyr Iberojet CS-TKH som de har leid inn nå en god stund?
@JM
2022-12-17 10:11:36
SV: A330 Sunclass
Det är Iberojet piloter som rattar den kärran. Även några i cabincrewet är från Iberojet.
Ron
2022-12-17 18:23:23
SV: A330 Sunclass
OY-VKJ Verkar vara sen på varje flygning sen den kom. Någon som vet varför?
Ron
2022-12-30 15:46:20
SV: A330 Sunclass
OY-VKJ, fortsätter vara ett par tim sen på varje flygning… Kan inte piloterna planet eller vad kan vara problemet?
Daniel
2022-12-30 16:25:42
SV: A330 Sunclass
@Ron - jag skulle bli extremt förvånad om piloterna inte kan planet. Det jag ser som tänkbara orsaker är att det inte finns så mycket möjligheter att flyga in förseningar med tanke på att man redan idag flyger en omväg till Thailand eftersom man inte flyger över Ryssland. En annan sak är nog själva kapaciteten i Phuket. Idag 30 december lyfte flight DK2577 från Phuket klockan 13.42 (lokal tid) mot ordinarie tid 11.10. Men planet (flight DK2576) landade endast 25 minuter sent så just idag gissar jag på att problemet låg på flygplatsen i Phuket och inte på själva flygplanet
Nisse
2022-12-31 01:53:33
SV: A330 Sunclass
Flög med dem 30/12 till HKT. Tack och lov business, som var ok. Övriga platser mycket trångt. All personal kabin+flight deck sunclass egen. Två problem.

1. Cateringen. Tar oändlig tid att lasta. Tydligen ett ”kök” för lite ställer till det rejält. (Även väldigt få toaletter. Endast 6 st på nästan 400 själar. Ingen förklaring till försening, men bidrar till eländet….)

2. Som tidigare nämnts vikt från HKT om man måste starta österut. Igår valde man att skjuta på hemresan någon timme tills man bytte till start västerut. Allt för att slippa mellanlandning.

En överbefolkad a339 kanske inte är bästa lösningen mellan Skandinavien och hkt. När Sunclass väl får sina blir det kanske bättre.
Anledningen till förseningen av dessa var, enligt kabinpersonalen, leveransproblem kabininredning.
Nisse
2023-01-02 08:38:28
SV: A330 Sunclass
Nu verkar oy-vkj ha gått sönder, skulle avgått från CPH 1310 1/1. Fortfarande kvar, ”new info 1300”.
Någon som vet något?
@Nisse
2023-01-02 10:31:14
SV: A330 Sunclass
Hörde att cateringbil körde in i VKJ. Antagligen ett hål som måste repareras.
Daniel
2023-01-02 10:35:42
SV: A330 Sunclass
@Nisse - inget svar på din fråga men nu står det på Kastrups hemsida att boarding pågår sedan 08.45, men i skrivande stund är klockan 10.33 och den har ännu inte kommit iväg. Jag hoppas verkligen att man kan skaka fram en annan kärra till kvällens flygning från Oslo för då kan man åtminstone isolera förseningen till att endast Köpenhamn blir drabbad
Daniel
2023-01-02 10:53:19
SV: A330 Sunclass
@@Nisse - Jag hoppas att du skämtar, vad sysslar cateringfirmorna med? Nyligen råkade ju Tui ut för exakt samma sak
Nisse
2023-01-02 11:17:41
SV: A330 Sunclass
Man kan knappast flyga nu, Phukets flygplats stängd mellan 1630z - 0030z.

Står start 1445 på annat ställe, men vet ej.

Förra veckan körde ju en cateringfirma in i se-rfz (b789), har det hänt igen?
Daniel
2023-01-02 11:35:01
SV: A330 Sunclass
@@Nisse - vad har du fått den informationen om att HKT skulle vara stängd? Enligt Flightradar verkar det både landa och lyfta plan.
Nisse
2023-01-02 11:58:14
SV: A330 Sunclass
Från NOTAM:

ITEM 2. CLOSURE OF MOVEMENT AREAS AND AERODROME DATA
2.1 RUNWAY 09/27 WILL BE CLOSED DUE TO CONSTRUCTION PROGRAM ON
11 AUG 2022 - 31 OCT 2022 (DAILY 1730-2330 UTC) AND
01 NOV 2022 - 28 JAN 2023 (DAILY 1630-0030 UTC)

https://ourairports.com/airports/VTSP/notams.html
Daniel
2023-01-02 12:41:20
SV: A330 Sunclass
@Nisse - Aha, du menade UTC tid. Då är det inte så konstigt att det fortfarande lyfter och landar plan på Phuket Airport. Men frågan kvarstår, hur löser man så att alla pax som skulle till Phuket igår från Köpenhamn och de som ska till Phuket idag från Oslo 23.45. Än så länge verkar man inte ha tagit in någon annan kärra på aktuellt flight nr
Insatt
2023-01-02 14:41:26
SV: A330 Sunclass
VKJ har blivit påkörd. VKF flyger HKT från CPH imorgon istället.
Fredrik
2023-01-02 15:29:01
SV: A330 Sunclass
Det står på avgångar på Köpenhamns flygplats att den ska avgå 3.Jan.2023 kl 14.45..?


https://www.cph.dk/flyinformation/afgange/DK2524?id=11013352
Daniel
2023-01-02 18:24:08
SV: A330 Sunclass
Ny information gällande flighterna till HKT...

Flight DK2524 från CPH kl 15.10 den 1 januari = ny preliminär tid kl 15.25 den 3 januari.

Flight DK2554 från OSL kl 23.45 den 2 januari = ny information 11.00. Så vi kan nog utgå från att denna flight inte kommer iväg före 11.00 imorgon den 3 januari.

För tidigt att säga hur flighterna den 5 januari och 6 januari från Arlanda kommer drabbas
Henke
2023-01-02 19:38:45
SV: A330 Sunclass
OY-VKJ blivit påkörd på CPH det är korrekt.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...eisende-rammet
Skeptisk
2023-01-02 19:53:10
SV: A330 Sunclass
Vad är det som händer. Är ju oerhört mycket förseningar på Sunclass långflygningar. På fredag avgår arn-hkt är det tänkt med oy-vkj. Det kan man glömma nu är jag rädd för.
Daniel
2023-01-02 20:07:15
SV: A330 Sunclass
@Insatt - Då innebär det att flygningen till AUA (Aruba) från Stockholm den 5 januari kl 09.00 blir försenad. OY-VKF kommer inte hinna tillbaka till Sverige tills dess.
Alex
2023-01-02 22:56:57
SV: A330 Sunclass
Tack vara denna typ Live rapportering kring alla problemen blir jag ju sugen på boka en Thailandsresa med ving och hålla tummarna på att få EG261 ersättningsen vid försening på över tre timmar 600€ och så förhoppningsvis i bägge riktningarna. 1200€ p/p och semestern blir typ gratis
Bosse
2023-01-03 04:12:46
SV: A330 Sunclass
@Nisse VKJ är inte påkörd av någon catering.
Nisse
2023-01-03 09:46:48
SV: A330 Sunclass
@insatt, vet du hur allvarligt skadad? Finns intervju på expressen med ving, där det nästan låter som den är reparerad men väntar på inspektion.

Hur tänker man runt osl flighten.
Ron
2023-01-03 13:44:32
SV: A330 Sunclass
Insatt>
Om VKJ erätts med VKF från CPH, hur får de plats, VKJ tar väl ca 50 pax mer. Vet du?
Daniel
2023-01-03 16:55:05
SV: A330 Sunclass
Nu är åtminstone OY-VKF i luften som flight DK2524, på väg till HKT (Phuket, Thailand). Fortfarande oklart hur man löser flygningen till Phuket från Oslo och som skulle ha lyft från Oslo igår kväll.

Oklart hur länge OY-VKJ kommer stå på marken. CS-TKH är ju anpassad till att kunna flyga till Thailand men man får tydligen inte lov att använda den på akuta flygningar.
Dk2564
2023-01-03 17:09:49
SV: A330 Sunclass
Vem flyger arn-hkt dk2564 på fredag tror ni?
Daniel
2023-01-03 17:30:17
SV: A330 Sunclass
@Ron - Planespotters anger följande för OY-VKF, W54 och Y284 i vinter konfiguration (totalt 338 pax) och för OY-VKJ är det C18 och Y353 (totalt 371 pax). Antingen var det inte fullbokat eller så har man bokat om till Tui exempelvis
Daniel
2023-01-03 20:54:26
SV: A330 Sunclass
Nu är OY-VKF i luften som flight DK2524, flighten som är 2 dygn försenat. Flighten hem kommer mellanlanda i Varna. Oklart vad som kommer ske med flighten från Arlanda till AUA (Aruba) på fredag.

Fortfarande inte någon information om hur man löser flight DK2554 från Oslo och som skulle ha lyft igår kväll kl 23.45.

Lite irriterande att CS-TKH, som är perfekt för en flygning till Thailand, står på marken. Tråkigt att man inte kan använda det planet.
Nisse
2023-01-04 03:27:02
SV: A330 Sunclass
Blandade kommentarer:

@dk2564 kanske siktar man på att ha fixat vkj tills dess? Man har ju dessutom dk2554 från OSL som kommer att bli minst 2 dygn försenad.

Det verkar som att sunclass saknat all form av katastrofhantering för fall liknande detta.

Ser dessutom att -vkf kommer vara tvungen att tanka i varna på vägen hem.

Om alla pax kräver sin eu-ersättning kommer det att kosta dem drygt 2 MSEK per flygning.
Nisse
2023-01-04 04:40:57
SV: A330 Sunclass
Sms från norska ving:

SMS #5 03Jan 18:10
Hei. Vi jobber fortsatt med å få inn et erstatningsfly. Ny avgangstid er ikke bekreftet, men vi vet at det tidligst vil gå på formiddagen den 5. januar. Vi ber deg fortsatt bli hjemme til du får ny melding fra oss. For deg som er på hotell på flyplassen, så har vi forlenget oppholdet. Det vil bli servert middag på hotellet. Vi vil komme tilbake med ny SMS/informasjon, senest kl. 09.00 i morgen den 4. januar. Vi kan forstå at dette ikke er ferien man har forespeilet seg, og beklager den store forsinkelsen. Hilsen Ving
Fredrik
2023-01-04 07:07:57
SV: A330 Sunclass
just nu är en A330 med reg. 9H-BFS på väg Göteborg-Oslo som DK622, för att sedan flyga Oslo-Espargos idag.
Dk2564
2023-01-04 13:57:35
SV: A330 Sunclass
Blir säkert oy-vkg som tar dk2564 från arn på fredag. Den är på väg till Kastrup. Därefter gissningsvis till Sthlm för att imorgon bitti flyga till Aruba. Planet är tillbaka i stockholm igen på fredag morgon.
Fredrik
2023-01-04 19:04:17
SV: A330 Sunclass
Nu händer det grejer, Vamos air på väg till Oslo med EC-NOF som DK9353 och DAT (?) med OY-RUN på väg från Varna-Köpenhamn som DK9526....
Daniel
2023-01-05 00:19:28
SV: A330 Sunclass
@Nisse - Tyvärr så verkar Ving / Sunclass Airlines inte hitta någon ersättare till OY-VKJ och flight DK2554 . I skrivande stund är flighten två dygn försenat. OY-VKF är nu hemma igen efter att ha vänt i Phuket. Den kärran kommer imorgon den 5 januari att flyga upp till Stockholm. Troligtvis ska den därifrån flyga till Aruba enligt tidtabell.

Får jag gissa så gissar jag på följande:
OY-VKF kommer flyga tur och retur AUA (Oranjestad, Aruba) som flight DK2508 och DK2509 och vid ankomst Stockholm på morgonen den 6 januari så kommer man väl klargöra kärran så att den får ta hand om flygningen till Thailand som flight DK2564.

Jag förstår om Sunclass Airlines och Ving måste vara hårt pressade just nu. Resenärerna från Köpenhamn kom iväg två dygn försenat och ännu har resenärerna från Oslo ännu inte kommit iväg.
Daniel
2023-01-05 11:01:24
SV: A330 Sunclass
@dk2564 - jag gissar att du menar OY-VKF. Den är i skrivande stund på väg till Oranjestad (Aruba). Den kommer gissningsvis fortsätta till Thailand som DK2564 på fredag kväll.

EC-NOF från Wamos Air är i Oslo nu, gissningsvis kommer den flyga till Thailand som flight DK2554. Men oklart när den kommer lyfta i så fall för Avinor har ingen information så långt bak i tiden som den 2 januari för den flighten. Även en kärra från DAT verkar ha flugit till Köpenhamn åt Sunclass
Nisse
2023-01-05 11:06:00
SV: A330 Sunclass

https://www.ving.no/flyforsinkelse#2
Daniel
2023-01-05 11:06:46
SV: A330 Sunclass
@Fredrik - kärran från DAT är en ATR och inget som ska hjälpa till för Sunclass räkning. Av flight numret att döma så gissar jag på att man flög till Varna med ny personal eller annat för att bistå OY-VKF som samtidigt var i Varna för mellanlandning mot Köpenhamn
Nisse
2023-01-05 11:08:39
SV: A330 Sunclass
Vore intressant att få reda på hur reparationen av oy-vkj går?

Nisse
2023-01-05 11:37:03
SV: A330 Sunclass
Man verkar ha problem med DK623 också, skulle gått hem (got+osl) igår, flyttad till nu på morgonen.
Verkar ha svårt att komma iväg.

Sunclass verkar mest lita på de absolut värsta hyr-firmorna, Wamos och Flightservice, uråldriga maskiner med urusel komfort. Tråkigt.
Ron
2023-01-05 11:59:29
SV: A330 Sunclass
Ving och Sunclass måste vara pressade. Konstigt att det inte finns någon tanke från Sunclass på hur man skulle kunna ersätta OY-VKJ om den får problem. Brukar inte bolagen ha någon backup-plan alls? Befintliga lösningar är mindre plan.... Kostsamt med dessa förseningar plus återbetalning för alla med business class.
Daniel
2023-01-05 15:50:24
SV: A330 Sunclass
@Nisse - i fallet med DK623 från SID mot GOT och OSL så gissar jag på att det rör sig om nattvila för besättningen för flighten var inplanerad i Flightradar att den skulle lyfta en dag senare från SID.

Jag är övertygad om att Sunclass gjort allt i sin makt för att få tag på ersättningsplan. Vi får ju inte glömma att luftrummet i Ukraina och Ryssland är stängt vilket gör att man behöver flyga en omväg och det gör att antalet plan man kan använda sig av är begränsat. Inte ens EC-NOF klarar sträckan OSL - HKT, det är därför som de tvingas mellanlanda i Dubai. Det planet tvingas dessutom stå i ett dygn i Phuket innan man kan flyga hem resenärer till OSL igen. Detta pga att det inte finns någon besättning som kan avlösa där nere. Det är ju inte besättning från Sunclass Airlines ombord tydligen
Ron
2023-01-05 18:40:07
SV: A330 Sunclass
OY-VKJ verkar vara fixad ska lyfta mot ARN ikväll 23:00.
Henke
2023-01-06 08:34:38
SV: A330 Sunclass
OY-VKJ är reparerad och flyger till HKT från ARN ikväll fredag.
Lilly
2023-01-06 19:32:26
SV: A330 Sunclass
Roligt nog ska jag åka med OY-VKJ idag XD
Daniel
2023-01-07 04:24:12
SV: A330 Sunclass
@Ron - Nu är ju OY-VKJ i luften igen så nu är ju det hela återställt.

Sunclass Airlines har 3 stycken långdistansplan, 1 styck A330-343 (OY-VKI), 1 styck A330-243 (OY-VKF) samt då 1 styck A330-941 (OY-VKJ). I normala fall så ska man nog kunna klara av att ett plan är borta en kortare period utan att det ställer till det allt för mycket. Problemet var att OY-VKI är på service sedan augusti månad. Och när nu OY-VKJ blev påkörd innebar det att det helt plötsligt endast fanns ett enda långdistansplan i drift och det är ju självklart att det påverkar flygningarna, speciellt eftersom det även är högsäsong för långdistansresor nu. Hade CS-TKH kunnat användas för akuta flygningar så är jag tämligen säker på att man inte hade märkt av det hela lika mycket.

Så småningom (förhoppningsvis under detta år) så kommer det ju finnas en till A330-941 i drift utöver OY-VKO som väntar på att få inredningen på plats (OY-VKJ är ju endast tillfälligt inlånad).

Nu verkar dessutom den ena av de två äldre A321 (OY-VKD) vara klar att tas i drift igen. Vilket innebär att man nu förfogar över 9 st A321 och 2 st A330 plan (jag räknar inte med CS-TKH då denna inte får användas för akuta flygningar)
Tobbe
2023-01-08 07:36:41
SV: A330 Sunclass
Ngn skrev att plan x varit på rep sedan aug 2022.
Inte ens en D check tar 6mån.

Fakta önskas tack.
Låter helt befängt ju...
Daniel
2023-01-08 11:58:27
SV: A330 Sunclass
@Tobbe - Det stämmer att OY-VKI varit i Abu Dhabi sedan augusti förra året, oklart vad det är som tar så lång tid. Det finns två olika uppgifter här på Flygtorget när den kärran kommer tillbaka, den ena säger att den kommer tillbaka nu i januari och den andra tidigast i mars eller april. OY-VKD som tidigare stod planerat att flyga från Tallinn till Köpenhamn igår den 7 januari står fortfarande kvar i Tallinn, där den befunnit sig sedan september förra året. Så uppenbarligen är inte den kärran klar ännu.
Ron
2023-01-09 16:52:43
SV: A330 Sunclass
Nu diverted OY-VKJ till Varna på väg till Köpenhamn men är uppe igen och på väg. Kan väl inte vara att bränslet som inte räcker, den ska väl klara denna sträcka, eller?
Daniel
2023-01-10 06:01:23
SV: A330 Sunclass
@Ron - I en annan tråd på Flygtorget så står det att det har med vilken bana man startar från på Phuket Airport. Den ena banan verkar ligga i uppförsbacke. Det och i kombination med vilket håll det blåser gör att man blir tvungen ibland att mellanlanda i Varna för tankning. I normala fall så fixar kärran detta ändå men eftersom såväl Rysslands och Ukrainas luftrum är stängda så måste man ju flyga en omväg till och från Thailand.
Kay
2023-01-10 08:04:48
SV: A330 Sunclass
Det är många saker som spelar in, vindar, vikt och temperatur tex.
Bränslet expanderar i värme och är det hög temperatur så får man inte i lika mycket bränsle.
Fredrik
2023-01-10 11:35:23
SV: A330 Sunclass
Nu är äntligen OY-VKD i luften från Tallin mot Köpenhamn som DK4997
Nisse
2023-01-10 12:11:21
SV: A330 Sunclass
@daniel. Hkt har bara en bana. Startar man österut är det uppförsbacke, startar man västerut tvärtom. Så här års brukar vinden ligga på från öster innan lunch ochfrån väster efter. Vi får se hur det går för kvällen flight till OSl.
råger
2023-01-10 14:52:15
SV: A330 Sunclass
SunVING är ju charter och tar ingen ( eller väldigt lite) cargo så
dom borde vara 15-20 ton lättare än motsvarande "riktigt" flygbolag
och därmed kunna flyga utan fuelstop.
Kommer Varna bli europas " Goosebay " där United m.fl 757 operatörer hade klippkort på tankning om det kom en snöflinga på
Newark.
John
2023-01-10 17:12:27
SV: A330 Sunclass
Noen som vet noe mer om når OY-VKI er tilbake? Ser det nevnes både januar og mars/april..
pf
2023-01-10 17:16:02
SV: A330 Sunclass
Vil tempraturen i Phuket være en faktor i hvor lang rekkevidde ?
Tore
2023-01-10 19:05:44
SV: A330 Sunclass
Lättare pga charter?
Reservhjul mm för små utestationer.
Taxfree varor för 250-300 törstiga turister.
Nja
Dessutom oftast fler pax inklämda i charterplan.

"Lättare"
?
Ron
2023-01-10 20:15:20
SV: A330 Sunclass
OY-VKJ stannar till i Varna idag igen på väg till Oslo, känns planerat då flygningen ligger upplagd. OCH som vanligt ett par timmar sen start. OY-VKJ verkar verkligen inte fungera enligt plan..... :)
Captain X
2023-01-11 16:16:53
SV: A330 Sunclass
Vad gäller Max tillåten startvikt så påverkar flera faktorer förutom flygplanets prestanda.
Temperatur
Lufttryck
Banlängd
Vind
Bankonditioner Torr / Våt / ( Bromsverkan, gäller ej HKT. )
Eventuella hinder i utflygningsriktningen
Vad gäller just HKT så är förhärskande vindriktning på vintern från Öster, på sommar från Väster. I HKT brukar lufttrycket sjunka några hPa vid stigande temperatur under dagens lopp. Vanligtvis är lufttrycket i just HKT dagtid några hPa under 1013,2.
Vid start Bana 27 så flyger man ut över havet så inget problem med startvikt
Vid start Bana 09 så kan det beroende på ovan uppräknade faktorer bli begränsningar i startvikten beroende på några mindre kullar i utflygningen.
Baserat på egen erfarenhet.
@Ron
2023-01-11 16:40:55
SV: A330 Sunclass
TUI & Norse´s 787or klarar HKT-CPH/ARN direkt utan mellanlandning. Konstigt att -VKJ kräver det.
Erik
2023-01-11 17:43:56
SV: A330 Sunclass
Skulle flugit med Sunclass A330 i början av februari till Teneriffa, men flygplanstypen har nu ändrats med kort varsel till A321. Är detta vanligt förekommande hos Ving eller är det tillfälligt på grund av strul med deras A333?
Känns sådär när man bokade plus i deras A330 och sen bli nedgraderad till deras A321....
Någon kunnig med insyn?
Captain X
2023-01-11 19:23:27
SV: A330 Sunclass
@Ron Beror kanske på att Boeing har bättre prestanda än Airbus motsvarande.
Nisse
2023-01-12 03:14:10
SV: A330 Sunclass
@Captain X. Trodde jag också, men i tisdags startade man västerut med -vkj mot osl. Fick ändå mellanlanda. Kan det vara så att man proppat in så mycket folk att det räcker med dåliga vindar för tvingas mellanlanda?
08/2det som berör6
2023-01-12 13:25:10
SV: A330 Sunclass
Men alltså.....vad är det för särskilt och berör så många i detta forum angående Sunclass 330? 2021-12-23 undrade Daniel vad som hänt OY-VKF, 150 inlägg hittills 2022-12-03 ställde Torgny en fråga om Sunclass 330 och fått 95 svar!
Svilen
2023-01-15 19:54:24
SV: A330 Sunclass
Varför ligger alla sunclass flygningar Kanarieöarna- Stockholm på 6-7 timmar i regel ?

Sas igår låg på 4,50 tfs - Arnoch DK på över 6 timmar

Spar de bränsle eller vad är de som gör att deras plan tar så mkt längre tid än TUI och sas ?
Daniel
2023-01-16 13:27:38
SV: A330 Sunclass
@Svilen - jag vet inte riktigt vad du hittar att Sunclass plan från Stockholm till Kanarieöarna skulle ta 6 till 7 timmar.

Flight DK1742 mot LPA den 14 januari = flygtid 5 tim och 31 min. Returen DK1743 hade flygtid 5 tim och 4 min. Flygningen gjordes med Airbus A330-941

Flight DK1816 mot TFS igår 15 januari hade flygtid 6 timmar. Returen DK1817 hade en flygtid på 5 timmar och 26 minuter. Flygningen gjordes med Airbus A321.

Sedan varierar det från gång till gång hur lång tid det tar. Jag vet inte om val av flygplan kan spela in också
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev