Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, anpassa Er
Hur svårt kan det vara?
Ryanair redovisar miljardvinst
Sas miljardförlust bara under Dec månad.
svar
pf, du blandar ihop äpplen och päron.
ACMI gäller den produktionen som andra flygbolag som Cityjet, X- fly, Jet time osv flyger för SAS.
Detta har ingenting att göra med leasade flygplan, det borde väl även du kunna förstå.
Jag åker hellre med
Sas än med ryan oavsett pris
@pf “According to European Union regulations and the International Air Transport Association (IATA), ACMI leasing is where the lessor provides an aircraft with crew, maintenance and insurance. The aircraft is also operated under the lessor’s air operator’s certificate (AOC).”
Du har inte förstått vad ACMI innebär. När man leasar in på ACMI, då flygs planen av ett flygbolag med ett eget AOC/OL och med egen crew. HI-FLY är ett bra exempel.
Aircraft Crew Maintenance Insurance.
Vill du inte förstå? Jag har flugit just ACMI, baserad i Manchester.
Våra plan var leasade, men vi opererade på eget AOC/OL och egen crew.
Blanda inte ihop vanlig leasing med ACMI.
Slik jeg da forstår en innsender her, i det som heter ACMI;
SAS leaser inn pluss/minus 100 luftfartöy. Innsender skriver at det alltid er med crew (wet).
Jaha, så det er leasingbolagenes crew, og INTE de ulike SAS’bolagenes personale, som bemanner disse ?
Nytt for meg, og sikkert for mange andre på dette Forum ! (tror du på det selv sv pf ?)
Så du har läst på om ACMI (Aircraft Crew Maintenance and Insurance. Alltid med crew. (wet)
Robban, er det så enkelt som at om SAS vil fly “ekstra” ruter, typiske feriedestinasjoner, så hyr SAS inn f.eks Jet Time. SAS anvender all sin kapasitet på andre ruter, som går ordinært gjennom året.
SAS trenger ikke denne kapasiteten resten av året, og de betaler det meste gjennom ACMI (fråga sv pf, om ni ikke kjenner Aircraft, Crew(wet, damp dry), Maintanance, Insurance).
Hvorfor skal SAS, ta ansvaret for fartöy de ikke önsker, for resten av året ? Jeg leser det slikt Robban.
Jaha, det är så din åsikt, sv. Robban m.fl., den har du all rätt att ha, som jag har rätt att ha min.
Om man vägrar att ta in att SAS behöver göras om helt, har man ingen kunskap om varken flygbranschen eller näringsliv överhuvudtaget.
Gillar din och andras expertis på hur flygföretag ska skötas, verkar riktigt enkelt att sköta ett mångmiljard företag ur erat perspektiv. Ni har aldrig funderat på att starta ett eget företag, ni verkar ju ha räknat ut allting redan, måste ju vara som att stjäla godis från småbarn.
Wallenbergarnas representant Monica Caneman lämnar nu SAS styrelse. De som fortfarande tror på att familjen Wallenberg kommer att satsa i SAS blir därför besvikna.
SAS verkar skriva på fler och fler ACMI kontrakter från alla möjliga leverantörer, senast Jet Time. Danska DAT har några lediga A320 som säkert SAS skulle kunna nyttja med…
Allt för att undvika nyttja egen flygflotta och anställda på SAS, tydligen er detta dyrare än att hyra in ACMI..
There is something really rotten in the company…
Lägg ner SAS gamla flygbolag och starta nytt, eller lägg ner hela koncern eländet..
SAS samlar på sig stora skulder sedan gör man en Norwegian d.v.s en konkursförhandling där minst 96% av skulderna avskrivs.
Enkelt Mr Norwegian!
@hjälp. SAS har drygt 20 miljarder (kanske numera 30 miljarder om ånet till Apollo räknas in) i obetalda skulder och förfallna lån. Kanske detta innebär att de som sätter in 9,5 miljarder i nytt kapital kommer att äga 25-30 % av SAS medan långivarna kommeratt äga 70-75 % och de gamla atieägarna cirka 1 % av nya SAS. Svenska staten och danska staten är del av långivarkollektivet via sina hybridlån så de kommer att få några procent av bolaget. Tillsammans med kapitalinjektionen kommer danska staten initialt att äga 15-20 % av SAS men de kan naturligtvis köpa upp aktier på marknaden så att de hamnar på 30 % i ägande. Svenska staten och Wallenberg kommer att göra sig av med sina aktier (som utgör 2-3 %) i det nya SAS.
Allt detta kommer att bli klart under andra halvåret 2023 och det enda som är 100% säkert är att nuvarande aktieägare får se sina värden försvinna. Precis som VD varnat för i alla pressmeddelanden. Allt detta står att läsa om i dokumenten som finns officiella på amerikanska konkursdomstolens hemsida. Sedan kan man naturligtvis drömma om att allt skall bli som det var förr………Och kabinpersonalen drömmer om att strejka…….
hänger inte med riktigt, hur mycket kommer då leasinggivarna äga av SAS när de tilldelats sina aktier?
@conair. Lite svårt att föstå det här med befintliga och nya aktier? Leasinggivarna får “nytryckta” aktier istället för kontanter för sina lån till SAS. Just nu finns det drygt 7 miljarder aktier i SAS. Efter konverteringen av skulder/lån samt nyemissionen på 9,5 miljarder kommer det att finnas 600-700 miljarder SAS-aktier på marknaden (estimat). Detta betyder att nuvarande aktieägare kommer att ha ungefär 1 % av aktierna det nya SAS-bolaget dvs äga 1 % av bolaget. Om nya SAS kommer att värderas till exempelvis 14 miljarder (mycket högt då ex.vis Norwegian värderas till 9 miljarder) kommer varje aktie att vara värd eller handlas för omkring 2 öre.
och vilka är leasinggivarna som ska få värdelösa aktier?
@conspirasy001. Knappast troligt då Wallenberg då både behöver köpa in de mer eller mindre värdelösa aktier som idag handlas på marknaden PLUS satsa en del av de nya 9,5 miljarder (kanske mer?) som är en del av SAS Forward. Dessutom – den danska statens kommande minoritetsägande är en stor varningsflagga för potentiella investerare. Ett exempel är att de av politiska skäl vill flytta huvudkontoret till Köpenhamn – utan att göra en analys om det är försvarbart lönsamhetsmässigt.
Som i fallet Norwegian kommer en stor del av de nya aktierna att hamna hos leasinggivare och andra typer av långivare till SAS då deras skulder kommer att konverteras till aktier. Det är många hinder att komma igenom innan nya bolaget kan se dagens ljus.
läckert om Wallenbergarna uppmanar VD att göra dessa uttalanden för att sedan tanka hem aktierna till det värde de anser att SAS aktien är värd.
@cph4ever. Så du menar att SAS VD skämtar eller talar osanning i pressmeddelanden när han gång på gång upprepar att befintliga aktieägares aktier kommer att bli mer eller mindre värdelösa när chapter-11 och motsvarande rekonstruktioner inom andra s.k. juridiktioner har genomförts?
Tala om att sticka huvudet i sanden, ha skygglappar och varken vilja höra eller förstå verkligheten och vad SAS som nu kommer att hända med det befinliga SAS och för nuvarande aktieägare inklusive svenska staten och Wallenberg.
@reidun..till dax dato är ägarförhållandena som jag beskriver..historiska eller ej.Vad thomas säger är osanning.Norge har sålt sin del men Sverige,Danmark och Wallenberg/ Alice&Knut Wallenbergstiftelse är forfarande ägare och de flesta piloter i SAS arbetar 100%.
Vad som händer i framtiden kan vi bara spekulera om.