Tråden startades av: thomas  2023-01-30 17:59:55
Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, anpassa Er 
Hur svårt kan det vara?
Ryanair redovisar miljardvinst
Sas miljardförlust bara under Dec månad.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Ivar
2023-01-30 19:24:26
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
Thomas, man kan fundera om du är sällan resenär.

Ryanair är en russin plockare. Från många platser med endast två till tre flighter i veckan. Endast punkt till punkt bokningar. Skall du vidare får du övernatta på hotell en till tre nätter för att flyga vidare. Stor del av deras piloter är inte anställda. Kostar inget om flyget ställs in. Trots detta gjorde Ryanair två förlustår under pandemin där man förlorade stora belopp.

Deras policy motsvarar att pendeltåget och tunnelbanan i Stockholmsområdet endast skulle köra en tur till varje station/hållplats var tredje dag.

Vakna upp!

pf
2023-01-30 23:01:17
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
Jeg var skeptisk til SAS's fremtidige flyflåte ifm Ch-11.

Nå ser det ut til at SAS får med seg de fleste videre, dette etter enighet med leasing-bolagene.

Så kan man fråge seg, er det egentlig det beste fremover ?

For, klarer ikke SAS å få lönnsomhet på annet enn et få-tallsruter fremover, vil mye av produksjonen gi forlust, så enkelt er det.

SAS må konsentrere seg om lönnsomhet fremover, dvs fly de ruter de kan tjene penger. Intet annet !
reidun
2023-01-31 09:47:42
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
@Ivar. En mycket märklig inställning från din sida. SAS går 1,4 miljarder back under två månader (nob + dec 2022) medan Ryanair går med vinst 2,4 miljarder under oktober+nov+dec 20229 och ändå anser du att Ryanair gör fel eller är fel ute med sina produkter. SAS kanske kan fortsätta vara ett 100 % statligt företag eller kanske ännu bättre ett statligt verk som kan upprätthålla ett flygbolag som värnar om en produkt som tydligen inte är lönsam och kan tillåtas fortsätta vara ett företag för livstilsökande flygpersonal?

Vi lever i en marknadsekonomi och det flygbolag du efterfrågar med en affärsmodell med idel olönsamma produkter passar möjligen i ett land som Nordkorea eller som ett flygbolag som tillhandahåller flygtransporter för den statliga ledningen - utan krav på lönsamhet.
Robban
2023-01-31 09:48:15
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
thomas vet som vanligt inte vad han skriver om, och pf fortsätter sin vendetta mot SAS.
Nej, SAS ska inte vara som Ryanair. Nej, SAS ska inte vara ett pyttelitet bolag.
SAS måste däremot göras om till ett nytt bolag. Gamla SAS baserat på 1946 konsortiet SAS DNS måste gå igraven, alldeles för höga kostnader för ett otroligt krångligt bolag. Ett nytt SAS flygbolag som är modernt och effektivt med moderna avtal måste etableras för att få till ett bolag som blir lönsamt.
SAS kan inte fortsätta vara en statligt finansierad sysselsättnings åtgärd

Kaffefläcken
2023-01-31 10:59:54
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
Det vi behöver för robusta flygtransporter är ett Linjeflyg+ Inrikestrafik i Norge och Sverige samt linjer till huvudstäderna i grannländerna, och kanske Bryssel och London. Med interline och codeshare med större utländska flygbolag, DLH, AF-KLM, BA etc. Finns ingen mening med att SAS ska konkurrera på en internationell marknad där andra uppenbarligen är bättre på att tjäna pengar. Finns det en marknad kommer andra bolag att flyga hit.
Babineau
2023-01-31 11:41:10
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
Flytta SAS Huvudkontor till Köpenhamn och låt danskarna ta hand om flygbolaget. Inga mer svenska skattepengar till SAS.
Sv Babineau
2023-01-31 14:04:06
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
SAS genererar mer skatt till Svenska samhället än Ryanair!
SAS har många anställda i Sverige.
Ryanair har rabatt på startavgiften det har inte SAS mm.

Tänk efter räkna rätt!

reidun
2023-01-31 14:21:03
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
@Bibinou. Platsen för ett företags huvudkontor eller säte bestäms av bolagets aktieägare dvs. av styrelsen. Uppgifterna att danska politiker vill flytta på huvudkontoret för SAS är bara att ignorera. Bara i det fall danska staten köper in sig mer än 50 % i SAS kan de bestämma detta själva. EU kommer aldrig att godkänna att danska staten får köpa mer än 30 % av det nya bolag som kommer at komma ut efter rekonstruktionen eller efter en ev. konkurs. Om det bildas ett helt nytt flygbolag med varumärket SAS är det upp till de nya ägarna att bestämma hur bolaget skall administreras.
thomas
2023-01-31 14:40:09
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
Det är alltid resultatet som talar
Ryan, south west etc går med vinst
SAS går alltid med förlust,
Ni som inte förstår detta sammanhang har nog ingen erfarenhet av att göra affärer. Ni är Troligen anställda på SAS, där feta lönecheckar delas ut varje månad trots medioker arbets insats.
Sv thomas
2023-02-01 17:07:06
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
Du skriver "SAS går alltid med förlust". Ditt uttalande bevisar enbart att du saknar kunskap eller vill misskreditera SAS.

Även Ryanair hade två mycket förlust tyngda år under pandemin trots att man slapp betala någon lön till de 65% av piloterna som var egna företagare.

SAS hade inte funnits krav sedan 1946 om alla år varit förlustår.

Vad är din agenda?
thomas
2023-02-01 22:20:12
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
Sas hade några bra år under Carlsson
Men annars skralt. Jag har ingen agenda bara redovisar fakta som man gör i ett forum
Är det att misskreditera när siffrorna är uppe för alla att se, miljardförluster år efter år och piloterna strejkar trots detta, det visar att bolaget inte har nåt värde i att existera.
Dessutom alla piloter jobbar bara halvtid.
wallenbergarna och två stater har dragit sig ur, tyder inte på några strålande framtidsutsikter. Ett bolag kan inte existera för personalens skull.
cph4ever
2023-02-02 08:53:00
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
#Thomas...gör lite källundersöking.Bara att Googla.Sverige och Danmark är forfarande största ägare med 21% vardera och Wallenberg Investments med 3 5% som nr.3.Norge däremot är ingen ägare längre.Och alla piloter jobbar inte halvtid.
råger
2023-02-02 10:37:09
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
@thomas
Under Carlsson tid vid styrspaken var det en annan tidsålder
ARNLHR över dagen kostade 20.000 kr med dåtidens PEX, APEX
och Superapex biljetteringsregler. Svårt att INTE lyckas på en
hårt reglerad marknad med fantasipriser för oss som lever i en
avreglerad tidsålder.
reidun
2023-02-02 11:01:57
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
@cph4ever. Thomas har helt rätt och du baserar din "fakta" på historiska värden. Svenska staten och Wallenberg har klart och tydligt sagt att de inte kommer att investera mer i SAS i samband med kapitaltillskottet på 9,5 miljarde som SAS nu försöker få in. Danska staten har sagt att de kan ställa upp med 3 miljarder dvs cirka 30 % av kapitaltillskottet.

De nuvarande aktierna dvs de 21%+21%+3 % av befintliga aktier i SAS som ägs av svenska staten, danska staen och Wallenberg är inte relevanta idag. SAS VD har upprepat vid ett flertal tillfällen att dessa aktier kommer att förlora hela sitt värde vid rekonstruktionen. Den nya ägarfördelningen kommer att bli intressant då även SAS långivare kommer att få en stor andel av de nytryckta aktierna. I slutändan kommer danska staten att få högst runt 20 % i det nya SAS. Övriga ägare av nya framtida SAS är idag okända.
@ reidun
2023-02-02 16:13:52
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
Ingen stat ska få vara dominerande ägare, om ett nytt SAS ska bli framgångsrikt.

Urban
2023-02-02 20:28:26
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
En riktig C-class för de som betalar mest tack!
2+2 x r 4 på alla A320Neo i Europa trafiken.
Bättre mat, dryck och sätet i mitten free?
cph4ever
2023-02-03 01:07:48
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
@reidun..till dax dato är ägarförhållandena som jag beskriver..historiska eller ej.Vad thomas säger är osanning.Norge har sålt sin del men Sverige,Danmark och Wallenberg/ Alice&Knut Wallenbergstiftelse är forfarande ägare och de flesta piloter i SAS arbetar 100%.
Vad som händer i framtiden kan vi bara spekulera om.
reidun
2023-02-03 08:57:33
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
@cph4ever. Så du menar att SAS VD skämtar eller talar osanning i pressmeddelanden när han gång på gång upprepar att befintliga aktieägares aktier kommer att bli mer eller mindre värdelösa när chapter-11 och motsvarande rekonstruktioner inom andra s.k. juridiktioner har genomförts?

Tala om att sticka huvudet i sanden, ha skygglappar och varken vilja höra eller förstå verkligheten och vad SAS som nu kommer att hända med det befinliga SAS och för nuvarande aktieägare inklusive svenska staten och Wallenberg.
Conspiracy 001
2023-02-03 09:19:55
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
läckert om Wallenbergarna uppmanar VD att göra dessa uttalanden för att sedan tanka hem aktierna till det värde de anser att SAS aktien är värd.

reidun
2023-02-03 09:44:16
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
@conspirasy001. Knappast troligt då Wallenberg då både behöver köpa in de mer eller mindre värdelösa aktier som idag handlas på marknaden PLUS satsa en del av de nya 9,5 miljarder (kanske mer?) som är en del av SAS Forward. Dessutom - den danska statens kommande minoritetsägande är en stor varningsflagga för potentiella investerare. Ett exempel är att de av politiska skäl vill flytta huvudkontoret till Köpenhamn - utan att göra en analys om det är försvarbart lönsamhetsmässigt.

Som i fallet Norwegian kommer en stor del av de nya aktierna att hamna hos leasinggivare och andra typer av långivare till SAS då deras skulder kommer att konverteras till aktier. Det är många hinder att komma igenom innan nya bolaget kan se dagens ljus.
Conair
2023-02-03 09:55:24
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
och vilka är leasinggivarna som ska få värdelösa aktier?
reidun
2023-02-03 10:55:58
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
@conair. Lite svårt att föstå det här med befintliga och nya aktier? Leasinggivarna får "nytryckta" aktier istället för kontanter för sina lån till SAS. Just nu finns det drygt 7 miljarder aktier i SAS. Efter konverteringen av skulder/lån samt nyemissionen på 9,5 miljarder kommer det att finnas 600-700 miljarder SAS-aktier på marknaden (estimat). Detta betyder att nuvarande aktieägare kommer att ha ungefär 1 % av aktierna det nya SAS-bolaget dvs äga 1 % av bolaget. Om nya SAS kommer att värderas till exempelvis 14 miljarder (mycket högt då ex.vis Norwegian värderas till 9 miljarder) kommer varje aktie att vara värd eller handlas för omkring 2 öre.

Hjälp!
2023-02-03 11:59:04
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
hänger inte med riktigt, hur mycket kommer då leasinggivarna äga av SAS när de tilldelats sina aktier?
reidun
2023-02-03 16:08:17
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
@hjälp. SAS har drygt 20 miljarder (kanske numera 30 miljarder om ånet till Apollo räknas in) i obetalda skulder och förfallna lån. Kanske detta innebär att de som sätter in 9,5 miljarder i nytt kapital kommer att äga 25-30 % av SAS medan långivarna kommeratt äga 70-75 % och de gamla atieägarna cirka 1 % av nya SAS. Svenska staten och danska staten är del av långivarkollektivet via sina hybridlån så de kommer att få några procent av bolaget. Tillsammans med kapitalinjektionen kommer danska staten initialt att äga 15-20 % av SAS men de kan naturligtvis köpa upp aktier på marknaden så att de hamnar på 30 % i ägande. Svenska staten och Wallenberg kommer att göra sig av med sina aktier (som utgör 2-3 %) i det nya SAS.

Allt detta kommer att bli klart under andra halvåret 2023 och det enda som är 100% säkert är att nuvarande aktieägare får se sina värden försvinna. Precis som VD varnat för i alla pressmeddelanden. Allt detta står att läsa om i dokumenten som finns officiella på amerikanska konkursdomstolens hemsida. Sedan kan man naturligtvis drömma om att allt skall bli som det var förr.........Och kabinpersonalen drömmer om att strejka.......
Mr N
2023-02-04 11:52:32
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
SAS samlar på sig stora skulder sedan gör man en Norwegian d.v.s en konkursförhandling där minst 96% av skulderna avskrivs.

Enkelt Mr Norwegian!
Robban
2023-02-05 12:47:12
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
SAS verkar skriva på fler och fler ACMI kontrakter från alla möjliga leverantörer, senast Jet Time. Danska DAT har några lediga A320 som säkert SAS skulle kunna nyttja med…
Allt för att undvika nyttja egen flygflotta och anställda på SAS, tydligen er detta dyrare än att hyra in ACMI..
There is something really rotten in the company…
Lägg ner SAS gamla flygbolag och starta nytt, eller lägg ner hela koncern eländet..
reidun
2023-02-06 18:38:43
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
Wallenbergarnas representant Monica Caneman lämnar nu SAS styrelse. De som fortfarande tror på att familjen Wallenberg kommer att satsa i SAS blir därför besvikna.
@Robban med flera
2023-02-06 19:25:09
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
Gillar din och andras expertis på hur flygföretag ska skötas, verkar riktigt enkelt att sköta ett mångmiljard företag ur erat perspektiv. Ni har aldrig funderat på att starta ett eget företag, ni verkar ju ha räknat ut allting redan, måste ju vara som att stjäla godis från småbarn.
Robban
2023-02-07 13:02:31
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
Jaha, det är så din åsikt, sv. Robban m.fl., den har du all rätt att ha, som jag har rätt att ha min.
Om man vägrar att ta in att SAS behöver göras om helt, har man ingen kunskap om varken flygbranschen eller näringsliv överhuvudtaget.
pf
2023-02-07 13:56:19
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
Robban, er det så enkelt som at om SAS vil fly "ekstra" ruter, typiske feriedestinasjoner, så hyr SAS inn f.eks Jet Time. SAS anvender all sin kapasitet på andre ruter, som går ordinært gjennom året.

SAS trenger ikke denne kapasiteten resten av året, og de betaler det meste gjennom ACMI (fråga sv pf, om ni ikke kjenner Aircraft, Crew(wet, damp dry), Maintanance, Insurance).

Hvorfor skal SAS, ta ansvaret for fartöy de ikke önsker, for resten av året ? Jeg leser det slikt Robban.
sv pf
2023-02-07 16:56:11
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
Så du har läst på om ACMI (Aircraft Crew Maintenance and Insurance. Alltid med crew. (wet)
pf
2023-02-13 14:51:52
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
Slik jeg da forstår en innsender her, i det som heter ACMI;

SAS leaser inn pluss/minus 100 luftfartöy. Innsender skriver at det alltid er med crew (wet).

Jaha, så det er leasingbolagenes crew, og INTE de ulike SAS'bolagenes personale, som bemanner disse ?

Nytt for meg, og sikkert for mange andre på dette Forum ! (tror du på det selv sv pf ?)
sv pf
2023-02-13 15:27:00
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
Du har inte förstått vad ACMI innebär. När man leasar in på ACMI, då flygs planen av ett flygbolag med ett eget AOC/OL och med egen crew. HI-FLY är ett bra exempel.
Aircraft Crew Maintenance Insurance.
Vill du inte förstå? Jag har flugit just ACMI, baserad i Manchester.
Våra plan var leasade, men vi opererade på eget AOC/OL och egen crew.
Blanda inte ihop vanlig leasing med ACMI.
Acmi
2023-02-13 16:18:01
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
@pf "According to European Union regulations and the International Air Transport Association (IATA), ACMI leasing is where the lessor provides an aircraft with crew, maintenance and insurance. The aircraft is also operated under the lessor’s air operator’s certificate (AOC)."
Sune
2023-02-13 21:24:57
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
Jag åker hellre med
Sas än med ryan oavsett pris
Robban
2023-02-14 10:32:08
SV: Sas Ge upp Er otidsenliga affärsmodell, an ...
pf, du blandar ihop äpplen och päron.
ACMI gäller den produktionen som andra flygbolag som Cityjet, X- fly, Jet time osv flyger för SAS.

Detta har ingenting att göra med leasade flygplan, det borde väl även du kunna förstå.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev