Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Fjärrstyrda torn och dimridåer

Tråden startades av Upset

Umeå som just börjat styras från Arlanda säger att fjärrstyrningen sänker kostnaden.
Skellefteå hävdar att lokal flygledning är betydligt billigare.
Det är väl ändå otroligt att det inte går att få ett klart besked om hur den nya tekniken står sig ekonomiskt.

Publicerad den 2023-03-06 21:03
Skriv ett svar
Antal svar: 45

svar

Jonna
2023-03-20 14:03

Dyrt, dyrt, dyrt och hur mycket kommer det att kosta Luftfartsverket att erbjuda fria hemresor, hotell mm till de som inte vill flytta ner till en av världens dyraste huvudstäder. Dyra bostäder och betydligt dyrare levnadskostnader. Ligger tyvärr inte i kalkylen….

Olle S
2023-03-20 11:29

“En förändring innebär ofta försämring för någon part och förbättring för någon annan part!”

Snacka om att slå in öppna dörrar! 😀 😀 Men det är ju inte direkt applicerbart i den här frågan! Möjligen att det blir bättre för flygledarna som får nya fräscha lokaler men sämre för flygbranschen med ett dyrt system som är sämre än traditionell flygtrafikledning.
Samma flygledare gör samma sak som tidigare men med risker i överföring av data och att fler torn ligger under samma central.

Johan
2023-03-20 10:10

RE: Sv FL 4
2023-03-19 15:19:39

Det är tydligen VÄLDIGT svårt att förstå! Med undantag för de flygledare som jobbade på de berörda tornen så är detta RTS egentligen inget dåligt för yrkesgruppen.
Väldigt få flygledare har flyttats mot sin vilja, den största gruppen i Sturupstornet får byta till ACC, i de andra tornen har man bytt arbetsgivare i de fall det finns något närliggande torn och en del har valt att byta karriär helt och hållet. Men det är ganska få individer vi pratar om.
De flygledare som nu kommer till RTC i tex Stockholm tror jag inte tycker det är dåligt. En större arbetsplats med fler kollegor och nya lokaler.
Så jag är ledsen att göra dig besviken, detta är inte dåligt för yrkesgruppen flygledare. En skriande brist på flygledare i hela världen gör att ingen flygledare kommer att bli av med jobbet pga arbetsbrist.
Som så många gånger för drivs denna debatt av personer som hoppas och tror att det ska vara dåligt för en yrkesgrupp man är lite avundsjuk på och som man tror har det bra. Jag är ledsen att göra dig besviken.
Det vi ser idag är fler arbetsgivare som tvingas konkurrera om löner och villkor. I flera länder i närregionen tvingas man höja flygledarlöner rejält för att locka till sig flygledare. Detta leder till att fler lämnar Sverige och bristen kommer att bli värre. Stora pensionsavgångar gör det ännu värre.
Att RTS är en dyr, dålig och ineffektiv lösning påverkar ju inte personen flygledare men det är väldigt dåligt för flygbranschen.

Sv FL 4
2023-03-19 15:19

En förändring innebär ofta försämring för någon part och förbättring för någon annan part!

Exempelvis varuhandel via postorder/internet. Den lokala butiken förlorar kunder och internet handeln vinner kunder.

Den enes bröd den andres död. Så har det alltid varit mer eller mindre.

Det är utveckling/rationalisering.

Upset
2023-03-19 13:06

De som påstår att fjärrstyrning är billigare verkar redan räknat in en helt avgörande parameter, nämligen multi kontroll där en flygledare jobbar på flera flygplatser samtidigt. Detta är en förändring som ännu inte sett dagens ljus och frågan är om det är korrekt att räkna in en så osäker besparing.
Flera aktörer är tveksamma till att multikontroll ens kommer godkännas.

FL 4
2023-03-19 08:48

Skottland lade ner sina stora planer på fjärrstyrning. FAA stoppar Leesburg pga att SAAB inte kan uppvisa dokumentation på att säkerhetskraven uppfylls. NATO begär stopp av RTS av säkerhetsskäl. LFV döljer allt kring ekonomin, fortfarande. RTS visar sig inte vara kompatibelt med andra framtagna lösningar och försämrar säkerhet och effektivitet för de svenska ATS som tvingas över till RTC, senast Umeå och under 2023 skall Malmö gå samma väg till mötes. RTC har svårt att attrahera ny personal och befintliga söker sig bort. Pilotföreningen pekar på allvarliga problem när det gäller färdplanering redan nu och att det förvärras ju fler som ansluts till samma central. Hur många varningsklockor krävs för att en rejäl funderare tas på ifall det är rätt väg att gå med RTS? Det vore enkelt att låta en oberoende part granska ekonomin till att börja med, sedan kan man fortsätta med att granska andra aspekter som tex ifall det är ok att försämra situationen för piloternas färdplanering. En förändring skall ju inte innebära en försämring för en annan part, här har LFV ”glömt” att se till helheten.

Carsten
2023-03-15 14:38

NATO vil sige nej til, at lande fjernstyrer flyvekontrol. Risiciene er for store ifølge et dokument sendt til Kommissionen. Vil medlemsstaterne tage dette alvorligt, og hvordan vil politikerne agere.

Bertil1
2023-03-15 07:49

Det är förvånande att SAAB har gått med på att Linköpings flygplats skall fjärrstyras. Det borde ju vara av stort värde att flygledare på plats eftersom det är mycket test- och provflygningar som görs från flygplatsen. Men eftersom SAAB även är leverantör av det tekniska systemet för fjärrstyrning väger tydligen det tyngre.

Niclas
2023-03-15 07:37

Den som lever får se hur det blir!

Ett som är säkert det blir förändringar och rationaliseringar kommer att ske.

Carsten
2023-03-14 20:59

To ikke så sjove nyheder om RTS.

1. Linköpings forbindelse med Sundsvall er i problemer, og de har været tvunget til at lukke flyvekontrollen flere gange på det seneste.

2. Den amerikanske luftfartsmyndighed FAA siger nej til fjernflyvekontrol og SAABs system i Leesburg skal lukke ned fra midten af ??juni 2023.

FL 4
2023-03-14 14:38

Precis som Charles HRExpert säger: påhittade vinster. I övrigt en bra beskrivning av de galenskaper som pågår i LFV. Och de enorma belopp som plöjs ner, både tidigare, nu, och i framtiden, hade kunnat användas mycket klokare. Synd och skam att ledning och styrelse inte törs ta det rätta beslutet att lägga ner. Att de flygplatser som har haft rätten att välja, uteslutande har valt bort Rts talar sitt tydliga språk. Man har beslutat utefter ekonomi och valet har varit enkelt eftersom Rts är olönsamt i alla aspekter. Påhittade vinster; det är skamligt ledarskap och väldigt alarmerande!

Andersson
2023-03-14 11:54

Passagerare Sundsvall 2022: 47367
Passagerare Sundsvall 2014: 278579

Charles Chef&HRExpert
2023-03-14 10:56

Inlägget om “besparingar” är infantilt!

Om vi fortsätter i samma anda och besparingarna alltså ska bli 1.128.048 kronor och man ställer det mot investeringskostnaderna som är en miljard så tar det alltså ca 886 år innan man når breakeven..!

Nej så infantilt kan man givetvis inte presentera siffrorna! Tror det enklaste är att konstatera att LFV ALDRIG har presenterat siffror som indikerar en verklig besparing, dom vet att det inte går. Utöver detta, de flygplatser som själva får välja i upphandlingar, dom väljer INTE RTS. DOM VÄLJER INTE RTS!

Inlägget om besparingar är så oerhört okunnigt och omoget att det inte förtjänar ett bemötande men ok.
Precis som någon skriver, det är en stor skillnad i mängden trafik nu efter pandemin, dessutom ska man veta att det har jobbats MYCKET övertid!

Vidare, LFV har blivit av med 12-14 flygledare (och det lär bli fler) under övergångsperioden. Till en kostnad av ca 5-6 miljoner per flygledare.
Förtroendet för LFV som arbetsgivare är rekordlågt, det är iofs svårt att kvantifiera men bra är det väl inte för LFV.

Vidare, de ökade kostnaderna på centralerna där man måste utöka bemanningen, när tex ESMS blir RTS, är det ingen som räknar in i kostnaderna för RTS.

Vidare, så har man i sista momangen insett att det krävs OLDI (torn1) på en del torn. Detta ska man nu införa till en enorm kostnad. Troligen krävs det att man installerar i alla cabbar för att dom måste vara identiska. Kostnad, enorm!

Vidare, banljus…! Otroligt svårt att få det att synka mellan vissa flygplatser och RTC.

Vidare, RPUns livstid hinner gå ut innan tex ESMS är fullt integrerat på RTC och då måste man ha en annan lösning på detta under övergångstiden. Kostnad, astronomisk!

Vidare, det får konsekvenser även för ACCna (som redan har problem att täcka upp för stora pensionsavgångar) som nu inte får så många elever som dom behöver eftersom så många lämnar operations så att eleverna måste gå dit. Kostnad för den övertid som kommer lite längre fram, enorm!

Vidare, alla de andra argument som nämnts tidigare med personalpolitik, förlorade skatteintäkter för mindre kommuner, riskerna i dessa oroliga tider, kostnaderna, kostnaderna, kostnaderna och återigen kostnaderna.
Vidare, hur länge kommer de flygledare som jobbar på andra sidan “lönegapet” acceptera att deras kollegor 50 meter därifrån tjänar mer. En mer enad TWR-flygledarkår kommer att ställa mer krav!

Det är och förblir ett fiaskoprojekt som helt omintetgör möjligheten att utveckla modern teknik som hade varit bra för flygbranschen. Riskerna ställt mot en (påhittad) vinst är så oerhört stora! Det går aldrig att räkna hem.

Det har blivit lite av en sektvarning i den lilla grupp som förespråkar RTS och vår ledning och styrelse vågar inte vara dom som tar nesan att lägga ner projektet.

Tack för mig!

Sv FL 4
2023-03-14 10:12

Läs gärna inlägget gjort av Re:Charles får du en uppfattning om besparing av personal.

Re:Charles
2023-03-11 19:22:19

SV: Fjärrstyrda torn och dimridåer
Igen och igen Charles.

Teknik är alltid dyrt i början. Kanske tom tekniken i fortsättningen kommer vara dyrare än det traditionella.

Men vet du vad.

2014
NN – 9 anställda
NO – 5 anställda

(0,5-1,5 för många men för klara semester var det som krävdes)

2020-2023
NN+NO tillsammans 10 st + 0,5 och då är även bemanning ESKS (dec-apr) inkluderad.

Räkna på vad 3,5 FL kostar på år så sparas det rätt mycket eller? Sedan plussar vi på vad Sälen betalar.

Tack för mig

FL 4
2023-03-13 22:08

Sunes siffror när det gäller flygledares medellöner stämmer möjligen ganska bra. Sedan börjar det skena iväg. Det går inte åt färre flygledare, möjligen för att trafiknedgången har varit så kraftig, men normalt är det ingen skillnad. Däremot ökar teknikkostnaderna och personal för detta lavinartat. Detta kommer också att förvärras ytterligare med anledning av hur lätt det är att störa system med hjälp av manipulerad teknik, vilket vissa stater gjort sig kända för.
Om svaret är multipel drift så är detta långt ifrån godkänt och om det någon gång skulle bli det under vissa förutsättningar så är det på bekostnad av flygbolagens möjligheter att operera effektivt. Alla är förlorare på RTS. Hade det funnits siffror från LFV så hade dessa bevisat det stora misstag som begåtts. LFV döljer siffrorna av ren självbevarelsedrift. Det är ju inte kul att behöva skämmas. Men den dagen kommer, förr eller senare.

Bertil1
2023-03-13 11:04

@Jacob,
Om nu Sunes siffror och mer i hans inlägg är fel vore det ju bra om du korrigerar det med de fakta som gäller enligt dej.

Jacob
2023-03-13 09:01

Så många fel i Sunes inlägg att det blir tragikomiskt. Låter som en LFV-ekonom! 😀

Sune
2023-03-12 15:48

Medellönen flygtrafikledare är 71.000 kronor i månaden enligt aktuell lönestatistik för 2023.
Kostnad 2023 inklusive arbetsgivaravgift mm 94.004 kronor per månad och trafikledare.
Dvs totalt per år 1.128.048 kronor per flygledare 2023.

För 3,5 flygledare under tio år minst 44 miljoner med löneökningar.
Vi kommer under ett antal år framåt se ett ökat antal RTS torn.
Vi kommer att få en kostnadsminskning för trafikledare på ca 100 miljoner under 15 år.

Vissa torn kommer fortsättningsvis att vara manuella.

Niclas
2023-03-12 15:25

Flygtrafikledningens framtid är mer digital, säker, flexibel och i allt högre grad fjärrstyrd. Det nya Remote Tower Centre RTC Stockholm är nästa stora framsteg i denna snabbt föränderliga sektor.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500