Tråden startades av: Ola  2023-03-21 12:22:08
Motorolja flygplan 
Vilken typ av motorolja använder man för flygplansmotorer och vilka tillverkare / märken på oljor finns det att välja mellan?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Tekmek
2023-03-21 15:02:15
SV: Motorolja flygplan
2380 till turbinemotorer.
Bp/Shell Exxon.
Tekniker
2023-03-21 16:54:27
SV: Motorolja flygplan
De som jag tror används i ganska stor utsträckning (och de som jag använt mest) är Turbo oil 2380 från Eastman (PW 120 series motorer ATR72 osv)

Sen Mobil Jet Oil 2 från Exxon Mobili CFM motorer mm 737.

sen finns det andra också såklart, men dessa två sorter är vanliga
Air BP
2023-03-21 18:08:16
SV: Motorolja flygplan
Har Air BP oljor för flygplansmotorer?
Lubrication
2023-03-21 18:29:43
SV: Motorolja flygplan
Eastman verkar vara stora på marknaden, köpt upp Air BP:s tidigare verksamhet för flygplansoljor, och har även varumärket Skydrol ?
Greasemonkey
2023-03-22 11:59:58
SV: Motorolja flygplan
Alla SAS plan använder Eastman 2197. Dom flesta har gått ifrån 2380 till 2197.
https://www.eastman.com/en/products/product-detail?product=71097791&pn=turbo+oil+2197
Helge
2023-03-23 13:29:26
SV: Motorolja flygplan
Hur mycket olja drar ett större flygplan, ex. Boeing 737, Airbus A320?
Elon
2024-04-22 08:03:14
SV: Motorolja flygplan
Någon som vet hur mycket olja ett flygplan typ, C172 drar ungefär?
Hur ofta fylls det på?
A320
2024-04-22 21:49:06
SV: Motorolja flygplan
Hur mycket olja drar ett större flygplan, ex. Boeing 737, Airbus A320?
Jag flyger nu A320 neo och hos oss fyller man upp var tredje dygn och då brukar det vanligtvis röra sig om 2-3 liter per motor.
Arne
2024-04-24 10:46:02
SV: Motorolja flygplan
Slutade flyga 2020 efter 41 år men troligen har det inte hänt något på motorfronten. Med undantag av DA40 i dieselversion har klubbflygplanen fyrcylindriga (ytterst sällan 6-) boxermotorer. Slagvolymen och varvtalet är ungefär dubbel resp hälften av motsvarande bilmotor. Teknologin är hopplöst föråldrad vilket bidrar till att oljeförbrukningen är ungefär som för en bilmotor på 60-talet, en procent av bränsleförbrukningen, som i sin tur är 35-40 liter per timme. Man får alltså räkna med att det går en liter olja per 2½-3 timmar. Hann inte flyga DA40 diesel särskilt mycket men den låg långt under. Samma med bränsleförbrukningen, 20 liter per timme trots att den gjorde 125 knop mot Cessnans 110.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev