pf
2023-03-27 13:56:11
|
SV: SAS går i konkurs?
Först, man kan jo alltids spekulere over at SAS frivillig gikk til retten i New York, for å starte en Ch-11 prosess. Det er jo enkelte her, i andre diskusjonstråder, som hevder at man ikke i Sverige aksepterer retten i USA: dog uten å gi en god forklaring på hvorfor, og ikke minst konsekvenser for et bolag med få penger i kassa ift til sin enorme gjeld.
Det som er kjent fra Ch-11, er at SAS skal ha blitt enig med leasingselskaper om ny avtale for fly. Kraftig besparelse. Så bestrides eierskapes av SE-RSA. Kan dette tyde på at andre leasingselskap(er) gjör det, kan det bli meget ubehagelig for SAS.
PÅ en annen side, det er meget bra at SAS har mest mulig kapasitet i, det som ser ut til å bli en meget travel sommersesong, med höy etterspörsel, og höye flypriser. SAS leier i tillegg til sin vanlige flåte, kapasitet fra selskaper fra Smartlynx og HiFly. Dette for å tjene mest mulig. Men, skulle ikke SAS klare å få et meget godt overskudd for denne perioden, er det fare på ferde. Det vil komme en meget W23-24. Da vil SAS være ute av sin konkursbeskyttelse, men vi vet ikke i dag de övrige vilkår for videre drift, eller om selskapet stopper hösten 23.
Noe SAS neppe trenger, er kortsiktig fagforeningspolemikk. Det vil ganske sikkert undergrave arbeidsplasser in the long run. SAS har en brygglån fra et amerikansk investeringsbolag. Det kan stilles spm om SAS får utbetalt del 2 av det. Og, om SAS virkelig trenger det ? Dette investeringsbolaget eier i dag, i praksis SAS. Alt er pantet, muligens inte noen brevordnere med fyra hål, men alt annet er stilt som sikkerhet for lån.
SAS trenger heller ikke aksjoner, streiker og langvarige driftsforstyrrelser S23 .
Men, slik jeg leser Ch-11 prosessen, skal selskapet ha 9 Milliarder inn i friske penger, å drive videre på, når det går ut av Ch-11 kommende höst. Dansk stat vil gå inn med 30 prosent av det, men hvem vil bli de andre investorer ?
Nåværende aksjekapital vil, höyst sannsynlig, skrives ned til null. Jeg tolker det slik at SAS vil utstede en stor mengde nye aksjer til leasingbolag osv. Disse vil nok forsöke å selge de i markedet.
Vil SAS egentlig klare å stå i mot neste krise, den kan komme. Da vil det være opptil statene å evntuelt redde bolaget.
Nye eiere kan flytte HQ, ta en meget kritisk vurdering av, hvor tjener vi penger og hva må legges ned ! Det kan bli smertelig.
|