Tråden startades av: Erik  2023-04-20 08:44:06
Nya piloter 
Hej nya piloter och piloter som just nu går på egenfinansierad flygskola.

Då ni bekostar utbildning själv undrar jag vad ni har för mål att hamna efter er utbildning för att kunna motivera att betala över en miljon? Vilket bolag vill ni till?

Detta är inte för att provocera utan bara nyfiken, då jag själv är i branschen och ser hur villkoren inte går åt rätt håll. Fungerar fint i unga år men svårt att se hur det ska fungera när man har familj….


Nu tänker jag på arbetsmarknaden i norden…

Med vänlig hälsning,

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

pilot
2023-04-20 11:38:31
SV: Nya piloter
Heej

Jag är en av dom som har betalaltt min utbildning och står utan pilotjobb för tillfället.

Vilket självklart suger men det kommer snart öppna upp sig och bli ett stor behöv av piloter.
EK
2023-04-20 12:19:33
SV: Nya piloter
Jag som många andra gör det för att vi älskar flyg och jag har hellre ett yrke jag älskar än ett yrke jag vantrivs men tjänar mera/har bättre villkor.
Henrik
2023-04-20 12:42:26
SV: Nya piloter
Även om du i ord försöker verka intresserad så osar detta något annat.

Marknaden bättre än på länge, många får jobb och även om du får det att låta som att piloter har låg lön så är det inte så, jag vet att det kommer lösa sig sålänge jag jobbar hårt för det och inte ger upp. Jobbet kommer komma. Var jag vill jobba? Självklart kvittar det i början.
Khaled
2023-04-20 14:37:18
SV: Nya piloter
Hej.
Jag är på slutfasen av det impregnerade programmet och önskar få börja på Emirates eller Qatar, det skall ju vara det allra bästa.
Veteranen
2023-04-20 14:42:48
SV: Nya piloter
Tydligen en omättlig ström av optimister som tror mer än vad verkligheten kommer att ge. Åk ut en dag och se vad tomt det är på Arlanda.
@Erik
2023-04-20 15:03:14
SV: Nya piloter
Så länge man kan bo hemma och inte har några barn går det hyfsat. Försöker få jobb i kabinen på något mindre bolag för att i varje fall få flyga.
Sanningen
2023-04-20 15:20:16
SV: Nya piloter
Nu ska jag dela sanningen om att bli/vara pilot för alla er som överväger yrket.

Jag, som många andra hade drömt om att bli pilot sedan 6-års åldern och gick ut gymnasiet med hyfsade betyg. Jag var som många andra i 19 års åldern extremt osäker på vad jag egentligen ville bli, jag menar, pilot? kom igen. Jag tänkte att det endast var supermänniskor som klarade av ett sådant yrke.
Jag tog ett par sabbatsår, arbetade med diverse jobb och slet för att tjäna ihop pengar.
Ungefär 4 år senare tog jag tag i pilotdrömmen då alla andra utbildningar bleknade och jag saknade ett genuint intresse.
Min utbildning var kostsam, men ändå inom rimliga gränser. ATPL klarade jag utan några större konstigheter med höga betyg och vips så stod man där med ett CPL/IR/ME.

Jag var en av dom som var tursam nog att få jobb ganska fort efter examen och flyger idag passagerartrafik på ett större bolag.

Lönen är okej, schemat är hyfsat. Det är nog det enda positiva jag kan säga med arbetet.

De negativa aspekter med arbetet är:

Stress
Extremt tidiga mornar.
Konstant trötthet.
Väldigt dåliga anställningsvillkor som fortsätter att bli sämre.
Absolut 0 stabilitet i livet.
Jag bor i ett land där jag inte behärskar språket och inte har några vänner
Jag har missat samtliga av mina vänners bröllop och träffar knappt min familj längre.
Relation med en partner är ett minne blott.
Stress igen.

Missförstå mig inte, jag säger som många andra att jag "älskar mitt jobb" men sanningen är att kärleken försvann någonstans på vägen.

Jag råder er som vill bli piloter att tänka om, och därefter tänka om igen innan ni fattar det slutgiltiga beslutet att gå denna väg. En konstant rädsla av att bli av med sitt medical inför varje läkarbesök, eller minsta lilla misstag som kan kosta dig ditt jobb.

Det finns många lycksökare i detta forum som kommer säga "följ dina drömmar, inget är omöjligt", vilket i sig är sant, men pojkdrömmen är just vad den är, en pojkdröm.

Är det verkligen värt det?
Avgör själva.
@sanningen
2023-04-20 19:24:28
SV: Nya piloter
Det bästa o mest välbalanserade beskrivning jag läst. Ser på mitt bolag att många unga börjar inse att familj o partner bara är att glömma om de är i flygbranschen. Flertalet som starkt överväger ett vanligt jobb pga uteblivet socialt liv…
Till detta alla övriga negativa aspekter(inte minst alla de kollegor man mist i hjärtinfarkter över åren)
Nöjd
2023-04-20 19:41:33
SV: Nya piloter
Spenderade också en hel del på utbildning. Tog ett år innan jag fick jobb. Bytte sedan jobb....och covid gjorde sitt. Nu sitter jag på ett flygjobb igen och kan för min egen del säga följande:

Lönen är jättebra, schemat är schysst. Lika många dagar på som av. Stress? Ja men det finns det i alla jobb. Inte jättetrött...bara europaflygningar. Blandning av tidigt/eftermiddag. Oftast incheck runt 0800. Sällan landar man efter 21. Bra företag som supportar om det behövs. Funkar klockrent med familj och barn. Vet alltid när jag är hemma. Gott om halvtidslösningar om man vill. etc. etc.

Allt handlar om var du hamnar någonstans...
Johan
2023-04-20 20:14:32
SV: Nya piloter
Lyssna inte på alla negativa kommentarer. Typiskt att folk ska krossa drömmar. Försök ta dig in på en gratisutbildning. Finns gott om bra jobb i framtiden. Självklart uppoffrar du mycket, men jobbet har fantastiska fördelar också. Men det är tufft och du ska ta dig igenom massvis med teori både under och efter utbildningen, så motivationen måste vara på topp och du blir kollad medicinskt och kunskapsmässigt hela karriären och måste prestera mer än tillräckligt varje gång.
KM
2023-04-20 20:26:31
SV: Nya piloter
Jag investerade i ett integrerat program och jag ångrar mig inte en dag att jag tog tag i min dröm, jag jobbar idag för ett av Europas största flygbolag med bra lön som kommer bli bättre, ett schema som gör att jag kan planera mitt liv 1 år i förväg och många fler fördelar

Det finns också negativa aspekter på yrket men det positiva är mer än det negativa, folk som tycker annat har säkert sina orsaker att man inte är nöjd med karriärsvalet...

Dock ska nog nya svenska piloter idag vara öppna för att jobba i utlandet ett par år innan man får jobba på hemmaplan (om det nu är vad man vill)

Inget jobb kommer alltid vara helt perfekt men allt jag kan säga är att jobbet som pilot har en god framtid jag önskar alla som pluggar till piloter ett stort lycka till!

Ha en trevlig kväll!

@sanningen
2023-04-20 21:58:55
SV: Nya piloter
Jag förstår precis vad du menar och vad du vill ha sagt. Det är sanningen för dig och många andra. Men man ska också veta att man kan få jobb på hemmaplan, få ihop ett familjeliv, komma hem varje kväll, och slippa konstant stress. Kanske inte så vanligt men man ska va medveten om att det går. Hur vet jag det? Jo för det är min sanning.
Jag säger samma sak till alla som funderar på att betala utbildningen. Du ska ha råd med det. Annars är det värt att tänka till många gånger. Kan bli bra, kan bli skit. Men du ska ha råd att förlora dom pengarna i såna fall.
Gamla men inte bitter
2023-04-21 11:05:01
SV: Nya piloter
Erik, Låt oss göra ett enkelt räkneexempel då det är just pengarna som verkar vara ett problem för dig

Till exempel en FO på RyanAir som tjänar strax över 60000 i månaden får ut 38000 månaden
Kan lätt betala av 120000 per år. Efter 5 år uppgradering till kapten och 110 000 i månaden ca 65000 i ut efter skatt och utan problem kan höja avbetalningen med det dubbla
Skuldfri efter 7 år och över 30 år kvar av karriären om man starar ung, med en lön som är toppskiktet av svenska löner.

Låt säga att piloten sedan går ner på 50% senare för att få livet med familjen att fungera.
Har trotts detta en lön på kanske 60.000kr i månaden
Vad är problemet tycker du? Vilken karriär ger högre lön för så lite arbete?
Gamla men inte bitter
2023-04-21 11:24:39
SV: Nya piloter
Inte att glömma att utbildningen till pilot är väldigt kort i jämförelse med andra högavlönade yrken
Och som pilot kommer man snabbt upp i höga löner i jämförelse
Kent
2023-04-21 14:41:13
SV: Nya piloter
Sv: Ganla men inte bitter.

Men din beskrivens är något av en utopi. För majoriteten är man snarare på halva lönen du beskriver efter ca 10-15 år. Några få har möjligtvis gjort resans du beskrev, men det är ett undantag.
PM
2023-04-21 15:28:14
SV: Nya piloter
@Gamla men inte bitter

Eller så tar vi ett annat exempel än Ryanair, som är minst lika relevant. Du hamnar på ett regionalbolag som styrman med 27000 SEK i ingångslön vilken kryper mkt sakta uppåt för att efter ett antal år nå upp till 36000 SEK. Med produktionstillägg några tusen till. Om du har turen att bli kapten efter kanske 10 år så ökar lönen med cirka 10000-15000 kr. Du ligger då på runt 50000 kr efter kanske 15 år på bolaget. Din slutlön som kapten kommer vara runt 65000 kr. Detta exempel är minst lika relevant som att hamna på Ryanair. Du kommer inte ha marginaler att betala av din utbildning.

Baksidorna med yrket kommer vara desamma, d v s arbetstiderna, svårigheterna med ett socialt liv, många utenätter, instabilitet i tillvaron, osäkerhet om framtiden, svårt att planera privatlivet...etc.

Fördelarna med yrket är också desamma, d v s att få flyga flygplan. Punkt. Detta blir dock vardag efter några år och man börjar längta efter ett bättre liv utanför jobbet, särskilt om man har "fru och barn".

Du frågar vad problemet är. Mitt svar är att inte alla vill eller lyckas få jobb på Ryanair. De flesta som söker dit blir inte ens erbjudna anställning. Ditt exempel är skönmålande och inte det vanligaste för en nybakad pilot. Tyvärr är pilotmarknaden i Europa generellt sett inte särkskilt lukrativ och trenden är nedåtgående. Mellanöstern med sina jättelöner, visst. Bli gärna pilotslav där ett par år om du erbjuds möjligheten, men sen längtar du efter att få tillbaka människovärdet igen. Vart ska du ta vägen då?

Känner så många piloter som efter x antal år är less på att flyga flygplan helt enkelt. Är själv f d pilot och numera verksam i annan bransch. Jag saknar det inte och är tacksam att jag har andra kompetenser förutom att flyga flygplan. :)
KM
2023-04-21 21:08:42
SV: Nya piloter
Sv.Kent

Har exakt samma bild av yrket som den du svarar och kan vittna om likande löner så är inte ett undantag...är så det ser ut på de flesta bolagen i Europa, är bara vissa bolag som betalar såna löner efter så lång tid som 10-15 år och dom skulle jag hålla mig borta ifrån...
pnf
2023-04-22 01:39:39
SV: Nya piloter
Skeptisk till att det "bara är att gå på deltid", få bolag tillåter det. För att få en liten inblick så låg tillexempel BRAs löner efter pandemin på;
Kapten: 42.000:- + 150:-/sektor
Styrman: 25.000:- + 100:-/sektor
EASA FTL schema, min 9 fridagar per 4 veckor.
Någon liten förbättring nu med k-avtal på plats.

Andra exempel är Nyxair där piloter fakturerar per dag, som egenföretagare, kaptener:
Flying day: €300
Travel day: €150
Simulator day: €150
Stand-by: €50
Inga sektor pay, inga traktamenten.
Erik
2023-04-22 08:38:48
SV: Nya piloter
Sv: gammal men inte bitter

Lugn nu. Det var bara en fråga om vad ni har för planer efter utbildningen för att motivera att betala 1 mille… ganska relevant fråga tycker jag.

Och nej, för mig är inte pengarna ett problem då jag fick min utbildning gratis.

Kul att det finns massor av jobb med 60 000 - 120 000 i månaden! Mer än jag visste!

Trevlig helg!
Kalle
2023-04-23 07:23:36
SV: Nya piloter
Tror en mer rimlig förväntan efter flygutbildning ligger i spannet:

År 0-2: Den lönen du får när du jobbar på McDonalds, Coop, eller var du nu hamnar eftersom det är svårt att hitta första jobbet. Räkna med att även betala för att hålla certet levande och eventuellt samla flygtimmar.

År 2-5: 20 - 30k

År 6-10: 30 - 42k

År 11-17: 42 - 50k

År 18-30: 50 - 70k

År 31- pension: 70 - 100k


Räkna inte heller att pilotyrket kommer ha en positiv reallöneökning, som övriga arbetsmarknaden har över en längre tidsperiod. Flyget har haft en motsatt utveckling med minskade reallön över lång tid. Därav kan du kanske förvänta sig att ovanstående siffror även kommer att vara giltigts om 5-10 år, men tyvärr har värdet på ersättningen då gått ner.
Standardpilot
2023-04-23 12:56:15
SV: Nya piloter
Skulle vilja instämma med "Sanningen"s beskrivning.

Jag själv har prioriterat hårt att få ha "hemma-bas" framför allt annat. Trotts att jag dessutom dragit, i de flestas ögon, en vinstlott inom flyget med möjlighet till både vänsterstol tididgt samt operation på vettig flygplanstyp så är mitt liv långt ifrån det jag från början föreställde mig.
Jag kanske inte är så ung heller att den bilden var fel när jag började, utan branschen var helt enkelt bättre då.

Sedan 2015 har min lön faktiskt backat!
Först för att jag fick jobba mer för samma lön.
Sedan för att jag pga. konkurser började om på ny lönestege.
Sedan kom pandemin och jag fick tillbaka mitt gamla jobb, i ny skepnad, med lönesänkning.

Trots hemmabas har famljen fått lida oerhört. Barn som är förtvivlade över att man ska åka och sedan inte pratar med en på flera timmar när man kommer hem tre dagar senare.

Varför är jag kvar då?
Jo, för jag har helt enkelt inte längre några rimliga alternativ. Jag är bra på det här och hoppas hela tiden att det ska dyka upp något inom mitt intresse som kan vara lite bättre. Sådana jobb finns, men de är också mycket få till antalet.

Flygplanstillverkare och flygskolor pekar alltid på någon form av pilotbrist. Tro mig, i Sverige finns den inte. Hade det varit så hade villkoren för mig och mina kollegor varit annorlunda. Vet också bra folk med erfarenhet som är arbetslösa. Det är inte samma här som i USA.

Följ din dröm, men inte en illusion.
Sanningen
2023-04-23 13:24:47
SV: Nya piloter
Ett svar på tidigare kommentarer,

En hel del personer här som återigen glamouriserar yrket med lönerna, då jag gått igenom precis samma sak som er så ska ni lite snabbt få en kostnadskalkyl.

Efter utbildningen har du en skuld på närmare 1 miljon kronor. Det folk här glömmer att berätta att du först och främst måste betala 320.000kr för en typerating, förutsatt att du klarar intervjun och assesment som du för visso också måste betala för.

Nu har du betalat din typerating, och är lyckligare är någonsin för att du äntligen ska få lära dig att flyga jet, men kostnaderna tar inte slut här. Räkna med ytterligare 15.000kr för ytterligare licenskostnader, 5000kr för uniform och därefter cirka 50-60.000kr för levnadskostnader under din typerating då du faktiskt går runt obetalt i 3 månaders tid.

Nu är du äntligen klar med din type och nu ska du få betalt under line-training. hela 14.000kr varje månad under 6 månaders tid. Efter ett tag så blir lönen lite bättre med sektortilägg, kanske 18k.

Efter cirka 9 månader får du din basering med kort varsel. Nu är lönen ganska okej beroende på vart du har din basering. Att du skulle kunna lägga undan 10-12.000kr för att betala tillbaka dina lån är en ren fantasi.

Egenskaper som flygskolor glömmer att leta efter är:

Motiverad, detta behövs då du kommer vara finansiellt ansträngd och och det är ibland svårt att se ljuset i tunneln.

Fokuserad, då du sitter på flygnivå 370 i flera timmar med ganska enformiga arbetsuppgifter, men det är det värt för att få rotera och landa 70 ton metall, då är jag inte ironisk.

Intresserad. Ja, tro det eller ej, men du behöver faktiskt ett genuint intresse för flyg för att kunna klara av denna resa med PPL, ATPL, CPL, IR, ME, TYPE, LINE, COMMAND. Då menar jag inte ett intresse för pengar och status, utan du ska ha stått där på Arlanda flygplats och glansat ut mot flygplanen vid gaten tills att dina föräldrar börjar dra i dig för att det är dags att boarda.


Jag älskar verkligen mitt jobb, tro mig. Men det är dags att vi börjar dela den sanning som flygbranschen faktiskt ställer på oss piloter. Vissa av oss har efter ett par år ett ganska drägligt liv med hemmabas och bra schema, andra hamnar på dotterbolag som konsulter och har ingen som helst trygghet i vardagen.

Låt ingen krossa dina drömmar, men finns det andra drömmar? Finns det andra alternativ? Vilken väg kan jag gå för att minimera mina kostnader?

Det bästa du kan göra är att faktiskt prata med piloter face to face för att få en ärlig uppfattning om yrket.

Jag stöttar er alla oavsett vilket beslut ni tar, jag vill bara ge er en riktig beskrivning om vad det faktiskt innebär att bli pilot.




@Sanningen
2023-04-24 10:28:58
SV: Nya piloter
Nu beskriver du hur det är att få "jobb" (köpa jobb) på Ryanair.
Har man tur, driv och är duktig kan man de närmsta åren med stor sannolikhet även få jobb på Norwegian.
Då behöver du inte betala för Type rating, uniform och dyl. Lön får du från dag 1.
@sanningen.
2023-04-24 11:05:49
SV: Nya piloter
Jag förstår din ingång, det låter som den vanliga vägen in på flybolaget med fanfar efter landning. Men nej man måste inte betala för rating, uniform, intervju osv. Trist att folk fortfarande säljer det narrativet till bolagens stora glädje. Hör ni inte hur dumt det låter. I vilken annan bransch betalar man för en anställningsintervju? Eller en teknisk kurs eller motsvarande?

Man önskar att fler unga styrmän vågade stå på sig lite här. Själv gick jag några år utan flygjobb för att sedan få en rating betald, med lön under tiden när väl behovet uppstod. Ni vet lite så som världen i övrigt fungerar. Tyvärr finns det dock alltid de som vill betala sig fram och det skulle behöva regleras redan innan du söker flygskola.
RYR
2023-04-24 11:56:50
SV: Nya piloter
@sanningen

Kan bara säga att ditt exempel dåligt speglar vad du tror om Ryanair...jobbar där och tjänar efter drygt 2 år på bolaget mellan 55 och 60 000 kronor i månaden i snitt

Lönen under LT eller som du kallar "6 månader" är inte så dålig heller...upp till SPR är lönen dryga 16 000 ja, men sedan är den runt 25 000 i 4 månader för att sedan gå upp mot 40 redan inom 1 år från att du började på bolaget...läs på innan du skriver...
Sanningen
2023-04-24 16:10:05
SV: Nya piloter
@Ryr.
Du bekräftar ju bara det jag säger?
På vilket sätt återspeglar jag det dåligt?
Är det jag säger osanning?
@Sanningen 2
2023-04-25 09:05:28
SV: Nya piloter
Jag jobbar idag som läkare. Jag har alltid nördat flygplan och att få flyga är vad jag drömt om sedan barn.


Jag kommer dock från enkla förhållanden och hade inte ens råd med det aptitude-test man skulle göra införa att söka till TFHS.
Det symboliska i att inte kunna bekosta inträdesprovet gick mig inte förbi och när jag samtidigt kom in på läkarprogrammet tog det rationella över.

Vi har också tidiga mornar och stressigt liv. Dock förefaller det som att mitt jobb är mycket säkrare och jag tjänar tillräckligt för en ganska bekväm livsstil i övrigt.

Jag ville bara ge lite perspektiv och på intet vis förringa ditt jobb. Jag drömmer fortfarande om flyg, nördar fortfarande youtube-videos och varje gång jag ser sett flyg dyker Flightradar upp.

Man lever en gång och du verkar ha gjort vad du önskade, låtit hjärtat om man så vill, guida dig. Jag valde att låta rationaliteten bestämma och det går inte en dag utan att jag undrar hur det kunde varit istället.

Gamla men inte bitter
2023-04-25 10:19:47
SV: Nya piloter
Ursäkta om jag missförstod frågan, jag möter ständigt så många bittra kollegor som gnäller över att villkor och löner blir sämre osv.. detta trots att vi tjänar dubbelt så mycket som tex en läkare.
Jag förstår att det kan vara tufft ekonomiskt om hamnat på något regionalt bolag med låga löner och inte tagit sig vidare därifrån.

Jobbet är påfrestande med långa dagar och oregelbundna tider. Men jag menar att deltid kan vara en lösning till det. Tyvärr drar nog många på sig för stora kostnader och anpassar sig till en dyr livsstil vilket gör det svårt att gå ner i tid
Hakaol
2023-05-06 14:00:28
SV: Nya piloter
Hej läser en del om Piloter i Flygvapnet som vad jag förstår har enligt debatterna låg lön jämfört med Civila så att man där tar tjänstledigt och studerar istället. Vad är sanningen egentligen en Civil Pilot som betalatr sin utbildning själv startar sin karriär med en hel del att betala av
Billigare
2023-05-06 22:10:01
SV: Nya piloter
Du behöver inte spendera över 1 miljon på flygskolan. Ta dig bort från Sverige och dra ner kostnaderna med minst 500 000 kr. Kolla Polen, Ungern, Slovenien etc...
Re Hakaol
2023-05-07 10:17:49
SV: Nya piloter
Sverige är ett låglöneland för alla piloter även civila. Läste nyligen artikel där American Airlines VD säger till piloter att flygbolaget är beredd att höja lönen till upp till 590 000 USD per år. Med dagens dollarkurs ger det en månadslön på drygt 500.000 SEK.
Pilot
2023-05-07 20:39:07
SV: Nya piloter
Hakaol
Stridspilot tjänar 42 000 vilket är lägre vad en ny styrman på de större lågprisbolagen drar in.
Lönen där ökar sedan upp mot över 100 000 som kapten. Så du kan själv räkna ut att stridspilot är inget man gör för lönen.
Som du även vet så är amorteringskravet inte högt i Sverige så vem säger att du måste betala tillbaka utbildningen. Låt inflationen äta upp lånen
Hakaol
2023-05-08 14:11:44
SV: Nya piloter
Man undrar ju hur det ska gå verkar svårt att rekrytera både Militära och Civila Piloter
hakaol
2023-05-09 10:58:10
SV: Nya piloter
En fråga till Pilot tjänar en Stridspilot 42000/mån som max
Ulla Bella
2023-05-09 17:51:31
SV: Nya piloter
Jag valde mig bort från Sverige och pendlar. Fungerar inte för alla men fungerar utmärkt för mig. Flyger för ett av de stora fraktbolagen, tjänar strax över 200k per månad.

Tack för mig!
Hakaol
2023-05-15 21:21:52
SV: Nya piloter
Fick aldrig något svar på min fråga om vad en Stridspilot tjänar nämndes 42000/månad men inte om det är slutlönen intressant också eventuella tillägg och andra förmåner
Flaska
2023-05-17 15:19:49
SV: Nya piloter
@Hakaol

De är underbetalda i förhållande till sin kompetens. Det finns ingen anledning till att stridspiloterna inte skulle kunna få dubblad lön imorgon. De utgör en så pass viktig del av försvaret och lönerna är en så pass liten kostnad för piloterna att det blir löjligt att diskutera om några kronor hit eller dit. Klassisk svensk jante.
Hakaol
2023-05-17 22:23:23
SV: Nya piloter
Som jag har förstått det så är lönen för Stridspiloterna en anledning till att så många tar tjänstledigt även den ändrade pensionen har varit en orsak så då kan det väl vara intressant att veta vilka nivåer lönerna ligger på . Och självklart så ska väl allt i en anställning tas hänsyn till. Själv har jag insyn i som Flygtekniker både Civilt och Militärt och som det varit till nu så är det väldigt svårt att jämföra dom . Civila helt klart tuffare med arbetstider , arbetsmiljö mm.
Alpha Lima
2023-05-23 08:41:33
SV: Nya piloter
Vem blir stridspilot för lönen?

Det är talande att man söker till stridsflyget i fredstid och glassar runt i JAS i en cool uniform fram tills det blir lite hett i storpolitiken. Då plötsligt börjar man fundera på det här med lön och om man inte ska plugga något annat istället.

Riktigt patetiskt faktiskt.

Peter
2023-05-25 19:25:59
SV: Nya piloter
Är man väldigt ung och funderar på en privat flygutbildning ska man nog tänka sig för både en och två gånger. Vi ser väl alla att på sikt kommer efterfrågan på piloter minska. Tittar man på drönarutvecklingen går ju den så fort så det är svårt att hänga med. Kolla även på Airbus pågående projekt om pilotlösa plan, enpilotsystemet är ju nästan klart, pilotlöst på god väg. Men som alltid, följ det du tror på. Allt gott.
CC2FO@Peter
2023-05-26 19:54:51
SV: Nya piloter
En miljon räcker inte långt. Räknar med 1,5-2,0 och dessutom skall man leva och bo under tiden. Har man pengarna eller får dem av en släkting är det en möjlighet att få prova på något som intresserar. Räknar med att lägga ca en halv miljon på antingen ATR72 eller A320 i ett program och är flexibel med vart i världen jag bor.

Ska man låna pengarna förstår jag inte vad man tänker med.
@CC2FO
2023-05-27 10:11:33
SV: Nya piloter
Vem har en släkting som ger en 2 millar för att ”testa på det som intresserar”? Är det så illa i flyget alltså? Den med mest pengar är med lämpad?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev