Sanningen
2023-04-23 13:24:47
|
SV: Nya piloter
Ett svar på tidigare kommentarer,
En hel del personer här som återigen glamouriserar yrket med lönerna, då jag gått igenom precis samma sak som er så ska ni lite snabbt få en kostnadskalkyl.
Efter utbildningen har du en skuld på närmare 1 miljon kronor. Det folk här glömmer att berätta att du först och främst måste betala 320.000kr för en typerating, förutsatt att du klarar intervjun och assesment som du för visso också måste betala för.
Nu har du betalat din typerating, och är lyckligare är någonsin för att du äntligen ska få lära dig att flyga jet, men kostnaderna tar inte slut här. Räkna med ytterligare 15.000kr för ytterligare licenskostnader, 5000kr för uniform och därefter cirka 50-60.000kr för levnadskostnader under din typerating då du faktiskt går runt obetalt i 3 månaders tid.
Nu är du äntligen klar med din type och nu ska du få betalt under line-training. hela 14.000kr varje månad under 6 månaders tid. Efter ett tag så blir lönen lite bättre med sektortilägg, kanske 18k.
Efter cirka 9 månader får du din basering med kort varsel. Nu är lönen ganska okej beroende på vart du har din basering. Att du skulle kunna lägga undan 10-12.000kr för att betala tillbaka dina lån är en ren fantasi.
Egenskaper som flygskolor glömmer att leta efter är:
Motiverad, detta behövs då du kommer vara finansiellt ansträngd och och det är ibland svårt att se ljuset i tunneln.
Fokuserad, då du sitter på flygnivå 370 i flera timmar med ganska enformiga arbetsuppgifter, men det är det värt för att få rotera och landa 70 ton metall, då är jag inte ironisk.
Intresserad. Ja, tro det eller ej, men du behöver faktiskt ett genuint intresse för flyg för att kunna klara av denna resa med PPL, ATPL, CPL, IR, ME, TYPE, LINE, COMMAND. Då menar jag inte ett intresse för pengar och status, utan du ska ha stått där på Arlanda flygplats och glansat ut mot flygplanen vid gaten tills att dina föräldrar börjar dra i dig för att det är dags att boarda.
Jag älskar verkligen mitt jobb, tro mig. Men det är dags att vi börjar dela den sanning som flygbranschen faktiskt ställer på oss piloter. Vissa av oss har efter ett par år ett ganska drägligt liv med hemmabas och bra schema, andra hamnar på dotterbolag som konsulter och har ingen som helst trygghet i vardagen.
Låt ingen krossa dina drömmar, men finns det andra drömmar? Finns det andra alternativ? Vilken väg kan jag gå för att minimera mina kostnader?
Det bästa du kan göra är att faktiskt prata med piloter face to face för att få en ärlig uppfattning om yrket.
Jag stöttar er alla oavsett vilket beslut ni tar, jag vill bara ge er en riktig beskrivning om vad det faktiskt innebär att bli pilot.
|