Tråden startades av: thomas  2023-12-05 08:12:08
nu faller inrikesflyget även BMA och MMX 
Oroväckande, blir det nåt inrikesflyg kvar?
Klarar sig BRA?
Det här får stora konsekvenser för även alla regionala flygplatser, den dubblerade statliga subventionen kommer inte att rädda.
Vad är den egentliga orsaken till tappat?
Här Måste snabbutredas, utan ett fungerande inrikesflyg blir det omöjligt driva företag ute i landet.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Stockholmare
2023-12-05 13:09:35
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
Vad som har hänt?

Ja affärsresandet är inte tillbaka så det är ju redan låga nivåer. För både BMA och MMX är det ju utrikestrafik som försvunnit i närtid. För Brussels flyttade ju till ARN...

Det som bör ske för Stockholms del är att allt flyg bör konsolideras till ARN! MMX lider av närheten till CPH...
Olof
2023-12-05 13:35:27
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
BMA å MMX är knappast några "regionala" flygplaster. Lägg ner Bromma å gör Arlanda till det Svenska hubbet. Då blir det vettigare att ge de regionala flygplatserna den transportservice de behöver via 1 fungerande hub, kanske toppat med upphandlad trafik om det behövs för att få en fungerande regional flygtrafik till Norrland.
p f
2023-12-05 15:17:54
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
Nei, denne gang kommer ikke BRA til at klare seg. Det er i andre omgang nå med refinansiering og omstrukturering f.eks. Jeg tror at det bare er ett spørmål om tid nå før de ikke har noen penger kvar eller før den delen respekten hos sine pax.
Gee
2023-12-05 16:22:13
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
Vad menas med "inrikesflyget faller"?
Avgifter SL
2023-12-05 22:15:42
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
Inget emot att allt flyg i Stockholm flyttas till Arlanda.
Men Swedavia behöver ta bort Stationsavgiften för SLs pendeltåg samt Arlanda Express behöver komma ner i pris så att det går att ta sig till Arlanda på ett vettigt och billigt sätt. 320kr för Expressen är galet. SL kostar idag 132 + 39 för biljett, totalt 171kr.

Det ska bara kosta 39:- för SL biljetten vilket sätt man än väljer att resa. Vill man att folk ska resa kommunalt så sänk avgifterna.

Avgångar med Pendeltåg från Uppsala förbi Arlanda mot Stockholm 4-6 gånger per timme skulle minska behovet för Taxi och Flygbussarna.
thomas
2023-12-06 09:18:18
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
Det är fullt möjligt att Bra nu går i kk
Det skulle vara ett hårt slag för hela inrikesflyget.
Statsmakterna måste gå in och sätta till resurser, annars slås ett viktigt infrastruktur ben undan.
Samla alla regioner till ett stormöte, ta reda på vad som måste göras, detta snabbt då läget är akut.
Som tidigare air leap vdn skrivit här idag, det går utför i starka negativa tal med inrikesflyget.
Finns inget kapital till ett nytt inrikes bolag.
Stockholmare
2023-12-06 10:00:40
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
@Thomas: Vad menar Du? Att staten ska skjuta in pengar i BRA:s svarta hål? Per G Braathen kan väl själv bara skjuta till pengar till sitt egna bolag, varför ska vi skattebetalare eller kunder/leverantörer till hans bolag stå för notan?
Olof
2023-12-06 10:22:14
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
@Thomas. Skattebetalarna skall inte satsa en enda krona i BRA. Försvinner BRA så har kanske SAS å Norsken en chans å kunna tjäna pengar på inrikes i Sverige. Du kan ju upplysa dig om hur många MILJARDER vi skattebetalare redan satsat i SAS, till vilken nytta kan man ju fråga sig, eller "....Va' fan får jag för pengarna....." ett konkursbo blev det.
Sv Avgifter SL
2023-12-06 10:44:36
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
Det är det avtal som tidigare borgerliga regering ingick med A-Train!

Anledningen till att stationsavgiften finns är för att A-Train, som äger Arlanda Express, tar ut en avgift av järnvägsföretagen som sedan lägger den avgiften på resenären.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/region-uppsala-vill-slopa-arlandas-stationsavgift--tqbu64
Pajasen
2023-12-06 11:15:50
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
BRA går inte i konkurs, även fast ni så fint önskar det här i tråden.
Kapitalinjektionen som behövs är redan säkrad av de båda huvudägarna.

Det kommer dock säkert bli stora förändringar i verksamheten. Man har ju haft ett flygplan på Korsika under snart ett år. Den verksamheten lär öka med 2-3 flygplan för att få stabilare inkomster och framförallt betalt i Euro.
Inrikestrafiken lär gå ner ordentligt till följd av det.
Tre segment kvar alltså: Airbus (charter), ACMI och Inrikes.

Kommer Bromma behövas för detta? Knappast.
Jag tror också att flyget i stort skulle må bra av att samlas på Arlanda. Vilket på sikt ändå är ofrånkomligt. Dock kommer de starka regionala rösterna ute i landet hålla Bromma igång till 2038 och jag tror ingen kommunist eller miljöpartist från Stockholms fullmäktige kommer att kunna stänga nåt i förtid.

En bubblare i allt det här:
XFLY är på väg bort. Skulle man lägga ner verksamheten redan nu i december kanske BRA och SAS återigen börjar samarbeta och BRA tar över större delen av SAS inrikes till ARN. Villkorat att man själv skär ner på sina egna linjer för att stoppa lite konkurrens. BRA skulle må bra av det, SAS med. Brommas existensberättigande skulle i så fall minska ännu mer.
thomas
2023-12-06 12:05:28
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
Jag säger inte specifikt till Bra
Ett helhetsgrepp måste tas på Svenskt flyg.
Staten är borta nu från mångmiljard sas förlusterna.

Nån som har hela bilden, vi står inför ett sammanbrott utanför stamlinjerna, då blir det omöjligt att driva regionala företag på mindre orter.
Nu golden möjligheter med att USA kommer hit med folk och utrustning på 17 möjliga orter, dra igång fler flygflottiljer bygga ut flygvapnet integrera med US standard etc. Jag utgår från att försvars makten redan är igång med denna anpassning.
T
2023-12-06 23:33:33
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
Kanske vore en idé att flytta flygplatserna ännu längre bort från stadskärnorna och höja parkeringsavgifterna ännu mer, det måste göra allt bättre.Stockholm Nyköping, Stockholm Västerås, Stockholm Sundsvall, Stockholm Månen flygplats. Enda flygplatsen som kan sägas vara i Stockholm är Bromma Flygplats trots att den borde ligga aningen närmare stadskärnan, byggas ut till 4 banor och ha 24/7 trafik.
@Pajasen
2023-12-07 14:18:42
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
Du skriver att kapitalinjektionen som behövs är redan säkrad av de båda huvudägarna. Detta innebär att Braathen + AMF går in med pengar. Känns väldigt riskfyllt av AMF att spekulera i ett sånt projekt där man inte kan vänta sej någon större avkastning till pensionsspararna....
Per
2023-12-07 23:07:03
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
Det var bra att den borgerliga regeringen 1994 ingick avtalet med A-train, annars hade det inte byggts någon järnväg till Arlanda. Åtminstone inte då. Vi får komma ihåg att hela den investeringen har skett utan en enda skattekrona.
Avtalet har sedan förlängts av den tidigare socialdemokratiska regeringen.
Att lösa ut avtalet kostar flera miljarder, och därtill kommer framtida underhållsansvar för spåranläggning, tunnlar och stationer. Den politiska logiken är att dagens ordning fungerar rätt bra och att man vinner fler väljare på andra mångmiljardsatsningar än att köpa loss Arlandabanan.
Hr
2023-12-08 08:50:46
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
@Per. Jo det fungerar "bra". Med en beläggning på 15-20 % över dygnets är Arlanda Express-upplägget med privat monopol den värsta klimatboven i Stockholm med omnejd. Att åka med nästan tomma tåg där biljetterna kostar 320 kr och fortfarande vara lönsamma är naturligtvis ägarnas och Tidöpartiet KD:s (ref Mats Odell KD) drömvärld. Privat monopolet Arlanda Express skadar region Stockholm och bidrar starkt till att göra Arlanda till Europas i särklass sämsta huvudstadsflygplats.
Sv T
2023-12-08 09:28:18
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
Du glömmer att Bromma byggdes på landet. Bromma flygplats invigs av Gustav V 1936. Det var inte mycket bebyggelse där då.

Ännu tidigare nyttjades Gärdet.
1913 hölls en militär flyguppvisning i Stockholm. Det var ett stort folknöje att se flygmaskiner i luften, på många platser i Sverige. Precis som med luftballonger var Gärdet en lämplig plats för dessa aktiviteter i Stockholm.

Arlanda kommer också att bli omgärdat av stadsmiljö.

@Per
2023-12-08 09:31:50
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
Staten kanske inte behövde betala en krona med skattepengar men medborgarna har fått betala måndubbelt för den dåliga OPS lösningen den borgerliga regeringen tecknade. Staten hade kunnat låna pengar till Arlandabanan billigt och då hade den nog varit återbetald vid det här laget. En annan dålig OPS lösning är nya Karolinska.

Så här skriver Riksgälden i ett yttrande om OPS lösningar

Riksgälden ser att finansieringskostnaden för staten stiger i en OPS-lösning jämfört med en om det offentliga står för finansieringen. Kostnadsökningen har två orsaker. För det första lånar den offentliga sektorn, i stort sett undantagsvis, billigare än en privat aktör. Detta gäller inte minst för svenska staten som har högsta kreditvärdighet.

För det andra behöver ett OPS-företag, i likhet med andra privata företag, ett eget kapital. Detta egna kapital medför en kostnad i form av ett avkastningskrav.
thomas
2023-12-08 11:39:16
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
Nu med avtalet US som kommer hit på 17 möjliga orter med personal och utrustning Borde man kunna revalitisera det regionala inrikesflyget.
De behöver ju även kunna trafikera hemmen i US, så en bra möjlighet nu under 24. Nån måste ta ett helhetsgrepp inkluderat denna möjlighet.
Stockholmare
2023-12-08 19:40:18
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
Verkar ju fantastiskt med US, först kommer de till ARN och sedan ta sig till BMA för att resa vidare…. ”Nu gör vi inrikestransfern attraktiv”
Per
2023-12-09 14:53:25
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
Svar till @Per
Det blir lite fånigt att skylla på den borgerliga regeringen 1994. Den såg till att banan kunde byggas.
Det har funnits alla möjligheter att lösa in banan sedan dess. Och som sagt, avtalet förlängdes senast av den förra socialdemokratiska regeringen.
Sedan 1994 har borligheten styrt i regering nio år och socialdemokraterna i 20 år. Jag vill påstå att det finns en politisk enighet om att lösningen är bra.
Sedan kan jag hålla med om att det vore bra om banan ingick under Trafikverket och behandlades som andra järnvägar. Men det är förmodligen inte värt priset, samhällsekonomiskt sett.
Acer
2023-12-10 12:11:34
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
Finns idagsläget bara ett vettigt och rimligt scenario. BRA flyttar allt till ARN och samarbetar med SAS på alla linjer samt flyger
det som idag beflygs av XFLY och där flygplanstypen passar.
de
Sv Per
2023-12-11 09:39:53
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
Arlanda Express. Det som kostar mycket är att de pengar vi betalar för resan försvinner utomlands. För Sverige totalt blir det mycket dyrt.

Liknande hände inom elmarknaden där kommuner och län sålde ut sina kraftverk och fick in en slant. Nu ägs många av utländska bolag och vinsten försvinner utomlands.

Det fanns dock kommuner som behöll sina kraftverk trots stor kritik från oppositionen. De kommunerna tjänar varje år pengar som stannar i Sverige. De lilla man hade fått vid en försäljning hade varit slut för flera år sedan. Nu tycker oppositionen det är bra.

@@Pajasen
2023-12-11 18:22:47
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
Japp den injektionen av de två huvudägarna är säkrad
Pajasen
2023-12-11 18:23:31
SV: nu faller inrikesflyget även BMA och MMX
@Acer

Tror också att det är det enda rätta på lite sikt
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev