Nors eller SAS |
Hej jag har några frågor jag funderar på att söka till flygvärdinna nästa år men har så många funderingar!
Vilket bolag betalar bäst löner som ny? SAS eller Norse? Och vad ligger en inkomstlön egentligen på? Är det möjligt att jobba för nån av dessa bolag och pendla från Göteborg? Och hur ser möjligheterna ut för en tillsvidare anställning ? Och sist när brukar ansökningarna att släppa? Och vi vilket forum borde jag hålla utkik på?
|
|
|
NAS
2024-09-07 10:48:09
|
SV: Nors eller SAS
Mitt tips direkt Norwegian, om du inte vill köra Long Haul.
|
Narse
2024-09-07 20:11:11
|
SV: Nors eller SAS
Mitt tips är absolut inte SAS. Norwegian är det nya SAS när det kommer till vart man helst vill jobba.
|
Simone
2024-09-08 09:07:47
|
SV: Nors eller SAS
SAS har vad jag vet bara variabelt schema på heltid, då kan det bli lite svårt att pendla Göteborg. En timasntällninng på SAS kan du lägga in dagar du vill och kan jobba, kanske bättre för pendling. Norwegian jobbar 5 ledig 4 vissa baser, då lättare att pendla. Norse anställde mycket crew i våras för sommarkontrakt. De flesta väntar på att få förlängt så de kommer nog inte söka crew närmsta tiden.
|
Malin
2024-09-08 18:29:09
|
SV: Nors eller SAS
Sök SAS med CPH bas. Får du flyga longhaul typ direkt och får då mycket ledigt
|
Ok
2024-09-08 22:26:48
|
SV: Nors eller SAS
SAS flyger oftast på variabelt schema…men en hel del övernattningar och slingor, det underlättar när du pendlar…då slipper du ha eget boende på tex ARN eller CPH. Fördelen m DY att jobba fast grupp 5/4…men nästan inga övernattningar…så det blir en del hotellnätter på tex Arlanda, eller om du skaffar en övernattningslägenhet. Norse har jag ingen aning om
|
Pam Ann
2024-09-09 08:31:02
|
SV: Nors eller SAS
Sök Norwegian om du vill komma "hem" varje kväll.Sök SAS/CPH om du vill flyga långlinjer och uppleva något! Lönen på DY känner jag inte till men på SAS med lön+traktamente och stark dansk valuta blir det ca.40000 innan skatt.
|
NAS
2024-09-09 11:51:57
|
SV: Nors eller SAS
Bor du i Gbg är det enkelt att pendla med bil till OSL. Några som gör det, där du du ha övernattningar som preferens, då blir det inte många nätter du behöver lägga på hotell.
|
Daniel
2024-09-09 18:18:04
|
SV: Nors eller SAS
Hvis du skal pendle fra Gøteborg skal du helt klart vælge SAS, især hvis du vil have base på CPH. Du får langt flere fridage hvis du vælger at flyve langt, og du slipper til dels for at have et værelse i København. Samtidig kan du også pendle med SAS fra GOT på ID, hvilket du ikke kan på hverken Norwegian eller Norse.
Dog skal det siges at lige meget hvad bliver det besværligt i starten.
|
NAS
2024-09-10 08:58:25
|
SV: Nors eller SAS
Snart har du id-biljetter på Norwegian. Vill du flyga långt så ska du söka Norse. Flyga mixed är helt värdelöst de bolaget kan och kommer maximera dig! Vill du enbart flyga kort så betalar NAS betydligt mer. Ska du pendla blir du mer flexibel med bil and att flyga på stby, speciellt högsäsong. Har du stby behöver du inte ens köra hela vägen till OSL, hålvägs räcker att du hänger i Strömstad och blir du utkallad så kan du köra sista 1h 15min till OSL.
På en fast nyckel får du mer ledigt. Ta ex 5 semesterdagar och du blir ledig 13 dgr!
|
Pendlare
2024-09-10 10:58:33
|
SV: Nors eller SAS
@Daniel
Att pendla med SAS från GOT är ett skämt. 3 avgångar per dag. Det går Öresundståg 1 gång/timme men det tar nästan 4h för att komma till CPH. Så att försöka flygpendla är ett skämt.
|
Daniel
2024-09-10 11:16:31
|
SV: Nors eller SAS
@ Pendlare - du kan kalde det et skämt, det står dig frit for, men det kan lade sig gøre hvis man kan finde ud af og planlægge. Men som du selv nævner, man kan også bruge 4 timer hver vej med tog! - Under alle omstændigheder bliver det besværligt som jeg selv skriver, men der er forskel på 25 min i et fly og 4 timer i et tog.
@ NAS - ID-billetter på Norwegian er fuldstændig ligegyldige hvis man skal fra GOT, da Norwegian ikke flyver til hverken OSL, CPH eller ARN for den sags skyld. Og jeg forstår ikke du henviser til Norse - de søger ikke engang i modsætning til SAS og Norwegian, så det er fuldstændigt irrelevant.
|
Linda
2024-09-10 15:10:27
|
SV: Nors eller SAS
Ser att AAP söker SAS Cabin Crew CPH. Är detta longhaul eller short/midhaul arbete?
|
NAS
2024-09-10 15:25:56
|
SV: Nors eller SAS
Du kommer nog se Norwegian på ID90 snart. ;) Tanken med OSL bas är att man slipper flyga till OSL överhuvudtaget. Det är en stor fördel. Jag hade heller aldrig valt Norse då de är på ruinens brant. Högst osäkert kort.
Jag tror vi inte ens behöver jämföra SAS och NAS avtal oavsett om vi pratar OSL eller CPH. Efter att ha jämfört de så förefaller valet ganska enkelt, icke sant? :)
|
Pendlare
2024-09-10 18:00:53
|
SV: Nors eller SAS
@Daniel
Bor du själv i Göteborg? Jag gör nämligen det, så jag vet vad jag pratar om, och ja, 3 avgångar/dag är ett skämt om man ska försöka pendla.
|
Daniel
2024-09-10 21:11:20
|
SV: Nors eller SAS
@ Pendlare - jeg er skam bekendt med SAS tidstabel fra GOT og deres tre afgange. Og det ville jeg til hver en tid foretrække frem for et tog i 4 timer, eller køre i bil til Oslo frem og tilbage.
@ NAS - Norwegian har aldrig været med på ID90 (MyIdtravel), så hvorfor skulle de pludselig komme det nu? Summa summarum, al transport vil være på fuldt betalte billetter og koste det hvide ud af øjnene. Vi kan sagtens jævnføre SAS og NAS aftaler, hvor NAS måske er en smule bedre. Men hvis man bare gerne vil arbejde på en flyver, og flyve Malaga og Alicante frem og tilbage, vil jeg til hver en tid til vælge NAS. Hvis man kunne tænke sig at få nogle oplevelser og interessante stop, ville jeg vælge SAS
|
Frode Viking
2024-09-11 08:43:39
|
SV: Nors eller SAS
@Daniel. Du verkar envisas med att tro på SAS som ett framtifda bolag som flyger över hela världen. SAS kommer att bli ett inrikesbolag och flyga till semesterdetinationer runt Medelhavet samt att förse Air France och KLM med kunder till deras longhaul. KAnske några stops i Umeå, Bergen eller Tromsö. Allt annat är danska drömmar om gamla goda tider.
|
NAS
2024-09-11 09:38:24
|
SV: Nors eller SAS
@ Daniel, NAS är redan på My ID Travel. En tidsfråga innan Airline agreements är på plats. Id biljetter är inte billigt längre, billigare och smidigare att köra till OSL.
Charmigt att du försöker sälja in stopp som upplevelser. Min vila i Skandinavian är lika med sova. New York eller LAX för 50elfte gången är lika roligt som en säck potatis. Lägg till att man flyger mixed och bli schema raped! Tro mig, flugit LH i flera år. När du blir äldre inser du att lön och schema är det viktigaste.
Tar den betydligt högre lönen på NAS och fixed schema alla dagar i veckan.
Tyvärr är inte SAS det bolag det än gång var och framtiden ser inte jättelika ut heller. När du haft din smekmånad på SAS kommer du också att inse det.
|
Daniel
2024-09-11 09:44:40
|
SV: Nors eller SAS
@ Frode Viking / Reg / pf, eller hvilket navn du gemmer dig under idag - kom nu videre.
Nu har du håbet på SAS ville gå konkurs de sidste 4 år og du venter stadig. Enten er du tidligere ansat, eller også har du søgt flere gange og fået afslag hver gang, og det er da også surt for dig. Men det nytter bare ikke og sidde inde på Flygtorget og være sur hele tiden <3
|
Pendlare
2024-09-11 16:24:54
|
SV: Nors eller SAS
@Daniel
Ja, då är du ju medveten om när flygen går också, inte direkt pendlingsvänliga tider.
Så oavsett vad du säger, så är inte SAS tre flyg/dag pendlingsvänligt.
|
Daniel
2024-09-11 21:04:13
|
SV: Nors eller SAS
@ Pendlare - det har jeg heller aldrig sagt, men kommer man på ud og flyver langt fra CPH, kan man tage en flyver ned om morgenen eller aftenen før. Det er under alle omstændigheder bedre end at køre i bil frem og tilbage til Oslo, og samtidig finde overnatning i 5 dage, hvis man ikke vil køre frem og tilbage hver dag.
@ NAS - Norwegian er IKKE på MyIdtravel og har aldrig været det. Og hvad skal de bruge det til hvis de ikke kan booke billetter derinde? Og du mener det er smidigt at køre fra Gøteborg til Oslo - en køretur på næsten 4 timer hver vej?!
Jeg vil til hver en tid sige, at man som ny (og faktisk også som gammel) synes det er væsentligt sjovere at flyve New York, Miami, Bangkok end det er at flyve til Malaga og Alicante 5 dage i streg. Hvis man vil have fixed schema kan man lige så godt sætte sig ned i et supermarked.
|
CC
2024-09-15 03:12:28
|
SV: Nors eller SAS
Bo i Göteborg och jobba som flygande är lite av en utmaning.Skulle tipsa dig flytta mot Sthlm/Arlanda om du vill flyga och ha ett liv.
|
Pendlare
2024-09-16 10:43:08
|
SV: Nors eller SAS
@Daniel
Jaja, dansken ska alltid veta bäst även om han/hon inte ens bor i landet.
Till TS, som så många andra har skrivit (förutom Daniel) så är det inte att rekommendera att pendla från Göteborg.
|
Daniel
2024-09-16 21:41:37
|
SV: Nors eller SAS
@ Pendlare - om jeg er svensk eller dansk er vel fuldstændigt ligegyldigt.
Hvis du læser min første kommentar skriver jeg selv det bliver besværligt at pendle fra Gøteborg, men der er stadig forskel på at have muligheden for at flyve fra Goteborg til CPH på 25 min som ansat i SAS, end at sidde 4 timer i en bil fra Gøteborg til Oslo
|
Tillbaka