Braathens Regionals baser..
Vad händer med Braathens Regionals crew på utebaser nu när BRA blir produktionsbolag för SAS? Gissningsvis kan SAS inte garantera att BRA kommer att flyga på en enda specifik destination utan detta kommer ske med den produktionsenhet som är mest lämpad på varje avgång.
Brommas bas flyttas ganska lätt till närbelägna Arlanda och Malmös till Kastrup men hur blir det med Göteborg och alla andra mindre baser – planerar ni på mindre baser att arbetspendla till Arlanda eller Kastrup eller hoppas ni på något annat?
svar
Många söker till Link för övernatta ännu mer?
Kommer ARN-baserade A319/320-crew att flyga inrikes? I så fall hur stor andel?
@ARN
Det är lite olika.Men nu under vintersäsongen sover du borta 3-4 nätter i veckan.Dom flesta layover är på Kanarieöarna.
Flera pa smabaserna letar nya arbeten. Ska man pendla kan man gora det till en battre lon. Bland BMA-crew soker maaaanga till SAS Link.
Enligt info från mejlet så blir GOT/MMX/VBY fram till nästa MBL dag kvar, det innebär inte att man kan stänga ner den i;)
@Baserna blir kvar
Tillfällig lösning. Stänger BRA alla baser riskerar man stå utan personal. Sägs att MMX/GOT crew kommer flyga i CPH. Kreativ lösning att basera folk i Malmö med Svensk lön och låta de arbeta i CPH. Flytta Malmöcrew till Kastrup och betala Dansk lön.
Hur många övernattningar i månaden har man på BRA charter på Arlanda?
Info till personal igår.
BMA flyttar till ARN.
AGH flyttar till MMX.
GOT VBY och MMX blir kvar.
Braathens i CPH Anst i AAP.
Det är väl ändå Braathens International (BIX) som har bas och kollektivavtal i Danmark gällande Airbus320 charterproduktionen? Det finns väl inget avtal för Braathens Regional gällande ATR?
@dk braathens har redan bas för kabin och pilot i cph med k-avtal. Bättre avtal än tex Connect i cph
@kp
Många av de som pendlar till bas föredrar övernattningar för de själva inte ska betala/ordna övernattning i Stockholm. I SK på Arlanda har vi mest övernattningar inom Sverige vilket knappt ger något ekonomiskt tillskott. Vi betalar för frukost och andra måltider för vilket traktamentet inte räcker till. En lite bättre balans tror jag många skulle uppskatta vilket några småbaser skulle hjälpa till att skapa.
Men glöm inte att många crew VILL ha övernattningar och traktamente! Det är lite därför man jobbar i branschen. Sitta på ett kontor kan andra göra!
Konstigt att man inte drar nytta av de mindre baserna Got/Agh/Vby och baserar ATR där för att flyga in till Arlanda. Got kan även ha en ATR till CPH. SAS satsar hårt på övernattningar och undrar varför de har en dyr produktion.
Vilket Danskt fack kommer man ha kollektivavtal med? Svårt och se att man kan öppna en bas i CPH utan kollektivavtal. Danska facken är inte riktigt lika slappa som de Svenska. Lönerna måste upp ordentligt för CPH. Och vipps tjänar en ATR Pilot bättre än Svenska A320 piloterna.
Upplagt för konflikter.
Kommer info på fredag om nedläggning av samtliga baser (MMX/GOT/AGH/VBY) på fredag enligt facket. Bromma läggs ju ned också och blir ”flyttat” till arn. MMX/AGH blir flyttad till CPH för de som vill över dit. Billigt och bra för bolaget=)
Det brukar låta så bland crew när de pratar med varandra. När beskedet kommer är det väldigt få som faktiskt slutar. Man pendlar ett tag och några hittar nya jobb, förmodligen med pendling även det.
BRA kommer nog vara lite försiktiga i början då dem vet att de behöver alla och det är svårt att hitta erfarna piloter just nu med lönerna de erbjuder. Men så fort man har tillräckligt med crew stängs småbaserna.
Jag ser att de anställer till VIE, så jag antar att det inte blir lika mycket pendling till Österrike i framtiden.
90 % på de storre utebaser säger att de kommer sluta om de tvingas till ARN/CPH. Folk vill inte pendla… Särskilt inte för de löner som BRA erbjuder.
Så är det ju bäst ha alla baserade på Arlanda.