Tråden startades av: Fakta  2024-10-06 14:28:51
Braathens Regionals baser.. 
Vad händer med Braathens Regionals crew på utebaser nu när BRA blir produktionsbolag för SAS? Gissningsvis kan SAS inte garantera att BRA kommer att flyga på en enda specifik destination utan detta kommer ske med den produktionsenhet som är mest lämpad på varje avgång.

Brommas bas flyttas ganska lätt till närbelägna Arlanda och Malmös till Kastrup men hur blir det med Göteborg och alla andra mindre baser - planerar ni på mindre baser att arbetspendla till Arlanda eller Kastrup eller hoppas ni på något annat?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Agh
2024-10-06 18:21:55
SV: Braathens Regionals baser..
Crew får byta bas till Arlanda eller Kastrup. Misstänker att några kommer få ha kvar bas tills man hittat nya piloter och kan stänga alla småbaser. Just nu behövs alla då det är kort om folk. Blir lite jobb för facken framöver.
Kroeorpöfödlslfkfl
2024-10-06 20:27:59
SV: Braathens Regionals baser..
Det är något bolaget kollar över. Men för att kunna behålla folk krävs att man skall kunna bo kvar på sin hemort samt ett väldigt mycket bättre avtal, annars kan man lika gärna gå till ett bolag med bra lön, vettig pension och… friskvårdsbidrag
Bekräftat
2024-10-07 13:08:38
SV: Braathens Regionals baser..
Går rykten som låter sanna på HK att samtliga små baser stänger. MMX, GOT, AGH och VBY. Blir bas endast på ARN och en mindre bas på CPH. Mer info om detta skall tydligen komma under nästa.

VBY bas öppen fram till maj, resterande stänger ner februari.
crew
2024-10-07 16:21:19
SV: Braathens Regionals baser..
tråkigt för befintligt crew om det stämmer. får se hur BRA klarar hitta nytt crew. lönerna behöver förbättras.
Cg
2024-10-07 17:46:56
SV: Braathens Regionals baser..
Kabin lönen för både för Braathens int. Samt turboprop ligger nog högst i marknaden i Skandinavien.
pf
2024-10-08 04:42:27
SV: Braathens Regionals baser..
Cg, bedre enn Widerøe ?
Direct vepax
2024-10-08 17:24:05
SV: Braathens Regionals baser..
Tror ni inte att det ligger i Braathens intresse att behålla basen på VBY? SAS som nu "tar över" BRAs turer ska trafikera VBY 8x dagligen, och med basen kvar har de alltid första morgonturen från ön och sista kvällsturen till ön säkrad, utan att ha Crew på hotell varje natt. Och besättningen kan vara minst lika produktiva som de baserade i ARN. Min gissning är att man behåller VBY-basen med piloter/kabin för att ha 1-2 flygplan baserade där, och att en typisk slinga för öborna blir VBY-ARN-RNB-ARN-VBY. Eller byt ut RNB mot någon av de andra tp-sträckorna ex. KLR/SDL/AGH osv.
@Direct Vepax
2024-10-08 22:59:28
SV: Braathens Regionals baser..
Detta har påtalats länge inom SAS. Finns mycket att spara med ett par mindre baser på hotell, taxi och traktamenten. En del människor skulle få vara hemma vilket skulle betyda mindre övernattningar för crew från Stockholm. Win-win för alla. Man kan göra liknande slingor från Luleå, Umeå, Östersund, Göteborg, Malmö, Ängelholm osv. Eller åtminstone en del av dem. Men SAS anser det enklare att ha alla baserade på Arlanda även om det kostar mer.
Dana International
2024-10-09 22:25:48
SV: Braathens Regionals baser..
Så är det ju bäst ha alla baserade på Arlanda.
Bas
2024-10-13 22:50:36
SV: Braathens Regionals baser..
90 % på de storre utebaser säger att de kommer sluta om de tvingas till ARN/CPH. Folk vill inte pendla... Särskilt inte för de löner som BRA erbjuder.
Andreas
2024-10-14 09:52:04
SV: Braathens Regionals baser..
Jag ser att de anställer till VIE, så jag antar att det inte blir lika mycket pendling till Österrike i framtiden.
@Bas
2024-10-14 10:50:42
SV: Braathens Regionals baser..
Det brukar låta så bland crew när de pratar med varandra. När beskedet kommer är det väldigt få som faktiskt slutar. Man pendlar ett tag och några hittar nya jobb, förmodligen med pendling även det.
BRA kommer nog vara lite försiktiga i början då dem vet att de behöver alla och det är svårt att hitta erfarna piloter just nu med lönerna de erbjuder. Men så fort man har tillräckligt med crew stängs småbaserna.
Unio
2024-10-14 13:52:25
SV: Braathens Regionals baser..
Kommer info på fredag om nedläggning av samtliga baser (MMX/GOT/AGH/VBY) på fredag enligt facket. Bromma läggs ju ned också och blir ”flyttat” till arn. MMX/AGH blir flyttad till CPH för de som vill över dit. Billigt och bra för bolaget=)
dk
2024-10-14 17:06:08
SV: Braathens Regionals baser..
Vilket Danskt fack kommer man ha kollektivavtal med? Svårt och se att man kan öppna en bas i CPH utan kollektivavtal. Danska facken är inte riktigt lika slappa som de Svenska. Lönerna måste upp ordentligt för CPH. Och vipps tjänar en ATR Pilot bättre än Svenska A320 piloterna.
Upplagt för konflikter.
kp
2024-10-14 17:35:32
SV: Braathens Regionals baser..
Konstigt att man inte drar nytta av de mindre baserna Got/Agh/Vby och baserar ATR där för att flyga in till Arlanda. Got kan även ha en ATR till CPH. SAS satsar hårt på övernattningar och undrar varför de har en dyr produktion.
@kp
2024-10-15 08:46:35
SV: Braathens Regionals baser..
Men glöm inte att många crew VILL ha övernattningar och traktamente! Det är lite därför man jobbar i branschen. Sitta på ett kontor kan andra göra!
skpilot
2024-10-15 10:52:58
SV: Braathens Regionals baser..
@kp
Många av de som pendlar till bas föredrar övernattningar för de själva inte ska betala/ordna övernattning i Stockholm. I SK på Arlanda har vi mest övernattningar inom Sverige vilket knappt ger något ekonomiskt tillskott. Vi betalar för frukost och andra måltider för vilket traktamentet inte räcker till. En lite bättre balans tror jag många skulle uppskatta vilket några småbaser skulle hjälpa till att skapa.
CPHBIX
2024-10-15 11:37:39
SV: Braathens Regionals baser..
@dk braathens har redan bas för kabin och pilot i cph med k-avtal. Bättre avtal än tex Connect i cph
@CPHBIX
2024-10-15 11:58:00
SV: Braathens Regionals baser..
Det är väl ändå Braathens International (BIX) som har bas och kollektivavtal i Danmark gällande Airbus320 charterproduktionen? Det finns väl inget avtal för Braathens Regional gällande ATR?
TC
2024-10-19 01:27:41
SV: Braathens Regionals baser..
Braathens i CPH Anst i AAP.
Baserna blir kvar
2024-10-19 07:47:14
SV: Braathens Regionals baser..
Info till personal igår.
BMA flyttar till ARN.
AGH flyttar till MMX.
GOT VBY och MMX blir kvar.
ARN
2024-10-19 09:16:34
SV: Braathens Regionals baser..
Hur många övernattningar i månaden har man på BRA charter på Arlanda?
tillfälligt
2024-10-19 10:00:52
SV: Braathens Regionals baser..
@Baserna blir kvar
Tillfällig lösning. Stänger BRA alla baser riskerar man stå utan personal. Sägs att MMX/GOT crew kommer flyga i CPH. Kreativ lösning att basera folk i Malmö med Svensk lön och låta de arbeta i CPH. Flytta Malmöcrew till Kastrup och betala Dansk lön.
@baserna blir kvar
2024-10-19 10:09:14
SV: Braathens Regionals baser..
Enligt info från mejlet så blir GOT/MMX/VBY fram till nästa MBL dag kvar, det innebär inte att man kan stänga ner den i;)
crewBra
2024-10-19 14:13:23
SV: Braathens Regionals baser..
Flera pa smabaserna letar nya arbeten. Ska man pendla kan man gora det till en battre lon. Bland BMA-crew soker maaaanga till SAS Link.
CC
2024-10-20 01:03:05
SV: Braathens Regionals baser..
@ARN
Det är lite olika.Men nu under vintersäsongen sover du borta 3-4 nätter i veckan.Dom flesta layover är på Kanarieöarna.
Af
2024-10-20 09:33:03
SV: Braathens Regionals baser..
Kommer ARN-baserade A319/320-crew att flyga inrikes? I så fall hur stor andel?
Link
2024-10-20 10:23:22
SV: Braathens Regionals baser..
Många söker till Link för övernatta ännu mer?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev