Tråden startades av: Harald  2024-10-21 09:18:09
Terminalflyttar ARN 
Vet vi något om när AF/KL (troligen även Transavia?) kommer flytta till T5 på ARN eftersom de numera bedriver codeshare med SAS som ny SkyTeam-partner?
Och vilka kan tänkas flytta till T2?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Lind
2024-10-21 14:22:38
SV: Terminalflyttar ARN
Skulle inte bli förvånad om SAS utrikes hamnar på T2 nu när antalet avgångar blir betydligt färre och att inrikes inkl. nya BRA-linjer läggs på T4. T5 kommer bli LH Group, BA/IAG, Nowegian och Ryanair.
ARN
2024-10-21 16:30:37
SV: Terminalflyttar ARN
Våren 2025 ska AF/KL flytta till T5 och då kommer Ryanair flytta till T2.
aerodromutvecklaren
2024-10-21 18:59:54
SV: Terminalflyttar ARN
Sv. Lind
Varför sprider du påhitt som helt saknar belägg? Det finns mycket att säga om SAS, men koka inte ihop grundlösa spekulationer som du mycket väl vet är helt orimliga.
Lind
2024-10-21 21:51:32
SV: Terminalflyttar ARN
För att få fart på inrikesflyget borde SAS få flytta all inrikestrafik till T4 och att man samtidigt möjliggör incheckning och säkerhetskontroll vid T4. Att tvinga på inrikespassagerare att vara 1-1,5 timme före avgång på Arlanda är en av anledningarna till att inrikestrafiken minskar. Hur många inrikespassagerare vill gå i Sveriges sämsta och dyraste shoppingcenter? Dessutom är en mycket stor del av inrikestrafiken (80-85 %) resor till från ARN och väldigt få som gör transfer på ARN. Om alla inrikes allokeras till T4 skall man fortfarande kunna ta sig över från T5 och T2 utan ny säkerhetskontroll.
Lind
2024-10-22 09:36:19
SV: Terminalflyttar ARN
Sv aerodromutvecklaren. Jag trodde detta forum hade som uppgift att tillåta spekulationer och tankar om nya upplägg och förändringar? Det blir tråkigt om alla skulle vara rädda för att spekulera och tänka nytt. Om du känner dig mer trygg i att bara läsa frejdiga pressreleaser från bolagen själva och slippa tänka är det naturligtvis din frihet att göra detta.
Bertil
2024-10-22 10:07:03
SV: Terminalflyttar ARN
Att SAS skulle blanda T2 och T4 är nog bland det mest ologiska jag läst på flygtorget. SAS kommer även närmaste åren att framförallt vara på F och E piren på Arlanda eftersom bolaget har överlägset flest transferpassagerare.
Inte ovanligt att morgonavgångarna in till ARN har fler passagerare som ska vidare än som har ARN som slutdestination.
aerodromutvecklaren
2024-10-22 17:15:24
SV: Terminalflyttar ARN
Sv. Lind
Det är inget seriöst förslag eftersom du själv inser att SAS utrikes inte får plats på T2 och att den terminalen är olämplig för SAS också av flera andra skäl.
@ARN
2024-10-22 20:06:57
SV: Terminalflyttar ARN
Finns inga planer på att Ryanair ska flytta till T2...personligen som Ryanair anställd hade jag inte haft något emot det men då 20% av trafiken på ARN är Ryanair kan det bli lite tajt om space men finns inga planer på att byta terminal
råger
2024-10-23 13:11:18
SV: Terminalflyttar ARN
BRA's trafik för SAS med ATR kommer väl läggas ut från T4's
gater en trappa ner på fyran och buss ut till någon ramp halvvägs
till Rimbo.

Skall man flyga 40 minuter till Visby så skall man vara på Arlanda
2 timmar innan.

Samma sak när man landar, ute vid hangarerna och sedan sitta på
en buss och vänta på att Agda och Holger lyckats ta sej ner för
ATR'ens egen trappa och in i bussen. Det SKALL vara krångligt och
obekvämt att flyga.
Conny
2024-10-24 07:08:48
SV: Terminalflyttar ARN
Är det helt klart att KLM ska byta från T2 till T5 eller är det spekulationer?
Lind
2024-10-25 08:39:19
SV: Terminalflyttar ARN
Swedavia bestämmer vilka flygbolag de vill avtala med att flyga ifrån T5 eller erspektive annan terminal. Det finns ett eller flera olika avtal mellan flygbolagen och Swedavia som styr detta. Swedavia kan inte diskriminera flygbolag och bara flytta dem om ett större flygbolag skulle kräva att ett mindre bolag skall flyttas. Swedavia sittre nu med den krångliga flygplats de själva skapat med främsta mål att skapa en shoppingupplevelse och med låg prioritet att skapa en effektiv flygplats. Kaoset kommer att öka.
Columbia
2024-10-25 09:09:00
SV: Terminalflyttar ARN
Jag har ingen insikt i hur det fungerar mellan Swedavia och flygbolagen, men mina två ören nedan..

Samla all lågpris och incke-alliansanslutna i T2 (Ryanair, Easyjet, Jordanian)
Regional (Västflyg, Populair etc) T3
Star, Sky och Oneworld, Norwegian + charter på T5

@Colombian
2024-10-25 12:27:24
SV: Terminalflyttar ARN
Mig veterligt tillhör inte Norwegian heller någon allians...
Lind
2024-10-25 14:51:08
SV: Terminalflyttar ARN
@Columbia. Och du tror fortfarande att Swedavia kan möblera om som de själva (eller några stora flygbolag vill)? Kanske var det så när det var Luftfartsverket somvar en myndighet och kunde bestämma som dom ville. Allt handlar om kommersiella avtal. Som jag sagt tidgare behöver SAS nu effektivisera sitt inrikesflyg och lokaltrafik till Norge och därefter förhandla till sig ett avtal på Arlanda T4 med en ny extra säkerhetskontroll vid T4. Om inte kommer inrikesflyget i Sverige att dö sotdöden.
Minst 80 % av inrikestrafiken och trafiken till Norge är point-to-point resor till/från Stockholm. Om man bygger en extra säkerhetskontroll vid T4 kan de fåtal som skall tranferera utrikes gå direkt till T5 utan ny säkerhetskontroll. Problemet är att Swedavia då inte kan tvinga alla passagerare att gå genom det nybyggda shoppingcentret men kunderna kan istället erbjudas mycket snävare check-in-tider.
Bertil
2024-10-25 19:11:59
SV: Terminalflyttar ARN
Finns redan en säkerhetskontroll i T4.
Anställd Arn
2024-10-26 07:53:51
SV: Terminalflyttar ARN
Inget är bestämt om nån flytt av flygbolag än. Det är bara spekulationer i dagsläget.
Det går dock mycket rykten om detta och även om en eventuell flytt av Ryan air till 2:an. Men personligen tror jag 2:an är för liten terminal för det. Men kan tänka mig att det diskuteras pga att 4:an eventuellt ska stängas. om något år( det står på Swedavia.net).

Vi lär inte få veta något förrän tidigast några veckor innan det ev blir verklighet. Därför i dagsläget endast spekulationer. Å andra sidan så är Swedavia urusla med att ge rätt info i god tid. Om de gjorde det skulle vi inte ha så mycket ryktesspridning.
Lind
2024-10-26 09:49:10
SV: Terminalflyttar ARN
@Anställd ARN. Det skulle vara mycket negativt för inrikesflyget om Terminal 4 stängdes. En smidig lösning inriktad på ett effektivt inrikeflyg i T4 är en förutsättning för att inrikesflyget inte halveras. Föreställ er om ni skulle behöva komma 1,5 timme före avgång till tåget samtidigt som att tågstationen i Stockholm låg i Bålsta eller Södertälje. Bromma hade fördelarna med kort incheckningstid och korta promenader till gate. ett upplägg med inrikesflyg i T4 skulle kunna ge en del av dessa fördelar tillbaka. Den andra katastrofen är naturligtvis Arlanda Express som är hutlöst dyrt, tvingar SL/SJ-kunder att betala inträdesavgift till/från ARN, inte stannar på mellanliggande stationer (åtminstone några tåg) samt är byggd med Kristdemokratisk logik dvs det är omöjligt att förlänga tågets trafiknät till ex.vis Årstaberg, Flemingsberg, Södertälje eftersom tåget går in i stationshuset och att det därmed är omöjligt att förlänga linjerna. Jämför Flyvtoget i Oslo så förstår ni hur korkat man tänkte i Sverige från den borgerliga regeringen.
Johnny
2024-10-26 15:22:37
SV: Terminalflyttar ARN
@Lind
Jasså, Sosse lotteri fifflare partiet hade makten i åtta år, vad gjorde man , i praktiken ingenting åt något annat än att höja skatter och bidrag. och införa en helt idiotisk flygskat. Om nu intäktarna hade gått till stt sänka blijett priserna på tåget till Arlanda hade man kanske kunnat uppnå nånting. Men inte heller detta mäktade man med
Lind
2024-10-26 20:02:05
SV: Terminalflyttar ARN
@Johnny. Hur kom sossarna och "bidrag" in i diskussionen. Fakta är att det var den borgerliga regeringen med KD i spetsen som fixade Sveriges värsta infrastrukturprojekt baserat på "leka affär"-ideologi som också är en stor anledning varför inrikesflyget tynar bort. Surt sa räven....
Flygskatten var en bråkdel av det hutlösa pris och stationsavgift som tas ut av Arlanda Express och för parkering på Arlanda.
Grantroll
2024-10-27 07:05:24
SV: Terminalflyttar ARN
Tänker att affären mellan BRA och SAS torde ställt till det för planerarna på Arlanda.
Blir ju än svårare att hitta en optimal lösning med fler SAS flighter och en ännu större mix av flygplanstyper.
Janne
2024-10-27 22:39:36
SV: Terminalflyttar ARN
@Grantroll

Blir inte en större mix av flygplan, ATR har funnits på ARN i en evighet.
TriStar
2024-10-28 10:36:51
SV: Terminalflyttar ARN
@Lind
Regeringen Löfven förlängde så sent som år 2019 avtalet mellan svenska staten och A-Tarin med ytterligare 10 år. Det ursprungliga avtalet löpte ut år 2040. Nu är det förlängt till år 2050. Det innebär att Arlanda Express monopol kommer finnas i 50 år.
Urban
2024-10-28 16:49:16
SV: Terminalflyttar ARN
Sv TriStar:

Förlängningen av ArlandaExpress avtalet var en option enligt det borgerliga grundavtalet. Det hade kostat en hel del att inte förlänga avtalet.

Grundproblemet skapade den borgerliga regeringen!

Lind
2024-10-28 17:37:33
SV: Terminalflyttar ARN
@Urban. Helt rätt. Den borgerliga ideologin att marknadens "leka affär"-lösningar är rätt sätt att bygga svensk infrastruktur är naturligtvis katastrofal.
Anställd Arn
2024-10-29 06:28:04
SV: Terminalflyttar ARN
@Lind:
Du skriver i ett svar att det vore väldigt negativt för inrikestrafiken om 4;an stänger. Jag vill inte heller att 4:an ska stänga men det är ingen inrikesterminal, det var innan pandemin dvs mer än 4 år sen den var renodlad inrikes. De flesta inrikes går idag från 5:an.
Lind
2024-10-29 08:41:53
SV: Terminalflyttar ARN
@Anställd ARN.
Du litar tydligen till 100 % på att Swedavia alltid fattar rätt beslut. Du har all rätt att tänka så. Vi andra som försöker se hur Arlanda skall bli bättre och hur inrikesflyget skall kunna vända uppåt tänker på detta istället för att försvara Swedavia.

Vi vet att Terminal 4 numera inte är en inrikesterminal och att inrikes idag till en stor del hamnat i T5. Att inrikesflyget ligger i T5 betyder att kunderna (de ni så föraktfullt kallar "paxen") vill kunna minimera tiden på en flygplats för att det skall vara lönsamt att flyga över dagen eller vara borta 1-2 nätter. Dessa kunder vill inte tvingas vara på flygplatsen 1,5-2 timmar före sin resa för ha en lång promenad från parkeringar och tvingas gå igenom ett dyrt och vulgärt köpcenter innan kan komma till sin gate. Detta struntar Swedavia i och ser bara till omsättningen på parkering och till det vulgära köpcentret. Bromma och gamla inrikesterminalen T4 på Arlanda hade fördelen med att vara effektivt för kunderna. Arlanda måste också bli så för kunderna - inte vara en lekstuga för Swedavias ledning och personal. På toppen av detta ser den mest ineffektiva infrastruktursatsningen i Sverige - Arlanda Express - till att skrämma bort massor med kunder på inrikesflyget genom sina hutlösa priser och genom den stationsavgift som hamnar i deras fickor från resande med SL och SJ. Arlanda Express lever gott trots att de har cirka 15 % beläggning dvs 85 % tomma platser över dygnet. Horribelt för miljön!

Föreställ er ett inrikeflyg på Arlanda med 20-30 minuters incheckningstid, prisvärd parkering nära inrikesterminalen och en enkelresa på tåget till samma pris som SL:s kollektivtrafik och 2 gånger 130 kronor billigare för en SJ-resenär/Mälartågsresenär/Uppsalatågresenärer att gå av på Arlanda vid inrikesflygningar. Då skulle inrikesflyget lyfta. Nu självdör inrikesflyget trots att man sänker flygskatten med enorma 76 kr per resa. Vilken Pyrrusseger för Tidögänget.
Columbia
2024-10-29 12:54:37
SV: Terminalflyttar ARN
Håller helt med om att det måste göras något gällande Arlandabanan. Förhoppningsvis påbörjas förhandlingar med A-Train gällande monopolet snart. Bort med avgiften för resenärer som kliver på och av Arlanda C samt en minskning av priser på Arlanda Express.

Men jag förstår verkligen inte allt klankande på Arlanda. Världens bästa flygplats, nej. Men världens sämsta? Jag har varit med om mycket värre i både Europa och USA. Långa gångsavstånd ja visst, men det är ju samma i CPH och OSL.

Jag flyger väldigt ofta, bor i en kranskommun till Stockholm och det tog mig lite över en timme från avstigning, passkontroll till att jag stod vid min dörr när jag flög hem från Heathrow i förrgår.

Herregud vad vi gnäller i det här landet...
Lind
2024-10-29 19:31:52
SV: Terminalflyttar ARN
@Columbia. Visst kan man ha tur när man ankommer till Arlanda utan baggage i lågtrafik eftersom man slipper promenaden via köpcentret men mitt inlägg handlade mest om hur Swedava 8och Arlanda Express) kraftigt försämrat förutsättningarna för ett effektivt inrikesflyg. Glöm inte att mer än 80 % av svenskt inrikesflyg handlar om point-to-point resor mellan Arlanda och övriga Sverige.
Prismat
2024-10-30 16:58:27
SV: Terminalflyttar ARN
Nu börjar det bli länge sedan men det var så att gamla S-regeringar drog benen efter sig när det gällde järnväg till Arlanda. Man tyckte att det gick så bra med flygbussar.

Sedan blev det borgerlig regering 1991. Säkert var det både påtryckningar från näringsliv och i viss mån ideologiskt tänkande från regeringens sida. Det var bråttom med avtalet inför stundande val och det blev inte helt genomtänkt ser man nu. Dåvarande kommunikationsminister (KD) blev symbolen för avtalet, jag tror inte att han skrev det själv.

Järnväg till Arlanda hade vi säkert fått ändå med tiden men det var den borgerliga regeringen som såg till att det hände där och då.

Beträffande prissättningen så är ju inte genomsnittsintäkten per resenär långt ifrån 320 kronor med tanke på olika rabatter. Det man (vem??) nu borde koncentrera sig på är i första hand är stationsavgiften, att köpa bort den.

Jag åkte en gång med SAS svävare Malmö-Kastrup (upp på stranden!) för cirka 25 år sedan. En business class-biljett kostade då 1200-1300 kronor för en resa av ungefär samma längd som Arlanda Express. Då för 25 år sedan. Jag fick i alla fall en enkel frukostbricka förstås. :)
Lind
2024-10-30 17:57:31
SV: Terminalflyttar ARN
@Prismat
Åkte själv Hovercraft till Kastrup ofta när jag bodde i Malmö på 80-talet. De hade även Euroclass (dvs dåtidens Business Class) där man fick champagneservering och jordnötter i priset.

Det du beskriver om KD och den borgerliga regeringen 1991 är inget förmildrande. De menade att "leka-affär"-ideologin var viktigare än klokhet så de skapade 1900-talets värsta infrastrukturlösning. Norge startade Flyvtoget som har betydligt lägre priser, mycket högre beläggning och stannar dessutom i Lilleström (varannan avgång), och på ett ffertal staioner efter Oslo S. Och ingen som åker med NSB eller lokaltåg behöver betala stationsavgift till Flyvtoget som på Arlanda. Jag förstår att det svider för en KD-supporter.
Prismat
2024-10-30 21:16:52
SV: Terminalflyttar ARN
@ Lind. Äpplen och päron. Gardermobanan finansierades i sin helhet av norska staten. (Källa: F d kollega till mig som tillhörde företagsledningen i Flytoget AS). Jag förstår att det svider med fakta som inte passar in i världsbilden. Att pådyvla mig politiska sympatier börjar likna amerikansk presidentvalskampanj. Mina politiska sympatier har du ingen aning om och behöver inte veta heller. :)

Anställd Arn
2024-10-31 03:14:29
SV: Terminalflyttar ARN
@Lind: Jag tycker inte alls att Swedavia alltid fattar rätt beslut och att jag försvarar dom. Vet inte hur du tolkat det så utifrån mitt inlägg, Jag är väldigt kritisk till Swedavia gällande vissa saker. De får mer tid än ros av mig. Men det handlar om andra saker. Har inte försvarat dem heller.
Och vad är det för föraktfullt med pax? En förkortning av passagerare.

Vi som anställda har visserligen rabatt på Arlanda express men de flesta av oss kan inte nyttja den då vi jobbar tider då den inte går.

Gällande politik och infrastruktur så anser jag att båda sidor dvs oavsett partifärg inte sköter det bra. De borde i detta fall samarbeta över partigränserna,
Men det är en helt annan diskussion:
Anställd Arn
2024-10-31 03:19:16
SV: Terminalflyttar ARN
@Lind: När det gäller inrikes så var det skönt på den tiden 4:an enbart hade det men det är bara att acceptera att så kommer det inte bli igen.
Sen är inte intikesresenärerna el business resenärerna största gruppen så varför ska ni prioriteras enligt din uppfattning? Kanske har jag misstolkat dig men det lät så
Lind
2024-10-31 07:58:14
SV: Terminalflyttar ARN
@Anställd ARN. Jag är mest inne på att försöka se hur den dåliga trenden för inrikesflyg kan vändas. Mina inlägg handlar om att det behöves en enklare variant utan meningslösa köpcentrum som gör inrikesflyget konkurrenskraftigt med andra färdmedel. Att idag slussa inrikesresenärer (både affärsresande och privatresande) i samma fålla som semsterresenärer och andra utrikesresenärer som inte har ett alternativt färdmedel är helt fel.

Har för mig att T4 byggdes när Linjeflyg flyttade från Bromma till Arlanda på 80-talet och att terminalen byggdes för ett effektivt inrikesflyg. Annars hade Linjeflyg aldrig flyttat. Nu flyttar BRA genom att SAS tar över linjerna till Arlanda och om dessa kunder utsätts för samma shopping-terror, incheckningstider och Arlanda Express priser kommer det totala inrikesflygandet att sjunka ännu mera. Effektivt flygande och Swedavia är två motsatta företeelser - tyvärr.
Lind
2024-10-31 09:07:10
SV: Terminalflyttar ARN
@Prismat. Exakt vad jag menar. Om svenska staten hade satsat och finansierat Arlandanbanan istället för de borgerligas privata experiment hade vi haft en fungerande infrastruktur till Arlanda och sluppit stationsavgiften för SJ och SL resenärer. Som i Norge.
Per
2024-11-05 00:23:39
SV: Terminalflyttar ARN
Håller med om att Arlandabanan borde ägas av Trafikverket.
Dock ska vi komma ihåg att hade den dåvarande borgerliga regeringen inte gjort denna lösning med privat kapital hade det inte blivit någon järnväg alls till Arlanda vid den tidpunkten efter finanskrisen. Senast var det för övrigt den socialdemokratiska regeringen som förlängde avtalet. Så vi kan lägga partipolitiken åt sidan.

Kollektivtrafik till en flygplats borde jämställas med all annan kollektivtrafik. Så fungerar det ju på många ställen, tex Köpenhamn, Amsterdam, Bryssel för att ta några exempel.
Lind
2024-11-05 07:24:48
SV: Terminalflyttar ARN
Inrikesflyget minskade med 7 % ytterligare i oktober på Swedavias flygplatser jämfört oktober 2023. Swedavia fortsätter leverera med sitt kunnande.
Sv Per
2024-11-05 09:55:22
SV: Terminalflyttar ARN
Eländet Arlandaexpress är helt och hållet ett resultat av den dåvarande borgerliga regeringen.

Efter den mandatperioden var statsfinanserna i botten. Man klarade helt enkelt inte att styra.

Den förlängning som gjordes var en del av det ursprungliga avtalet.
Att inte göra den förlängningen hade blivit extremt dyrt. Det fanns klausuler i grundavtalet.

Det är inte alla förunnat att förstå!

Det du skriver låter som Trump´s syn på det mycket dåliga avtal som tidigare de borgerliga godkände. Inte många stavelser rätt!

Micke
2024-11-06 14:08:08
SV: Terminalflyttar ARN
Ett exempel idag.
12 st Ryanair avgår från T4 idag. Dom skulle väl lätt få plats på T2?
@sv Per
2024-11-06 16:53:13
SV: Terminalflyttar ARN
Jasså varför gjorde då inte den eländiga S-Mp regeringen någonting åt det?
Sanningen
2024-11-06 18:18:12
SV: Terminalflyttar ARN
Avtalet med A-train som trafikerar på Arlandabanan har ensamrätt att trafikera passagerare till Arlanda fram till år 2050 Reser man med andra bolag som SJ och SL får man betala extra för stationsavgift.

Detta var det avtal de Borgerliga tecknade med en möjlighet köpa ut avtalet tidigare till en inte obetydlig summa.

Detta är helt den Borgerliga regeringens ansvar de teckna inledningsvis ett så dåligt avtal!

@Micke
2024-11-07 00:08:26
SV: Terminalflyttar ARN
November är deras minst intensiva månad så är inte riktigt representativt av hela året, Ryanair va cirka 20% av Arlandas trafikflöde 2023 och med expansioner på G för nästa sommar så kan bli tajt för alla passagerare vissa tider
Lind
2024-11-16 02:57:13
SV: Terminalflyttar ARN
Regeringen, oppositionen och Stockholms Handelskammare håller med mig till 100 % att Arlanda Express är en katastrof för Arlanda och då speciellt för inrikesflyget (se mina inlägg nedan). Ett upplägg där kunder på andra järnvägsbolag skall betala en straffavgift (stationsavgiften) till Arlanda Express ägare för att resa till och från Arlanda med tåg och en fortsatt drift av Arlanda Express med 15-20 % beläggning över dygnet och hutlösa priser sänker Arlandas attraktivitet. Äntligen börjar politikerna inse att något är fel.
Robert i Nacka
2024-11-16 16:07:17
SV: Terminalflyttar ARN
Ja snart flyttar ju BRA´s ATRer ut så då lär det väl bli plats. In kommer fortsatt Xfly. Det går inget vidare för Xfly heller om man läser på deras senaste forum och rapporter. Samma med Nordica.

Nordica flög också på Gällivare förut men enligt en källa som själv flyger på Nordica så var CRJn inte bra nog om vintern. Med risk för avåkning. Så man satte in ATR.

Problemet var ju bara att ATR har så dålig förmåga självt i vintertid.

Vi får se vilka andra terminalflyttar som det blir. Jag hoppas på Ryanair helt på T3 ensamt. T4 är "ok" men toaletterna är under all kritik.
Göran
2024-11-16 16:15:32
SV: Terminalflyttar ARN
Privatiseringshysterin håller på att förstöra det mesta, inklusive infrastruktur.
Nationalisera eller tvångsinlös banan så att alla kan åka för en rimlig peng.
Skulle inte konkurrens göra allt billigare, effektivare och med bättre kvalitet?...visst blev det så, eller?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev