Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS Nordens största flygbolag!

Tråden startades av Linkan

SAS Nordens största flygbolag!

SAS flyger dig till fler än 130 städer i Skandinavien, Europa, Nordamerika och Asien.

För att ge dig riktigt stor valfrihet samarbetar SAS med 28 flygbolag inom Star Alliance™, vilket betyder att du kan ta dig till 1 329 flygplatser i 194 länder jorden runt.

Det finns inget annat flygbolag i Sverige som kommer i närheten av denna service. Från Kiruna till NYC med endast ett byte. Genomgående bokning bagaget går hela vägen utan att behöva hanteras av passageraren.

PS! The winner takes it all!

Publicerad den 2013-08-07 20:26
Skriv ett svar
Antal svar: 88

svar

Sjökapten
2013-09-01 15:20

Ungefär 75000 passagare PER DAG

Sv Sjökapten
2013-09-01 13:55

Hur många passagerare fraktar ni varje år?

Sjökapten
2013-08-30 23:43

Fast jag arbetar hos världens näst största kryssningskoncern.

Eftersom jag har viss inblick i flygvärlden, likheterna är väldigt stora.

Sv Sjökapten
2013-08-30 23:13

Flyg och shipping är två helt skilda verksamheter.
Shipping är till största delen frakttransporter.

Medan flyg vänder sig till enskilda resenärer.

Sjökapten
2013-08-30 20:30

Lite off topic är det väll kanske men, dina inlägg håller dock en sådan klass att de måste / förtjänar att bemötas.

Ytterligare ett helt offtopicinlägg men så här har jag skrivit om dig innan och det gäller fortfarande!

Att jämförelsena mot shipping är krystade håller jag nog inte med om, rent tekniskt är givetvis ett flygplan olikt ett fartyg men som branch:

Båda är brancher där man i en internationell konkurens transporterar gods / passagerare över nationsgränserna.

Bägge är brancher i omväldning, shipping ligger dock före.

Som jag skrivit i tidigare inlägg, jag är inte helt obevandrad i flygvärlden, har tom arbetat ihop med SAS flight accademy (fast det var 20 år sedan).

Har jobbat en hel del med säkerhetskulturer, också där i sammarbete med flygbolag (dock inte svenska).

Har träffat rätt många piloter, de allra flesta verkar vara både inteligenta och trevliga mäniskor.

Jag är inte heller någon “ultramarknadsliberal”, tror absolut man måste reglera en marknad, annars får man en “rövarstat”, knappast något jag önskar.

Däremot är min fasta övertygelse att marknadsekonomi är betydligt bättre än planekonomi.

För att göra en övertydlig förenkling, finns det bara en ICA butik i en stad kommer priserna vara högre, servicen sämre, öppetiderna sämre än om det finns flera butiker i staden.

Däremot kan det ju vara gynsamt för både ICA handlaren och personalen att slippa konkurens, kostnader blir då mindre viktiga, man kan ju alltid höja priset.

Ovan något barnsliga exempel är givetvis förenklat men, det gäller all versamhet, inklusive flyg.

Problemet med flyg är att det tidigare varit något av “byns enda affär”, det har tex gett helt orimliga löner.

Nu är jag väl medveten om att SAS ny avtal är betydligt mer nyanserat men, självklart, och det inser även de piloter jag talat med, är inte en lön på 100000 kr i månaden rimligt.

Det är självklart inte heller rimligt att man i ett bolag som SAS har ett kvotsystem för personal, i ett “normalt” företag anställer man inte folk beroende på om de är danskar, svenskar eller norrmän, man anställer den mest lämpliga.

Det är väll också helt självklart att man stationerar sin personal där det är mest lönsamt.

Jämför man med andra yrken i samhället, då menar jag andra kvallificerade yrken såsom läkare, civilekonom så kommer kanske en slutlön som befälhavare att hamna, inklusive tillägg på 55-60 Kkr.

När det gäller bolag som Ryanair så är problemet att facken “skjuter vilt” så all trovärdighet går förlorad.

Att hela tiden hänvisa till flygsäkerhet gör att man tappar sin trovärdighet när det känns som den bakomliggande agendan är en helt annan.

Däremot är det givetvis helt oacceptabelt med deras ytterst tveksamma skatteupplägg.

Visst är Gulfbolagen dopade med oljepengar, det gör dock inte artikeln mer oviktig.

Snarare visar den att även longhaul snart kommer att komma under prispress. och då från svårare håll än Norwegian.

Slutligen, jag håller helt med dig om Asiana olyckan, jag skrev tidigare kritiskt om Turkish Airlines pga detta, en safety culture bygger man inte med några manualer.

fin skymning
2013-08-30 19:25

Hej

Har ni tänkt på att nu då vi snart kan se fussioner av amerikanska samt europeiska bolag. Då är ju sas ett intressant uppköpsobjekt för någon jätte i usa. Kommer in på nordeurropa marknaden och kan mata till sin hubb (var den nu sen är) i europa vidare till usa.

Oscar
2013-08-30 17:10

Det är i vilket fall som helst trevligt att flyga med SAS.

Höginkomsttagare
2013-08-30 15:27

Ytterligare ett helt offtopicinlägg men så här har jag skrivit om dig innan och det gäller fortfarande!

“Men du svingar till höger och vänster på ALLT inom flygbranschen så det är svårt att ta dig på allvar. Du gör också jämförelser med din egen bransch som känns krystade.”

Du raljerar om marknadskrafter och hävdar att fri marknad är bäst för allt därför skrev jag så här till dig:

“Fri marknad är bra för…? För miljön…? För jämnställdhet…? För rättvisa…? För ALLAS bästa…? För långsiktigt tänkande…? För utvecklingsländer…? För bananplockarna…? För de som plockar isär skepp på stränder i Afrika…
Vad är fri marknad bra för?
Eller är det bra för kortsiktigt tänkande där nästa kvartalsrapport är viktigare än en människas liv?
Hur resonerar du kring detta?
Det är nog bara några extremliberaler längts till höger i USA som kan fälla en så extremt korkad kommentar! Hur naiv kan du bli?!
Och nej, min och de allra flesta andra i Sverige förespråkar inte planekonomi eller något liknande men en SUND marknad som regleras på ett smart sätt och där vissa samhällsviktiga funktioner skyddas från marknadens krafter.”

Du har en hel del kunskap och kan uttrycka dig i skrift men du är på tok för radikal och ditt tantskrikande om flygbranschen stup i kvarten gör att man inte kan ta dig på allvar. Tagga ner lite och verka inte så bitter!

Jag antar att artikeln i SVD är den om Gulfstatsbolagen. Ja, det är svårt att konkurrera pga att dom är dopade med oljepengar.
Vad göra, tja jag vet inte men att dumpa avtal och behandla alla anställda som skit kan inte vara lösningen. I en annan tråd kom både du och jag fram till att; Ja, det finns skillnader i hur människor är och hur dom agerar i andra länder och därmed har man ett annat tänkande om säkerhetsfrågor och likande. Då kanske “våra” bolag ska kontra med att dom har anställda som trivs och är fostrade i en kultur där man vågar ta säkerhet på allvar. Även om det inte är klarlagt varför Asiana 214 kraschade så är det inte orimligt att prata om säkerhetskultur och ifrågasättande av befälhavare! Det ska vi sälja och försöka få våra passagerare att tänka på!
Nejdå, det var inte sååå offtopic!

Sjökapten
2013-08-30 14:14

“Du verkar var en gammal skollärare. Som ser alla fel men ej förstår helheten”.

Problemet är väll att det inte finns någon helhet, i likhet med det mesta på flygtorget.

Tråden börjar med att någon copy / paste ett statement från SAS PR avdelning…….ganska meningslöst såvida man inte arbetar hos SAS PR.

Sedan börjar diskutionen hurvida det finns filtar eller inte på charter………

Känns mest som det är antingen barn som skriver eller, företrädare för SAS / Norwegian / fack.

Antalet konstruktiva inlägg som är sakliga är tyvärr i princip noll.

Men, om man är intresserad av flyg finns det en artikel i dag i SVD.

Charter passagerare
2013-08-30 13:16

Självklart är resmålet en viktig del.

Har ett par favoriter Grekland och Thailand efter att ha besökt mer än 60 länder i sex världsdelar.

I Grekland fungerar små familjehotell mycket bra och är trevliga. Den mesta tiden tillbringar man ju ute och inte på rummet. Ett grundkrav, ej för långt till stranden (max 300m), ej för långt till centrum (max 1000m).

Har tidigare alltid bott på dyra hotell, men idag väljer jag i stället mindre hotell som oftast blir mycket mer personliga.

Nästa steg är att få en bra flygresa.

Vad jag upplevt har gjort att jag bojkottar vissa länder och flygbolag.

Det är totalintrycket av resan som är det viktiga.

Resenär
2013-08-30 12:50

Om flygbolaget är det viktigaste när man bokar en charterresa… jisses, vilka ilandsproblem. För mig är resmålet och hotellet helt klart avgörande. Vilket bussbolag som fraktar mig ner och hem från medelhavet ger jag blanka fan i! Vill jag ha filt så tar jag med mig en själv… nötter!!!

Sv Naranja
2013-08-30 12:18

På min flygning fanns det filtar (utan kostnad).

Naranja
2013-08-30 11:57

Med SAS, glömde jag visst skriva…….

Naranja
2013-08-30 11:56

Jisses vad olika man kan tycka, och det är väl bra! Flög själv charter i somras, och det var väl “sådär”. Jättetrevlig personal, men de var inte “vana” att flyga charter. Pratade med en av värdinnorna, och hon berättade att det var mer än ett halvår sedan hon senast flög charter – och medgav att det blev lite “rörigt” eftersom de aldrig riktigt fick in rutinen. Ingen underhållning ombord (spelade ingen roll, flygningen tog drygt 3 timmar). Verkade saknas en toalett? Antar att maskinen är tänkt som reguljärmaskin – där det oftast inte behövs lika många toaletter?! Frågade efter en filt på vägen hem, men det fanns inga fick jag höra. Nåväl, hade packat en tröja i handbagaget – inget att bli upprörd över. Fick mat som var ok, och fick köpa min flaska vin – som man nästan alltid får göra nuförtiden, inget att säga om det. Skulle nog inte boka charterresa (inom Europa) utifrån vilka som flyger, utan snarare utifrån vilket resmål/hotell jag önskar besöka – samt vilka avgångstider flyget har. Tyckte resan var trevlig, men att det var lite “rörigt” kändes det som, innan alla som beställt olika sorters mat, eller inte beställt mat, hade fått det de beställt.

Tryckt
2013-08-30 11:54

Svart på vitt tryckt, SAS är bäst.

@Charterpassagerare
2013-08-30 11:44

Ja, men det var väl “tryckt” ;-D

Charter passagerare
2013-08-30 11:32

@Sjökapten.
My “Language proficiency” English level 6, Swedish level 6, working knowledge in German, French and Portuguese.

Sv Sjökapten
2013-08-30 11:10

Du verkar var en gammal skollärare. Som ser alla fel men ej förstår helheten.

Charter passagerare
2013-08-30 11:08
Sjökapten
2013-08-30 10:26

Det faktum att personalen inte talade svenska (med litet s), hur kan det vara ett problem? Om Du talar så dålig engelska att Du inte kan kommunicera med en flygvärdinna, hur skall Du då klara dig utomlands?

Noterar att stämningen var “tryckt”, var de rädda……..

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500