Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS tvingas ställa in 22 långdistansflygningar

Tråden startades av Anton

http://www.di.se/artiklar/2013/10/23/sas-staller-in-langflyg/

Det här är inte alls så bra SAS, måste hanteras mycket bättre. Att ställa in så många flygningar istället för att hitta andra lösningar som att t.ex. hyra in ett annat bolag som flyger istället borde inte vara så svårt. Det här slår hårt mot passagerare och SAS:s varumärke. Gör om gör rätt!

Publicerad den 2013-10-23 17:35
Skriv ett svar
Antal svar: 17

svar

pf
2013-10-26 18:57

Yo, en kommentar ????????

Kalle Kula
2013-10-26 11:55

SAS inhyrning av OMNIs gamla 767 var ju inte direkt att hyra in kvalitetsbolag. HiFlys ex Emirates A340 var rena moderna lyxflyget i jämförelse med SAS inhyrda gamla 767.

Yo
2013-10-26 11:04

@pf , lägg ner konspirerandet och förtalet , det finns en viss skillnad att hyra in en bra leverantör med kvalitet och ett seriöst pris gm att ex att hyra in dyrt skräp som Hifly som skadar ditt anseende i slutändan.

F undersam
2013-10-26 09:54

Sannolikt är det låga bokningssiffror i Januari, och en stor del av passagerarna kan få plats på andra SAS flyg. Det är nog inte ekonomiskt försvarbart att hyra in extern kapacitet helt enkelt. Har man dessutom mer än 2 månader på sig att erbjuda alternativ till kunderna tycker jag inte att det är speciellt mycket att hetsa upp sig över.Sköter man detta snyggt så lär det inte slå hårt mot vare sig passagerare eller SAS som varumärke.

Fr202
2013-10-26 02:00

Sen att SAS har 22st inställa flyg under loppet av 11 dagar innebär i te det att personerna i fråga kommer sitta fast i CPH eller ort, SAS är med i en stark allians och kommer utan problem kunna boka om sina resenärer. Det är inte Norwegian vi pratar om….

Fr202
2013-10-26 01:56

Om en större long kärra ska in på c-check eller ännu större (ingen konstighet med tanke på åldern på SAS lh flotta) så är maskinen nere kanske en vecka när saker beställs/repareras, lägg till att leasingen av maskinen som LAN har nu ska flygas från Chile och profileras om för SAS så är du uppe i kanske 11dagar. SAS arbetshästar gör 2st leggar på 24h = 22 inställda flyg

pf
2013-10-24 13:15

Jocke, det som står er egentlig at SAS ville ha tapt en del på å gjennomføre de nå avlyste flyginger-derfor er det billigere for selskapet å ombooke pax osv.

KalleSus
2013-10-24 12:08

Nu kanske man ska betänka att ombokningsproblematiken uppstår enbart med de bokningar som gjorts. I övrigt är ju tidtabellen redan anpassad till den nya förhållandena.
Så här i slutet av oktober har alltså SAS minst två månader på sig att boka om passagerare på de 22 flygningar i januari som ställs in. Det borde ju inte vara något större problem, varken för SAS eller för resenärerna.
Jag kollade på skoj hur mycket det här drabbar en enskild linje. Jag tittade på CPH – PVG, som ju normalt trafikeras ti, to-sö, alltså 5 gånger i veckan. Under januari är två avgångar inställda, torsdag 16 och lördag 25. I båda dessa fall finns fortfarande kapacitet på flighten mellan CPH och PEK och med smidigt byte i Peking.

Jocke
2013-10-24 09:31

Ior- Vet att det inte är under samma dygn. Men det blir trots allt en jäkla massa förseningar för dom som ska iväg. Med diverse förseningsanmälningar = kostnader för SAS.
Sedan är det ju så att jag som kund köper inte min biljett av Airbus utan jag köper den av SAS.

Ior
2013-10-23 22:59

Jocke – nu är ju inte dessa 22 flighter under ett och samma dygn utan antagligen lite mer utspritt. Dvs det blir förmodligen lättare att sätta dessa hos parter.
Sen ska nämnas att detta är lite utanför SAS kontroll, eftersom det är ett ” bråk” mellan Airbus och någon annan tredjepart. SAS visste att dom behövde kärran, blev lovande av Airbus men eftersom tredjepart strular blir det liksom en kedjereaktion. Shit happens. Bra är ju att dom vet om det redan nu och att det inte kommer som en kalldusch den 22/1..

Jocke
2013-10-23 22:21

Helt klart är det en fördel att vara med i en allians men men att boka in 22 flyg kommer inte bli lätt.
Lyckas till och med DY hyra in nya flyg snabbt så borde även SAS kunna göra detta. Men dom är för snåla. Som sagt, SAS snart närmare lågpris bolag tyvärr.

pf
2013-10-23 19:57

Det virker ikke som evnen til å drive flyselskap er så stor når de har diskutert kontrakt i ca et halvt år om “renhold av fly” før overlevering av en A340 fra LAN til SAS. Virker useriøst…..

Ior
2013-10-23 19:09

Håller med ” nja”.
Eftersom dom ingår i en stor allians blir det ombokningar till något annat bolag. Billigare och bättre.
Ni som tycker det är bättre att hyra typ high-fly borde ta en kurs i sund logik.
Tack och hej leverpastej.

Hmmm
2013-10-23 19:06

SAS har ju börjat gå plus nu, man vill ju inte förstöra de fina siffrorna med att göra rätt för sig!

DC-10
2013-10-23 19:02

Varför inte göra som Norwegian och ta ansvar? Hyr in kapasitet.

Martin
2013-10-23 18:45

Nej det är uruselt, snacka om riskfaktor att boka resor med våra skandinaviska flygbolag idag.

Nja
2013-10-23 17:40

Beror på hur de sköter ombokningarna.. Om de lyckas ordna tillfredsställande alternativ för alla passagerare finns ingen anledning till dyrare alternativ.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500