Miljödomen för Arlanda och bananvändningen
Kan man tänka sig att Swedavia, om Miljööverdomstolen också förbjuder raka inflygningar till 01R, ändrar startkonfiguration på Arlanda så att starter norrut sker växelvis mellan 01L och 01R?
D.v.s. ungefär som på LHR, så att invånarna i Upplands-Väsby och Rosersberg får dela på bullret? T.ex. genom ett byte mitt dagen eller varannandag?
På samma sätt växlar starterna mellan de två parallellbanorna. Nackdelen är givetvis den långa taxningen till 01R.
Starter norrut verkar enligt Swedavuas egen statistik föreligga mellan 14 och 22% av dagarna, beroende på årstid.
Om vi då tänker oss ett varannandags-scenario så torde starter på 01R förekomma i genomsnitt 7% av årets dagar.
Är det inte acceptabelt om den 5,5 km långa taxningen (max avstånd är från T5, A-piren enligt kartan) bara behöver användas 7% av dagarna? Det tar ju tio minuter eller mer, men det är normal procedure på LHR som har lika långt vid starter västerut från BA:s egen T5.
Just my two cents,
Maj-Britt
svar
Bra idé i teorin.
Hur mycket extra bränsle drar en 738 när den skall taxa de extra Kilometerna? Hur myckdt mer co2 blir det på ett år.
Varje WB måste väl använda 01L?
Korrigering 2 (förlåt, var ute igår): Det hela kräver ju dessutom en ny ansökan till domstolen eftersom det åter blir raka överflygningar över Väsby, fast mer sällan.
Ta en söndagsöl och tagga ner ett par hekto.
Förlåt – vill korrigera mig. Starter norrut på 01R torde förekomma i genomsnitt ca. 10% av årets dagar.