Kjoswegians förseningar.
Finns det någon bra sida som sammanställer vad som sker med Norwegians LH operation, så att man kan se vad man har för odds innan man bokar sin biljett? Jag tänker, har man en chans på fem, 20 eller hundra att komma fram på tid?
Trevlig tur.
svar
Norwegian är inte medlem av IATA, där även konkurrerande flygbolag har avtal om att hjälpa varandra vid förseningar. Norwegian är inte heller medlem av en allians och har inte personella resurser för att hantera ombokning av passagerare. Det blir billigare, men passagerarna får lida.
Norwegian har outsorcat underhållet av Dreamlinern till Boeing., sk Gold Care avtal. Vad många inte vet är att man inom Gold Care kan välja olika nivåer. Från en billig med låg nivå av reservdelshållning, personalresurser och mycket outsurcing, till en dyr bra nivå. Man kan ana att Norwegian valt den billigaste nivån, vilket drabbar passagerarna. Detta nämner självklart inte Kjos.
Det är extremt missvisande att kalla Norwegians biljetter lågpris. Det är lågservice det handlar om. Backupresurser kostar pengar, det bör alla tänka på som pratar om flygbolags kostnader.
Norwegian försöker skylla de här Dreamlinerproblemen på Boeing och många går på det. Det är istället i flygbolagets affärsmodell förklaringen finns, till att passagerare blir flera dygn försenade. Frågan är om inte all denna dåliga image och alla passagerarkompensationer kostar mer, i slutändan? Till slut kanske flygpassagerare lär dig att det är värde för pengarna som är viktigast, inte att det är lägst pris i kronor. Det är billigare att köra bil utan försäkring, tills det händer något. “Går det så går det”.
Tanken bakom EU-regel 261 är att det skall vara bättre för flygbolag att ha backupresurser än att köra utan. Att flygbolag skall använda alla tillgängliga medel för att minimera skadan för passagerarna vid försening står också i regeln. Givetvis ingår ombokning i detta. Inte att låta passagerarna bli Kjosfasta flera dygn.
Norwegian kommer att förlora och så skall det också vara.
Jag vet inte varför Lufthansa hamnat i domstol men dom har bra jurister så dom borde vinna.
Kjos får prøjsa
Hur går det i Attunda i morgon? Vad tror ni?
Är “innkjøringsproblemer” den nya försöket till friskrivning? Man hade ju kunnat sjönja ett uns av självkritik där, om nu inte Boeing och Dreamliner raskt nämts i samma mening.
Man tycker vidare att de borde ha lärt sig något, nu ett drygt år efter uppstarten av långlinjeverksamheten, men nej!
Utan sjukdomsinsikt finns det heller inget botemedel, tyvärr!
Lägg ner, gör om, gör rätt!
Så var det dags att bli Kjosfast igen!
Hade Norwegian använt norsk Gardermoenbaserad personal för långlinjeflygningarna, hade det bara vara att köra, med en liten försening. Nu skall tex den thailändska “billigbesättningen” in på hotell och vila. Men det är klart att det frestar att bara behöva betala dem 3.000 kr i månaden. Inget av de andra amerikanska eller europeiska flygbolagen använder asiatisk besättning mellan Europa och USA. De har inte arbetstillstånd!
http://ipad.dagbladet.no/2014/09/14/nyheter/innenriks/norwegian/35274657/
Kjosen har verkligen fått det han inte betalar för!
Tänk om han hade haft konkurrenskraftiga anställningsförhållanden och kunnat locka till sig flygoperativ personal med rätt erfarenhet.
Tänk om han satsat på en för ändamålet rätt utformad teknisk organisation.
Då hade det kunnat bli riktigt riktigt bra!
Men nej, kjosen skulle promt shoppa billigt och därmed låtit tusentals resenärer lida under otaliga förseningar.
Pungtligheten är inte Norwegians starka kort i konkurrensen precis.
Då vet vi vad oddsen är. En på två att du kommer fram i tid, en på tio att du är mer än två timmer försednad.
“Sedan starten förra våren har 48 procent av Norwegians långdistansflygningar varit försenade mer än 15 minuter, varav en tiondel har varit mer än två timmar försenade, uppger Norwegian för TT.”
http://hd.se/ekonomi/2014/09/14/norwegians-forseningar-till/
Dags att rikta strålkastaren mot Norwegian.
http://www.gp.se/konsument/1.2358414-flygresenarer-kan-fa-miljarder
@svar Lasse , det der er pinligt er at du ikke kan forholde dig til kritik når du nu så gerne vil forsvare Norwegian men istedet bliver perfid i dine udtalelser , håber virkelig for Norwegian at det er sandt du ikke arbejder der.
Mer intressant att höra vad du säger om Norwegians punktlighet Lasse. Håll dig till ämnet.
En strejk på Norwegian kommer att vara förödande för punktligheten. Det begriper alla.
Jag är EBG, det är allt. Du verkar däremot inte vara riktigt klok Lasse.
Nå har det fullstendig rablet for et SAS troll, trollet EBG, får vel nesten orgasme av sitt bissarre oppgulp. Pinsamt!
Det finns statistik från Avinor, där jag har för mig att någon månad gick inte en enda Norwegianlångflygning i tid. Det har kanske blivit bättre, men rör sig om 60% förseningar.
Så blir det blir 60% risk att förstöra semestern. Reseförsäkringen gäller inte om man plockat ihop anslutningar själv. Dessutom får du betala hotellet ändå, om du inte kommer.
För jobbresor är det helt uteslutet att åka med Norwegian. Du missar avtalade möten.
Som pricken över i, betalar Norwegian inte ut kompensation.
Sluta kommentera i denna långa tråd, skapa nya istället!
@svar jersey , ohh there are so many mishaps that it’s almost impossible to keep the pace in order not to overlook just the major parts.