Hur ser arbetstiderna ut?
Jag vet att det är mycket oregelbundna arbetstider.
En fråga till er piloter: hur ser era arbetstider ut?
svar
Har svårt att bestämma mig vad jag gillar bäst.
När jag långdistans var det väl rätt skönt på sitt sätt med bara en flight från A-B även om det blir länge ombord. Sen är man ” i hamn” några dagar för att sedan flyga hem, som ” Svante ” skrev, borta 3-6 dagar beroende på tidszon och flygtid. Väl hemma ledig i snitt 4 dagar varav två gick åt till att sova bort någon form av mini jetlag, klarade det där rätt dåligt.
Nu är det Europa / norra Afrika flighter mest och även om tiden maskin är ungefär densamma som långdistans är man iaf oftast hemma på kvällen och inget jet-lag.
Båda har sin charm såklart men med småbarn är medeldistans att föredra.
Jag jobbar 5-4, 5-3.
Ganska varierande mellan tidigt morgon och mer eller mindre natt turer, men dom ligger så man inte har problem att ställa om mellan morgon / eftermiddag / natt.
– oxå ett svenskt charterbolag.
10 fridagar per månad. Blandat med flygningar beroende på säsong. Longhaul vinter (borta 3-6 dagar) och turnarounds (medelhavet) dvs bara borta över dagen/natten på sommaren. Lite stbyer klämmer dom in också.
-svenskt charterbolag
Subpart Q!
7 days on, 7 days off, 7 days on, 14 days off…
7days off/ month
Familjen hatar det och jag med,alternativ?
Jobba på McD eller liknande.
Välkommen till avregleringen med lönedump som konkurrensmedel.
Jobbar 2 veckor på 2 veckor av. Flyger Large Cabin Bizjet.
Ledig 7-9 dagar i veckan ? Fukkin hell
Det schemat vill jag ha! 😀
8 nattflygningar, fyra st med uppstigning runt kl 0400, ett helt gäng där man åker på förmiddagen och sitter och väntar på hotell (för då får de förlänga tjänstgöringen) och sedan lite mer flyga på det.
Ledig totalt 7-9 dagar i veckan. Dessa ändras dock flertalet gånger under månadens gång med någon dags framförhållning. Oftast sen utcheckning innan ledighet och upp med tuppen morgonen efter så det blir väl inte så mycket fritid.
Är jag sjuk så räknas detta från mina lediga dagar.
Ofta kliver man på på morgonen och kliver sedan av morgonen efter. Dagstopp och nattstopp inräknad. Upprepa sedan detta 1-2ggr/ vecka.
Ganska soft…
Hej Anders,
Skriv direkt tilll Runway Man så får du klara besked. Han kan allt.